Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra sosialkomiteen om endringer i bevilgninger under folketrygden i statsbudsjettet for 1999

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 69 (1999-2000)
  • Kildedok: St.prp. nr. 17 (1999-2000) (unntatt kap. 2530, 2540, 2541 og 2543)
  • Dato: 08.12.1999
  • Utgiver: Sosialkomiteen
  • Sidetall: 5
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Det legges i proposisjonen fram forslag til omgruppering av en del bevilgninger under folketrygden i statsbudsjettet for 1999. De reviderte anslagene for folketrygdens utgifter i 1999 bygger i hovedsak på regnskapstall pr. 30. september 1999.

Det redegjøres i proposisjonen først for hovedforutsetningene som var lagt inn i budsjettet med hensyn til grunnbeløp, særtillegg, utvikling i antall stønadsmottakere m.v.

Det gis så en summarisk oversikt over hvilke tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget hittil i år, samt en presentasjon av budsjetterte og faktiske (anslåtte) utgifter. Det framgår av oversikten at Sosial- og helsedepartementet nå foreslår bevilgningene under programområde 29 Sosiale formål redusert med 513 mill. kroner, herav 336 mill. kroner under kap. 2660 Uførhet bl.a. på bakgrunn av at antall uførepensjonister har økt mindre enn ventet i 1999. Bevilgningene under kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v. foreslås samlet sett redusert med 117 mill. kroner. Samtidig foreslås bevilgningene under kap. 2650 Sykepenger økt med 271 mill. kroner. Merutgiftene under sykepengene skyldes både at innsparingen ved å øke minsteinntekten for rett til sykepenger er blitt mindre enn lagt til grunn i vedtatt budsjett, og at veksten i sykepengegrunnlaget er blitt høyere enn tidligere forutsatt. Under programområde 30 Helsevern foreslås bevilgningene økt med 472 mill kroner. De største økningene er under kap. 2711 post 70 Refusjon spesialisthjelp hvor bevilgningen foreslås økt med 144 mill. kroner og kap. 2752 post 70 Refusjon av egenbetaling hvor det foreslås en tilleggsbevilgning på 205 mill. kroner. Utslagene for frikortordningen av egenandelsøkningene er blitt større enn forventet. I budsjettet var det lagt inn en økning på ca. 340 mill. kroner fra 1998 til 1999. Økningen ser nå ut til å bli på 550 mill. kroner. Netto foreslås bevilgningene under Sosial- og helsedepartementets utgiftskapitler redusert med til sammen 41 mill. kroner.

Det redegjøres videre nærmere for de mer- og mindreutgiftene som det regnes med under folketrygdens utgiftskapitler og for mer- og mindreinntekter som forventes under Sosial- og helsedepartementets inntektskapittel 5701.

Kapittelvis er forslagene som følger:

Kap. 2600

Trygdeetaten foreslås økt med

36 mill. kroner

Kap. 2603

Trygderetten foreslås redusert med

1 mill. kroner

Kap. 2650

Sykepenger foreslås økt med

271 mill. kroner

Kap. 2660

Uførhet foreslås redusert med

336 mill. kroner

Kap. 2662

Yrkesskadetrygd gml. lovgivning foreslås redusert med

12 mill. kroner

Kap. 2663

Medisinsk rehabilitering m.v. foreslås redusert med

117 mill. kroner

Kap. 2670

Alderdom foreslås redusert med

95 mill. kroner

Kap. 2680

Etterlattepensjoner foreslås redusert med

73 mill. kroner

Kap. 2683

Stønad til enslig mor eller far foreslås redusert med

191 mill. kroner

Kap. 2686

Gravferdsstønad foreslås økt med

5 mill. kroner

Kap. 2711

Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v. foreslås økt med

215 mill. kroner

Kap. 2750

Syketransport m.v. foreslås redusert med

55 mill. kroner

Kap. 2751

Medisiner m.v. foreslås økt med

82 mill. kroner

Kap. 2752

Refusjon av egenbetaling foreslås økt med

205 mill. kroner

Kap. 2755

Helsetjeneste i kommunene foreslås økt med

34 mill. kroner

Kap. 2790

Andre helsetiltak foreslås redusert med

9 mill. kroner

Kap. 5701

Diverse inntekter foreslås økt med

125 mill. kroner

Avslutningsvis gis det en oversikt over hele folketrygdens inntektsside og en samlet oversikt over folketrygdens utgifter og inntekter etter de endringene som er vedtatt og foreslått i proposisjonen. Det vises til at mens en i det vedtatte budsjettet for 1999 regnet med et statstilskudd til folketrygden på 44262,4 mill. kroner for 1999, regner en nå med et statstilskudd på 45357 mill. kroner. I nysalderingsproposisjonen for 1999 vil en komme tilbake til folketrygdens inntekter og statstilskuddet.

