I dag er det store mangler i de ordningene som skal sikre voldsofre
erstatning og hjelp. Begrepet «voldsoffer» er for snevert definert
og innbefatter ikke pårørende selv om disse har vært utsatt for
store påkjenninger på grunn av overgrepet, det stilles for strenge
beviskrav, og erstatningene utbetales for sent. For å rette opp
disse og andre skjevheter fremmer forslagsstillerne en rekke intensjonsforslag
som vil forbedre voldsofres situasjon.
Kontoret for voldsoffererstatning behandler i dag søknadene om
erstatning. Klageinstansen er en offentlig oppnevnt voldsoffererstatningsnemnd.
I enkle saker kan nemndas leder behandle søknadene alene, men
avgjørelsen kan også delegeres til Statens sivilrettsforvaltning.
Voldsoffererstatningsnemvda har hatt som praksis å møtes en gang
pr. måned, og det har samlet seg opp store restanser.
For at man skal oppnå en mer solid saksbehandling, samt redusert
behandlingstid, må man tilføre klageorganet vesentlig større ressurser,
slik at det kan møtes oftere og med større faglig bredde og tyngde.
Voldsoffererstatningsnemnda bør fortsette som klageinstans,
men settes sammen på en annen måte enn i dag, med en jurist/advokat,
psykolog som kan forholde seg til posttraumatisk stresslidelse (PTSD), lege,
politi og en brukerrepresentant.
Det vises til brev til justiskomiteen fra Landsforeningen for
Voldsofre, der det understrekes at landsforeningen, som har mer
enn 20 års erfaring med daglig kontakt med voldsofre og deres pårørende,
med jevne mellomrom ser tilfeller der pårørende har fått alvorlige
psykiske ettervirkninger som følge av at en av deres nærmeste har
vært utsatt for en kriminell handling. I enkelte tilfeller har ettervirkningene
vært lammende for deres arbeidsevne, og gjort dem delvis uføre.
Heller ikke pårørende av barn med alvorlige følgeskader, som krever
tett oppfølging av foreldrene, har etter dagens lovtekst rett til
erstatning.
Det er rimelig at også disse pårørende kan søke om voldsoffererstatning
for å dekke de økonomiske tapene de har hatt som følge av voldshandlingen,
og at denne rettigheten bakes inn i lovteksten.
Forslagsstillerne foreslår en ny tilleggsformulering i voldsoffererstatningsloven
§ 1, der det fremkommer at også «det direkte offerets nærmeste familiemedlemmer
eller personer forsørget av ham eller henne» har rett til voldsoffererstatning.
Det forekommer med jevne mellomrom at nordmenn som ferierer i
andre land, blir utsatt for fysisk vold eller seksuelle overgrep.
Nemnda har i visse tilfeller gjort unntak fra lovens hovedregel
om at offeret må ha oppholdt seg i Norge på skadetidspunktet for
å kunne få erstatning, men det er ikke etter forslagsstillernes
oppfatning tilstrekkelig at det i spesielle tilfeller kan gjøres
unntak. Retten til voldsoffererstatning også for norske statsborgere
som befinner seg i utlandet på skadetidspunktet, bør presiseres
i loven.
Hvis man blir utsatt for overgrep, som for eksempel voldtekt,
har man automatisk krav på bistandsadvokat. Dette gjelder likevel
kun hvis overgrepet har skjedd i Norge.
Skjer derimot overgrepet i utlandet, har man ikke denne rettigheten.
Da er det krav til inntekt og formue, og grensen for å overskride
denne er svært lav. Dette vil med andre ord si at det er to forskjellige
regelsett som gjelder avhengig om man er i Norge eller i utlandet
når overgrepet skjer.
Etter forslagsstillernes mening er dette en urettmessig forskjellsbehandling.
En norsk statsborger med bostedsadresse i Norge bør ha de samme
rettigheter uansett hvor man befinner seg. Blir man utsatt for overgrep
i utlandet, vil behovet for bistandsadvokat ofte være større enn
om overgrepet skjedde i Norge.
Forslagsstillerne mener derfor at det bør innføres en automatisk
rett til bistandsadvokat basert på overgrepets alvorlighet, og ikke
hvor overgrepet rent geografisk skjedde. Videre ser man at personer
som er mistenkt for å ha begått en kriminell handling i utlandet,
i større grad får oppnevnt bistandsadvokat og annen hjelp.
Alvorlige psykiske skadevirkninger, eksempelvis posttraumatisk
stresslidelse (PTSD), kan oppstå lang tid etter at overgrepet har
funnet sted, også etter at straffeansvaret for voldsutøveren er
foreldet. Også i disse tilfellene er det naturlig at offeret får
erstatning for de alvorlige konsekvensene av skaden som vedkommende
er pådratt. Dersom erstatningen ikke kan kreves av voldsutøveren
på grunn av foreldelsesfrister, bør et erstatningsbeløp likevel
kunne utbetales av det offentlige.
Dagens lov forutsetter at det er «klart sannsynlig» at en skade
skyldes en voldsutøvelse før det kan utbetales voldsoffererstatning.
