Plan- og bygningslovgivningen har i dag regler som skal sikre
tilgjengelighet og bruk av bygninger for personer med nedsatt funksjonsevne.
Bygningslovutvalgets utredning inneholder forslag til innstramminger
i kravene til tilgjengelighet. I forslag til ny formålsbestemmelse
for loven er universell utforming nevnt som et overordnet prinsipp. Dette
forslaget er fremmet i Miljøverndepartementets forslag til ny plandel,
jf. Ot.prp. nr. 32 (2007–2008).
Departementet slutter seg til Syse-utvalget og Bygningslovutvalget
sine vurderinger av behovet for å styrke kravene til tilgjengelighet
og brukbarhet. Det er ikke akseptabelt at utformingen av tiltak
utestenger eller vanskeliggjør bruken for personer med nedsatt funksjonsevne.
Departementet foreslår derfor at reglene for tilgjengelighet skjerpes
slik at det kreves universell utforming av bygninger, anlegg og
uteområder rettet mot allmennheten. Universell utforming dreier
seg om løsninger som ivaretar "alle", med eller uten nedsatt funksjonsevne.
Selve hovedløsningen skal være inkluderende og må utformes slik
at den kan brukes av alle.
Krav om universell utforming av bygninger og anlegg hjemles i
forslag til ny § 29-3. Innstramminger i utformingskravene vil omfatte
fellesanlegg og uteområder. Krav om universell utforming av uteområder,
der ikke utformingen følger direkte av plan, foreslås derfor inntatt
i forslaget § 28-7. Nærmere krav om universell utforming vil bli
fastsatt i teknisk forskrift. Departementet går derfor inn for at
det stilles krav om universell utforming i nye tiltak. Selv om Bygningslovutvalget
ikke fremmet slikt forslag, går departementet videre inn for at
det for eksisterende tiltak innføres en hjemmel i loven til å stille
krav til oppgradering av bestemte typer bygninger, anlegg og uteområder.
Den store økonomiske belastningen en slik oppgradering vil innebære,
gjør at departementet vil foreslå en skrittvis og prioritert tilnærming.
Departementet fremmer derfor forslag om at det gis en hjemmel til
å gi forskrifter om oppgradering av bestående tiltak til en standard
tilsvarende universell utforming.
Ut over dette kan kommunen stille krav om universell utforming
av uteområder med hjemmel i §§ 11-9 og 12-7.
Slik departementet ser det, er det ikke nok at utformingskravene
alene endres. Undersøkelser viser at gjeldende krav til tilgjengelighet
ofte ikke følges fullt ut i nye tiltak. Det vil derfor være nødvendig
at også veiledere, standarder med videre, i størst mulig grad angir
konkrete mål og verdier. Alle aktører, det være seg tiltakshavere,
prosjekterende, utførende, uavhengig kontrollerende, kommunale tilsynsmyndigheter,
eller brukere, må ha konsise krav å forholde seg til. Da vil det
være større sannsynlighet for at alle parter har kunnskap om hvilke
muligheter og krav som foreligger ved utforming av bygninger. Ved
å tydeliggjøre ansvarsreglene og reglene om sanksjoner, herunder
krav om retting og overtredelsesgebyr, skal det i større grad reageres
på arbeider som ikke oppfyller kravene om universell utforming.
Håndheving av reglene vil høre under bygningsmyndighetenes generelle
oppgaver. Unnlatelse av å oppfylle kravene for de tiltak som omfattes
av reglene, vil rammes av de samme sanksjoner som andre overtredelser
av plan- og bygningslovgivingen.
Komiteen støtter departementets forslag
om at universell utforming, slik det defineres av Syse-utvalget
og fremkommer i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, er tatt
inn i lovens formål og i de operative paragrafene. Komiteen mener
dette er den viktigste endringen som gjøres i loven, fra å basere den
på tilgjengelighet til å legge til grunn universell utforming som
krav til hovedløsningen ved tiltaket. Plan- og bygningsloven er
den viktigste loven for å gjøre antidiskriminerings- og tilgjengelighetsloven operativ
på de områdene der samfunnet skaper funksjonshemmende barrierer.
