Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om lov om endringer i folketrygdloven og spesialisthelsetjenesteloven (samleproposisjon høsten 2005)
Dette dokument
- Innst. O. nr. 16 (2005-2006)
- Kildedok: Ot.prp. nr. 30 (2005-2006)
- Dato: 08.12.2005
- Utgiver: Helse- og omsorgskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Innledning
- 2. Adgang for jordmødre til å rekvirere laboratorieundersøkelser
- 3. Opphevelse av bestemmelse om opptreningsinstitusjoner og helsesportssentre m.m.
- 4. Innføring av hjemmel i spesialisthelsetjenesteloven for pasientbetaling i opptreningsinstitusjoner mv.
- 5. Komiteens tilråding
Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i folketrygdloven og spesialisthelsetjenesteloven.
Endringene i folketrygdloven gjelder:
adgang for jordmødre til å rekvirere laboratorieundersøkelser for trygdens regning i forbindelse med kontrollundersøkelser under svangerskap
opphevelse av bestemmelse om folketrygdens dekning av utgifter til opphold ved opptreningsinstitusjoner og helsesportssentre m.m.
tilpasning av pasienters betaling for opphold i opptreningsinstitusjoner mv. til ordningen med egenandelstak 2
Endringen i spesialisthelsetjenesteloven gjelder innføring av hjemmel for pasienters betaling for opphold i opptreningsinstitusjoner mv., herunder fritak for betaling for enkelte pasientgrupper
Kommunene har etter kommunehelsetjenesteloven § 1-3 andre ledd nr. 5 plikt til å sørge for jordmortjenester, herunder svangerskapsomsorg. Fra 1. mai 2004 kan kommunene i tillegg til tilbudet ved kommunale helsestasjoner også dekke behovet for svangerskapsomsorg ved å inngå avtale om driftstilskudd med jordmor i privat praksis.
Etter folketrygdloven § 5-5 andre ledd er det et vilkår for rett til stønad for prøver og undersøkelser ved private medisinske laboratorier at det foreligger rekvisisjon fra lege eller tannlege. Tilsvarende avgrensning praktiseres ved offentlige laboratorier som vilkår for finansiering gjennom takstsystemet for offentlige poliklinikker. Departementet foreslår at folketrygdloven § 5-5 andre ledd endres slik at jordmødre også gis rett til å rekvirere laboratorieundersøkelser for trygdens regning i forbindelse med svangerskapskontroller.
Departementet foreslår at lovendringen trer i kraft 1. januar 2006. Etter departementets vurdering vil forslaget ikke ha administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har merket seg at forslaget til lovendring som fremmes i denne proposisjonen, er en oppfølging av tidligere vedtak. Komiteen støtter at jordmødre får adgang til å rekvirere laboratorieundersøkelser for trygdens regning.
Med hjemmel i folketrygdloven § 5-20 dekker folketrygden utgifter til opphold i opptreningsinstitusjoner og helsesportssentre m.m. som ikke inngår i plan utarbeidet av regionalt helseforetak. Adgang til å kreve egenbetaling for opphold i opptreningsinstitusjoner følger av forskrift 26. februar 2003 nr. 277, som er gitt med hjemmel i folketrygdloven § 5-20.
På grunn av vedtatt ny organisering og finansiering av opptreningsinstitusjoner og helsesportssentre m.m. vil trygden etter 1. januar 2006 ikke lenger dekke utgifter til opphold i opptreningsinstitusjoner og helsesportssentre m.m., jf. overføring av bestiller- og finansieringsansvar til regionale helseforetak fra 1. januar 2006..
Departementet foreslår på denne bakgrunn at folketrygdloven § 5-20 oppheves.
I forbindelse med at de regionale helseforetakene overtar bestiller- og finansieringsansvaret for opptreningsinstitusjoner mv., er det i St.prp. nr. 1 (2005-2006) foreslått overført 4,7 mill. kroner fra kap. 2600 Trygdeetaten til kap. 732 Regionale helseforetak til dekning av administrasjonskostnader. Når det gjelder økonomiske konsekvenser for øvrig, vises det til omtale under kap. 732 post 70 og kap. 2711 post 78 i St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Komiteen har merket seg at man her følger opp endringer som har skjedd knyttet opp til statsbudsjettet for 2006, og er enig i dette.