Forslagsstillerne finner de strenge beviskravene urimelige og viser
til at det ved flere anledninger har blitt gitt avslag på søknader om
erstatning med en begrunnelse som åpenbart er urimelig, og skyldes
det strenge beviskravet.
Etter forslagsstillernes mening er det tilstrekkelig dokumentert
at de strenge beviskravene fører til at personer som har vært utsatt
for vold, ikke får utbetalt erstatning. Konsekvensene har i enkelte
tilfeller vært selvdrap. Forslagsstillerne mener at det ikke kan
forsvares moralsk at samfunnet forsøker å spare småpenger på bekostning
av personer som har vært utsatt for vold. I loven bør derfor uttrykket
«klart sannsynlig» byttes ut med «sannsynlig».
Der et voldsoffer har blitt tilkjent erstatning i en rettssak,
skal dette legges til grunn i behandlingen i voldsoffernemnda.
Det har skjedd at voldsofre med tilkjent erstatning fra domstolen
ikke har fått dette utbetalt fordi voldsoffernemnda har overprøvd
domstolen.
Forslagsstillerne viser til at staten i dag forskjellsbehandler
voldsofrene når det gjelder erstatningssum fordi denne avgjøres
med hensyn til når volden skjedde. Dette fører til at mange voldsofre
får tilkjent en svært lav erstatning i forhold til den følge volden
har hatt for offeret. Selv om voldsoffererstatningen er økt i etterkant,
er det uheldig at voldsofre blir utsatt for statlig forskjellsbehandling
på denne måten. Utslagsgivende for utmålingen av voldsoffererstatning
må være omfanget av skaden og ikke når skaden ble påført.
Forslagsstillerne ser behovet for utbetaling av erstatning snarest
mulig etter voldsutøvelsen. Kontoret for voldsoffererstatning foretar
selv en vurdering om sannsynligheten for at straffbar handling har
funnet sted, det er da ikke nødvendig å vente på rettskraftig dom.
Det er gjerningsmannen som skal dømmes til å betale. Dersom han
ikke er i stand til det, vil staten forskuttere det tilkjente beløpet.
Det, sammen med lang saksbehandlingstid hos Kontoret for voldsoffererstatning
og hos klageinstansen, fører til at voldsofrene ikke får betalt
tannlegeregninger, ikke har råd til å gå til psykolog, eller må
velge om de har penger til fysioterapi eller annen behandling. Resultatet
blir at mange voldsofre får for sen behandling og ender opp som
uføretrygdede.
I dag kan utgifter til spesialisterklæringer dekkes i de tilfellene
der det blir gitt erstatning, men dog slik at de inngår i det maksimumsbeløpet
som kan utbetales i erstatning. Forslagsstillerne mener at slike
utgifter alltid bør dekkes i de tilfellene der det blir innvilget
erstatning.
Slike utgifter vil ofte være helt nødvendige for at en skadelidende
skal kunne sannsynliggjøre at skaden skyldes voldshandlinger, eller
for at det skal kunne fastsettes et riktig erstatningsbeløp. Det
er derfor nærmest å regne for en del av saksbehandlingen, som det
ikke er riktig å skyve over på det skadelidte voldsofferet. I de
tilfellene der spesialisterklæringen bidrar til et positivt resultat
på søknaden, bør det derfor være åpenbart at gjerningsmannen eller
det offentlige dekker utgiftene, og ikke offeret.
Etter påtaleinstruksen har politiet plikt til å opplyse om mulighetene
for å søke om voldsoffererstatning. Politiet har også plikt til
å opplyse om at voldsoffererstatning kan nektes dersom fornærmede
ikke krever erstatningskravet tatt med i straffesaken mot den kriminelle.
For å synliggjøre politiets plikt mener forslagsstillerne at
denne opplysningsplikten, som er helt sentral for å sikre ofrene
erstatning, blir tatt med også som en egen paragraf i voldsoffererstatningsloven, eventuelt
i forskriftene. Politiets opplysningsplikt bør være både muntlig
og skriftlig.
Det er viktig å ha omsorg og fokus på de som har blitt offer
for kriminalitet. Et ombud vil kunne gi viktig bistand samt være
bindeleddet mellom de offentlige instansene og offeret. Rettssikkerheten
blir i dag ikke godt nok ivaretatt.
Forslagsstillerne mener det bør opprettes en nasjonal offeromsorg
på lik linje med kriminalomsorgen, dette for å gi et helhetlig tilbud
til offer og pårørende for kriminelle handlinger slik som domfelte
har gjennom kriminalomsorgen i dag. Det kan gjøres ved en tilnærmende
lik organisering som Brotsoffermyndigheten har i Sverige.
Det pålegges den enkelte kriminelle å betale inn en viss sum/prosentandel
til et offerfond, når en rettskraftig dom er gitt. Dette fondet
vil kunne brukes til ulike tiltak for ofrene, herunder kursing for
folk innen frivilligheten, vitnestøtte, brosjyrer, temadager, rehabilitering,
forskning, samtalegrupper, info-kampanjer osv. Eksterne lag/foreninger
som jobber med ofrene kan også søke om tilskudd fra dette fondet.
Men det er viktig å poengtere at dette ikke fratar det offentlige
for ansvar til å bidra med midler.