1. Sammendrag

       Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag om endring i lov av 27. april 1990 nr. 9 om regulering av eksporten av fisk og fiskevarer. Endringsforslaget relaterer seg til § 6 i ovennevnte lov, og innebærer at innkrevde avgiftsmidler kan brukes til dekning av utgifter ved både innenlands og utenlands markedsarbeid.

       Bakgrunnen for forslaget er at ordlyden i fiskeeksportloven ikke gir tilstrekkelig hjemmel for at innkrevde avgiftsmidler kan nyttes til innenlands markedsarbeid. Det finnes i dag heller ikke særskilt avgift hjemlet i annen lov for å ivareta finansieringen av det innenlandske markedsarbeidet for fisk. I henhold til forskrift om regulering av eksporten av fisk og fiskevarer § 3, innkreves det i dag en årlig avgift på kr 15.000 fra godkjente eksportører til Eksportutvalget for fisk. Det innkreves også avgift på 3 promille av fob-verdien av eksportert fisk og fiskevarer, 5 promille av fob-verdien på oppdrettsprodukter av laks og ørret og 2 promille for produkter som hører inn under kap. 16.04 (fisk, tilberedt eller konservert) og 1605 (krepsdyr og bløtdyr, tilberedt eller konservert) i tolltariffen.

       Det fremgår av proposisjonen at de løpende avgiftsmidler i 1994 vil beløpe seg til ca 59 mill. kroner. I tillegg kommer 6,75 mill. kroner i innkrevd årsavgift til Eksportutvalget for fisk.

       Fiskeridepartementet er av den oppfatning at det trengs en god og effektiv innenlands markedsføring, der næringen selv bærer det finansielle hovedansvar. Det påpekes at innenlandsmarkedet for fisk er et meget viktig og godt betalende marked, som bør pleies på lik linje med sektorer innenfor landbruksnæringen for at potensialet skal kunne utnyttes. I proposisjonen fremheves nødvendigheten av å se de markedstiltak som iverksettes nasjonalt og internasjonalt i sammenheng for å få til en helhetlig strategi for markedsarbeidet.

       Fiskeridepartementet vil i tiden fremover vurdere, i samråd med næringen, hvordan det innenlandske markedsarbeidet konkret skal organiseres. Generelt sett legger departementet opp til at det ved organisering av disse aktivitetene i stor utstrekning benyttes bransjeutvalg som premissgivere for aktiviteten, på lik linje med det øvrige markedsarbeidet. Det vil dermed være Eksportutvalget for fisk som vil inneha den bevilgende myndighet for avgiftsmidlene. Utvalget kan enten selv iverksette markedstiltak eller kanalisere midler til andre organer for selve gjennomføringen av tiltakene.

       Det fremgår av proposisjonen at høringsuttalelsene i all hovedsak er positive til lovendringsforslaget. Uenigheten går primært på hvordan arbeidet skal organiseres. Det påpekes at endringsforslaget ikke vil ha noen økonomiske konsekvenser for næringsutøverne, da det ikke vil innebære noen økt avgiftsbelastning. Lovendringen forutsetter ingen overføring av offentlige midler til markedsarbeidet.