I utgangspunktet anses fellesligning for å ha en god begrunnelse
i en forsørgersituasjon. Fellesligning innebærer en sammenslåing
av forsørgers og den forsørgedes skatteforhold. De gjeldende fribeløp, fradrag
og satser kan da føre til høyere samlet skatt og avgift enn ved
særskilt ligning av den forsørgede. Dette skyldes at selv en lav
inntekt ikke gir samme grunn til 0 i skatt når det er en forsørget
person som har inntekten. Det er heller ikke ønskelig at barn under
tenårene skal stimuleres til å ta lønnsarbeid i samme omfang som
det tenåringer kan ta uten skatt.
Etter departementets syn er regelverket likevel for strengt når
den skattefrie grensen kun er 1 000 kroner for barn under 13 år,
mens barn over 13 år skattefritt kan tjene snaut 40 000 kroner.
På denne bakgrunn foreslår departementet at det gis en viss skattelette
for gruppen under 13 år.
Denne skattytergruppen, barn under 13 år med lønnet arbeid, er
ikke stor, og det er ønskelig at endringer i regelverket på dette
området ikke medfører store ligningsmessige og systemmessige endringer og
utfordringer. Departementet vil derfor ikke foreslå endringer i
selve ligningsmåten av foreldre og barn.
En administrativt enkel løsning er å innføre et skattefritak
for lønnsinntekt til barn under 13 år, inntil en passende beløpsgrense.
Beløpsgrensen bør ikke settes for høyt, da et høyt nivå kan oppfattes
som en stimulering til barnearbeid. Den alminnelige frikortgrensen
som gjelder for barn over 13 år, snaut 40 000 kroner, anses på denne
bakgrunn å være for høy.
En beløpsgrense på 10 000 kroner i året er mer passende. Også
med dette lavere nivået antar departementet at stort sett alle reelle
lønnsinntekter for denne gruppen vil omfattes av fritaket.
Departementet foreslår på denne bakgrunn et skattefritak for
lønnsinntekt på inntil 10 000 kroner for barn under 13 år. Forslaget
innebærer ingen endringer i ligningsmåten, og barnet skal fortsatt
lignes sammen med foreldrene. Det må imidlertid opprettes en egen
kode på lønns- og trekkoppgaven for arbeidsgiveres innberetning
av inntekt til barn under 13 år, slik at ligningsmyndighetene kan
skille ut denne inntekten ved ligning av foreldrene. Lønn fra ulike
arbeidsgivere skal vurderes samlet. Dersom samlet lønnsinntekt for
barnet er høyere enn 10 000 kroner, blir det overskytende skattepliktig
og lignes sammen med foreldrenes inntekt etter hovedregelen. Dette overskytende,
skattepliktige beløp blir da også beregningsgrunnlag for det egne
minstefradraget i barnets inntekt ved denne fellesligningen.
For å komme inn under fritaksregelen må det kreves en konkret
arbeidsprestasjon av barnet. Begrepet "arbeidsinntekt" i lovutkastet
skal forstås med denne begrensning, i motsetning til den videre
forståelse av begrepet i skatteloven ellers. Passive honorarer,
for eksempel for reklamefotografering av spedbarn, vil derfor falle
utenfor skattefritaket. Ut fra denne begrensningen har departementet
ikke funnet det nødvendig med noen særskilt, nedre aldersgrense
for fritaket, eller å avgrense mot inntekt fra foreldres bedrift
mv.
Skattefri lønn inntil 10 000 kroner fra en arbeidsgiver vil ikke
hindre skattefritak for lønn inntil 1 000 kroner fra en annen arbeidsgiver.
Forslaget antas ikke å få administrative og provenymessige konsekvenser
av betydning.
Det vises til utkast til ny bokstav o i skatteloven § 5-15 første
ledd.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2009.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til ny bokstav o i skatteloven § 5‑15 første
ledd.