Den akuttmedisinske hjelpen er for mange pasienter det
første møtet med helsetjenesten, og tid er ofte
en kritisk faktor som kan ha stor betydning for pasientenes overlevelse
og rehabiliteringspotensial. Rask tilgang til akuttmedisinske tjenester
av høy kvalitet er derfor av avgjørende helsemessig
betydning, i tillegg til at det er viktig for befolkningens trygghetsfølelse.
Det er viktig at befolkningen får raskt svar når
de ringer AMK-sentralen (113), at ambulansen kommer raskt til skadestedet,
og at pasienten raskt får hjelp på sykehuset.
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært å belyse i hvilken grad befolkningen
har tilfredsstillende og likeverdig tilgjengelighet til medisinsk
nødhjelp gjennom AMK-sentralene, ambulansetjenestene og
akuttmottakene i sykehusene. Formålet har videre vært å vurdere
hvordan ressursene styres, organiseres og utnyttes for å nå de
overordnede helsepolitiske målsettingene om likeverdig
tilbud og høy kvalitet i den akuttmedisinske kjeden.
Undersøkelsen er basert på flere
datakilder og omfatter dokumentanalyse, innhenting av registerdata,
intervjuer og spørreskjema. Dokumentet gjør nærmere
rede for gjennomføringen av datainnhentingen.
Øyeblikkelig hjelp utgjør
en stor andel av sykehusenes totale aktivitet. Undersøkelsen
viser at i 2004 var det ved de somatiske sykehusene 558 275
døgnopphold for øyeblikkelig hjelp. Dette utgjør
66 pst. av alle døgnopphold. Tilsvarende tall for dagopphold
er 15 772 opphold som utgjør 3 pst.
Driftskostnadene for ambulansetjenestene i 2004
var 2,3 mrd. kroner, og dette utgjør 3,6 pst. av helseregionenes
totale driftskostnader til spesialisthelsetjenesten. Kostnadene
er høyest i Helse Nord med 574 mill. kroner og lavest i
Helse Vest med 381 mill. kroner. Helse Nord (7,1 pst.) og Helse
Midt-Norge (4,1 pst.) ligger over landsgjennomsnittet i ressursbruk
til ambulansetjenesten, målt i andel av totale driftskostnader
for hver helseregion. Undersøkelsen viser også at
det er store variasjoner mellom helseregionene når det
gjelder hvor lenge ambulansene venter mellom hvert oppdrag. For eksempel
har Helse Nord nesten fire ganger så mange beredskapstimer
per oppdrag som Helse Øst. Ressursinnsatsen i Helse Nord
og Helse Midt-Norge må imidlertid sees i sammenheng med
at befolkningen bor spredt. Dette gjør at det er mer kostbart å opprettholde beredskapen,
og at ambulanseoppdragene ofte er lengre enn i de andre
regionene, både i tid og kjørte kilometer.
Undersøkelsen viser at ambulanse ofte
brukes til rene transportoppdrag, selv når dette kan utføres
med andre transportmidler, som for eksempel drosje. Flere helseforetak
mangler eller bruker i liten grad alternative transportmidler for
pasienter som har behov for å ligge, men som ikke trenger
overvåking eller behandling. Flere helseforetak har vurdert
andre transportmidler, og enkelte har innført en ordning
med en såkalt helseekspress som frakter pasienter i buss
til og fra sykehus. I tillegg skilles det i enkelte AMK-regioner
mellom egne transportambulanser eller tobårebiler og andre ambulanser.
Unødig bruk av ambulanse kan gå ut over beredskapssituasjon
og ressursutnyttelse.
Det kan på denne bakgrunn reises spørsmål
om det i alle distrikter rettes tilstrekkelig oppmerksomhet mot en
kostnadseffektiv drift av ambulansetjenesten.
