Stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Kenneth Svendsen,
Gjermund Hagesæter, Jørund Rytman og Kåre Fostervold fremmet 2. april
2009 følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen vurdere å la minstefradraget
gjelde også for enkeltpersonforetak, eventuelt vurdere å la skattelettelsen
som ligger innbakt i minstefradraget også gjelde for enkeltpersonforetak
i form av et næringsfradrag.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere større grad av
likebehandling av enkeltpersonforetak med et ansettelsesforhold
når det gjelder sosiale rettigheter etter folketrygden. Dette må
ses med hensyn til finansiering og mulighet for frivillig medlemskap.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å øke skattefradraget for innskuddspensjon til 5 pst. for inntekt
mellom 1 og 6 G og til 8 pst. for inntekt mellom 6 og 12 G.
IV
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
med sikte på større likebehandling av enkeltpersonforetak i forhold
til et ansettelsesforhold når det gjelder andre skattemessige forhold
og mulighet til trygghet ved uforutsette hendelser."
Forslagsstillerne peker på at en person som
driver virksomhet og får sin inntekt gjennom enkeltpersonforetak,
i mange tilfeller stiller svakere enn en som er ansatt i en bedrift,
eller personer som driver gjennom andre foretaksformer. Dette rimer
dårlig med Stortingets ønske om at det skal lønne seg å satse på
nyskapning i Norge.
Enkeltpersonforetak er veldig ofte gründerbedrifter.
Sett i sammenheng med dagens nedgangskonjunktur er det nettopp nå
man burde legge til rette for den nyskapning og innovasjon gründerbedriftene
kan representere. Bedrede rammebetingelser for enkeltpersonforetak
kan bidra til å skape grunnlaget for ny fremtidig vekst basert på gode
ideer og ny tenkning.
Forslagsstillerne mener man burde vurdere en ordning
der den som driver et enkeltpersonforetak, kan velge mellom et minstefradrag
lik minstefradraget for vanlige lønnstakere eller fradrag for faktiske
utgifter. Dette vil forenkle systemet, og minstefradraget vil fungere
på samme måte som for lønnstakere, hvor minstefradraget utgjør 36
pst. av inntekten, begrenset oppad til 70 350 kroner. Nedre grense
er 4 000 kroner.
Forslagsstillerne mener det alternativt burde
vurderes en ordning der enkeltpersonforetakene gis et næringsfradrag
tilsvarende skattelettelsen som ligger innbakt i minstefradraget
for vanlige lønnstakere. Dette vil utjevne diskrimineringen som
enkeltpersonforetakene er utsatt for i dag ved at de med moderate
eller lave næringsinntekter ikke har samme skattelettelser som lønnsmottakere.
Dette spørsmålet har imidlertid vært behandlet i Representantforslag
nr. 52 (2007–2008), der et mindretall stemte for videre utredning
i Innst. S. nr. 199 (2007–2008). Stortingsbehandlingen ble foretatt
før finanskrisen gjorde seg gjeldende. Forslagsstillerne mener dagens
situasjon med økonomisk nedgangsperiode tilsier at denne vurderingen
bør gjøres på nytt med sikte på å legge bedre til rette for gründervirksomhet.
Når det gjelder skattefradrag for pensjon, mener forslagsstillerne
at enkeltpersonforetak bør ha samme rett til fradrag som andre ansatte
i en bedrift, dvs. 5 pst. av inntekt mellom 1 og 6 G og 8 pst. av
inntekt mellom 6 og 12 G.
Forslagsstillerne mener også man bør se på om ikke
enkeltpersonforetak og lønnstakere i større grad bør likebehandles
med tanke på sosiale rettigheter som sykepenger, arbeidsledighetstrygd og
lønnsgarantiordning. Dette vil imidlertid innebære en økt trygdeavgift
som samsvarer med folketrygdens økte kostnader. En løsning kunne være
frivillig medlemskap i folketrygden, slik norske borgere i utlandet
har adgang til.
Det vises til Dokument nr. 8:74 (2008–2009)
for en nærmere redegjørelse for skatte- og trygderegler for personer
som driver enkeltpersonforetak, samt begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Peter N. Myhre og Jørund Rytman, fra Høyre,
Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at representantforslaget er oversendt finansminister Kristin Halvorsen
til uttalelse. Hennes svarbrev av 12. mai 2009 følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at den sittende regjeringen har gjennomført flere endringer
for å bedre forholdene for selvstendig næringsdrivende. I 2008 fikk
selvstendig næringsdrivende rett til svangerskapspenger og foreldrepenger
med 100 pst. dekning (inntil 6 G), samtidig med en økning i trygdeavgiften som
inndekning av merutgiftene ved tiltaket. I 2006 ble retten til skattefradrag
for innskuddspensjon doblet fra 2 til 4 pst.
