Til Stortinget
Hvert år mister flere hundre mennesker livet sitt på norske veier.
Pårørende blir rammet av ulykker som fratar dem et medmenneske,
og samfunnet blir påført enorme kostnader totalt sett. I tillegg
kommer de mange tusen som årlig blir alvorlig og lettere skadet
i trafikken.
Norge har lenge vært blant de land i Europa med færrest dødsulykker,
men er nå i ferd med å sakke akterut. I 2010 presenterte den europeiske
trafikksikkerhetsorganisasjonen European Transport Safety Council
(ETSC) ny statistikk fra 30 land. Her viste det seg at Norge har
sakket akterut i kampen mot dødsulykkene på veiene siden 2001. De
siste fire årene har dødsulykkene sunket markant i Sverige, Danmark
og Finland. Siden 2007 har antall trafikkdrepte sunket med over
40 prosent i Sverige, og over 30 prosent i Danmark. I Norge er reduksjonen
på et langt lavere nivå.
Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av Nasjonal
transportplan for 2002–2011 «en visjon om et transportsystem som
ikke fører til tap av liv eller varig skade» – Nullvisjonen. Nullvisjonen
er ytterligere vektlagt både i Nasjonal transportplan for 2006–2015
og 2010–2019.
Det er et udiskutabelt felles mål for alle partier å redusere
antallet ulykker vesentlig på norske veier. Forslagsstillerne kjenner
til at Statens vegvesen i samarbeid med andre etater og organisasjoner
har fått utarbeidet en handlingsplan som en oppfølging av føringene
i Nasjonal transportplan 2010–2019. Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet
på veg 2010–2013 ble lagt frem i juli 2010, og har utgangspunkt
i overordnede mål som regjeringen har underfinansiert klart i budsjettsammenheng
i etterkant.
Stortinget har ikke vedtatt noen forpliktende trafikksikkerhetsplaner,
med konkrete alternativer og en tydelig prioritering. For å oppnå
best mulige resultater i arbeidet for trafikksikkerhet er det viktig
at alle de ulike virkemidlene sees i sammenheng ut fra en helhetsvurdering,
og med en forpliktende konkretisering av tiltak. Omfanget av store,
alvorlige ulykker tilsier at det er nødvendig med en bred gjennomgang av
sikkerheten på veiene. Stortinget burde få anledning til å forplikte
seg til en egen handlingsplan, og til opptrapping av midler og tiltak.
Forslagsstillerne ser det derfor som hensiktsmessig at regjeringen
snarlig fremmer en handlingsplan for Stortinget som kan danne et
forpliktende grunnlag for prioriteringer og investeringer innenfor
trafikksikkerhetstiltak knyttet til norske veier. Oppfølgingen av
planen bør få budsjettkonsekvenser i forbindelse med statsbudsjettet
for 2012.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme en handlingsplan om trafikksikkerhet
på vei.
1. februar 2011