Til Stortinget
I lov om frittstående skoler er retten til godkjenning
av nye skoler gjort uavhengig av om skolen representerer et pedagogisk
alternativ til offentlig videregående skole, eller om den
er basert på et alternativt livssyn. I flere fylker opplever
en nå en sterk økning i antall søknader
om etablering av nye frittstående skoler som opprettes
i direkte konkurranse med eksisterende offentlige tilbud. De største
aktørene har søknader inne til behandling om etablering
av til sammen flere tusen nye skoleplasser, hovedsakelig i de største
byene. Den sterke veksten i søknader fra private aktører
har ført til engasjement lokalt med bekymring for hvilke
konsekvenser et sterkt innslag av nye frittstående skoler
vil ha for de eksisterende videregående skolene. Flere
fylkeskommuner viser til at godkjenning av slike skoler vil svekke
fylkeskommunens rammebetingelser og mulighet til å opprettholde
eksisterende tilbud for flertallet av elevene som velger et offentlig
tilbud. Det blir hevdet at dette kan medføre større
uforutsigbarhet, lengre reisevei og i praksis redusert valgmulighet.
Ved etablering av frittstående skoler reduserer staten
rammeoverføringene til fylkeskommunen med et beløp
lik gjennomsnittskostnaden for alle elever i offentlige videregående
skoler multiplisert med økningen av elever i den frittstående
skolen. Den satsen som staten benytter er ment å tilsvare
gjennomsnittsprisen per elev i videregående opplæring.
I 2004 var trekksatsen per elev innen studieretningene allmenne-, økonomiske-
og administrative fag 104 085 kroner per elev. For inneværende år
er satsen 96 305 kroner per elev. Dette beløpet
multipliseres med veksten i antall elever i frittstående
videregående skoler og trekkes ut av rammetilskuddet til
fylkeskommunene i makro. Reduksjonen i rammetilskuddet i makro fordeles
så mellom fylkeskommunene etter de objektive kriteriene
i inntektssystemet. Det innebærer at fylkeskommuner må bære
belastningen med et redusert rammetilskudd selv om fylket ikke har
hatt noen vekst i antall elever i frittstående skoler,
eller tvert imot har hatt en nedgang. For å rette opp noe
av feilen som framkommer ved bruk av kostnadsnøkkelen,
er det etablert en korreksjonsordning mellom fylkeskommunene slik
at fylker der mange elever benytter plasser i frittstående
skoler får et større trekk, mens fylker med færre
elevplasser enn gjennomsnittet får et mindre trekk. Selv
om noe av urimeligheten i uttrekksordningen oppveies av denne korreksjonsordningen,
så fjerner den ikke skjevhetene fullt ut, siden det endelige
uttrekket gjøres relativt til den totale veksten i antall
nye elevplasser i frittstående skoler på landsbasis.
Dette skaper stor usikkerhet og uforutsigbarhet for fylkeskommunene
ved planlegging av kommende skoleår, da de ikke vet hvilke økonomiske
rammer de kan ventes å få.
Den trekksatsen som staten benytter, er ment å gjenspeile
gjennomsnittlig kostnad per elev slik disse er beregnet i KOSTRA.
Imidlertid påpeker fylkeskommunene at det på ingen
måte er samsvar mellom størrelsen på uttrekket
og de faktiske utgiftsbesparelsene fylkeskommunen har ved at elever
velger et frittstående tilbud framfor et fylkeskommunalt
tilbud. Den satsen som staten benytter til å beregne sitt trekk,
har i seg en rekke utgifter til videregående opplæring
som ikke kan relateres til stykkprissats per elev. Fylkeskommunenes
utgifter til inntakssystemet, utgifter til dyre landslinjer, deler
av spesialundervisning som ikke kan skilles ut fordi eleven er integrert
i ordinære grupper, kostnader forbundet med å gi
opplæringstilbud i distrikter med lav oppfyllingsgrad,
opplæring i fag med særdeles få søkere,
samt en rekke andre forhold, er faktorer som det ikke er korrigert
for i dagens system og som fører til at gjennomsnittstrekket
per elev blir galt. Det er åpenbart at de utgifter fylkeskommunen
har til disse og andre formål ikke reduseres ved at fylkenes
tilbud av ordinære elevplasser i videregående
opplæring reduseres noe.
Så lenge antallet skoleplasser i de frittstående skolene
har vært i beskjedent omfang, har ikke denne urimeligheten
ført til store konsekvenser for fylkeskommunens generelle
rammevilkår. Dette vil imidlertid endre seg radikalt dersom
antall elever i frittstående skoler øker i omfang.
Dersom innvilgede søknader de nærmeste årene
gir 10 000 nye elevplasser i frittstående skoler,
vil det samlede trekket fra fylkeskommunene utgjøre 1 mrd.
kroner etter dagens satser. Dersom frittstående skoler
etablerer seg i samme omfang på landsbasis som det nå er
søkt om i for eksempel Telemark, vil dette på landsbasis
bety en reduksjon i rammetilskuddet til fylkeskommunene på 3,2
mrd. kroner. Kostnadsreduksjonen i fylkeskommunene vil neppe bli
mer enn 50 pst., det vil si rundt 1,6 mrd. kroner.