Komiteen viser til at åndsverksloven ikke vil komme
i konflikt med plan- og bygningslovens bestemmelser for universell
utforming for nye tiltak, fordi disse uansett må oppfylle kravene
i loven. Komiteen er imidlertid bekymret for at enkelte
med rettigheter etter åndsverkloven vil motsette seg oppgraderinger
av eksisterende bygg til universell utforming ved å henvise til
lovens bestemmelser som omfatter "bygningskunst". Komiteen mener
at bygg i denne kategorien kan ha verneverdi som hindrer enkelte
løsninger innenfor universell utforming, men at i avveiningen mellom
verneverdi og universell utforming skal det legges stor vekt på
at prinsippet om universell utforming nå har fått en sterk forankring
i lovens formål og ikke minst i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Komiteen viser til at kravet om universell utforming
gjelder bygninger, anlegg og uteområder rettet mot allmennheten.
Det innebærer at kravet ikke omfatter arbeidslokaler. Komiteen mener
at målsettingen om et inkluderende arbeidsliv tilsier at nye arbeidslokaler
bør omfattes av bestemmelsen. Undersøkelser viser at norske arbeidsgivere
er svært skeptiske til å ansette personer med funksjonshemninger.
Selv om samfunnet har ulike ordninger med tilskudd for å tilrettelegge
arbeidsplasser og arbeidsmiljøloven har enkelte bestemmelser, innbærer
denne form for lovgivning at det stort sett må etableres særordninger.
Dette bryter med prinsippet om universell utforming som hovedløsning.
Det er også ønskelig at seniorene i arbeidslivet blir stående lengre
i arbeid. Universell utforming av arbeidslokaler vil også ha stor
betydning for muligheten for dette. Komiteen vil
derfor utvide hovedkravet om universell utforming til også å gjelde
nye arbeidslokaler (bygninger som faller inn under arbeidsmiljøloven).
Den store andelen arbeidslokaler som bygges er enten kontorlokaler
eller lokaler som også delvis henvender seg til publikum. Komiteen mener
imidlertid at det er enkelte arbeidslokaler som det vil være vanskelig
å stille slike krav til, for eksempel verksteder, bruk og lignende.
Det må derfor etableres unntaksbestemmelser i forskrift.
Komiteen viser videre til sine merknader og forslag
om universell utforming i eksisterende bygg.
Komiteen foreslår følgende:
"§ 28-7 første ledd skal lyde:
Uteareal skal innenfor sin funksjon være universelt utformet
i samsvar med forskrifter gitt av departementet. Uteareal for arbeidsbygg
skal være universelt utformet i samsvar med forskrift gitt av departementet."
Som nevnt mener komiteen det også er viktig at
det stilles krav om universell utforming av arbeidsbygg, og vil
gi departementet hjemmel til å utarbeide forskrift som ivaretar
dette. Komiteen fremmer derfor følgende forslag:
"§ 29-3 første ledd skal lyde:
Tiltak etter kapittel 20 skal innenfor sin funksjon være universelt
utformet i samsvar med forskrifter gitt av departementet. Tiltak
etter kapittel 20 som omfatter arbeidsbygg skal være universelt
utformet i samsvar med forskrift gitt av departementet."
Videre foreslår komiteen følgende:
"§ 31-4 Pålegg om dokumentasjon og utbedring skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om kommunens adgang til å gi pålegg
om dokumentasjon og utbedring av eksisterende byggverk og installasjoner.
Pålegg kan bare gis der utbedring vil gi vesentlig forbedring
av byggverkets eller installasjonens funksjon som tilsies av tungtveiende
hensyn til universell utforming, helse, miljø, sikkerhet eller bevaringsverdi.
