Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2002 under Forsvarsdepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 65 (2002-2003)
- Kildedok: St.prp. nr. 13 (2002-2003)
- Dato: 04.12.2002
- Utgiver: Forsvarskomiteen
- Sidetall: 6
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
I proposisjonen legg Regjeringa fram forslag om visse endringar i løyvingar i forsvarsbudsjettet for 2002 for å skape samsvar mellom løyvingane under dei einskilde kapittel og postar og dei endringane i budsjettføresetnader som har skjedd sidan forsvarsbudsjettet for 2002 vart utarbeidd.
Avslutninga av rekneskapen for 2001 synte eit meirforbruk under kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten post 1 på 18,022 mill. kroner.
Totalt meirforbruk var på 18,022 mill. kroner og vert dekka ved at ramme for 2002 vert foreslått redusert tilsvarande.
I forhold til vedtatt budsjett for 2002 er det ei netto meirinntekt (brutto meirinntekter minus mindreinntekter) på 112,543 mill. kroner som er foreslått tillagt utgiftssida.
Grunnlaget for omgrupperingane er vedteke budsjett for 2002 tillagt seinare endringar gjort av Stortinget, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikkje kjem fram som løyvingsendring under dei einskilde departementa og midlar ført over frå 2001. Det er òg teke omsyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 2002 som var på 332,670 mill. kroner.
I 2002 er det for forsvarsbudsjettet sett i verk faktiske endringar i løyvingar ved følgjande:
– St.prp. nr. 1 (2001-2002) Statsbudsjettet medregnet folketrygden, Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002), medførte en reduksjon på 20,071 mill. kroner.
– St.prp. nr. 39 (2001-2002), Finansiering av norsk militær deltakelse i Afghanistan, nasjonale sikringstiltak mot terrorisme og etablering av diplomatisk nærvær i Kabul, jf. Innst. S. nr. 119 (2001-2002), medførte å auka utgiftsramma med 545,932 mill. kroner.
– St.prp. nr. 55 (2001-2002), Gjennomføringsproposisjonen - utfyllende rammer for omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005, jf. Innst. S. nr. 232 (2001-2002), medførte å auka utgiftsramma med 1 043,082 mill. kroner.
– St.prp. nr. 69 (2001-2002), Om endringer i "Regulativ for tillegg mv. til utskrivne vernepliktige mannskap", jf. Innst. S. nr. 249 (2001-2002), medførte å auka utgiftsramma med 20,120 mill. kroner.
– St.prp. nr. 63 (2001-2002), Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2002, jf. Innst. S. nr. 255 (2001-2002), medførte å redusere utgiftsramma med 40,701 mill. kroner.
– St.prp. nr. 80 (2001-2002), Om finansiering av norsk militær deltakelse i Afghanistan, jf. Innst. S. nr. 6 (2002-2003), medførte å auka utgiftsramma med 300 mill. kroner.
Faktisk løyving på utgiftssida før omgruppering 2002 kjem fram slik (i 1 000 kroner):
Vedtatt budsjett 2002 | 27 656 918 |
Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002) | - 20 071 |
Innst. S. nr. 119 (2001-2002) | 545 932 |
Innst. S. nr. 232 (2001-2002) | 1 043 082 |
Innst. S. nr. 249 (2001-2002) | 20 120 |
Innst. S. nr. 6 (2002-2003) | 300 000 |
= Faktisk løyving før omgruppering | 29 505 280 |
Midlar ført over frå 2001 | 1 789 609 |
Lønnskompensasjon for 2002 | 332 670 |
Disponible midlar i 2001 før omgruppering | 31 627 559 |
Disponibel løyving på inntektssida før omgruppering 2002 (i 1 000 kroner):
Vedtatt budsjett 2002 | 724 797 |
= Løyving før omgruppering | 724 797 |
Løyvingsbehov på utgiftssida i samband med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Nedtrekk grunna meirforbruk i 2001 | - 18 022 |
Auking på utgiftssida grunna meirinntekter overført utgiftssida | 112 543 |
= Sum behov ved omgrupperinga | 94 521 |
+ Løyving før omgruppering | 29 505 280 |
= Total løyving etter omgrupperinga | 29 599 801 |
= Totalt disponibelt etter omgrupperinga | 31 722 080 |
Løyvingsbehov på inntektssida i samband med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Løyving før omgruppering | 724 797 |
Netto meirinntekter | 112 543 |
= Sum behov ved omgrupperinga | 837 340 |
Departementet foreslår at løyvingane vert endra med 94,521 mill. kroner på utgiftsramma og med 112,543 mill. kroner på inntektsramma.