Når det gjelder de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene fra Fremskrittspartiet, lederen Alvheim og Nesvik, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, og medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, har merket seg at prosjektet "kjøp av helsetjenester" har hatt et større omfang enn forutsatt bl.a. som følge av at de ulike fylkesprosjektenes aktivitetsnivå. Flertallet har merket seg at både rekrutteringen av pasienter og gjennomstrømmingen nå er høyere enn hva man på forhånd antok. Flertallet viser til at dette henger sammen med gode organisatoriske løsninger i fylkene.

Flertallet viser til at forslag om økte bevilgninger på 9 mill. kroner foreslås dekket inn ved tilsvarende reduksjon av utgifter til sykepenger.

Flertallet legger vekt på at ordningen med kjøp av helsetjenester ikke må fortrenge pasienter på de ordinære ventelistene.

Flertallet viser til at forventet innsparing på 26 mill. kroner som følge av endringer i trygdeutbetalingsmåte ved at utbetalingene skulle skje direkte til mottakerens konto, er uteblitt. Flertallet viser til at rammevilkårene for å få dette til ikke var til stede da den foreslåtte innsparingen ble vedtatt. Flertallet har videre merket seg at rammekonsesjonen fra Datatilsynet fortsatt ikke foreligger.

Flertallet vil understreke betydningen av at administrative rammevilkår er tilstrekkelig klargjort når nye ordninger bygges inn i budsjettet.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, vil påpeke at dette medlem har gått mot bevilgninger til prosjektet "kjøp av helsetjenester" i regi av trygdeetaten, fordi ordningen etter dette medlems syn medfører en prioritering av sykemeldte i helsekøen, som ut fra begrenset totalkapasitet vil redusere tjenestetilbudet til andre pasienter enn de sykemeldte. Dette medlem vil vise til sine budsjettmerknader for foregående og inneværende år knyttet til denne ordningen, der det etter dette medlems syn bør utvikles en annen tilnærming til prosjektet, som sidestiller pasienter i helsekøen, uavhengig av om vedkommende er sykemeldt eller ikke. Dersom dette gjøres, har dette medlem ingen innvendinger mot at trygdemidler brukes i behandlingsøyemed.

Siden forslaget til endret bevilgning er en konsekvens av at ordningen er innført, og slik sett medfører en inndekning for utførte tjenester, går dette medlem ikke mot bevilgningen for inneværende år, men altså mot at ordningen videreføres i sin nåværende form.

Komiteen viser til at utgiftene til behovsprøvd gravferdsstønad er lavere enn opprinnelig antatt. Komiteen stiller seg undrende til dette og lurer på om dette kan ha sammenheng med at ordningen er for lite kjent. Komiteen har imidlertid merket seg at Regjeringen i forbindelse med budsjettet for 2000 har varslet en gjennomgang og vurdering av ordningen

Komiteen har merket seg at regnskapstallene pr. september 1999 viser at utgiftene til private laboratorier og røntgeninstitutt har hatt en nominell økning på 19 pst. fra samme periode i fjor. Denne økningen er høyere enn forventet, og bevilgningen til post 76 foreslås forhøyet med 55 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, stiller seg undrende til denne veksten da en i liten utstrekning har fått seg forelagt bakgrunn og årsak til den. Flertallet ber Regjeringen i egnet form å redegjøre for bakgrunnen for veksten i utgiftene til private laboratorier og røntgeninstitutt.

Komiteen har ellers ingen merknader til de foreslåtte endringene i proposisjonen og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

I statsbudsjettet for 1999 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

2600

Trygdeetaten

01

Driftsutgifter, forhøyes med

38 500 000

fra kr 3 333 050 000 til kr 3 371 550 000

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

2 500 000

fra kr 54 800 000 til kr 52 300 000

2603

Trygderetten

01

Driftsutgifter, nedsettes med

1 000 000

fra kr 35 100 000 til kr 34 100 000

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeidstakere m.v., overslagsbevilgning, forhøyes med

326 000 000

fra kr 15 565 000 000 til kr 15 891 000 000

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, nedsettes med

15 000 000

fra kr 1 290 000 000 til kr 1 275 000 000

75

Freiepenger og sykepenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

40 000 000

fra kr 910 000 000 til kr 870 000 000

2660

Uførhet

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med

140 000 000

fra kr 11 460 000 000 til kr 11 320 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med

175 000 000

fra kr 15 830 000 000 til kr 15 655 000 000

75

Hjelpestønad, overslagsbevilgning, nedsettes med

34 000 000

fra kr 1 316 000 000 til kr 1 282 000 000

76

Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning, forhøyes med

13 000 000

fra kr 95 000 000 til kr 108 000 000

2662

Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning

70

Pensjoner, overslagsbevilgning, nedsettes med

12 000 000

fra kr 92 000 000 til kr 80 000 000

2663

Medisinsk rehabilitering m.v.

