Representantforslag om at forpliktelser knyttet til godstransport og lokal passasjertrafikk med kystruten omgående opprettholdes med minimum 50 prosent av kapasiteten

Dette dokument

  • Representantforslag 26 S (2020–2021)
  • Frå: Ingalill Olsen, Sverre Myrli, Øystein Langholm Hansen og Kirsti Leirtrø
  • Sidetal: 1
Søk

Innhald

Innhald

Til Stortinget

Bakgrunn

I statsbudsjettet for 2020 ble det bevilget 856,1 mill. kroner til kjøp av sjøtransporttjenester. For 2021 er det inngått avtale med Hurtigruten Cruise AS og Havila Kystruten AS om kjøp av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen–Kirkenes, og det er foreslått bevilget 926,7 mill. kroner til formålet.

I mars 2020 ble ni av elleve skip lagt i opplag, og kun to skip seilte langs kysten, på grunn av koronasituasjonen. Nedstengningen førte til store problemer, ikke minst for ekspedisjonene som lever av å sende og motta gods. Det var allikevel forståelse for tiltakene. Ut over våren ble flere skip satt inn, og man var på vei mot en normalisert hverdag.

Hurtigruten startet opp cruisetrafikken sin igjen, med både MS Fridtjof Nansen og MS Roald Amundsen. Koronasmitten kom om bord gjennom besetning fra utlandet, resultatet var smitte blant ansatte og passasjerer.

Nå i oktober har Samferdselsdepartementet gitt selskapet tillatelse til på nytt å redusere seilingene til kun to skip, mot elleve normalt. Fra 1. november endres seilingsruten fra Bergen–Kirkenes til Bodø–Kirkenes, fortsatt med kun to skip. Det betyr at godsstrekningen blir kuttet både nord og sør for Bodø, noe som er svært negativt.

Det har ikke vært vanskelig å forstå Samferdselsdepartementets vurdering av situasjonen knyttet til at Hurtigruten AS skulle unngå trekk i sin overføring på grunn av koronasituasjonen som oppsto i mars 2020. Det er derimot vanskelig å se at dette kan fortsette slik uten store konsekvenser for innbyggere og næringsliv langs hele kysten.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen sørge for at kystruten omgående opprettholder sine forpliktelser knyttet til godstransport og lokal passasjertrafikk med minimum 50 prosent av kapasiteten.

14. oktober 2020

Ingalill Olsen

Sverre Myrli

Øystein Langholm Hansen

Kirsti Leirtrø