Dette systemet innebærer således en total svekkelse
av fylkeskommunenes økonomi og reduserer muligheten til å opprettholde
tjenestetilbudet, inklusivt eksisterende tilbud innen videregående
opplæring.
Som nevnt får fylkeskommunene reduserte rammer ved at
det ikke er samsvar mellom det trekket fylkeskommunene påføres
og den faktiske utgiftsbesparelsen ved at elever velger frittstående
tilbud istedenfor fylkeskommunale. De fleste ungdommer med rett
til videregående opplæring søker et fylkeskommunalt
tilbud. I tillegg påhviler det fylkeskommunen et ansvar
for å dimensjonere det videregående opplæringstilbudet
med utgangspunkt i de forventede ungdomskullene. Fylkeskommunen
er også en garantist for at ungdommer og voksne med rett
til videregående opplæring, får tatt
ut den retten de har i henhold til opplæringsloven. Dette
gjelder også for de elevene som begynner i frittstående
skoler, men som av ulike grunner velger å konvertere over
i den offentlige skolen underveis i opplæringsløpet.
Dersom den frittstående skolen av en eller annen grunn
avvikler tilbudet, plikter fylkeskommunen å gi
de berørte elevene et tilbud videre. Dette innebærer
at fylkeskommunen til enhver tid må ha ledig kapasitet
til eventuelt å ta inn elever som vil skifte over til den
offentlige skolen.
I tillegg plikter fylkeskommunen å ha, uavhengig av
hvor mange elever som velger frittstående skoletilbud,
kapasitet innen PP-tjenesten, oppfølgingstjenesten m.m.
Dette er utgifter som ikke reduseres selv om flere skulle velge
frittstående tilbud.
Retten til godkjenning og etablering av frittstående
skoler er gjort betinget av om etableringen vil medføre
vesentlige negative konsekvenser for vertsfylket. I forarbeidene
til endringene i friskoleloven framgår det klart at dersom
etableringen av en frittstående videregående skole
vil føre til en permanent og vesentlig mer kostnadskrevende
skoledrift i vertsfylket, gir det grunnlag for ikke å godkjenne
søknaden. Dersom etableringen av nye frittstående
skoletilbud medfører at fylkeskommunen ikke kan tilby enkelte
opplæringstilbud, vil dette kunne regnes som en vesentlig
negativ konsekvens. I henhold til loven vil uttalelser fra fylkeskommunene
tillegges vekt i den videre behandlingen av søknaden. Men
loven setter krav om at påstander om negative konsekvenser
ved en nyetablering må dokumenteres av fylkeskommunen.
Imidlertid vil det i praksis i de fleste tilfeller være
nærmest umulig for en fylkeskommune å dokumentere
alle effekter av en eventuell etablering av frittstående
skoler. Dette gjelder blant annet de økonomiske konsekvensene
som påvirkes av forhold utenfor det enkelte fylket. Som
nevnt vil det være det til enhver tid samlede antall elever
i frittstående skoler på landsbasis som vil avgjøre
hvor stort rammetrekk som vil belastes den enkelte fylkeskommune. Det
er derfor ikke mulig for fylkeskommunen å dokumentere dette
på det tidspunkt fylkeskommunene skal avgi sin uttalelse
til departementet. Det vil også være svært
vanskelig å anslå de marginale kostnadsbesparelsene
av elever som velger frittstående tilbud framfor et fylkeskommunalt
tilbud.
Når det gjelder konsekvensene for det framtidige opplæringstilbudet,
vil det være mulig å være mer presis
i antagelsene, men også her må det opereres med
usikkerhetsfaktorer. I høringsuttalelser til departementet
kan flere fylkeskommuner vise til betydelige negative konsekvenser
for fylkets totale utdanningstilbud og tilbudet for elevene i de
angjeldende regionene. I tillegg til overkapasitet i fylkeskommunens
egne skolebygg, økte skysskostnader og trekk i rammetilskuddet,
viser fylkeskommunene til at etablering av frittstående
videregående skoler vil bety at fylkeskommunen tvinges
til å bygge ned det fylkeskommunale tilbudet tilsvarende
de nye plassene som etableres, alternativt at de offentlige skolene
får redusert bredden i det tilbudet de har i dag. I mange
fylker vil dette i praksis ramme dagens desentraliserte tilbudsstruktur.
Det er derfor en reell fare for at en vekst i antall frittstående
videregående skoler vil medføre en reduksjon i
det offentlige opplæringstilbudet. Dette vil ramme flertallet
av elevene innen videregående opplæring som vil
få et kvalitativt og kvantitativt dårligere tilbud.
Dette samsvarer ikke med intensjonen om at frittstående
tilbud skal utgjøre et supplement og gi elevene økt
valgfrihet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen endre
modellen for utregning av uttrekk av rammetilskuddet slik at det oppnås
samsvar mellom trekk i rammetilskuddet og faktisk kostnadsreduksjon.
2. Stortinget ber Regjeringen påse at søknader
om etablering av nye frittstående videregående
skoler ikke gis godkjenning dersom det kan antas at en slik etablering
vil føre til negative konsekvenser for fylkeskommunens øvrige
opplæringstilbud.
18. mars 2005