70

Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

125 000 000

fra kr 3 425 000 000 til kr 3 300 000 000

72

Foreløpig uførestønad, overslagsbevilgning, nedsettes med

112 000 000

fra kr 407 000 000 til kr 295 000 000

73

Attføringshjelp, forhøyes med

5 000 000

fra kr 37 000 000 til kr 42 000 000

74

Tilskudd til biler, forhøyes med

125 000 000

fra kr 615 000 000 til kr 740 000 000

79

Høreapparater, nedsettes med

10 000 000

fra kr 252 000 000 til kr 242 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med

115 000 000

fra kr 25 880 000 000 til kr 25 765 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med

30 000 000

fra kr 30 600 000 000 til kr 30 570 000 000

73

Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med

50 000 000

fra kr 5 680 000 000 til kr 5 730 000 000

2680

Etterlattepensjoner

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med

40 000 000

fra kr 1 165 000 000 til kr 1 125 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med

20 000 000

fra kr 985 000 000 til kr 965 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning, nedsettes med

13 000 000

fra kr 84 000 000 til kr 71 000 000

2683

Stønad til enslig mor eller far

70

Overgangsstønad, overslagsbevilgning, nedsettes med

145 000 000

fra kr 2 925 000 000 til kr 2 780 000 000

72

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning, nedsettes med

41 000 000

fra kr 701 000 000 til kr 660 000 000

73

Utdanningsstønad, forhøyes med

25 000 000

fra kr 130 000 000 til kr 155 000 000

76

Forskuttering av underholdsbidrag, nedsettes med

30 000 000

fra kr 1 540 000 000 til kr 1 510 000 000

2686

Gravferdsstønad

70

Gravferdsstønad, overslagsbevilgning, forhøyes med

5 000 000

fra kr 220 000 000 til kr 225 000 000

2711

Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v.

70

Refusjon spesialisthjelp, forhøyes med

144 000 000

fra kr 606 000 000 til kr 750 000 000

71

Refusjon psykologhjelp, forhøyes med

5 000 000

fra kr 123 000 000 til kr 128 000 000

72

Refusjon tannlegehjelp, forhøyes med

5 000 000

fra kr 235 000 000 til kr 240 000 000

73

Sykestønadsutgifter i utlandet, forhøyes med

6 000 000

fra kr 72 000 000 til kr 78 000 000

76

Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med

55 000 000

fra kr 325 000 000 til kr 380 000 000

2750

Syketranport m.v.

71

Skyssvederlag for leger m.v., nedsettes med

5 000 000

fra kr 321 000 000 til kr 316 000 000

72

Luftambulansetransport, forhøyes med

10 000 000

fra kr 223 000 000 til kr 233 000 000

77

Syketransport, nedsettes med

60 000 000

fra kr 1 180 000 000 til kr 1 120 000 000

2751

Medisiner m.v.

70

Legemidler, forhøyes med

50 000 000

fra kr 5 025 000 000 til kr 5 075 000 000

72

Sykepleieartikler, forhøyes med

32 000 000

fra kr 758 000 000 til kr 790 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, forhøyes med

205 000 000

fra kr 1 095 000 000 til kr 1 300 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene

70

Refusjon allmennlegehjelp, kan nyttes under post 61, forhøyes med

18 000 000

fra kr 1 497 000 000 til kr 1 515 000 000

71

Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62, forhøyes med

16 000 000

fra kr 686 000 000 til kr 702 000 000

2790

Andre helsetiltak

72

Utgifter til sykebehandling i utlandet, nedsettes med

9 000 000

fra kr 24 000 000 til kr 15 000 000

Inntekter

5701

Diverse inntekter

03

Hjelpemiddelsentraler m.m., forøyes med

30 000 000

fra kr 15 000 000 til kr 45 000 000

70

Refusjon ved trafikkskade, forhøyes med

8 000 000

fra kr 455 000 000 til kr 463 000 000

71

Refusjon ved yrkesskade, forhøyes med

98 000 000

fra kr 445 000 000 til kr 543 000 000

73

Refusjon fra bidragspliktige, nedsettes med

30 000 000

fra kr 1 030 000 000 til kr 1 000 000 000

75

Refusjon overskytende bidrag, forhøyes med

14 000 000

fra kr 216 000 000 til kr 230 000 000

80

Renter, forhøyes med

5 000 000

fra kr 45 000 000 til kr 50 000 000

Oslo, i sosialkomiteen, den 8. desember 1999

John I. Alvheim

Britt Hildeng

Are Næss

leder

ordfører

sekretær