Flertallet viser til Innst. S.
nr. 199 (2007–2008) om å innføre rett til et næringsfradrag for selvstendig
næringsdrivende, der følgende sitat er merknader fra komiteens flertall:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, Høyre¸ Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at minstefradraget for lønnstakere er en erstatning for fradrag
for private kostnader til inntekts erverv i alminnelig inntekt.
Minstefradraget er også et fordelingspolitisk virkemiddel ved at
fradraget har relativt sett større betydning for lavlønnsgrupper
enn for høytlønte. Dersom kostnader til inntekts erverv har vært
høyere enn minstefradraget, kan en velge å trekke fra dokumenterte kostnader.
Næringsdrivende får fradrag for faktiske kostnader i næringsinntekten,
slik at det er netto næringsinntekt som inngår i alminnelig inntekt.
Flertallet
viser videre til at personfradraget er et generelt fradrag som gis
i alminnelig inntekt uavhengig av om dette er lønns-, kapital-,
pensjons- eller næringsinntekt. Personfradraget, som tidligere ble
kalt klassefradraget, har vært et sentralt element i skattesystemet
i svært lang tid. Gjennom denne type bunnfradrag, som mange land
har, oppnås en progressiv inntektsbeskatning, slik at de med lave
inntekter får lavest beskatning i prosent av samlet inntekt. Personfradraget
var i 1992 21 700 kroner i klasse 1 og 43 300 kroner i klasse 2,
og er i 2008 38 850 kroner i klasse 1 og 77 000 kroner i klasse
2. Dersom en ønsker å gi lettelser også til næringsdrivende ved
å øke fradragene i alminnelig inntekt, bør en velge å øke personfradraget framfor
minstefradraget.
Flertallet viser videre til at til
forskjell fra lønnstakere får næringsdrivende fradrag for faktiske
kostnader i næringsinntekten også ved beregning av personinntekten.
Dette skyldes at det er netto næringsinntekt som tas med i grunnlaget for
beregning av personinntekten. I tillegg vil også næringsinntekten
kunne føre til fradrag underskudd fra tidligere år. Enkeltpersonforetak med
ansatte får dessuten et ekstra lønnsfradrag. Lønnstakere har ikke
fradrag for noen kostnader ved beregning av personinntekten, heller
ikke minstefradrag.
Avslutningsvis vil flertallet
peke på at næringsdrivene generelt har høye kostnader i forhold
til bruttoinntektene, og at det er svært mange næringsdrivende med
lav næringsinntekt som har dette i kombinasjon med lønns- eller pensjonsinntekt.
Svært mange næringsdrivende vil derfor ha utnyttet hele eller deler
av et minstefradrag i enten pensjons- eller lønnsinntekten.
Flertallet
støtter på denne bakgrunn ikke representantenes forslag og tilrår
at forslaget ikke vedtas."
Flertallet understreker at strukturen
i et skattesystem som er godt utformet, ikke bør endres med konjunkturene.
Regjeringen har lagt vekt på at skattetiltak som følge av konjunkturomslaget bør
være målrettede og godt tilpasset omfanget av den konjunkturnedgangen
som vi nå står overfor. Flertallet mener endringene
i konjunktursituasjonen ikke tilsier fornyet behandling av dette
spørsmålet.
Flertallet viser til at bidragene
til finansieringen av folketrygden er ulike når en skal vurdere graden
av likebehandling på ytelsessiden mellom arbeidstakere og ulike
grupper selvstendige. Selvstendig næringsdrivende betaler langt
mindre trygdeavgift enn det som samlet betales i trygdeavgift og
(gjennomsnittlig) arbeidsgiveravgift for en arbeidstaker. Forskjellen
gjelder selv om en inkluderer utgifter som selvstendige har dersom
selvstendig næringsdrivende har tegnet og betalt for en tilleggsforsikring,
jf. omtale nedenfor. Flertallet viser til at selv
om nivået på trygdeavgiftene og arbeidsgiveravgiften ikke er fastsatt
for å dekke bestemte deler eller gitte andeler av folketrygdens
utgifter eller for å skape balanse mellom innbetalinger og utbetalinger,
ville det være rimelig å vurdere økte avgiftsinnbetalinger fra selvstendig
næringsdrivende dersom denne gruppens rettigheter i folketrygden
skulle utvides. Det ville i så fall innebære en pålagt utgiftsøkning
for denne gruppen, til erstatning for dagens frivillige tilleggsforsikringer
på noen områder, som gir gruppen tilsvarende dekning som arbeidstakere
har.
