Til Stortinget
Sjøfartsdirektoratet er et forvaltningsorgan underlagt Nærings-
og handelsdepartementet med myndighetsansvar overfor norskregistrerte
skip og utenlandske skip som anløper norske havner. Sjøfartsdirektoratets
overordnede mål er å oppnå høy sikkerhet for liv, helse, fartøy
og miljø.
I St.prp. nr. 1 (2007-2008) er det gitt en virksomhets- og tilstandsbeskrivelse
for Sjøfartsdirektoratet. Det fremgår at det har vært tett dialog
mellom Sjøfartsdirektoratet og Nærings- og handelsdepartementet
gjennom flytteprosessen og at det i 2006 ble foretatt fem revisjoner
av kostnads- og risikovurderinger tilknyttet flyttingen. Revisjonene
bidro til god styring og kontroll med flytteprosjektet. Det foreslås
at direktoratet må tilføres 18,5 mill. kroner til dekning av gjenstående
flytteutgifter i 2008. Det fremgår ikke av proposisjonen at Sjøfartsdirektoratet
har organisatoriske eller ressursmessige utfordringer som kan ha konsekvenser
for virksomheten.
Sjøfartsdirektoratet søkte ved brev 9. januar 2008 Nærings- og
handelsdepartementet om at det settes av 50 mill. kroner for budsjettåret
2008, og at det videreføres i rammen for 2009. De omsøkte midler
er tenkt benyttet til kjøp av tjenester fra klasseselskap/delegere
ut en del fartøy for å avlaste den totale arbeidsmengden, innleie
av ekstern kompetanse for å bistå med rekruttering og til å heve
lønnsnivået for å rekruttere og beholde personell, spesielt maritim/teknisk
kompetanse. I søknaden fremkom det at ledelsen, dersom Sjøfartsdirektoratet
ikke får tilført økte rammer for 2008 og 2009, ser svært alvorlig
på situasjonen og frykter at direktoratet vil være en bremse ved
at "skip skal seile" på grunn av manglende kapasitet. Det fremkom
også at i ytterste konsekvens kan direktoratets saksbehandlere gjøre
feil, med alvorlige konsekvenser for liv, fartøy og miljø, som følge
av arbeidspress eller kompetansemangel. Det fremgikk også at risikoen
for at direktoratets saksbehandlere gjør feil, enten som følge av
kompetansemangel eller høyt arbeidspress, er stor og vil bli større.
I brev av 14. februar 2008 opplyste direktoratet om 38 ledige/ubesatte
stillinger, samt at 19 personer ikke får tilbud om fortsatt pendling
med den følge at disse stillingene må rekrutteres i 2008.
Statsråd Dag Terje Andersen i Nærings- og handelsdepartementet
gav i brev av 14. mars 2008 til Stortingets presidentskap, som svar
på skriftlig spørsmål fra Rolf Jarle Brøske (H) i Dokument nr. 15,
spørsmål nr. 807 (2007-2008), uttrykk for at det er departementets
vurdering at personellsituasjonen per i dag ikke representerer en
sikkerhetsrisiko. Det ble videre gitt uttrykk for at Sjøfartsdirektoratet
vil kjøpe enkelte tjenester av klasseselskapene for å avhjelpe situasjonen,
at Nærings- og handelsdepartementet har en løpende dialog med Sjøfartsdirektoratet
og at det i samarbeid med direktoratet vurderer behovet for ytterligere
tiltak.
Sjøfartsdirektoratet står overfor store utfordringer, knyttet
til eget arbeidsmiljø, evnen til å gjøre jobben med å få "skip til
å seile" og dermed løse sin rolle i norsk skipsindustri, men også
overfor sitt ansvar for sikkerheten på sjøen. Situasjonen med høy turnover,
mange ledige stillinger og økt arbeidsmengde er så bekymringsfull
at det snarest bør gjøres grep for å utrede mulige løsninger for
å få rettet på situasjonen. Advarsler knyttet til materielle skader, personskader,
miljøskader og at skip ikke kan seile må tas på det største alvor.
Ulykker på sjøen, nå senest Bourbon Dolphins forlis våren 2007,
minner om at sjøsikkerhet ikke kan tas for gitt. Både verftet, rederiet,
Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas fikk en viss kritikk
fra kommisjonen som gransket forliset, og som nylig fremla sin rapport,
NOU 2008:8 Bourbon Dolphins forlis den 12. april 2007. Etter at
hurtigbåten MS Sleipner forliste i 1999, ble det i NOU 2000:31 konkludert
med at det offentlige tilsyn burde styrkes, spesielt hva angår teknisk
kontroll av fartøyer, kontroll av besetningens kvalifikasjoner og
kontroll av at operasjonsbegrensninger etterleves. Etter forliset
til Bourbon Dolphin 12. april 2007, vises det i NOU 2008:8 til at Det
Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet gjennom revisjoner ikke klarte
å avdekke sviktene ved systemene i rederiet.
Dagbladet Magasinet har 29. mars 2008 en reportasje om utstedelse
av midlertidige sertifikater på fem nye gassferger for persontransport.
Reportasjen påpeker forhold som gir grunnlag for å sette spørsmålstegn
ved sikkerheten om bord på fartøyene, og flere eksperter uttaler
seg kritisk til måten Sjøfartsdirektoratet ivaretar sikkerheten
på i forbindelse med seilingstillatelse. Ifølge Dagbladet 30. mars
2008 sier statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet, Øyvind
Slåke, at de ser alvorlig på situasjonen.
Forslagsstillerne er av den klare oppfatning at kystnasjonen
Norge trenger et robust og tillitvekkende sjøfartsdirektorat. Det
bør på bakgrunn av den foreliggende situasjon som Sjøfartsdirektoratet
delvis selv har formidlet, foretas en gjennomgang av direktoratets
arbeidsoppgaver og organisering. Forslagsstillerne mener at det
i den forbindelse bør vurderes om en alternativ organiseringsform
kan være hensiktsmessig. Evalueringen bør drøfte spørsmålet om det
bør etableres et nytt sjøfartstilsyn hvortil en del av dagens sjøfartsdirektorat
overføres. En slik løsning kan bety en forsterkning av tilsynsfunksjonen,
samt mindre rolleblanding mellom det forvaltningsorgan som skal
gjennomføre løpende kontrollarbeid og det forvaltningsorgan som
skal utføre overordnet tilsyn. Forslagsstillerne mener det også
bør gjennomgås om det er behov for strakstiltak med hensyn til økonomiske
ressurser, innkjøp av eksterne tjenester og organisatoriske endringer.
Forslagsstillerne ber Stortinget anmode Regjeringen om å foreta gjennomgangen
raskt og legge frem en sak om dette til Stortinget med en beskrivelse
av situasjonen og eventuelle forslag til tiltak og endringer innen
1. juli 2008.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen innen 1. juli 2008 foreta en gjennomgang
av Sjøfartsdirektoratets virksomhet og legge dette frem for Stortinget
med forslag til endringer og tiltak som kan sikre at direktoratets virksomhet
drives på en tilfredsstillende måte med hensyn til sikkerhet for
liv, helse, fartøy og miljø.
3. april 2008