Til Stortinget
Lov om naturområder i Oslo og nærliggende kommuner (markaloven)
trådte i kraft 1. september 2009 og gjelder for ca. 1 700 km2 i
19 kommuner i Oslo-området.
Lovens geografiske virkeområde (Marka) består av følgende områder:
Kjekstadmarka, Vardåsmarka, Vestmarka, Krokskogen, Bærumsmarka,
Nordmarka, Lillomarka, Romeriksåsene, Gjelleråsmarka, Østmarka og
Sørmarka.
Virkeområdet er nærmere avgrenset som det fremgår av Miljøverndepartementets
digitale kart «Markagrensen» datert 2. april 2009.
Formålet med loven er å fremme og tilrettelegge for friluftsliv,
naturopplevelse og idrett. Bygge- og anleggstiltak, unntatt landbrukstiltak,
er forbudt i lovens virkeområde. Loven skal sikre Markas grenser og
bevare et rikt og variert landskap og natur- og kulturmiljø med
kulturminner. Det skal samtidig tas hensyn til bærekraftig bruk
til andre formål.
Forslagsstillerne støtter varmt opp om lovens intensjon, men
mener tiden er moden for å vurdere om lovens virkeområde kan og
bør utvides til andre viktige områder i Osloregionen.
Markaloven § 2 avgrenser imidlertid lovens virkeområde, som begrenser
seg til grøntområder i Oslo og de umiddelbare nabokommunene, nærmere
gjengitt over.
Kongen kan ved forskrift treffe vedtak om justering av grensen
etter første ledd og gjøre loven gjeldende for nærliggende områder
som har, eller gjennom tilrettelegging eller skjøtsel kan få, tilsvarende verdi
for friluftslivet. Det er imidlertid forslagsstillernes forståelse
av loven at dette gjelder de områdene som er nevnt i loven og ikke
nye områder som ikke geografisk grenser til allerede eksisterende
områder omfattet av loven eller at dette kun kan gjøres for et begrenset
område.
Etter forslagsstillernes syn medfører tilflyttingen til Osloregionen
et betydelig press på å båndlegge arealer også i flere Akershus-kommuner
enn de som i dag er omfattet av loven, og behovet for varig sikring
av områder for friluftsliv, naturopplevelser og idrett er derfor
sterkt til stede også i disse kommunene. En lovfestet markagrense
vil forebygge konflikter om arealutnyttelse, og på den måten også
redusere potensialet for alvorlige arealkonflikter i en periode med
sterk befolkningsvekst.
Det er i stor grad kjent og kartlagt hvor grøntområder av regional
betydning ligger, der det for eksempel i grenseområdene mellom Frogn
og Nesodden i Follo er betydelige områder av betydning for friluftsliv,
biologisk mangfold og kulturminnevern. Forslagsstillerne er videre
kjent med, og støtter, et initiativ om å etablere «Follomarka» som
et område som kan innlemmes i markaloven i tillegg til de områdene som
allerede er nevnt i loven § 2.
Slik praksis er i dag, er det uavklart hvilke virkemidler som
finnes når det gjelder å sikre varig vern av områder som ligger
utenfor lovens definerte markagrense, og dette er da i praksis overlatt
til den enkelte kommunes planprosesser. Det er etter forslagsstillernes
syn ikke opplagt at dette gir gode helhetlige grep som legger til
rette for balansert vekst i Osloregionen.
En utvidelse av markalovens virkeområde vil etter forslagsstillernes
syn utelukkende ha positive ringvirkninger både når det gjelder
biologisk mangfold, kulturminnevern, friluftsliv og folkehelse.
Det er også i tråd med intensjonene i en rekke viktige vedtak i
Stortinget bl.a. knyttet til naturmangfoldloven og folkehelsemeldingen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen på egnet måte fremme forslag om en
utvidelse av markalovens virkeområde, slik at viktige naturområder
i flere kommuner i Osloregionen kan få en lovfestet markagrense.
11. februar 2016