Representantforslag om å oppheve godkjenning av endret veinormal

Dette dokument

  • Representantforslag 69 S (2023–2024)
  • Frå: Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen og Himanshu Gulati
  • Sidetal: 2
Søk

Innhald

Innhald

Til Stortinget

Bakgrunn

Regjeringen har tidligere varslet vedtatte reduserte bevilgninger til veisektoren for å frigjøre ressurser til andre formål. Samtidig har regjeringen godkjent Statens vegvesens forslag om å endre veinormalene slik at det på ny skal være mulig å bygge hovedveier underdimensjonert, med følgelig lavere fartsgrenser. Forslagsstillerne mener at regjeringen her velger å gå baklengs inn i fremtiden ved at man igjen skal bygge to- eller tre-feltsveier på hovedveistrekninger. Videre skal veier med veldig høyt trafikkgrunnlag fortsatt kunne bygges med fire felt, men kan få fartsgrense 90 eller 100 km/t.

Forslagsstillerne viser til at ulykkestallene på veiene er økende, og mener det kan legges til grunn at dårlig veikvalitet og standard er en viktig årsak til dette. Når bakgrunnen er et dårlig utbygd hovedveinett og et betydelig vedlikeholdsetterslep, er det svært uheldig for trafikksikkerheten at regjeringen varsler mindre ressurser til veisektoren og at standarden på nye veier skal forringes.

Forslagsstillerne viser til erfaring med å bygge underdimensjonerte veier, eksempelvis E18 i Telemark. Dette er uheldig med hensyn til både kapasitet, sikkerhet, miljø og samfunnsøkonomi. Når det bygges nye hovedveier, må dette gjøres med et langsiktig perspektiv og på bakgrunn av at bilbruken skal øke fremover. Effekten av ny veinormal vil være at nye veiprosjekter etter få år ikke vil ha kapasitet nok til å håndtere trafikkveksten. Veien vil måtte bygges ut på ny, med konsekvenser for både økonomi og miljø sammenliknet med å bygge en fremtidsrettet hovedvei første gang.

Forslagsstillerne mener at den beste løsningen for både trafikksikkerhet og kapasitet er at hovedveier bygges ut med fire felt som kan håndtere den trafikkveksten som vil komme.

Norge trenger et effektivt høyhastighetsveinett som binder landsdelene sammen og sørger for at man fortsatt kan ta hele landet i bruk både til næring og som bområder. Et trygt veinett med nødvendig kapasitet forutsetter at det investeres mer i både ny veibygging og vedlikehold, slik at det store etterslepet kan hentes inn. Veinormalene må videre legge til grunn en veistandard som ivaretar både trafikksikkerhet og kapasitet. Regjeringens godkjenning av Statens vegvesens forslag til endringer i veinormalene med forringet veistandard må derfor oppheves.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen oppheve godkjenning av Statens vegvesens forslag til endret veinormal.

10. januar 2024

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Bård Hoksrud

Dagfinn Henrik Olsen

Himanshu Gulati