I vurderingen skal det legges vekt på kostnadene ved pålegget, antall
brukere, hvilke farer eller ulemper de utsettes for, og avstanden
mellom den faktiske tilstanden og gjeldende krav.
Kongen kan gi forskrift om at bestemte typer tiltak eller bestemte
typer eksisterende bygninger, anlegg eller uteområder skal opparbeides
slik at de blir universelt utformet. Det kan gis frist for slik
opparbeidelse."
Komiteen viser til at § 31-4 tredje ledd er en spesialbestemmelse
for at det ved forskrift kan påbys at bestemte bygninger, anlegg
og uteområder skal oppgraderes slik at de skal kunne brukes av alle.
Komiteen viser til at den foreslåtte formuleringen "bestemte
typer eksisterende bygninger" er en presisering av at forskriften
kan gis for ulike typer bygningskategorier som skolebygninger, servicekontorer,
terminaler for persontransport med videre. Det kan videre gis forskrift
om "bestemte typer tiltak". Dette vil være tiltak for oppgradering
til standarden universell utforming som typisk omfatter store deler av
bygningsmassen, og som har nytteverdi for mange. Uttrykket "bestemte
typer tiltak" viser til tiltak som omfattes av plan- og bygningslovgivningen, som
for eksempel krav til områder rundt og ved inngangsparti og krav
om installering av teleslynge.
Etter andre punktum kan det i forskrift gis frist for når tiltakene
skal være oppgradert. Komiteen er enig med departementet
i at det ved utarbeiding og fastsetting av forskriftene må legges
vekt på at kravene om tilrettelegging ikke skal gi urimelige kostnader i
forhold til eierens ressurser og virkningen tilretteleggingen har
for nedbygging av barrierene for personer med nedsatt funksjonsevne. Komiteen er også
enig i at andre hensyn som følger av plan- og bygningsloven, som
verne- og tryggingshensyn, også må vurderes ved fastsetting av forskriftene.
Komiteen vil vise til at brannsikkerheten er et vesentlig
element i strategien universell utforming. De fleste dødsbranner
skjer i boliger, og 80–90 pst. av dødsfallene skjer i den boligen
der brannen startet. Personer med nedsatt funksjonsevne trenger
lenger tid for å ta seg ut av byggverket, dvs. lenger nødvendig
rømningstid. I boliger kan det ikke forutsettes organisatoriske
tiltak (assistert rømning), slik som i sykehus, institusjoner og
lignende. Den økte risikoen og den økte nødvendige rømningstiden
må derfor kompenseres med tiltak som reduserer risikoen og øker
den tilgjengelige rømningstiden.
Komiteen ber om at det i det videre arbeidet med
forskrifter om oppgradering av eksisterende bygg til standarden
universell utforming legges til grunn at hensynet til brannsikkerhet
for utsatte grupper av befolkningen, også innebærer trygge evakueringsmuligheter.
Komiteen er kjent med at Justisdepartementet våren
2009 vil legge fram en stortingsmelding om forebyggende brannvern,
og komiteen forutsetter derfor at forskrifter under
plan- og bygningsloven blir harmonisert med intensjonene i denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
det betenkelig at man legger til grunn at sprinkleranlegg kun skal
anses påkrevd i nybygg ment å bebos av svake grupper. Hvis det er slik
at sprinkleranlegg er et vilkår for at bygget skal anses som forsvarlig
som bopel for nevnte grupper, bør sprinkleranlegg også pålegges
i eksisterende bygningsmasse brukt til samme formål. Disse medlemmer vil
følgelig henstille til Regjeringen om at et slikt påbud inkorporeres
i forskriftene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre støtter Regjeringens innføring av tidsfrister
for nybygg og mener dette er et viktig steg for å oppnå tilgang
til bygninger. Dessverre ønsker Regjeringen ikke å innføre tidsfrister
for eksisterende bygg og anlegg. Disse medlemmer mener
at så lenge det ikke innføres tidsfrister på eksisterende bygg,
vil det ta mange tiår før slike bygninger blir tilgjengelig. Disse
medlemmer viser til at ombygging av eksisterende bygg og
anlegg vil føre til store kostnader for eierne, og viser videre
til at Regjeringen løser dette problemet ved å skyve på investeringene
og ikke sette tidsfrister. Med et slikt system vil det uansett være
eierne som får den hele og fulle regningen når de renoverer bygget
eller anlegget, eller på annen måte forandrer det. Disse
medlemmer mener en slik gjennomføring både påfører eierne
store kostnader og forsinker gjennomføringen av tilgangen til anleggene.
