Innstilling fra sosialkomiteen om endringer i bevilgninger under folketrygden i statsbudsjettet for 1999
Dette dokument
- Innst. S. nr. 69 (1999-2000)
- Kildedok: St.prp. nr. 17 (1999-2000) (unntatt kap. 2530, 2540, 2541 og 2543)
- Dato: 08.12.1999
- Utgiver: Sosialkomiteen
- Sidetall: 5
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Det legges i proposisjonen fram forslag til omgruppering av en del bevilgninger under folketrygden i statsbudsjettet for 1999. De reviderte anslagene for folketrygdens utgifter i 1999 bygger i hovedsak på regnskapstall pr. 30. september 1999.
Det redegjøres i proposisjonen først for hovedforutsetningene som var lagt inn i budsjettet med hensyn til grunnbeløp, særtillegg, utvikling i antall stønadsmottakere m.v.
Det gis så en summarisk oversikt over hvilke tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget hittil i år, samt en presentasjon av budsjetterte og faktiske (anslåtte) utgifter. Det framgår av oversikten at Sosial- og helsedepartementet nå foreslår bevilgningene under programområde 29 Sosiale formål redusert med 513 mill. kroner, herav 336 mill. kroner under kap. 2660 Uførhet bl.a. på bakgrunn av at antall uførepensjonister har økt mindre enn ventet i 1999. Bevilgningene under kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v. foreslås samlet sett redusert med 117 mill. kroner. Samtidig foreslås bevilgningene under kap. 2650 Sykepenger økt med 271 mill. kroner. Merutgiftene under sykepengene skyldes både at innsparingen ved å øke minsteinntekten for rett til sykepenger er blitt mindre enn lagt til grunn i vedtatt budsjett, og at veksten i sykepengegrunnlaget er blitt høyere enn tidligere forutsatt. Under programområde 30 Helsevern foreslås bevilgningene økt med 472 mill kroner. De største økningene er under kap. 2711 post 70 Refusjon spesialisthjelp hvor bevilgningen foreslås økt med 144 mill. kroner og kap. 2752 post 70 Refusjon av egenbetaling hvor det foreslås en tilleggsbevilgning på 205 mill. kroner. Utslagene for frikortordningen av egenandelsøkningene er blitt større enn forventet. I budsjettet var det lagt inn en økning på ca. 340 mill. kroner fra 1998 til 1999. Økningen ser nå ut til å bli på 550 mill. kroner. Netto foreslås bevilgningene under Sosial- og helsedepartementets utgiftskapitler redusert med til sammen 41 mill. kroner.
Det redegjøres videre nærmere for de mer- og mindreutgiftene som det regnes med under folketrygdens utgiftskapitler og for mer- og mindreinntekter som forventes under Sosial- og helsedepartementets inntektskapittel 5701.
Kapittelvis er forslagene som følger:
Kap. 2600 |
Trygdeetaten foreslås økt med |
36 mill. kroner |
Kap. 2603 |
Trygderetten foreslås redusert med |
1 mill. kroner |
Kap. 2650 |
Sykepenger foreslås økt med |
271 mill. kroner |
Kap. 2660 |
Uførhet foreslås redusert med |
336 mill. kroner |
Kap. 2662 |
Yrkesskadetrygd gml. lovgivning foreslås redusert med |
12 mill. kroner |
Kap. 2663 |
Medisinsk rehabilitering m.v. foreslås redusert med |
117 mill. kroner |
Kap. 2670 |
Alderdom foreslås redusert med |
95 mill. kroner |
Kap. 2680 |
Etterlattepensjoner foreslås redusert med |
73 mill. kroner |
Kap. 2683 |
Stønad til enslig mor eller far foreslås redusert med |
191 mill. kroner |
Kap. 2686 |
Gravferdsstønad foreslås økt med |
5 mill. kroner |
Kap. 2711 |
Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v. foreslås økt med |
215 mill. kroner |
Kap. 2750 |
Syketransport m.v. foreslås redusert med |
55 mill. kroner |
Kap. 2751 |
Medisiner m.v. foreslås økt med |
82 mill. kroner |
Kap. 2752 |
Refusjon av egenbetaling foreslås økt med |
205 mill. kroner |
Kap. 2755 |
Helsetjeneste i kommunene foreslås økt med |
34 mill. kroner |
Kap. 2790 |
Andre helsetiltak foreslås redusert med |
9 mill. kroner |
Kap. 5701 |
Diverse inntekter foreslås økt med |
125 mill. kroner |
Avslutningsvis gis det en oversikt over hele folketrygdens inntektsside og en samlet oversikt over folketrygdens utgifter og inntekter etter de endringene som er vedtatt og foreslått i proposisjonen. Det vises til at mens en i det vedtatte budsjettet for 1999 regnet med et statstilskudd til folketrygden på 44262,4 mill. kroner for 1999, regner en nå med et statstilskudd på 45357 mill. kroner. I nysalderingsproposisjonen for 1999 vil en komme tilbake til folketrygdens inntekter og statstilskuddet.