Flertallet viser til at skattefradraget
for innskuddspensjon for næringsdrivende ble økt fra 2 til 4 pst.
i 2006. Den korte tiden som er gått siden den økningen, gjør det
vanskelig å vurdere behov for og konsekvenser av en eventuell endring
av denne satsen nå.
Flertallet vil utover dette påpeke
at forbedringer i trygderegler har en kostnad. For å få en helhetlig
behandling av prioriteringen av slike forslag opp mot andre forslag
som har en kostnad, er det naturlig å behandle slike forslag i en budsjettprosess.
Vurdering av enkeltstående forslag uten prioritering innenfor en
ansvarlig økonomisk ramme avdekker sjelden partienes reelle holdning
til spørsmålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere større grad av
likebehandling av enkeltpersonforetak med et ansettelsesforhold
når det gjelder sosiale rettigheter etter folketrygden. Dette må
ses med hensyn til finansiering og mulighet for frivillig medlemskap."
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
med sikte på større likebehandling av enkeltpersonforetak i forhold
til et ansettelsesforhold når det gjelder andre skattemessige forhold
og mulighet til trygghet ved uforutsette hendelser."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre ønsker et nyskapende Norge. Det er et selvstendig
mål for disse medlemmer at flere starter egen bedrift
og at flere tar makten over egen arbeidsdag. Også av hensyn til
maktspredning er det viktig med selvstendig næringsdrivende og flere
små bedrifter. Det offentlige virkemiddelapparatet må derfor stimulere
til omstilling og nyskaping.
Disse medlemmer mener at Norge
spesielt trenger en ny og langt mer offensiv politikk for de selvstendig
næringsdrivende og gründere. Disse har relativt sett kommet dårligst
ut av de store reformene om skatt og pensjon som Stortinget har
vedtatt de siste årene, og har fortsatt dårligere sosiale rettigheter
enn andre yrkesaktive på flere områder.
Disse medlemmer er generelt bekymret
for den økende kompleksiteten i det offentlige virkemiddelapparatet
mot næringslivet. Ulike virkemidler og offentlige støtteordninger,
med til dels lite innbyrdes sammenheng og uoversiktlige koblinger,
bidrar til å hemme verdifull nyskaping. Politikk som er bra for
de små bedriftene er nesten uten unntak bra for de store, men ikke
nødvendigvis motsatt. Derfor er disse medlemmer særlig
opptatt av gode rammevilkår for de minste bedriftene og for selvstendig
næringsdrivende.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å la minstefradraget
gjelde også for enkeltpersonforetak, eventuelt vurdere å la skattelettelsen
som ligger innbakt i minstefradraget, også gjelde for enkeltpersonforetak
i form av et næringsfradrag."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til begrunnelsen i representantforslaget anført av forslagsstillerne. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å øke skattefradraget for innskuddspensjon til 5 pst. for inntekt
mellom 1 og 6 G og til 8 pst. for inntekt mellom 6 og 12 G for enkeltpersonforetak.
Disse medlemmer vil subsidiært
støtte forslag fremmet av Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i Innst.
S. nr. 199 (2007–2008) vedrørende forslag om å innføre rett til
næringsfradrag for selvstendig næringsdrivende, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
næringsfradrag for selvstendig næringsdrivende og legge dette frem
for Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2010."
