Innstilling fra sosialkomiteen om trikk til nytt Rikshospital på Gaustad m.v.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 162 (1997-1998)
- Kildedok: St.prp. nr. 44 (1997-98)
- Dato: 28.04.1998
- Utgiver: sosialkomiteen
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Innledning
- 2. Trikkelinje til nytt Rikshospital på Gaustad
- 3. Omdisponering av bevilgninger til forskning og utredninger
- 4. Kjøp av strålekapasitet i utlandet - Kap. 734 Radiumhospitalet
- 5. KAP. 737 Hokksund barnesykehus - avvikling av driften
- 6. Ansvarsreformen for mennesker med psykisk utviklingshemming (kap. 673, post 61)
- 7. Komiteens tilråding
Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer under enkelte kapitler i statsbudsjettet for 1998. Samlet foreslås like store økninger som reduksjoner av bevilgningene. Proposisjonen omfatter:
- | Trikkelinje til nytt Rikshospital på Gaustad |
- | Omdisponering av bevilgninger til forskning og utredninger |
- | Kjøp av strålekapasitet i utlandet |
- | Hokksund barnesykehus - avvikling av driften |
- | Ansvarsreformen for mennesker med psykisk utviklingshemming. |
2.1 Sammendrag
Sosial- og helsedepartementet legger fram tilråding om godkjenning av framforhandlet avtale mellom Oslo kommune og staten vedrørende gjennomføring av Gaustadtrikk-prosjektet (vedlagt proposisjonen). Sosial- og helsedepartementet legger også fram forslag om statlig grunnavståelse og bevilgningsforslag over Sosial- og helsedepartementets budsjett for realisering av prosjektet.
Det vises til at det i planarbeidet for nytt Rikshospital har vært forutsatt en kollektivdekning til det nye sykehuset på 50 prosent realisert ved utbygging av en ny trikketrasé.
Det redegjøres for Oslo bystyres behandling av prosjektet og for kontakter mellom staten og kommunen. Det redegjøres videre for Stortingets behandling av prosjektet, og det vises bl.a. til at det i St.prp. nr. 1 (1997-1998) Sosial- og helsedepartementet står følgende:
« Kollektivløsningen til nytt Rikshospital skal baseres på trikkeløsning. Kostnadene er av Oslo kommune kalkulert til 100 millioner kroner. Sosial- og helsedepartementet vil innlede forhandlinger med Oslo kommune om finansiering av trikkeløsningen. Egen sak vil bli fremmet overfor Stortinget med endelig kostnadsoverslag » |
I gjennomgangen av avtalen mellom Oslo kommune og staten om bygging av trikkelinje til nytt rikshospital på Gaustad framholdes det bl.a. at prosjektet har en total kostnadsramme på 111,4 mill. kroner hvorav staten skal yte et tilskudd på 80,4 mill. kroner. Av dette skal 53,4 mill. kroner dekkes over Samferdselsdepartementets budsjett innenfor ordningen for storbymidler, mens de resterende 27 mill. kroner foreslås dekket over Sosial- og helsedepartementets budsjett.
Partene er enige om at trikkeprosjektet skal ferdigstilles så tidlig som mulig i forhold til innflytting i det nye Rikshospitalet som er planlagt til 16. januar 1999. Oslo kommune viderefører prosjektarbeidet umiddelbart, og intensjonen er at alle arbeider skal ferdigstilles innen 15. mai 1999, og at trikk til Rikshospitalet er satt i drift innen samme dato.
Oslo kommune skal være byggherre/tiltakshaver for hele prosjektet, med ansvar for å gjennomføre prosjektet innenfor planlagt kvalitet, fremdrift og kostnad. Eventuelle overskridelser i forhold til kostnadskalkyler er byggherrens ansvar og risiko. Oslo kommune foretar nødvendig reguleringsbehandling som grunnlag for prosjektgjennomføringen. Trikkelinjen til Rikshospitalet inngår i Oslo kommunes kollektivnett og driften finansieres på vanlig måte gjennom kommunens kjøp av tjenester.
I tillegg til det statlige kontanttilskuddet er det forutsatt at staten bidrar med vederlagsfri avståelse av ca 12.000 m2 grunn til Oslo kommune til prosjektet. Det vises til at det i henhold til instruks om avhending av fast eiendom som tilhører staten, skal avhending skje til markedspris dersom ikke annet er bestemt av Stortinget. Departementet anslår at markedspris kan være i størrelsesorden 20-40 mill. kroner, og tilrår at Stortinget samtykker i vederlagsfri avståelse av grunn til prosjektet.