Pasienter som har akutt behov for helsehjelp,
må i gjennomsnitt vente ca. 12 minutter fra AMK-sentralen er
varslet til ambulansen er framme på skadestedet. Flere
enn halvparten av akuttutrykningene har ventetid som er kortere
enn gjennomsnittet på 12 minutter. Dette betyr at et mindre
antall utrykninger med lang ventetid drar opp gjennomsnittet. 6,5
pst. av akutturene har en ventetid på over 25 minutter.
Det er imidlertid variasjoner i ventetid mellom og innen de ulike
AMK-distriktene. Andelen akutturer med en ventetid på over 25
minutter varierer fra 2 pst. for Ullevål til 26 pst. for Orkdal.
En tilsvarende undersøkelse gjennomført av riksrevisjonen
i Skottland i 1999 viste at 75 pst. av akuttutrykningene hadde responstid
på under 12 minutter, og 95 pst. innen 19 minutter.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at i kommuner der under 25 pst. av befolkningen bor i tettbygd strøk, har
10 pst. av akuttutrykningene en ventetid på over 38 minutter.
Det er variasjon i responstider også mellom bykommuner
ved at andelen akuttutrykninger over 12 minutter varierer fra 12
til 34 pst. Det antas derfor at det fortsatt er et potensial for å redusere
responstidene i enkelte distrikter.
Ventetiden på ambulanse utgjør
i gjennomsnitt bare ca. 27 pst. av den samlede tidsbruken i et akuttoppdrag. Gjennomsnittlig
oppdragslengde er ca. 46 minutter og varierer fra 39 til 86 minutter
mellom de ulike AMK-distriktene.
Undersøkelsen viser at pasienter som
ankommer sykehusenes akuttmottak, kan risikere å måtte
vente lenge før de blir vurdert av lege. I tillegg er ofte
ventetiden lang før de blir overført til andre
avdelinger i sykehuset. For de sykehusene som kan oppgi gjennomsnittlig
liggetid i akuttmottaket, varierer denne ventetiden fra én
til fire timer. Ventetiden skyldes i hovedsak at lege ikke er tilgjengelig,
og i tillegg kan det være interne kapasitets- og koordineringsproblemer
som gjør det vanskelig å få pasienter
plassert på sengepost. Problemene med å finne
plass på sengepost synliggjøres også av
sykehusenes varierende resultatoppnåelse på den
nasjonale kvalitetsindikatoren andelen korridorpasienter.
I landet som helhet manglet 44 pst. av ambulansepersonellet
fagbrev i 2004. Tall for 2003 viser at i tre av fem helseregioner
hadde under 50 pst. av ambulansepersonellet fagbrev. Andelen er
lavest i Helse Nord med 27 pst., og deretter følger Helse
Midt-Norge med 38 pst. I disse to regionene har ambulansepersonellet ofte
ansvaret for pasienten i lengre tid under akuttutrykningene enn
i de andre regionene. Her tar akuttoppdragene i gjennomsnitt ca. én
time, mens gjennomsnittet for landet sett under ett er på ca.
en halv time. I behandlingen av Akuttmeldingen understreket sosialkomiteen
at der avstanden til sykehus er lang, er det viktig at dette kompenseres
med å stille faglige krav til ambulanse- og luftambulansetjenesten.
Det kan stilles spørsmål om kompetansen i de to
nevnte regionene er høy nok sett på bakgrunn av
at de skal ivareta pasientens sikkerhet over så lang tid.
For AMK-sentralene har Statens helsetilsyn i
2005 påpekt at forsvarlig håndtering av medisinske
nødmeldinger forutsetter at det er minst to kvalifiserte
AMK-operatører til stede i sentralen. I alle regionene
er det i gjennomsnitt ca. to personer på vakt per AMK-sentral på hverdager.
Likevel hadde 11 av 30 AMK-sentraler én person på vakt
hele eller deler av døgnet i 2003. Dette gjelder helseforetak
i alle helseregioner med unntak av Helse Sør. Det kan stilles
spørsmål ved om kvaliteten på tjenesten
er tilstrekkelig når det bare er én AMK-operatør
på vakt.