Tidsfrister for gjennomføring av universell utforming var en av
suksessfaktorene i USA ved innføring av antidiskrimineringsloven
i 1995. Erfaringen i USA var at tidsfrister for tilrettelegging
av arbeidsplasser og endring av bygg og anlegg åpnet dørene for
mange funksjonshemmede til deltakelse i arbeidslivet. I USA ble
dette betraktet som en vinn-vinn-situasjon fordi mange funksjonshemmede
ble selvforsørgende. Disse medlemmer mener derfor
at en bør gå i samme retning med å innføre tidsfrister, noe som
vil gagne både samfunnet og den enkelte bruker. Disse medlemmer viser
til at praksis etter dagens plan- og bygningslov er at ombygginger
og oppgraderinger av eksisterende tiltak som er såpass omfattende
at de faller inn under lovens definisjon av "hovedombygging", møter
samme krav som om tiltaket skulle være nybygging. Disse medlemmer forutsetter
at den samme praksisen vil gjelde for universell utforming.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at eksisterende
bygg, anlegg og uteområder skal være universelt utformet fra 1. januar
2020."
Disse medlemmer mener der børe settes en høy terskel
for dispensasjon.
Disse medlemmer viser til Arbeids- og inkluderingsdepartementets
svarbrev av 9. mai 2008 på spørsmålene fra Venstre, og er overrasket
over at man ser ut til å mene at offentlige og private tiltak skal
vurderes på samme måte når det er snakk om "uforholdsmessig byrde". Disse
medlemmer er i utgangspunktet meget kritisk til at det skal
være mulig å påberope seg en slik uforholdsmessig byrde også etter
at det er satt tidsfrister, og mener en slik adgang uansett ikke
bør gjelde tiltak i offentlig regi. Disse medlemmer vil
understreke at i den grad en slik bestemmelse beholdes, må det gå
meget klart frem at tiltakets positive effekt for universell utforming
og bedre tilgjengelighet for alle skal sees som et viktig redskap
mot diskriminering og for menneskerettigheter. Det må derfor være
en meget høy terskel for å kunne bruke økonomiske argumenter mot tiltak
med positiv effekt.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at muligheten til å påberope
seg uforholdsmessig byrde utgår etter at tidsfrister for de enkelte
kategorier av bygg, anlegg, uteområder, transport og IKT er satt
og nådd. Tiltak i offentlig regi har i utgangspunktet ikke adgang
til å påberope seg uforholdsmessig byrde."
Disse medlemmer viser til at Regjeringens argument
i arbeidet med ny antidiskrimineringslov om at tidsfrister kan føre
til at ingenting blir gjort før i siste liten, enkelt kan motvirkes
ved at det innføres avskrivningsregler som gjør det skattemessig
gunstig for en tiltakshaver å gjennomføre tiltaket. Ordningene bør
utformes slik at det vil lønne seg å være tidlig ute, mens ordningene
blir mindre gunstige når tidsfristene nærmer seg. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at Venstre fremmet forslag i Ot.prp. nr. 44
(2007–2008) om å legge til rette for en ordning hvor det gis dispensasjon
fra vanlige avskrivningsregler og det gis mulighet til å utgiftsføre utgifter
for universell utforming direkte over resultatregnskapet samme år
opptil en fastsatt beløpsgrense på for eksempel 1 mill. kroner per
år.