Tala i tabellane nedanfor syner netto endringar på dei ulike postane.
Utgifter (i 1 000 kroner)
Post | Formål | Mindreutgift - Meirutgift + |
Utgifter: | ||
1 | Driftsutgifter | 522 794 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 14 340 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | - 10 000 |
44 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid | - 50 000 |
45 | Større utstyrsanskaffelser | - 226 806 |
47 | Nye bygg og nyanlegg | - 19 251 |
48 | Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid | - 125 000 |
50 | Overføringar til statsinstitusjonar | 54 000 |
51 | Tilskot til Forsvarets forskningsinstitutt | 444 |
75 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO | - 65 000 |
90 | Lån til private | - 1 000 |
Sum | 94 521 |
Inntekter (i 1 000 kroner)
Post | Formål | Mindreutgift - Meirutgift + |
Inntekter: | ||
1 | Driftsinntekter | 175 637 |
45 | Store nyskaffingar | 31 194 |
47 | Sal av eigedom | - 20 000 |
48 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsinntekter | - 125 000 |
49 | Sal av bustader | 49 364 |
70 | Renter låneordninga | 475 |
90 | Lån til boligformål | 873 |
Sum | 112 543 |
Under hovudavsnitt 2 i proposisjonen gjer departementet rede for hovudtrekka i omdisponeringane og forklaringar på dei største utgifts- og inntektsendringane på postnivå.
Under hovudavsnitt 3 i proposisjonen gjer departementet rede for bestillingsfullmakter for kap. 1731 Hæren, kap. 1733 Luftforsvaret, kap. 1790 Kystvakta og kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten.
Saka er tidlegare framlagt for Stortinget ved St.prp. nr. 55 (2001-2002) og Innst. S. nr. 232 (2001-2002), der forslaget om å iverksette innføring av kammerlåsar på HV-våpen i private heimar ikkje vart godteke. Arbeidet med å gå gjennom rutinane for klarering av personell for å sikre betre kontroll av dugleiken, er iverksett slik Stortinget har forutsett. Sett i lys av den siste skyteepisoden, komiteens spørsmål om saken, og ein ny gjennomgang av dei ulike sikringsalternativa, ser Regjeringa det som naudsynt å fremje forslag om strakstiltak og om betre fysisk sikring av HV-våpena.
Forsvarsdepartementet har på bakgrunn av ein fagleg vurdering frå Forsvarets overkommando kome fram til at det er to tiltak som peiker seg ut til å gi nær 100 pst. sikring mot misbruk: enten sentral lagring eller investering i ein mekanisk sikring, dvs. kammerlås til alle våpen. Sentral lagring medfører store investerings- og driftskostnader og vil neppe vera mogeleg å gjennomføra på kortare tid enn fem år. Konsekvensane for reaksjonstid og beredskap, samt ved eventuelt innbrot i eller sabotasje mot dei sentrale lagra, kan være kritiske ved å iverksette dette tiltaket. Dette vært derfor ikkje anbefalt.
Ei innføring av kammerlåser vil reint operativt få små konsekvensar. HV-mannskapa møter på sine objekt eller samlingsstader og får der fjerna låsane i løpet av få minutt. Dersom ein krise eller konfliktsituasjon utviklar seg over tid, vil den enkelte soldat eller befalingsmann kunna få nøkkelen til eige våpen utlevert og då ha optimal beredskap. Økonomisk sett vil innføring av kammerlåsar krevje investeringar på 50-70 mill. kroner, noko som kan dekkjast innanfor eksisterande investeringsrammer for HV. Dette tiltaket kan gjennomførast innanfor ei tidsramme på to-tre år.