I akuttmottakene er det som regel en turnuskandidat som
først vurderer pasientene. Mangel på erfaring
hos turnuskandidatene kan føre til at det tar lang tid å få avklart
pasientenes tilstand, noe som kan føre til opphopning av
pasienter som venter på å bli vurdert. Lang ventetid
kan også være et resultat av at akuttmottakene i
liten grad har mulighet til å styre bruken av legeressurser.
Særlig gjelder dette erfarne leger fordi disse sjelden
er direkte tilknyttet akuttmottaket. Det at det i hovedsak er turnuskandidater
som vurderer pasienter i akuttmottak, kan også føre
til unødvendige innleggelser fordi turnuskandidater ikke
har myndighet til å avvise pasienter. Det kan stilles spørsmål
ved om legekompetansen som benyttes i akuttmottakene, er tilstrekkelig
for å sikre effektiv behandling av pasientene.
Undersøkelsen viser at det mange steder
er utfordringer knyttet til kommunikasjon og informasjon mellom primærhelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten. I enkelte akuttsituasjoner har AMK-sentralene
og ambulansetjenestene vanskeligheter med å få kontakt
med leger i vakt i kommunene fordi disse ofte ikke er tilknyttet
helseradionettet. Dette skjer til tross for at primærhelsetjenesten
er forpliktet til å bistå ved akutte hendelser
og til å være tilknyttet dette landsdekkende kommunikasjonsnettet.
Videre blir ikke AMK-sentralene alltid informert
når primærhelsetjenesten rekvirerer ambulansetransport
til og fra legevakt. Dette kan gå ut over AMK-sentralenes oversikt
og kontroll over ambulansene og beredskapssituasjonen.
Det er mange steder også et problem
at primærlegene sjelden rykker ut til skadestedet og bistår
ambulansepersonellet i akuttsituasjoner. Ambulansepersonellet er dermed
ofte det eneste helsepersonellet som vurderer og behandler pasienten
før ambulansen ankommer sykehus eller legevakt. Ambulansepersonellet
er pålagt et betydelig ansvar som stiller store krav til
helsefaglig kompetanse. Det må antas at det i mange tilfeller
ville være en god støtte at pasienten blir sett
til av lege, selv om ambulansepersonellet alltid har mulighet til å konferere
med lege på helseradionettet eller telefon. Det kan derfor
stilles spørsmål ved om det i tilstrekkelig grad
er gjennomført tiltak for å sikre at tjenestenivåene kommuniserer
og samarbeider på en måte som gir befolkningen
et best mulig akuttmedisinsk tilbud.
De regionale helseforetakene omtaler i liten
grad situasjonen og konkret resultatoppnåelse i akuttkjeden i
sin rapportering til departementet gjennom de årlige meldingene
for 2003 og 2004. Ca. halvparten av AMK-sentralene og ambulansetjenestene
benyttet i 2004 et tidsregistreringsverktøy (AMIS) som
er egnet til å analysere og rapportere om resultater. Det
kommer fram av undersøkelsen at systemet brukes ulikt,
og det er derfor ikke tilgjengelig informasjon innen den enkelte helseregion
eller for landet som helhet, som kan fortelle om utviklingen i blant
annet responstider. Sosialkomiteen har understreket betydningen
av at det utvikles et bedre kunnskapsgrunnlag på akuttområdet,
og bedt departementet om å følge nøye
med på utviklingen i responstider. Det kan på bakgrunn
av det ovenstående stilles spørsmål om
dette er tilfredsstillende fulgt opp av departementet.
Undersøkelsen viser at det som regel
heller ikke internt i helseforetakene er utarbeidet konkrete målsettinger
eller stilt krav til rapportering når det gjelder kvalitet
og resultater i akuttkjeden. Det er i liten grad stilt krav til
prehospitale responstider eller til ventetider i akuttmottakene.