Når det gjelder de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene fra Fremskrittspartiet, lederen Alvheim og Nesvik, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, og medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, har merket seg at prosjektet "kjøp av helsetjenester" har hatt et større omfang enn forutsatt bl.a. som følge av at de ulike fylkesprosjektenes aktivitetsnivå. Flertallet har merket seg at både rekrutteringen av pasienter og gjennomstrømmingen nå er høyere enn hva man på forhånd antok. Flertallet viser til at dette henger sammen med gode organisatoriske løsninger i fylkene.
Flertallet viser til at forslag om økte bevilgninger på 9 mill. kroner foreslås dekket inn ved tilsvarende reduksjon av utgifter til sykepenger.
Flertallet legger vekt på at ordningen med kjøp av helsetjenester ikke må fortrenge pasienter på de ordinære ventelistene.
Flertallet viser til at forventet innsparing på 26 mill. kroner som følge av endringer i trygdeutbetalingsmåte ved at utbetalingene skulle skje direkte til mottakerens konto, er uteblitt. Flertallet viser til at rammevilkårene for å få dette til ikke var til stede da den foreslåtte innsparingen ble vedtatt. Flertallet har videre merket seg at rammekonsesjonen fra Datatilsynet fortsatt ikke foreligger.
Flertallet vil understreke betydningen av at administrative rammevilkår er tilstrekkelig klargjort når nye ordninger bygges inn i budsjettet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, vil påpeke at dette medlem har gått mot bevilgninger til prosjektet "kjøp av helsetjenester" i regi av trygdeetaten, fordi ordningen etter dette medlems syn medfører en prioritering av sykemeldte i helsekøen, som ut fra begrenset totalkapasitet vil redusere tjenestetilbudet til andre pasienter enn de sykemeldte. Dette medlem vil vise til sine budsjettmerknader for foregående og inneværende år knyttet til denne ordningen, der det etter dette medlems syn bør utvikles en annen tilnærming til prosjektet, som sidestiller pasienter i helsekøen, uavhengig av om vedkommende er sykemeldt eller ikke. Dersom dette gjøres, har dette medlem ingen innvendinger mot at trygdemidler brukes i behandlingsøyemed.
Siden forslaget til endret bevilgning er en konsekvens av at ordningen er innført, og slik sett medfører en inndekning for utførte tjenester, går dette medlem ikke mot bevilgningen for inneværende år, men altså mot at ordningen videreføres i sin nåværende form.
Komiteen viser til at utgiftene til behovsprøvd gravferdsstønad er lavere enn opprinnelig antatt. Komiteen stiller seg undrende til dette og lurer på om dette kan ha sammenheng med at ordningen er for lite kjent. Komiteen har imidlertid merket seg at Regjeringen i forbindelse med budsjettet for 2000 har varslet en gjennomgang og vurdering av ordningen
Komiteen har merket seg at regnskapstallene pr. september 1999 viser at utgiftene til private laboratorier og røntgeninstitutt har hatt en nominell økning på 19 pst. fra samme periode i fjor. Denne økningen er høyere enn forventet, og bevilgningen til post 76 foreslås forhøyet med 55 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, stiller seg undrende til denne veksten da en i liten utstrekning har fått seg forelagt bakgrunn og årsak til den. Flertallet ber Regjeringen i egnet form å redegjøre for bakgrunnen for veksten i utgiftene til private laboratorier og røntgeninstitutt.
