Til Stortinget
I norsk rett er angreretten forbeholdt forbrukerne. Angreretten
er regulert i lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg
og salg utenom faste forretningslokaler § 20.
Næringsdrivende har ikke angrerett fordi hovedregelen i norsk
avtalerett er at næringsdrivende har avtalefrihet og
bærer risikoen for de avtaler de selv inngår. Prinsippet om avtalefrihet
eller kontraktsfrihet er et ulovfestet prinsipp om at enhver som
utgangspunkt har frihet til å inngå eller unnlate å inngå avtaler
med hvem man vil og sammen bestemme innholdet i en eventuell felles
avtale. Ethvert unntak fra hovedregelen må ha hjemmel i lov eller
ulovfestet rett.
Dette prinsippet medfører at det er stor adgang til å inngå avtaler
som er ubalanserte, dersom man som næringsdrivende ikke er en profesjonell
aktør. Forslagsstillerne er bekymret over at man gjennom mange år
har sett flere eksempler på at dette dessverre utnyttes på det groveste
av useriøse aktører. Særlig er nyregistrerte enkeltpersonforetak
og små bedrifter utsatt for såkalt «kataloghaivirksomhet». For å
styrke bedriftenes rettssikkerhet ønsker forslagsstillerne at det
innføres en begrenset angrerett ved salg av annonsetjenester og
lignende per telefon for næringsdrivende.
Senest sommeren 2014 var det flere ulike medieoppslag om småbedrifter
som følte seg lurt av katalogselskaper. Felles for dem alle var
at useriøse firmaer, som selger annonsetjenester per telefon, eller ved
andre oppsøkende salgsmetoder, bruker villedende metoder for å lure
bedrifter inn i avtaler de ikke har bruk for, eller for å lure dem
til å betale uberettigede krav.
Eksempler på metoder som benyttes er som følger:
a) Selgeren snakker mot bedre vitende
om at det foreligger et kundeforhold mellom partene.
b) Selgeren presenterer seg på en måte som villeder og danner
inntrykk av at han/hun ringer fra mer seriøse aktører hvis navn
er svært likt.
c) Det opplyses om at kjøper skal få prøveperioder (gjerne
gratis), men hvor selger så ettersender standardavtaler med avvikende
innhold og prising. Man bruker teknikker som tar sikte på å binde
bedriften ved passivitet og henvender seg til bedriftene i perioder
med mye stress og ferieavvikling, mv.
d) Selger ber firma opplyse om at kontaktinformasjon stemmer
og bekrefte dette uten å opplyse om at man i realiteten samtidig
samtykker til et kundeforhold og en avtale.
Forslagsstillerne viser til at antall saker vokser over hele
Europa, men at det er store mørketall fordi mange enkeltpersonforetak
og småbedrifter ikke har kapasitet til å anmelde eller ressurser
til å forfølge saken juridisk. Det fremstår som enklere å betale
det urettmessige kravet, og på den måten komme seg ut av avtaleforholdet,
som man i utgangspunktet mener man aldri har inngått.
Mange useriøse aktører sikter seg også inn mot Norge fordi resten
av Europa har høy arbeidsledighet. På bakgrunn av at useriøse aktører
i dag profitterer på norske regler for avtaleslutning, sivilprosess, og
at det er manglende etterforskningskapasitet til å forfølge bedrageriforsøk
mot enkeltpersonforetak og små næringsdrivende, ønsker forslagsstillerne
å foreslå en begrenset angrerett ved salg av annonsetjenester og
lignende per telefon for næringsdrivende.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om begrenset angrerett
for næringsdrivende ved telefonsalg av annonsetjenester og lignende
der det foreslås inntatt en bestemmelse om dette i avtaleloven,
eller der departementet gis hjemmel til å fastsette en slik begrenset
angrerett i forskrift.
1. desember 2014