Mange tjenester i akuttkjeden mangler årsplaner og årsmeldinger,
og særlig gjelder dette akuttmottakene.
Helse- og omsorgsdepartementet har i brev av
4. mai 2006 gitt sine kommentarer til rapporten. Samtlige
av disse er innarbeidet i Riksrevisjonens rapport.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at det er regionale forskjeller i driftsutgiftene til ambulansetjenestene.
Videre at det er store variasjoner mellom helseregionene i hvor
lenge ambulansene venter mellom hvert oppdrag og at ambulanse mange
steder brukes til rene transportoppdrag, og at alternative transportmidler
i liten grad tas i bruk. Riksrevisjonen reiser ut fra dette spørsmål
om det i alle distrikter er tilstrekkelig oppmerksomhet rettet mot
en kostnadseffektiv drift av ambulansetjenestene.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at det er rimelig god tilgjengelighet til akuttmedisinske tjenester.
Det er imidlertid en del variasjon, også i bykommuner.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det derfor rom for forbedringer
i responstidene i enkelte av distriktene.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at ventetiden i akuttmottaket kan bli lang for enkelte pasienter. Én årsak
kan være manglende sengekapasitet og et stort antall korridorpasienter
andre steder i sykehuset. Dette fører til en opphopning
av pasienter i akuttmottaket. Organiseringen av akuttmottaket er
en annen faktor som har betydning for ventetiden. For eksempel kan ordningen
med at det er turnuslegene som først tar imot og vurderer
pasientene, bidra både til at vurderingen av hver pasient
tar lengre tid, og til at pasienter unødig kan bli lagt
inn på sykehuset, siden disse legene ikke selv har myndighet
til å avvise pasienter. Det er sannsynlig at effektiviteten
i mottaket kunne ha vært bedret dersom personellet også omfattet
mer erfarne leger. Effektiviteten i akuttmottaket er i betydelig
grad avhengig av hvordan resten av sykehuset fungerer, og det er
derfor etter Riksrevisjonens vurdering viktig å redusere
andelen korridorpasienter og sørge for at det ikke oppstår flaskehalser
i pasientflyten andre steder i sykehuset.
Det framgår av undersøkelsen
at det i liten grad rapporteres om resultater, og det har også vært
liten oppmerksomhet rettet mot å utvikle styringsparametere
på akuttområdet. Riksrevisjonen mener undersøkelsen
gir grunn til å reise spørsmål om departementet
har nødvendig styringsinformasjon på et så viktig
område, hvor hjelpen kan være livsnødvendig
og det i tillegg ofte er lange reiseavstander.
Fortsatt har kun litt over halvparten av ambulansepersonellet
fagbrev. Mangel på tilstrekkelig kompetanse kan være
kritisk. Riksrevisjonen stiller derfor spørsmål
ved om departementet i tilstrekkelig grad har fulgt opp sosialkomiteens
understrekning av at det er viktig å stille faglige krav
til personellet der avstanden til sykehus er lang. Riksrevisjonen
mener departementet nå bør klargjøre
hvordan forsvarlig tilsyn med pasientene på disse stedene
skal sikres.
Mange steder er det et problem at primærhelsetjenesten
i liten grad bistår i akuttsituasjoner. I enkelte akuttsituasjoner
har AMK-sentralene og ambulansetjenestene vanskeligheter med å få kontakt
med leger i vakt i kommunene fordi disse ofte ikke er tilknyttet
helseradionettet. Det er alvorlig at primærhelsetjenesten
i disse tilfellene ikke oppfyller sin forpliktelse til å bistå ved
akutte hendelser og til å være tilknyttet dette
landsdekkende kommunikasjonsnettet. Riksrevisjonen stiller spørsmål
ved den nedprioriteringen primærhelsetjenesten gjør
av akuttberedskapen og ved om samarbeidet mellom primærhelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten får tilstrekkelig oppmerksomhet.
