Til Stortinget
Det haster med å få bygget ut det norske vei- og jernbanenettet.
Forslagsstillerne mener man trenger bedre fremkommelighet, sikrere
veier og kortere reisetider over hele landet. En forutsetning for
å få til dette er at man benytter de organiserings- og finansieringsløsningene
som gir mest mulig igjen for pengene og dessuten gir raskest mulig
realisering av prosjektene.
Strammere økonomiske rammer vil stille sterkere krav til politisk
prioritering og til å finne nye løsninger for å realisere nye prosjekter.
For å tilpasse statsbudsjettet til handlingsregelen igjen, og for
samtidig å sikre nødvendig nysatsing, er man nødt til å ta i bruk
de handlingsmuligheter som finnes. Dette vil kreve økt anvendelse
av andre finansierings- og organisasjonsmodeller som for eksempel
prosjektfinansiering og offentlig-privat samarbeid – OPS.
OPS og prosjektfinansiering er løsninger som gir mer nyskaping,
økt kvalitet, større fokus på livsløpskostnadene og dermed en mer
effektiv utnyttelse av samfunnets ressurser. Ikke minst betyr OPS-organisering
raskere igangsettelse og ferdigstillelse. OPS kan innebære ulike
finansieringsmodeller. Innenfor samferdselsområdet har mønsteret
vært at private har finansiert prosjektet i utbyggingsfasen, og
mottatt avtalefestet godtgjørelse over 25 år. På denne måten blir
OPS-prosjektet i realiteten likevel fullfinansiert av den offentlige
oppdragsgiveren. Uavhengig av dette har også bompengebidrag fra
et selvstendig bompengeselskap bidratt til den statlige finansieringen.
Dette er etter norsk OPS-modell et selskap uavhengig av OPS-selskapet.
I andre land er det mer vanlig at disse funksjonene ivaretas av
samme selskap. Ofte som konsesjonærer eller såkalte BOT-selskap. (build-operate
– transfere). I Norge har man også god erfaring med prosjektfinansiering
ved å opprette et dedikert statlig selskap for det enkelte prosjekt/oppgave
som skal løses. Som for eksempel ved Gardermoen-utbyggingen. Dette
er modeller som er anvendt i stor skala i andre nordiske land. De
ulike modellene kan tilpasses etter hva som er den beste løsningen
for det enkelte prosjekt.
Risikofordeling er også et viktig element for bruk av OPS-løsninger.
OPS betyr avklart fordeling av risiko og ansvar mellom oppdragsgiver
og leverandør. Dette sikrer det offentlige en mye større grad av
kontroll og risikoavdekking, og ved at ansvaret ved eventuelle overskridelser
overføres til OPS-selskapet. Eksemplene med overskridelser i offentlige
byggeprosjekter er mange. Bare i utbyggingsprosjektet av E6 Øyer–Tretten
ser man nå en kostnadsoverskridelse på minimum 250 mill. kroner.
Bare 6 måneder etter utbyggingsvedtaket ble gjort og før man i det
hele tatt har begynt å bygge, er saken tilbake i Stortinget for revisjon
av finansieringsplan og tilleggsbevilgning.
OPS har med stor suksess vært brukt på flere store veiprosjekter
i Norge. Forslagsstillerne har sett at organiseringen har gitt halvert
byggetid og raskere igangsetting av prosjektene. I Norsk transportplan (NTP)
2010–2019 står det:
«OPS-modellen har gitt raskere prosjektgjennomføring, men at
det ikke er mulig å dokumentere verken høyere eller lavere kostnader
enn ved tradisjonell gjennomføring.»
I 2003 leverte imidlertid konsulentselskapet KPMG en rapport
om OPS til Nærings- og handelsdepartementet. I denne rapporten vises
det bl.a. til andre lands erfaringer, hvor man i England har gjennomsnittlige
besparelser på 12–18 pst. på veibygging med OPS-løsninger. I Finland
har man spart 10–15 pst. ved bygging av motorvei med OPS. Kostnadsreduksjoner
ved bruk av OPS kan altså dokumenteres.
Alle de tre prøveprosjektene fra NTP 2002–2011 er nå ferdig utbygde.
Alle prosjektene har blitt ferdigstilt på rundt halve tiden av tradisjonell
utbygging, og alle regnes som meget vellykkede prosjekter til nytte for
trafikanter og bedrifter. Forslagsstillerne vil derfor henvis til
TØI/Dovres positive omtale av:
rasjonell prosjektgjennomføring
kortere byggetid
Innovasjon
mer hensiktsmessig risikofordeling
fornøyde lokalpolitikere og lokalsamfunn
rask anskaffelsesprosess.
Dessuten er det grunn til å framheve rådene fra fagorganisasjoner
som Opplysningsrådet for vegtrafikk, Trygg Trafikk, NAF, Transportbrukernes
fellesorganisasjon, NHO, og ikke minst Statens vegvesen og Jernbaneverket
som er positive til bruk av OPS som finansieringsmodell. Forslagsstillerne
ønsker raskere realisering av viktige samferdselsprosjekt og mest
mulig igjen for investeringene på samferdselssektoren, og viser
til at bruk av langsiktige og forutsigbare finansieringsordninger
for nye investeringsprosjekter må benyttes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge fram en helhetlig plan for å
ta i bruk prosjektorganiseringsmodeller som OPS i Norge, og ber
regjeringen hvert år igangsette 3–5 OPS-prosjekter på vei og minst
1 OPS-prosjekt innenfor jernbanesektoren fram imot 2020.
10. mars 2010