Komiteen har ellers ingen merknader til de foreslåtte endringene i proposisjonen og rår Stortinget til å fatte følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 1999 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Utgifter | |||
2600 |
Trygdeetaten |
||
01 |
Driftsutgifter, forhøyes med |
38 500 000 | |
fra kr 3 333 050 000 til kr 3 371 550 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nedsettes med |
2 500 000 | |
fra kr 54 800 000 til kr 52 300 000 |
|||
2603 |
Trygderetten |
||
01 |
Driftsutgifter, nedsettes med |
1 000 000 | |
fra kr 35 100 000 til kr 34 100 000 |
|||
2650 |
Sykepenger |
||
70 |
Sykepenger for arbeidstakere m.v., overslagsbevilgning, forhøyes med |
326 000 000 | |
fra kr 15 565 000 000 til kr 15 891 000 000 |
|||
71 |
Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, nedsettes med |
15 000 000 | |
fra kr 1 290 000 000 til kr 1 275 000 000 |
|||
75 |
Freiepenger og sykepenger, overslagsbevilgning, nedsettes med |
40 000 000 | |
fra kr 910 000 000 til kr 870 000 000 |
|||
2660 |
Uførhet |
||
70 |
Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med |
140 000 000 | |
fra kr 11 460 000 000 til kr 11 320 000 000 |
|||
71 |
Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med |
175 000 000 | |
fra kr 15 830 000 000 til kr 15 655 000 000 |
|||
75 |
Hjelpestønad, overslagsbevilgning, nedsettes med |
34 000 000 | |
fra kr 1 316 000 000 til kr 1 282 000 000 |
|||
76 |
Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning, forhøyes med |
13 000 000 | |
fra kr 95 000 000 til kr 108 000 000 |
|||
2662 |
Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning |
||
70 |
Pensjoner, overslagsbevilgning, nedsettes med |
12 000 000 | |
fra kr 92 000 000 til kr 80 000 000 |
|||
2663 |
Medisinsk rehabilitering m.v. |
||
70 |
Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning, nedsettes med |
125 000 000 | |
fra kr 3 425 000 000 til kr 3 300 000 000 |
|||
72 |
Foreløpig uførestønad, overslagsbevilgning, nedsettes med |
112 000 000 | |
fra kr 407 000 000 til kr 295 000 000 |
|||
73 |
Attføringshjelp, forhøyes med |
5 000 000 | |
fra kr 37 000 000 til kr 42 000 000 |
|||
74 |
Tilskudd til biler, forhøyes med |
125 000 000 | |
fra kr 615 000 000 til kr 740 000 000 |
|||
79 |
Høreapparater, nedsettes med |
10 000 000 | |
fra kr 252 000 000 til kr 242 000 000 |
|||
2670 |
Alderdom |
||
70 |
Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med |
115 000 000 | |
fra kr 25 880 000 000 til kr 25 765 000 000 |
|||
71 |
Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med |
30 000 000 | |
fra kr 30 600 000 000 til kr 30 570 000 000 |
|||
73 |
Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med |
50 000 000 | |
fra kr 5 680 000 000 til kr 5 730 000 000 |
|||
2680 |
Etterlattepensjoner |
||
70 |
Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med |
40 000 000 | |
fra kr 1 165 000 000 til kr 1 125 000 000 |
|||
71 |
Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med |
20 000 000 | |
fra kr 985 000 000 til kr 965 000 000 |
|||
72 |
Særtillegg, overslagsbevilgning, nedsettes med |
13 000 000 | |
fra kr 84 000 000 til kr 71 000 000 |
|||
2683 |
Stønad til enslig mor eller far |
