Bakgrunn
Retten til å søke tilflukt i et annet land er
internasjonalt anerkjent. I 1948 vedtok FNs generalforsamling Verdenserklæringen
om menneskerettigheter. Artikkel 14 lyder:
«Enhver har rett til i andre land å søke
og ta imot asyl mot forfølgelse.» ('Everyone has the right to seek and
to enjoy in other countries asylum from persecution.')
Asyl er ikke et presist juridisk begrep, men
betegnes som et fristed for personer som har behov for beskyttelse
mot forfølgelse på grunn av rase, religion, nasjonalitet, medlemskap
i en spesiell sosial gruppe eller politisk oppfatning. Det er konvensjonen
om flyktningers rettslige stilling av 28. juli 1951 (flyktningkonvensjonen) med
tilleggsprotokoll fra 1967 som er den mest sentrale internasjonale
avtalen om beskyttelse mot forfølgelse og overgrep. Konvensjonen
inneholder bestemmelser om hvem som anses som flyktning, hvilke
rettigheter en flyktning har, og hvilke forpliktelser statene har
til å ta imot flyktninger. En av de mest sentrale bestemmelsene er
retten til ikke å bli returnert til områder hvor vedkommendes liv
eller sikkerhet er i fare, jf. konvensjonen artikkel 33 (non refoulement-prinsippet).
For at en asylsøker skal ha krav på beskyttelse
etter flyktningkonvensjonen, må risikoen for forfølgelse skyldes
en av forfølgelsesgrunnene i flyktningkonvensjonens artikkel 1A
(2): rase, religion, nasjonalitet, medlemskap i en spesiell sosial
gruppe eller politisk oppfatning. Personer som ikke oppfyller vilkårene
i flyktningkonvensjonen, kan likevel ha rett til vern mot utsendelse
etter andre menneskerettskonvensjoner. De mest sentrale bestemmelsene
i denne sammenheng er Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK)
artikkel 3, FNs konvensjon mot tortur og annen grusom, umenneskelig
eller nedverdigende behandling eller straff artikkel 3 og FNs konvensjon
om sivile og politiske rettigheter artikkel 7.
Disse bestemmelsene er i dag reflektert i lov
om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).
Forslagsstillerne viser til at Stortingets presidentskap
den 18. juni 2009 besluttet å nedsette et utvalg til å utrede og
fremme forslag til en begrenset revisjon av Grunnloven med det formål
å styrke menneskerettighetenes stilling i nasjonal rett ved å gi
sentrale menneskerettigheter grunnlovs rang.
Utvalget avga 19. desember 2011 sin rapport
til Stortingets presidentskap. Rapporten er trykt som Dokument 16
(2011–2012). Menneskerettighetsutvalget drøftet i punkt 34.3 om
asylinstituttet burde grunnlovfestes. Utvalget mente at det fantes
gode argumenter for en grunnlovfesting, og skrev blant annet:
«Tar man utgangspunkt i at menneskerettighetsbestemmelsene
i Grunnloven skal markere og konkretisere de verdier det norske
samfunn er bygget på, kan det argumenteres for at retten til å søke
asyl bør tas inn i Grunnloven. Asylretten er en del av vår kristne
og humanistiske arv, som det vises til i Grunnloven § 2, ved at
det gis beskyttelse til mennesker på flukt fra forfølgelse. Slik
beskyttelse kan bare gis dersom disse menneskene også har en rett
til å søke asyl.»
Utvalget mente imidlertid at det er vanskelig
å regulere retten til asyl i Grunnloven, og viste til at en detaljert regulering
av retten til asyl på grunnlovs nivå samtidig vil gjøre asylretten
lite fleksibel for de faktiske endringer som fortløpende inntreffer
på dette feltet. Utvalget mente også at retten til å søke asyl vil
ha begrenset innhold. Menneskerettighetsutvalget konkluderte med
at det ikke ville foreslå «grunnlovfesting av rett til asyl eller rett
til å søke asyl».
Forslagsstillerne mener dette var en uheldig
konklusjon, og deler ikke Menneskerettighetsutvalgets oppfatning.
Forslagsstillerne viser blant annet til at kjernen i asylretten
er tolket inn i EMK av Den europeiske menneskerettighetsdomstol.
I likhet med mange andre sentrale rettigheter som Menneskerettighetsutvalget foreslo
å grunnlovfeste, er asylretten ikke kommet til uttrykk i vestlige
lands konstitusjoner. Forslagsstillerne ser på retten til å søke
asyl, og å få asyl dersom man faktisk risikerer forfølgelse, som
en menneskerett som bør lovfestes på et høyere konstitusjonelt nivå
enn dagens utlendingslov. Forslagsstillerne mener derfor det er gode
grunner for å synliggjøre asylretten i Grunnloven, særlig i en tid
der retten til å søke asyl står under et stadig økende press.