Sosial- og helsedepartementet foreslår at det bevilges 27 mill. kroner som tilskudd til ny trikkelinje til nytt Rikshospital på Gaustad ved at bevilgningen under kap. 731 Rikshospitalet, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold forhøyes med 27 mill. kroner. Sosial- og helsedepartementet foreslår samtidig at bevilgningen under kap. 673, post 61 Oppfølging av ansvarsreformen for mennesker med psykisk utviklingshemming nedsettes med 27 mill. kroner.
2.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Nordseth og Skogholt, medlemmene fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, og, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, er tilfreds med at det nå foreligger en framforhandlet avtale mellom Staten og Oslo kommune om gjennomføring av Gaustadtrikk-prosjektet, dvs. bygging av trikkelinjer med tilhørende holdeplasser og endestasjon til nytt Rikshospital på Gaustad. Med denne trikkeløsningen vil en kunne få en kollektivdekning på 50 prosent til og fra Rikshospitalet, en løsning som både miljø- og trafikkmessig er ønskelig.
Komiteen har merket seg at staten ifølge avtalen skal yte et fast tilskudd på 80,4 mill. kroner av en beregnet byggekostnadsramme på 111,4 mill. kroner og med byggherren og tiltakshaveren, Oslo kommune, som ansvarlig for eventuelle overskridelser i forhold til kostnadskalkylen.
Komiteen har også merket seg at staten verderlagsfritt foreslås å avstå grunn til trikkeprosjektet tilsvarende en markedsverdi i størrelsesorden 20-40 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at trikkelinjen til Rikshospitalet inngår i Oslo kommunes kollektivnett, og at driften på vanlig måte skal finansieres ved kommunens kjøp av tjenester gjennom avtale med AS Oslo Sporveier.
Komiteen forutsetter at det etableres tilfredsstillende alternativ kollektivdekning i perioden fra det nye Rikshospitalet forutsettes å bli tatt i bruk, dvs. 16. januar 1999, og fram til trikken settes i drift den 15. mai 1999.
Komiteen gir sin tilslutning til den framforhandlete avtalen mellom staten og Oslo kommune og til bevilgningsforslaget på 27 mill. kroner som skal dekkes over Sosial- og helsedepartementets budsjett.
3.1 Sammendrag
Det vises til at ved Stortingets behandling av statsbudsjettet for 1998 ble kap. 603 Forskning og utredning og IT m.v, post 21 Spesielle driftsutgifter redusert med 9 mill. kroner. For å sikre fremdriften av forskningsprogram for mental helse, annen medisinsk forskning, kvinnehelsesatsingen, helse og kultur o.a. foreslås det i proposisjonen at bevilgningen under denne posten forhøyes med 5 mill. kroner. Videre foreslås bevilgningen under kap. 739 Andre utgifter, post 21 Spesielle driftsutgifter forhøyet med 4,9 mill. kroner til utprøvd virksomhet med hjertelaser ved Rikshospitalet, utredning av felles radionett for nødetater m.m.
For å dekke inn ovennevnte forslag om tilleggsbevilgninger på 9,9 mill. kroner, foreslås å redusere bevilgningene under kap. 614 Tiltak for rusmiddelmisbrukere, post 21 Spesielle driftsutgifter med kr 500.000, kap. 675 Tiltak for eldre og funksjonshemmede, post 21 Spesielle driftsutgifter med kr 300.000, kap. 701 Forsøks- og utviklingsvirksomhet, post 21, Spesielle driftsutgifter med kr 800.000, kap. 720 Rehabilitering, post 62 Rehabilitering med kr 7.200.000 og kap. 2600 Trygdeetaten, post 01 Driftsutgifter med kr 1.100.000. Det uttales at omdisponeringene ikke berører den planlagte aktiviteten under de kapitler som foreslås redusert.
3.2 Komiteens merknader
Komiteen forutsetter at de aktiviteter som det vedtatte budsjett ga grunnlag for, ikke blir redusert. Komiteen har for øvrig ingen merknader til de foreslåtte omdisponeringer.
