2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit, fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik, og uavhengig representant Ulf Leirstein, viser til at årsrapporten for 2019 gir en god oversikt over Riksrevisjonens mangesidige virksomhet. Rapporter om resultatene av revisjonen av statsregnskapet, selskapskontrollen, forvaltningsrevisjonen og etterlevelsesrevisjonen kombinert med internasjonalt engasjement gir et bilde av spennet i virksomheten

Komiteen mener at Riksrevisjonen bidrar med viktige innspill til Stortinget og fører kontroll med regjering og forvaltning på Stortingets vegne. Gjennom dette arbeidet legger Riksrevisjonen viktige føringer for Stortingets kontrollarbeid. Riksrevisjonens behandling av de sentrale regnskaper og av rapporter om virksomheten på ulike områder gir Stortinget et godt grunnlag for å kunne vurdere om statsrådene har fulgt opp sitt ansvar.

Komiteen vil understreke betydningen av Riksrevisjonens uavhengige stilling. Selv om Riksrevisjonen formelt sett er underlagt Stortinget, innebærer ikke dette at Riksrevisjonen er å regne som en form for forlenget arm for det til enhver tid politiske flertall i Stortinget. Selv om Stortinget gjennom plenumsvedtak med vanlig flertall kan instruere Riksrevisjonen om å iverksette særlige undersøkelser i enkeltsaker, har det ikke påvirkning på utfallet av undersøkelsene.

Komiteen er enig i at veiledning av forvaltningen er en viktig del av Riksrevisjonens virksomhet, men vil samtidig minne om uttalelsene fra Frøiland-utvalget, jf. Dokument nr. 14 (2002–2003), hvor det ble understreket at det er

«en grunnleggende forskjell mellom etterfølgende kontroll og fremtidsrettet styring. I denne sammenheng er det naturlig å understreke forvaltningens selvstendige ansvar for sine egne veivalg, uavhengig av revisjonens veiledning.»

Utvalget understreket også at det alltid kan være en fare for at veiledningen reelt, men ikke formelt, binder opp Riksrevisjonens vurderinger, slik at det senere blir vanskeligere å fremme berettiget kritikk. Komiteen deler denne vurderingen og vil understreke at veiledning bør skje med varsomhet.

Komiteen registrerer at finansiell revisjon og kontroll av statsregnskapet legger beslag på flest årsverk i Riksrevisjonen. 113 årsverk har vært avsatt til dette formålet i 2019. Det har vært gjennomført revisjon av regnskaper for 232 virksomheter for regnskapsåret 2018.

Kontroll med forvaltningen av statens interesser i selskaper er en viktig del av Riksrevisjonens virksomhet. Ingvaldsen-utvalget, jf. Dokument nr. 7 (1972–73), understreket at Riksrevisjonens oppgave var å kontrollere at statsråden forvalter statens interesser på lovlig og økonomisk forsvarlig måte og sørger for gjennomføring av de vedtak Stortinget har truffet. I tillegg ble det understreket at kontrollen ikke måtte få slike former at den forretningsmessige side av driften ble vanskeliggjort. Komiteen deler denne forståelsen.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen i 2019 kontrollerte statsrådenes myndighetsutøvelse i 12 eierdepartementer samt 49 heleide aksjeselskaper, 29 deleide aksjeselskaper, ett ansvarlig selskap med delt ansvar, sju allmennaksjeselskaper, åtte statsforetak, fire regionale helseforetak, 14 studentsamskipnader og ytterligere seks selskaper som er organisert ved særskilt lov. Komiteen er tilfreds med at det ikke er funnet grunnlag for merknader.

Forvaltningsrevisjon utgjør en vesentlig del av Riksrevisjonens virksomhet. 21 forvaltningsrevisjoner ble rapportert til Stortinget i 2019, med et vidt spekter av temaer. Komiteen anser rapportene som svært nyttige for Stortingets kontrollarbeid.

Komiteen viser til at etterlevelsesrevisjon har fått en mer fremtredende plass de siste årene, og har merket seg at åtte slike revisjoner ble omtalt i Dokument 1 (2019–2020). Komiteen vil understreke at kontrollen med om statlige virksomheter bruker pengene slik Stortinget har bestemt, og at de følger lover og regler, er en viktig del av virksomheten som med fordel kan vies større oppmerksomhet.

Komiteen har merket seg Riksrevisjonens sterke internasjonale engasjement og noterer at 16 årsverk var avsatt til dette formålet i 2019. Virksomheten omfatter blant annet samarbeidet i INTOSAI, inkludert lederansvaret for forumet for INTOSAI Professional Pronouncements, årlig kontakt mellom de nordiske riksrevisorer og faglig støtte til riksrevisjoner i utviklingsland.

Komiteen registrerer for øvrig at Riksrevisjonen siden 2014 har redusert antall årsverk med i overkant av sju prosent, samtidig som bemanningen ved flere regionkontorer er styrket.

Komiteen vil berømme Riksrevisjonen for solid arbeid og konstruktivt samarbeid med Stortinget.