Saken har vært forelagt Helse- og omsorgsdepartementet
som i brev av 9. juni 2006 har svart: "Departementet har
ingen ytterligere kommentarer til rapporten".
Riksrevisjonen konstaterer at departementet
ikke har kommentert de spørsmålene som ble reist
i Riksrevisjonens bemerkninger.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at det er stor variasjon i helseregionenes driftsutgifter til ambulansetjenestene.
Noe av variasjonen kan forklares med at befolkningen bor spredt.
Ambulanse brukes imidlertid mange steder til rene transportoppdrag,
og i tilfeller hvor ambulanse ikke er nødvendig, kan det
gå ut over både beredskapssituasjonen og ressursutnyttelsen. Riksrevisjonen
har ut fra dette reist spørsmål om det i alle
distrikter er tilstrekkelig oppmerksomhet rettet mot en kostnadseffektiv
drift av ambulansetjenestene.
Tid er ofte en kritisk faktor i akuttkjeden
og kan være avgjørende for pasientens overlevelse
og rehabiliteringspotensial. Riksrevisjonens undersøkelse
viser at ventetiden er relativt kort for mange akutturer. Likevel varierer
tilgjengeligheten til akuttmedisinske tjenester. I bykommuner varierer
andelen akuttutrykninger som tar under 12 minutter, fra 66 til 88
pst. Riksrevisjonen har på denne bakgrunn påpekt
at det kan være rom for forbedringer i enkelte av distriktene.
I de tilfellene der pasienten blir kjørt
til sykehus for videre behandling, kan pasienten risikere å måtte
vente lenge i akuttmottaket før behandling blir gitt. Riksrevisjonen
har i bemerkningene tatt opp at effektiviteten i akuttmottaket kan
bedres dersom personellet også omfatter mer erfarne leger.
Akuttmottaket er imidlertid i betydelig grad også avhengig
av hvordan resten av sykehuset fungerer, og etter Riksrevisjonens
vurdering er det derfor viktig å redusere andelen korridorpasienter
og sørge for at det ikke oppstår flaskehalser
i pasientflyten andre steder i sykehuset.
Det framgår av undersøkelsen
at det i liten grad rapporteres om resultater, og det har også vært
liten oppmerksomhet rettet mot å utvikle styringsparametere
på akuttområdet. Riksrevisjonen har derfor reist
spørsmål om departementet har nødvendig
styringsinformasjon på et så viktig område,
hvor hjelpen kan være livsnødvendig og det i tillegg
ofte er lange reiseavstander.
Riksrevisjonens undersøkelse har vist
at der reiseavstandene er lange, mangler ambulansepersonell i større grad
fagbrev enn i andre områder der reiseavstanden er kortere.
Siden ambulansepersonellet ofte er det eneste personellet til stede,
og derfor må gi pasienten nødvendig behandling,
vil mangel på tilstrekkelig kompetanse kunne være
kritisk. Riksrevisjonen har derfor stilt spørsmål
ved om departementet i tilstrekkelig grad har fulgt opp sosialkomiteens
understrekning av at det er viktig å stille faglige krav
til personellet spesielt der avstanden til sykehus er lang. Riksrevisjonen
har videre påpekt at departementet nå bør
klargjøre hvordan forsvarlig tilsyn med pasientene kan
sikres.
Et godt samarbeid mellom primærhelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten er viktig i akuttsituasjoner. Riksrevisjonens
undersøkelse viser at AMK-sentralene og ambulansepersonellet
i enkelte akuttsituasjoner har vanskeligheter med å få kontakt
med leger på vakt i kommunene. Riksrevisjonen har på denne
bakgrunn reist spørsmål ved primærhelsetjenestens
nedprioritering av akuttberedskapen, og ved om samarbeidet mellom
primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten får
tilstrekkelig oppmerksomhet. Når tid er en viktig faktor,
kan det manglende samarbeidet få store konsekvenser for
pasientene.