Norge har som ambisjon å bli verdens ledende sjømatnasjon. For
deler av næringa er Norge allerede verdens fremste, mens det på
andre områder er et stykke unna. Mange tiltak må iverksettes for
å nå målet for en samlet sjømatnæring.
Forslagsstillerne tar utgangspunkt i at fisken er en ressurs
som tilhører fellesskapet, og at fiskeripolitikken derfor må legge
til rette for verdiskaping både på sjø og land, og aktivitet og
sysselsetting langs hele kysten. Det vises i den forbindelse til
at det var en samlet næringskomité som under behandlingen av sjømatmeldingen
slo fast følgende (jf. Meld. St. 22 (2012–2013) og Innst. 418 S
(2012–2013)):
«Komiteen understreker at fiskeressursene og andre marine
ressurser er fellesskapets eiendom, som må forvaltes på en slik
måte at dette blir fornybare ressurser som kan bidra til stor verdiskaping
også i fremtiden. Komiteen viser til at havressursloven slår fast
viktigheten av å sikre en bærekraftig og samfunnsøkonomisk forvaltning
av de viltlevende marine ressursene og det tilhørende genetiske
materialet, og medvirke til å sikre sysselsetting og bosetting i kystsamfunnene.»
For å nå målet om å bli verdens fremste sjømatnasjon er Norge
avhengig av å ha en lønnsom fiskeindustri. Alternativet er å være
råvareleverandør til fiskeindustrien i andre land. I stedet for
å ta ut ressursrenten gjennom skattlegging, har Norge valgt å ta
ut ressursrenten gjennom arbeidsplasser og verdiskaping i fiskeindustrien.
Forslagsstillerne mener kvotereguleringene må ta hensyn til industriens
behov. Det betyr at man må bruke fiskerireguleringene til å spre
råstofftilgangen gjennom året. Periodisering ved hjelp av bifangstordning
og levendelagring har vist seg å ha god effekt, og dette er tiltak
som må forsterkes og videreføres.
I henhold til deltakerloven er det bare aktive fiskere som har
adgang til å disponere fiskekvoter. Det er imidlertid gitt unntak
fra deltakerloven til to industriselskap, Nergård og Aker Seafoods
– nå Havfisk, for å sikre dem råstoff til produksjonen på land.
Disse selskapene får disponere trålkvoter, men er til gjengjeld
omfattet av leveringsplikt for fisken til nærmere definerte lokalsamfunn
langs kysten. I tillegg er det enkelte fiskereide båter som har
tilsvarende leveringsplikt. Det er imidlertid en relativt stor andel
av fisken som ikke blir levert der den var tiltenkt, og dermed er
det avstand mellom leveringsplikten slik den var tiltenkt, og slik
den er utformet og praktisert.
Saken er aktualisert gjennom Norway Seafoods planer om ny struktur
for sin virksomhet, som blant annet innbefatter nedleggelse av virksomheten
i Mehamn og halvering av virksomheten i Hammerfest. Samtidig har
Solberg-regjeringen varslet en regionalisering av leveringsplikten.
Forslagsstillerne mener det er avgjørende å slå fast at de kvotene
som har leveringsplikt til de respektive lokalsamfunnene, fortsatt
skal knyttes mot dem, og at man ikke løsner på båndene mellom sjø
og land gjennom f.eks. en regionalisering av leveringsplikten. Å
regionalisere leveringsplikten vil i neste omgang åpne for ytterligere
nedleggelser av industrianlegg. I tillegg vil industriaktører som
besitter trålkvoter kunne få et uforholdsmessig konkurransefortrinn
sammenlignet med andre aktører dersom leveringsplikten i realiteten
oppheves.
Forslagsstillerne er av den mening at norsk sjømatnæring ikke
kan lykkes hvis konkurransen kun dreier seg om pris. Det må konkurreres
på kvalitet og produkter forbrukerne etterspør, og dermed er villige til
å betale en høyere pris for. Kvotereguleringene må bygge opp under
en slik strategi.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
fram eventuelle endringer i leveringsplikten for fartøy med torsketråltillatelse
for Stortinget til behandling.
2. Stortinget ber regjeringen påse at leveringsplikten opprettholdes
til de tilgodesette lokalsamfunn, også hvis eier av trålerne ikke
lenger eier eller driver landanlegg i det tilgodesette lokalsamfunn.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at det leveringspliktige
råstoffet gir grunnlag for ny videreforedlingsvirksomhet i det tilgodesette
lokalsamfunn dersom virksomheten på land legges ned.
4. Stortinget ber regjeringen sikre at leveringsplikten
ikke svekkes gjennom at områdene leveringsplikten omfatter utvides.
5. Stortinget ber regjeringen beholde bifangstordningen
på minimum dagens nivå, styrke incentivene for levendelagring og
vurdere andre tiltak for en sterkere spredning av råstoffet gjennom året.