Disse medlemmer er positive til
å få utredet forbedrede rammebetingelser for selvstendig næringsdrivende
og økt grad av likebehandling mellom arbeidstakere og selvstendig næringsdrivende,
inkl. enkeltpersonforetak.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til Dokument nr. 8:52 (2007–2008) fra Venstre
hvor det ble foreslått å gi selvstendig næringsdrivende mulighet
til å velge et næringsfradrag på linje med, og i samme omfang som,
vanlige arbeidstakeres rett til minstefradrag.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen vurdere større grad av
likebehandling av enkeltpersonforetak med et ansettelsesforhold
når det gjelder sosiale rettigheter etter folketrygden. Dette må
ses med hensyn til finansiering og mulighet for frivillig medlemskap.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
med sikte på større likebehandling av enkeltpersonforetak i forhold
til et ansettelsesforhold når det gjelder andre skattemessige forhold
og mulighet til trygghet ved uforutsette hendelser.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen vurdere å la minstefradraget
gjelde også for enkeltpersonforetak, eventuelt vurdere å la skattelettelsen
som ligger innbakt i minstefradraget, også gjelde for enkeltpersonforetak
i form av et næringsfradrag.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å øke skattefradraget for innskuddspensjon til 5 pst. for inntekt
mellom 1 og 6 G og til 8 pst. for inntekt mellom 6 og 12 G for enkeltpersonforetak.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
næringsfradrag for selvstendig næringsdrivende og legge dette frem
for Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2010.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene over og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:74 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Kenneth Svendsen, Gjermund
Hagesæter, Jørund Rytman og Kåre Fostervold om bedre regler for
næringsdrivende og gründere som driver enkeltpersonforetak – bifalles
ikke.
Jeg viser til brev av 30. april 2009 hvor det
bes om en uttalelse til Dok 8:74 fra Ulf Leirstein, Kenneth Svendsen,
Gjermund Hagesæter, Jørund Rytman og Kåre Fostervold. Forslagsstillerne
viser til dagens nedgangskonjunktur og mener denne er et argument
for å bedre vilkårene for gründerbedrifter.
I
Det ble foretatt en vurdering av etablering
av næringsfradrag for selvstendig næringsdrivende på linje med lønnstakeres
minstefradrag i fjor, jf. Dok. 8:52 (2007-2008). Forslagsstillerne
mener at denne vurderingen nå bør tas på nytt i lys av konjunkturnedgangen.
Det bes om at Regjeringen vurderer å la minstefradraget gjelde også
for enkeltpersonforetak, eventuelt at skattelettelsen som ligger
innbakt i minstefradraget, også skal gjelde for enkeltpersonforetak
i form av et næringsfradrag.
Minstefradraget for lønnstakere er en erstatning for
fradrag for kostnader til inntekts erverv i alminnelig inntekt.
Minstefradraget er også et fordelingspolitisk virkemiddel ved at
fradraget har relativt sett større betydning for lavlønnsgrupper
enn for høytlønte. Dersom kostnader til inntekts erverv har vært
høyere enn minstefradraget, kan en velge å trekke fra dokumenterte kostnader.
Næringsdrivende får fradrag for faktiske kostnader i næringsinntekten,
slik at det er netto næringsinntekt som inngår i alminnelig inntekt.
Personfradraget er et generelt fradrag som gis
i alminnelig inntekt uavhengig av om dette er lønns-, kapital-,
pensjons- eller næringsinntekt. Personfradraget, som tidligere ble
kalt klassefradraget, har vært et sentralt element i skattesystemet
i svært lang tid. Gjennom denne type bunnfradrag, som mange land
har, oppnås en progressiv inntektsbeskatning, slik at de med lave
inntekter får lavest beskatning i prosent av samlet inntekt. Personfradraget
var i 1992 21 700 kroner i klasse 1 og 43 300 kroner i klasse 2,
og er i 2008 38 850 kroner i kalle 1 og 77 700 kroner i klasse 2.
Dersom en ønsker å gi lettelser også til næringsdrivende ved å øke fradragene
i alminnelig inntekt, bør en velge å øke personfradraget framfor
minstefradrag.
Til forskjell fra lønnstakere får næringsdrivende fradrag
for faktiske kostnader i næringsinntekten også ved beregning av
personinntekt. Dette skyldes at det er netto næringsinntekt som
tas med i grunnlaget for beregning av personinntekten. I tillegg
vil også næringsdrivende kunne føre til fradag underskudd fra tidligere
år. Enkeltpersonforetak med ansatte får dessuten et ekstra lønnsfradrag.
Lønnstakere har ikke fradrag for noen kostnader ved beregning av
personinntekten, heller ikke minstefradrag.
Næringsdrivende har generelt høye kostnader
i forhold til bruttoinntektene, og det er svært mange næringsdrivende
med lav næringsinntekts som har dette i kombinasjon med lønns- eller
pensjonsinntekt. Svært mange næringsdrivende vil derfor ha utnyttet
hele eller deler av et minstefradrag i enten pensjons- eller lønnsinntekten.
