Venstre ønsker en rask omstilling av fergeflåten, hvor flest
mulig strekninger får nullutslippsferger. Stortinget har allerede
vedtatt omfattende tiltak for å framskynde null- og lavutslippsteknologi
for fergetrafikken. Målsettingen er å få flest mulig nullutslippsferger,
når teknologien tilsier det. En utford-ring som fylkene nå møter,
er at investeringene som må til for å kunne satse på nullutslipp
er så store at fylkene ikke kan bære dem alene. I 2015 var Hordaland
fylkeskommunes budsjett på fylkesvegferger på 317 mill. kroner.
Med bakgrunn i kostnadsøkningen andre oppdragsgivere har erfart,
kan man regne med en kostnad på minimum 350 mill. kroner for en
videreføring av dagens fergetilbud i Hordaland. Og da er ikke overgang
til lav- og nullutslippsteknologi tatt med i regnestykket. Fergene
i Hordaland har i dag en snittalder på 27 år, og de 20 fergene slipper
ut like mye CO2 som samtlige busser i fylket.
Enova kan dekke opp til 40 prosent av merkostnadene for etablering
av miljøinfrastruktur på kai (f.eks. ladeanlegg). Fra NOx-fondet
kan fylket få støtte til deler av merkostnaden ved etablering av miljøtiltak
på fartøy. Her gjelder ulike støttesatser, basert på tall for kilo
NOx som blir redusert. Utregninger som er gjort med bakgrunn i miljøambisjonene
i Hordaland viser at NOx-støtten kan utgjøre om lag 60 prosent av
merkostnadene knyttet til etablering av miljøtiltak på fartøy. En
vesentlig del av merkostnadene for miljøtiltakene må fylkeskommunen
dekke selv.
Forslagsstillerne minner om at Stortinget 1. desember 2015 vedtok
følgende anmodning til regjeringen, if. Innst. 78 S (2015–2016):
«Stortinget ber regjeringen vurdere om det er nødvendig
å innføre egne tilskuddsordninger rettet mot fylkeskommunene eller
ytterlige styrke eksisterende ordninger for bruk av ny teknologi
i offentlige anbud, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med vurderingen i revidert nasjonalbudsjett.»
Med bakgrunn i eksempelet fra Hordaland er det behov for en gjennomgang
av støttenivået som fylkeskommunene mottar, for å sikre at den grønne omstillingen
gjennomføres raskt for fergeflåten. Dersom en venter for lenge,
er risikoen at Hordaland og andre fylker i samme situasjon går til
innkjøp av skip som vil være teknologisinker om få år.