||
70 |
Overgangsstønad, overslagsbevilgning, nedsettes med |
145 000 000 | |
fra kr 2 925 000 000 til kr 2 780 000 000 |
|||
72 |
Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning, nedsettes med |
41 000 000 | |
fra kr 701 000 000 til kr 660 000 000 |
|||
73 |
Utdanningsstønad, forhøyes med |
25 000 000 | |
fra kr 130 000 000 til kr 155 000 000 |
|||
76 |
Forskuttering av underholdsbidrag, nedsettes med |
30 000 000 | |
fra kr 1 540 000 000 til kr 1 510 000 000 |
|||
2686 |
Gravferdsstønad |
||
70 |
Gravferdsstønad, overslagsbevilgning, forhøyes med |
5 000 000 | |
fra kr 220 000 000 til kr 225 000 000 |
|||
2711 |
Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v. |
||
70 |
Refusjon spesialisthjelp, forhøyes med |
144 000 000 | |
fra kr 606 000 000 til kr 750 000 000 |
|||
71 |
Refusjon psykologhjelp, forhøyes med |
5 000 000 | |
fra kr 123 000 000 til kr 128 000 000 |
|||
72 |
Refusjon tannlegehjelp, forhøyes med |
5 000 000 | |
fra kr 235 000 000 til kr 240 000 000 |
|||
73 |
Sykestønadsutgifter i utlandet, forhøyes med |
6 000 000 | |
fra kr 72 000 000 til kr 78 000 000 |
|||
76 |
Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med |
55 000 000 | |
fra kr 325 000 000 til kr 380 000 000 |
|||
2750 |
Syketranport m.v. |
||
71 |
Skyssvederlag for leger m.v., nedsettes med |
5 000 000 | |
fra kr 321 000 000 til kr 316 000 000 |
|||
72 |
Luftambulansetransport, forhøyes med |
10 000 000 | |
fra kr 223 000 000 til kr 233 000 000 |
|||
77 |
Syketransport, nedsettes med |
60 000 000 | |
fra kr 1 180 000 000 til kr 1 120 000 000 |
|||
2751 |
Medisiner m.v. |
||
70 |
Legemidler, forhøyes med |
50 000 000 | |
fra kr 5 025 000 000 til kr 5 075 000 000 |
|||
72 |
Sykepleieartikler, forhøyes med |
32 000 000 | |
fra kr 758 000 000 til kr 790 000 000 |
|||
2752 |
Refusjon av egenbetaling |
||
70 |
Refusjon av egenbetaling, forhøyes med |
205 000 000 | |
fra kr 1 095 000 000 til kr 1 300 000 000 |
|||
2755 |
Helsetjeneste i kommunene |
||
70 |
Refusjon allmennlegehjelp, kan nyttes under post 61, forhøyes med |
18 000 000 | |
fra kr 1 497 000 000 til kr 1 515 000 000 |
|||
71 |
Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62, forhøyes med |
16 000 000 | |
fra kr 686 000 000 til kr 702 000 000 |
|||
2790 |
Andre helsetiltak |
||
72 |
Utgifter til sykebehandling i utlandet, nedsettes med |
9 000 000 | |
fra kr 24 000 000 til kr 15 000 000 |
|||
Inntekter | |||
5701 |
Diverse inntekter |
||
03 |
Hjelpemiddelsentraler m.m., forøyes med |
30 000 000 | |
fra kr 15 000 000 til kr 45 000 000 |
|||
70 |
Refusjon ved trafikkskade, forhøyes med |
8 000 000 | |
fra kr 455 000 000 til kr 463 000 000 |
|||
71 |
Refusjon ved yrkesskade, forhøyes med |
98 000 000 | |
fra kr 445 000 000 til kr 543 000 000 |
|||
73 |
Refusjon fra bidragspliktige, nedsettes med |
30 000 000 | |
fra kr 1 030 000 000 til kr 1 000 000 000 |
|||
75 |
Refusjon overskytende bidrag, forhøyes med |
14 000 000 | |
fra kr 216 000 000 til kr 230 000 000 |
|||
80 |
Renter, forhøyes med |
5 000 000 | |
fra kr 45 000 000 til kr 50 000 000 |
Oslo, i sosialkomiteen, den 8. desember 1999
John I. Alvheim |
Britt Hildeng |
Are Næss |
leder |
ordfører |
sekretær |