Til Stortinget
Legemiddelassistert behandling har vist seg å gi gode
resultater for mange av de tyngste narkotikamisbrukerne. Ved å tilby
legemidler som Metadon eller Subutex i sammenheng med en psykososial oppfølging
har man påvist god effekt både med hensyn til å redusere
illegale rusmidler, men også i forhold til å redusere
overdosedødsfall. Slik behandling gir dramatisk forbedring
av livssituasjonen for rusmisbrukere.
Kapasiteten i legemiddelassistert rehabilitering er for lav.
Det vises i denne sammenheng til at Statens helsetilsyn i brev til
statsråd Dagfinn Høybråten i Helsedepartementet
20. februar 2004, uttrykker sin bekymring over dette. I
brevet opplyses det at fagmiljøene anslår at behandlingsbehovet
omfatter 70 pst. av 10 000 tunge sprøytenarkomane,
dvs. ca. 7 000 pasienter. Vel 2 400 pasienter
er i behandling i dag. Ved årsskiftet sto 550 sprøytenarkomane,
som tilfredsstiller eksisterende krav, på venteliste for
behandling. Ventetiden har noen steder vært oppe i tre år.
Den er nå redusert i noen regioner, men er økende i
andre. Noen pasienter må fremdeles vente inntil to år
før inntak, heter det i brevet. Ventelisten avspeiler ikke
det reelle behovet for slik behandling, fordi det i mange kommuner
opereres med uoffisielle ventelister, og andre behandlingstrengende
unnlater å søke fordi det er så vanskelig å komme
inn.
Kapasitetsproblemene medfører store lidelser for pasienter
som må vente uakseptabelt lenge på nødvendig
helsehjelp. Det er også kjent at narkomane dør
mens de venter på behandling. I dag faller spesielt to
svake grupper utenfor behandlingen: de prostituerte kvinnene og
pasienter med rus/psykiatriproblematikk. Forslagsstillerne
mener at det haster med å øke kapasiteten innen
legemiddelassistert rehabilitering.
Spesialiserte sentra i helseregionene er ansvarlige for å godkjenne
den enkelte pasient som skal tas inn i behandling. Forslagsstillerne
vil peke på at det er bygd opp omfattende kompetanse innen
legemiddelassistert rehabilitering gjennom regionssentrenes virksomhet.
Dagens organisering er imidlertid til hinder for at alle som kan
nyttiggjøre seg legemiddelassistert rehabilitering får
hjelp.
Allmennpraktikere som følger opp legeetiske prinsipper
om å tilby den beste behandling, kommer i dag i konflikt
med lovverket. Forslagsstillerne mener at fastlegene må gis
rett til å avgjøre om pasientene skal tilbys legemiddelassistert
rehabilitering. Regionsentrene må bistå legene
med rådgivning, sikre at fastlegene får nødvendig
kompetanseheving ved kurs og veiledning og utrede enkeltpasienter
ved henvisning fra fastlegen.
Det må, som i dag, sikres at all rekvirering av legemidler
til bruk ved legemiddelassistert rehabilitering, begrenses til faglig
forsvarlige opplegg. Sosialtjenesten, helsetjenesten, eventuelt
nødvendig spesialisthelsetjeneste og andre involverte instanser
må inngå i et forpliktende samarbeid rundt den
enkelte som deltar, om et helhetlig rehabiliteringsopplegg. De regler
som gjelder for hvilke pasienter som kan tilbys slik behandling,
må legges til grunn når fastlege kan gi tilbud
om legemiddelassistert rehabilitering. Det kan etter dagens regler
gjøres unntak fra inntakskriteriene dersom rusmiddelmisbrukeren
har en kronisk og livstruende sykdom som gjør behandlingsopplegget
nødvendig, eller dersom en samlet vurdering tilsier det.
Denne unntaksregelen må også videreføres.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan det kan legges til
rette for at fastlegene gis rett til å avgjøre om
pasientene skal tilbys legemiddelassistert rehabilitering.
24. mars 2004