Strukturen i et skattesystem som er godt utformet,
bør ikke endres med konjunkturene. Regjeringen har lagt vekt på
at skattetiltak som følge av konjunkturomslaget bør være målrettede
og godt tilpasset omfanget av den konjunkturnedgangen som vi nå
står overfor. Spørsmålet om minstefradrag for næringsdrivende ble
behandlet, og avvist, i forbindelse med Dok. 8:52 (2007-2008). Jeg
mener endringene i konjunktursituasjonen ikke tilsier fornyet behandling
av dette spørsmålet.
II
Det bes om at Regjeringen vurderer "større grad av
likebehandling av enkeltpersonforetak med et ansettelsesforhold
når det gjelder sosiale rettigheter etter folketrygden". Det er
få land som har valgt så klart universelle løsninger som vi har.
Spørsmålet om eventuell ytterligere likebehandling av personer som
har valgt helt ulike former for arbeidslivstilknytning, må vurderes på
bakgrunn av dette.
Videre må det, som det antydes i representantforslaget,
tas hensyn til at bidragene til finansieringen av folketrygden er
ulike når en skal vurdere graden av likebehandling på ytelsessiden
mellom arbeidstakere og ulike grupper selvstendige. Selvstendig
næringsdrivende betaler langt mindre trygdeavgift enn det som samlet
betales i trygdeavgift og (gjennomsnittlig) arbeidsgiveravgift for
en arbeidstaker. Forskjellen gjelder selv om en inkluderer utgifter som
selvstendige har dersom selvstendig næringsdrivende har tegnet og
betalt for en tilleggsforsikring, jf. omtale nedenfor. Selv om nivået
på trygdeavgiftene og arbeidsgiveravgiften ikke er fastsatt for
å dekke bestemte deler eller gitte andeler av folketrygdens utgifter
eller for å skape balanse mellom innbetalinger og utbetalinger,
ville det være rimelig å vurdere økte avgiftsinnbetalinger fra selvstendig
næringsdrivende dersom denne gruppens rettigheter i folketrygden
skulle utvides. Det ville i så fall innebære en pålagt utgiftsøkning
for denne gruppen, til erstatning for dagens frivillige tilleggsforsikringer på
noen områder, som gir gruppen tilsvarende dekning som arbeidstakere
har.
III
Det bes om at Regjeringen fremmer forslag om
å øke skattefradraget for innskuddspensjon for næringsdrivende til
5 pst. for inntekt mellom 1G og 6G og til 8 pst. for inntekt mellom
6G og 12G.
Bestemmelsene om fradrag i skatteloven har ingen
beløpsgrenser, men viser til innskuddspensjonsloven. Inntektsfradraget
vil dermed i realiteten være regulert av innskuddsbegrensningene
gitt i innskuddspensjonsloven. Dagens grense på innskudd for selvstendig
næringsdrivende har sin bakgrunn i Innst. O. nr. 17 (2005-2006),
hvor Regjeringen ble bedt om å foreta en vurdering av å øke grensen
fra 2 til 4 pst. I St. meld. nr. 2 (2004-2006)ble en økning fra
2 til 4 pst. vurdert å styrke likebehandlingen av pensjonsoppsparing
for lønnstakere og næringsdrivende. I lys av den korte tiden som
er gått siden vedtaket om 4 pst. ble fattet, finner jeg det ikke naturlig
å gå inn i en ny realitetsvurdering av denne satsen nå.
IV
Det bes om at Regjeringen foretar en gjennomgang
med sikte på større likebehandling av enkeltpersonforetak og lønnstakere
når det gjelder andre skattemessige forhold og mulighet til trygghet
ved uforutsette hendelser.
Regjeringen foretar løpende vurderinger av folketrygdens
ulike ytelser, herunder om ytelsene er godt tilpasset ulike gruppers
livssituasjon og endringer i denne. Spørsmål om endringer hører
hjemme i de årlige ordinære behandlinger av statsbudsjettet. I den
sammenhengen vil også selvstendig næringsdrivendes rettigheter bli
vurdert. I 2008 fikk selvstendig næringsdrivende rett til svangerskapspenger
og foreldrepenger med 100 pst. dekning (inntil 6G), samtidig med
en økning i trygdeavgiften som inndekning av merutgiftene ved tiltaket.
Oslo, i finanskomiteen, den 2. juni 2009
Reidar Sandal |
Magnar Lund Bergo |
leder |
ordfører |