4.1 Sammendrag
Det framholdes at stråleterapikapasiteten ved Radiumhospitalet ikke har vært fullt utnyttet i 1997 på grunn av mangel på personell og manglende kapasitet på diagnostikksiden, og at situasjonen har forverret seg ytterligere i 1998. For å øke kapasiteten er ansettelse av utenlandske stråleterapeuter, overtidsarbeid og kjøp av strålekapasitet i utlandet kortsiktige tiltak som vil kunne øke kapasiteten relativt raskt. På lengre sikt vil økning i utdanningskapasiteten av stråleterapeuter være et av de viktigste tiltakene.
For å bedre stråleterapisituasjonen for kreftpasienter på kort sikt foreslås kjøp av strålekapasitet ved svenske sykehus. Behandlingen pr. pasient er kostnadsberegnet til ca 110.000 kroner inkl. reiseutgifter og hele prosjektet til ca 6,5-7,0 mill. kroner. Departementet forutsetter at Radiumhospitalet finansierer hoveddelen av prosjektet innenfor egne rammer, men foreslår en tilleggsbevilgning for 1998 over kap. 734 Det norske Radiumhospital, post 01 Driftsutgifter på 1,5 mill. kroner til kjøp av strålekapasitet i utlandet mot tilsvarende innsparing på kap. 737 Barnesykehus, post 01 Driftsutgifter.
4.2 Komiteens merknader
Komiteen ser med stor uro på mangelen på strålekapasitet i Norge, noe som kan gå ut over både den lindrende og kurative behandlingen av kreftpasienter.
Komiteen gir sin tilslutning til de omdisponeringer som foreslås for å få til kjøp av strålekapasistet i utlandet.
Komiteen vil samtidig understreke behovet for å sette inn tiltak for å sikre tilgang på nødvendig helsepersonale og spesielt stråleterapeuter.
5.1 Sammendrag
Det vises til at Stortinget under behandlingen av St.prp. nr. 1 (1997-1998) gjorde følgende vedtak:
« Stortinget ber Regjeringen forhandle med Buskerud fylkeskommune om avvikling av statlig drift av Hokksund barnesykehus og mulig fylkeskommunal overtakelse. Før den statlige drift avvikles, må samtlige barn ved sykehuset være sikret et tilfredsstillende tilbud. » |
Det framholdes at Hokksund barnesykehus pr. 20. mars 1998 vil ha innlagt tre barn som alle er fra Buskerud, og at Barnesykehuset i samarbeid med fylkeskommunen og hjemkommunene har laget utskrivingsplaner for disse barna slik at de skal være utskrevet før sommerferien.
Det vises videre til at Buskerud fylkeskommune har utarbeidet forslag til opprettelse av ny utredningsenhet for sterkt multifunksjonshemmede barn, og at Hokksund barnesykehus har bistått i dette arbeidet. Buskerud fylkeskommune forutsetter at ansatte ved Hokksund barnesykehus vil søke stillinger ved den nye utredningsenheten.
På denne bakgrunn vil departementet foreslå at driften ved Hokksund barnesykehus opphører pr. 1. juni 1998. Sosial- og helsedepartementet vil eventuelt komme tilbake senere på året med forslag til endring av bevilgningene på utgifts- og inntektssiden under kap. 737 og 3737 som følge av avviklingen av Hokksund barnesykehus.
5.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til Stortingets vedtak i St.prp. nr. 1 (1997-1998) om avvikling av den statlige driften ved Hokksund barnesykehus og konstaterer at det pr. 20. mars 1998 bare var 3 barn i sykehuset, og at det er ferdige utskrivningsplaner for disse.
Komiteen gir sin tilslutning til at driften ved Hokksund barnesykehus opphører pr. 1. juni 1998.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre gikk i St.prp. nr. 1 (1997-1998) inn for å videreføre det statlige engasjementet ved Hokksund barnesykehus frem til 1999 til tross for at det er primærkommunene som er ansvarlig for denne type omsorg. Det er ikke mulig, verken faglig eller økonomisk, for hver enkelt kommune å bygge opp et tilfredsstillende tilbud til de svært alvorlig funksjonshemmede barna som nyter godt av tilbudet ved Hokksund barnesykehus. På bakgrunn av at disse partiers forslag ikke ble vedtatt under budsjettbehandlingen, og fordi tilbudet til funksjonshemmede barn med så stort pleie- og omsorgsbehov kan bli erstattet av en ny utredningsenhet etter forslag fra Buskerud fylkeskommune, vil disse medlemmer likevel ikke motsette seg departementets anbefaling om avvikling av driften ved Hokksund barnesykehus fra 1. juni 1998.
