Justis- og politidepartementet viser til brev
fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 18.11.2009.
Spørsmålene en til tre i brevet av 18.11.2009
om Nødnettprosjektet besvares av settestatsråd Trond Giske. De øvrige
spørsmål, spørsmål fire og fem, besvares av statsråd Knut Storberget.
I tillegg til at det vil påløpe merutgifter
til drift av eksisterende sambandsløsninger, innebærer forsinkelsene
en senere realisering av de gevinster som følger av nytt felles
digitalt radiosamband for nødetatene enn det som ble forutsatt i
St.prp. nr. 30 (2006–2007).
I St.prp. nr. 21 (2008–2009) opplyste Justisdepartementet
at det i 2008 var budsjettert med inntil 17,5 mill. kr på kap. 456
til å dekke deler av etatenes merkostnader knyttet til forsinkelsen. Det
ble opplyst at midlene skulle deles likt mellom etatene, dvs. 5,833
mill. kr til hver etat. Det ble videre opplyst at Politietaten ville
benytte sin del av refusjonen til dekning av merutgifter til drift
i sitt delprosjekt. Brannetaten ville benytte 4,355 mill. kr på
drift av sitt delprosjekt og 1,478 mill. kr på investeringer. Det
ble også opplyst at helseetaten vil benytte hele sin del av beløpet
til investeringer. Etatenes ønsker om å benytte refusjonene på investeringer
ble forklart med behov for nødvendige endringer i kommunikasjonssentralene
for egen etat.
Justisdepartementet registrerer Riksrevisjonens forutsetning
i Dokument 1 (2009–2010) om at departementet skal innhente informasjon
og dokumentasjon på merutgifter i nødetatene, som følge av leverandørens
forsinkelse, og at det i tillegg skal beregnes tap av gevinster
for nødetatene. Departementet vil så langt mulig søke å innhente
dokumentasjon for beregning av merutgifter og tap av gevinst for
etatene som følge av forsinkelsen.
Konkurransegrunnlaget for Nødnettprosjektet ble
sendt til markedet våren 2005 etter en meget omfattende prosess
hvor brukermedvirkningen fra nødetatene var betydelig. Tilbud fra
markedet ble mottatt høsten 2005 og det ble forhandlet i konkurranse
med to tilbydere gjennom hele 2006. Spesifikasjonen i konkurransegrunnlaget og
senere kontrakt oppleves fortsatt som tilfredsstillende og forhandlingene
med tilbyderne resulterte i et resultat som fremstår som økonomisk
attraktivt for staten. Samtidig er Nødnettkontrakten ambisiøs og
krevende for alle involverte parter ved at den omfatter koordinerte leveranser
av radionett, kommunikasjonssentraler, driftsorganisasjon og radioterminaler
til tre etater.
Staten inngikk 22.12.2006 kontrakt med Siemens
AS om leveranse av et nytt digitalt radiosamband til nød- og beredskapsetatene. Kontrakten
gir leverandøren et totalansvar.
Leverandøren skal levere et komplett, nøkkelferdig
anlegg hvor alle tekniske komponenter skal være ferdige og virke
i samspill før staten overtar eierskapet. Kontrakten inkluderer
også en drift- og vedlikeholdsavtale som gir leverandøren ansvaret
for å bygge opp og levere de løpende operatørtjenestene for hele
nødnettets levetid. Leverandøren er ansvarlig for å planlegge og gjennomføre
utbygging av radionettet. Videre er leverandøren ansvarlig for å
levere utstyr til kommunikasjonssentraler for brann (fagsentraler
– 110), politi (operasjonssentraler – 112) og helse (akuttmedisinske
kommunikasjonssentraler – 113, akuttmottak i sykehus og kommunale legevakter).
Arbeidet gjennomføres av Nokia Siemens Networks, som ble opprettet
1.4.2007, som resultat av at nettverksdivisjonene til Nokia og Siemens
fusjonerte og dannet et nytt selskap.
Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) skal eie
og forvalte det nye digitale radionettet for nød- og beredskapsetatene,
Nødnett, på vegne av staten. Direktoratet har det overordnede ansvaret for
å følge opp Nødnettleveransen. DNK skal videre tilrettelegge og
koordinere i forhold til innføringsprosjektene i brann-, helse-
og politi. Politidirektoratet, Helsedirektoratet og Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap er ansvarlige for at nødetatenes
delprosjekter er koordinert opp mot DNK, hovedprosjektet og utbyggingen.
Den største utfordringen i Nødnettprosjektet
har vært at leverandøren ikke har overholdt fremforhandlet fremdriftsplan
og levert i henhold til dette, ikke statens eventuelle manglende
kompetanse ved kontraktsinngåelsen. Staten benyttet anerkjente rådgivere
i alle faser av anbuds- og kontraktsprosessen.
Etter at staten inngikk avtale om levering av Nødnett
i 2006 har det skjedd et bytte av aktørene på leverandørsiden. Statens
opprinnelige kontraktspartner var Siemens AS, men pga en fusjon
mellom nettverksvirkomshetene til Siemens og Nokia har nødnettkontrakten
blitt overført til det nye selskapet Nokia Siemens Networks Norge
AS (NSN Norge AS).
Et sentralt punkt for staten ved kontraktsoverføringen
fra Siemens AS til NSN Norge AS har vært sikring av statens økonomiske
interesser i tilfelle konkurs eller økonomiske problemer i dette
nye selskapet. Avtalemekanismer for å sikre statens økonomiske interesser
i slike tilfeller kan for eksempel være krav til selskapets finansielle
styrke og morsselskapsgarantier. Utformingen av disse avtalemekanismene
har etter kontraktsoverdragelsen måttet tilpasses den nye kontraktspartneren
NSN Norge AS. Inntil en ny avtale om finansiell sikkerhet er ferdig
har staten tatt visse forbehold overfor Siemens og i tillegg fått
ekstra bankgarantier. Det har i den senere tid vært forhandlinger
mellom Siemens-konsernet, NSN-konsernet og staten v/DNK. Stortinget
vil bli orientert om saken på en egnet måte.