Som strakstiltak foreslår Forsvarsdepartementet å iverksette inndraging av tennstemplet, som er ein del av sluttstykket. Dette er i tråd med anbefaling frå forsvarssjefen. Operativt sett vil dette vera ein akseptabel løysning, då tennstemplet ikkje er tilpassa det enkelte våpen, slik som sluttstykket er. Ein klargjering av avdelingar for å løyse gitte oppdrag, vil såleis gå langt raskare enn om heile sluttstykket vart inndrege. På objekta eller samlingsstadene får mannskapet utlevert tennstemplet, og om ein konflikt eller krise oppstår over tid, kan den enkelte soldat eller det enkelte befal få utlevert tennstemplet og då ha optimal beredskap - ut over dette gjeld same rutiner som for nøkkel til kammerlås.
Inndragning av tennstempel vil ikkje gje like god sikring som innføring av kammerlåsar då det er mogeleg å skaffe nye stempel. Dette vil difor i fyrste rekkje ha virkning mot effektdrap. Forsvarsdepartementet anser difor dette som ei midlertidig løysing. Ei innlevering av tennstemplet kan gjennomførast i løpet av ein månad, utan større kostnader. Ei eventuell inndraging av heile sluttstykket vil krevje meir tid og ressursar då dette må gjerast ved personleg oppmøte.
Forsvarsdepartementet har vurdert konsekvensen av tiltaka opp mot Genève-konvensjonen om krigens folkerett (uvæpna personell i uniform) og i tillegg om tiltaka vil krevje ei lovendring av Heimevernlovens § 26. Konklusjonen er at uniformert personell som opptrer uvæpna, ikkje er eit problem i forhold til folkeretten (og i forhold til dei fire Genève-konvensjonane av 1949 med to tilleggs-protokollar av 1977). Tiltaka vil heller ikkje medføre behov for lovendring av HV-lovens § 26.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Anna Amdal Fyhn og Bjørn Hernæs, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til at grunnlaget for omgrupperingen i proposisjonen er vedtatt budsjett for 2002 i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) pluss de tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget i bl.a. Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002), Innst. S. nr. 119 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 39 (2001-2002) og Innst. nr. 6 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 80 (2001-2002). Dette i tillegg til fullmakter og midler ført over fra 2001. Komiteen vil slutte seg til de foreslåtte omgrupperingene.
Hva angår forslag om tiltak for å hindre misbruk av Heimevernets våpen, viser komiteen til Innst. S. nr. 9 (2003-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2002-2003), der forsvarskomiteen og justiskomiteen besluttet å behandle nevnte spørsmål i Budsjett-innst. nr. 7 (2002-2003) fra forsvarskomiteen. Komiteen vil på denne bakgrunn ta tiltak mot misbruk av heimevernsvåpen opp som en del av den ordinære budsjettbehandlingen for 2003, og viser til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003).
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2002 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Utgifter: |
|||
1700 |
Forsvarsdepartementet |
||
1 |
Driftsutgifter, vert aukamed |
7 800 000 | |
frå kr 144 658 000 til kr 152 458 000 |
|||
1719 |
Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet |
||
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
5 000 000 | |
frå kr 47 826 000 til kr 42 826 000 |
|||
43 |
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, vert redusert med |
10 000 000 | |
frå kr 10 000 000 til kr 0 |
|||
51 |
Tilskot til Forsvarets forskningsinstitutt, vert auka med |
444 000 | |
frå kr 160 458 000 til kr 160 902 000 |
|||
1720 |
Felles leiing og kommandoapparat |
||
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
45 214 000 | |
frå kr 1 124 306 000 til kr 1 079 092 000 |
|||
1723 |
Sikkerhetstenesten |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
12 279 000 | |
frå kr 58 750 000 til kr 71 029 000 |
|||
1725 |
Fellesinstitusjonar og utgifter under Forsvarets overkommando |
||
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
57 729 000 | |
frå kr 2 294 604 000 til kr 2 236 875 000 |
|||
50 |