6.1 Sammendrag
Det vises til at det opprinnelig var forutsatt iverksetting av nye regler om begrensninger og kontroll med bruk av tvang i tjenesteyting overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning fra 1. juli 1998, og at det for 1998 er bevilget 61,3 mill. kroner til dette formålet. Departementet tar nå sikte på iverksetting fra 1. januar 1999. Som følge av endret iverksettingstidspunkt foreslås bevilgningen redusert med 27 mill. kroner for 1998 til delvis dekning av utgiftene til trikk til Gaustad. Sosial- og helsedepartementet vil komme tilbake med forslag til ytterligere omdisponering av bevilgningen til våren.
6.2 Komiteens merknader
Komiteen er innforstått med at de nye regler om begrensning og kontroll med bruk av tvang overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming ikke blir iverksatt til planlagt tidspunkt og viser i denne forbindelse til St.meld. nr. 26 (1997-1998) som er til behandling i sosialkomiteen i vårsesjonen 1998.
Komiteen gir sin tilslutning til at midler som dermed ikke blir benyttet til det budsjetterte formålet, blir omdisponert slik departementet foreslår.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende
I statsbudsjettet for 1998 gjøres følgende endringer:
Kap. 603 | Forskning, utredning og IT m.v.: | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, | |||
forhøyes med | kr | 5.000.000 | ||
fra kr 45.750.000 til kr 50.750.000 | ||||
Kap. 614 | Tiltak for rusmiddelmisbrukere: | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, | |||
nedsettes med | kr | 500.000 | ||
fra kr 21.250.000 til kr 20.750.000 | ||||
Kap. 673 | Tiltak for funksjonshemmede: | |||
61 | Oppfølging av ansvarsreformen for mennesker | |||
med psykisk utviklingshemming, | ||||
nedsettes med | kr | 27.000.000 | ||
fra kr 1.178.550.000 til kr 1.151.550.000 | ||||
Kap. 675 | Tiltak for eldre og funksjonshemmede: | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, | |||
nedsettes med | kr | 300.000 | ||
fra kr 20.935.000 til kr 20.635.000 | ||||
Kap. 701 | Forsøks- og utviklingsvirksomhet: | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, | |||
nedsettes med | kr | 800.000 | ||
fra kr 73.550.000 til kr 72.750.000 | ||||
Kap. 720 | Rehabilitering: | |||
62 | Rehabilitering, | |||
nedsettes med | kr | 7.200.000 | ||
fra kr 127.000.000 til kr 119.800.000 | ||||
Kap. 731 | Rikshospitalet (jf. kap. 3731): | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, | |||
kan overføres, forhøyes med | kr | 27.000.000 | ||
fra kr 58.400.000 til kr 85.400.000 | ||||
Kap. 734 | Det norske Radiumhospital (jf. kap. 3734): | |||
1 | Driftsutgifter, | |||
forhøyes med | kr | 1.500.000 | ||
fra kr 626.400.000 til kr 627.900.000 | ||||
Kap. 737 | Barnesykehus (jf. kap. 3737): | |||
1 | Driftsutgifter, | |||
nedsettes med | kr | 1.500.000 | ||
fra kr 49.820.000 til kr 48.320.000 | ||||
Kap. 739 | Andre utgifter (jf. kap. 3739): | |||
21 | Forsøk og utvikling i sykehussektoren, | |||
kan nyttes under post 65, forhøyes med | kr | 4.900.000 | ||
fra kr 73.900.000 til kr 78.800.000 | ||||
Kap. 2600 | Trygdeetaten: | |||
1 | Driftsutgifter, | |||
nedsettes med | kr | 1.100.000 | ||
fra kr 2.786.800.000 til kr 2.785.700.000 |
Stortinget samtykker i vederlagsfri avståelse av grunn til Oslo kommune til Gaustadtrikk-prosjektet.
Stortinget godkjenner den inngåtte avtale mellom Oslo kommune og staten om bygging av ny trikkelinje til nytt Rikshospital på Gaustad.
Stortinget samtykker i at driften ved Hokksund barnesykehus avvikles 1. juni 1998.
Oslo, i sosialkomiteen, den 28. april 1998. |
John I Alvheim, | Asmund Kristoffersen, | Are Næss, |
leder. | ordfører. | sekretær. |