4. Nytt system for europeisk arbeidsformidling

       EØS-avtalens vedlegg V punkt 2 inneholder regler som sikrer arbeidstakere fra andre EØS-land like rettigheter med norske arbeidstakere på forskjellige felt, og etablerer et europeisk arbeidsformidlingssystem kalt SEDOC. Dette systemet har ikke fungert tilfredsstillende, blant annet fordi man har hatt utilstrekkelige midler til å opprettholde systemet. Det opprettes nå et databasert utvekslingssystem kalt EURES som vil knytte sammen EØS-landenes nasjonale arbeidsmarkedsmyndigheter, deres samarbeidspartnere og Europakommisjonen. Systemet inneholder bl.a. informasjon om arbeids- og levekår, om ledige stillinger og om arbeidssøkende. Hensikten med systemet er at arbeidssøkere skal få bedre service fra arbeidsformidlingen der de bor om jobbtilbud i andre EØS-land. Det er opprettet et Arbeidsformidlingens Europaservice-kontor i Oslo som fungerer som et bindeledd mellom det norske arbeidsmarked og arbeidsmarkedet i andre EØS-land. Etableringen av EURES fører til at det må foretas visse endringer i reglene i EØS-avtalen vedlegg V punkt 2 som tidligere er gjort til lov i forbindelse med vedtakelsen av EØS-avtalen. Endringene bør også gjøres til formell lov.

Komiteens merknader

       Komiteen gir sin tilslutning i arbeidet med å opprette et system for europeisk arbeidsformidling. Det er etter komiteens syn et klart fremskritt for arbeidssøkende og arbeidstakere innen EØS-området.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil peke på at en bedret mulighet til utveksling av arbeidskraft innen EØS-området vil ha positive virkninger både for den enkelte arbeidssøkende og arbeidslivet generelt.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til disse partiers merknader i Innst.S.nr.248 (1991-1992), hvor det blant annet blir understreket at « fri bevegelse » av arbeidskraft både kan ha positive og negative sider.

       Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil også understreke at fri bevegelse av arbeidskraft kan ha både positive og negative sider.