Overføringar til statsinstitusjonar, kan overførast, vert auka med |
54 000 000 | |
frå kr 66 069 000 til kr 120 069 000 |
|||
90 |
Lån til private, kan overførast, vert redusert med |
1 000 000 | |
frå kr 1 000 000 til kr 0 |
|||
1731 |
Hæren |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
58 467 000 | |
frå 4 466 198 000 til kr 4 524 665 000 |
|||
1732 |
Sjøforsvaret |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
105 221 000 | |
frå kr 2 746 113 000 til kr 2 851 334 000 |
|||
1733 |
Luftforsvaret |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
120 338 000 | |
frå kr 3 949 273 000 til kr 4 069 611 000 |
|||
1734 |
Heimevernet |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
9 446 000 | |
frå kr 797 375 000 til kr 806 821 000 |
|||
1735 |
Forsvarets etterretningsteneste |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, vert auka med |
14 340 000 | |
frå kr 600 539 000 til kr 614 879 000 |
|||
1760 |
Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
127 400 000 | |
frå kr 620 393 000 til kr 747 793 000 |
|||
44 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, nasjonalfinansiert del, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert redusert med |
50 000 000 | |
frå kr 147 000 000 til kr 97 000 000 |
|||
45 |
Større utstyrskaffingar, kan overførast, vert redusert med |
226 806 000 | |
frå kr 6 873 455 000 til kr 6 646 649 000 |
|||
47 |
Nye bygg og anlegg, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 postane 11 og 44, vert auka med |
5 749 000 | |
frå kr 1 819 748 000 til kr 1 825 497 000 |
|||
48 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med |
125 000 000 | |
frå kr 270 443 000 til kr 145 443 000 |
|||
75 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Noregs tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44,vert redusert med |
65 000 000 | |
frå kr 180 000 000 til kr 115 000 000 |
|||
1790 |
Kystvakta |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
12 121 000 | |
frå kr 626 128 000 til kr 638 249 000 |
|||
1791 |
Redningstenesta |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
9 833 000 | |
frå kr 221 896 000 til kr 231 729 000 |
|||
1792 |
Norske styrkar i utlandet |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
155 315 000 | |
frå kr 1 918 563 000 til kr 2 073 878 000 |
|||
1795 |
Kulturelle og allmennyttige formål |
||
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
12 517 000 | |
frå kr 127 257 000 til kr 139 774 000 |
|||
47 |
Nye bygg og anlegg, kan overførast, vert redusert med |
25 000 000 | |
frå kr 25 000 000 til kr 0 |
|||
Inntekter: |
|||
4725 |
Felles leiing og kommandoapparat |
||
1 |
Driftsinntekter, vert auka med |
20 322 000 | |
frå kr 83 956 000 til kr 104 278 000 |
|||
70 |
Renter låneordning, vert auka med |
475 000 | |
frå kr 1 965 000 til kr 2 440 000 |
|||
90 |
Lån til boligformål, vert auka med |
873 000 | |
frå kr 4 527 000 til kr 5 400 000 |
|||
4760 |
Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg |
||
45 |
Store nyskaffingar, vert løyvd |
31 194 000 | |
frå kr 0 til kr 31 194 000 |
|||
47 |
Sal av eigedom, vert redusert med |
20 000 000 | |
frå kr 80 000 000 til kr 60 000 000 |
|||
48 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsinntekter, vert redusert med |
125 000 000 | |
frå kr 270 000 000 til kr 145 000 000 |
|||
49 |
Sal av bustader, vert auka med |
49 364 000 | |
frå kr 20 636 000 til kr 70 000 000 |
|||
4792 |
Norske styrker i utlandet |
||
1 |
Driftsinntekter, vert løyvd med |
155 315 000 | |
frå kr 0 til kr 115 315 000 |
II
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan endre bestillingsfullmaktene slik:
Kap. 1731 |
post 1 |
vert auka med |
kr 20 000 000 |
frå kr 682 000 000 til kr 702 000 000 |
|||
Kap. 1733 |
post 1 |
vert auka med |
510 000 000 |
frå kr 984 000 000 til kr 1 494 000 000 |
|||
Kap. 1790 |
post 1 |
vert auka med |
13 000 000 |
frå kr 25 000 000 til kr 38 000 000 |
|||
Kap. 1791 |
post 1 |
vert auka med |
30 000 000 |
frå kr 34 000 000 til kr 64 000 000 |
Oslo, i forsvarskomiteen, den 4. desember 2002
Marit Nybakk leder og ordfører |
Bjørn Hernæs sekretær |