Departementets hjemmel til å fastsette egenandel for opphold i opptreningsinstitusjoner, helsesportssentre m.m. framgår av folketrygdloven § 5-20 andre ledd. Pasienter som får opphold i opptreningsinstitusjoner, betaler i dag en egenandel på 120 kroner per døgn som inngår i ordningen med egenandelstak 2. Det kreves ikke egenandel for opphold ved helsesportssentre m.m.
Spesialisthelsetjenesteloven § 5-5 gir departementet hjemmel til å fastsette forskrift om pasienters betaling for diverse helsetjenester, men det er ikke adgang til å kreve egenandel av pasienter i opptreningsinstitusjoner mv. etter denne bestemmelsen.
Folketrygdloven § 5-20 foreslås opphevet fra 1. januar 2006, jf. pkt 3 ovenfor. Ved overføring av finansieringsansvaret for opptreningsinstitusjoner, helsesportssentre m.m. til de regionale helseforetakene, må derfor hjemmelen for departementets fastsetting av egenbetaling i institusjonene overføres til spesialisthelsetjenesteloven. Departementet foreslår at det tilføyes et nytt punkt 5 til spesialisthelsetjenesteloven § 5-5 som gir departementet hjemmel til å fastsette forskrift om pasienters betaling for opphold i opptreningsinstitusjoner og andre private rehabiliteringsinstitusjoner som har avtale med regionalt helseforetak, herunder fritak for betaling for enkelte pasientgrupper. Departementet tar ikke sikte på endringer med hensyn til egenbetaling ved eksisterende institusjoner i forbindelse med omhjemlingen. Det forutsettes at nye private rehabiliteringsinstitusjoner som de regionale helseforetakene inngår avtale med, gis anledning til å innkreve egenandel på linje med opptreningsinstitusjonene. Det foreslås at folketrygdloven § 5-3 andre ledd om egenandelstak 2 endres i tråd med forslaget til punkt 5 i spesialisthelsetjenesteloven § 5-5, slik at også egenandeler ved andre private rehabiliteringsinstitusjoner enn opptreningsinstitusjoner omfattes av skjermingsordningen.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft 1. januar 2006. Etter departementets vurdering vil forslaget ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Komiteen har merket seg de forslag til lovendringer som Regjeringen fremmer knyttet til at finansieringsansvaret for opptreningsinstitusjoner, helsesportssentra med mer, nå foreslås overført til de regionale helseforetakene. Komiteen støtter dette, men vil samtidig vise til de merknader som fremkommer på dette området i komiteens innstilling til statsbudsjettet for 2006, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2005-2006). Det er etter komiteens mening viktig å sikre at både dagens og fremtidens totale behov for opptrening og rehabilitering blir dekket på en tilfredsstillende måte.
Komiteens tilråding er enstemmig.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven og spesialisthelsetjenesteloven
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endringer:Under kapittel 5 Stønad ved helsetjenester oppheves følgende strekpunkt:
-
dekning av driftsutgifter ved opptreningsinstitusjoner og helsesportssentra m.m. står i § 5-20
§ 5-3 andre ledd bokstav c skal lyde:
c) opphold ved opptreningsinstitusjoner og andre private rehabiliteringsinstitusjoner som har driftsavtale med regionalt helseforetak
§ 5-5 andre ledd første punktum skal lyde:
Det er et vilkår for rett til stønad for prøver og undersøkelser ved private medisinske laboratorier at det foreligger rekvisisjon fra lege, tannlege eller jordmor.
§ 5-20 oppheves.
II
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. gjøres følgende endringer:§ 5-5 nr. 4 og nytt nr. 5 skal lyde:
4. pasienters betaling for reise til undersøkelse og behandling, herunder fritak for betaling for enkelte pasientgrupper ,
5. pasienters betaling for opphold i opptreningsinstitusjoner og andre private rehabiliteringsinstitusjoner som har driftsavtale med regionalt helseforetak, herunder om fritak for betaling for enkelte pasientgrupper.
III
Loven trer i kraft 1. januar 2006.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen,den 8. desember 2005
Harald T. Nesvik | Jan-Henrik Fredriksen |
leder | ordfører |