Forslag
til lovhjemmel for ny forskrift om menerstatning ved pasientskader
m.v.
Komiteen viser til at utmåling
av menerstatning ved pasientskader i dag delvis bygger på del I
i yrkesskadeforskriften, og delvis på regler utviklet gjennom praksis
for personskadeoppgjør. Komiteen viser
videre til at en i forarbeid, juridisk teori og rettspraksis har
lagt til grunn at en står noe friere ved utregning av menerstatning,
og samtidig argumenterer for at det er naturlig å «se hen til» eller
ta utgangspunkt i yrkesskadeforskriften, noe som har bidratt til
usikkerhet om hva som er gjeldende rett.
Komiteen viser til at departementet
mener det er viktig at det er lett å få oversikt over hvordan menerstatning
skal utmåles i pasientskadesaker, og at dette taler for å nedfelle
praksis i forskrift. Komiteen har
merket seg at ingen av høringsinstansene som har uttalt seg, er uenig
i at det er behov for å revidere den medisinske invaliditetstabellen. Komiteen viser
til at det i proposisjonen sies at det overordnede målet med forskriften
er å oppnå likebehandling, at utmålingen av menerstatning skal være
forutsigbar for pasientene og gi riktig erstatning basert på oppdatert
medisinsk kunnskap.
Komiteen har merket seg at
departementet på den ene side og flere av høringsinstansene som
har uttalt seg, er uenige om hvorvidt ny forskrift vil innskrenke
rettighetene til menerstatning ved pasientskade i forhold til dagens
ordning og ansvarsgrunnlaget ellers. Komiteen har videre merket
seg at flere av høringsinstansene er kritiske til prosessen knyttet
til utarbeidelsen av høringsnotatet, mens departementet viser til
at Norsk pasientskadeerstatning har opplyst at flere av instansene
har vært med i referansegruppa for arbeidet, og at utkast til forskriftstekst
og tabeller ble lagt fram for referansegruppa underveis i prosessen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil at alle skal ha krav på likeverdig behandling, uavhengig av
hvor de bor i Norge. Flertallet registrerer
at dagens regelverk i hovedsak er utformet med tanke på tilstander
som kan oppstå ved yrkesskader. Flertallet merker seg at regelverket
ikke alltid har vært like treffende ved utmåling av menerstatning ved
pasientskader.
Flertallet merker seg at invaliditetstabellen
i enkelte tilfeller også kan være mangelfull for utmåling av menerstatning
ved pasientskader. Dette gjelder for eksempel skader i fordøyelsessystemet,
skader på kvinnelige kjønnsorgan og ved smertetilstander. I dag
risikerer mennesker med disse lidelsene ulik utmåling av menerstatning,
til tross for at skaden gir tilsvarende funksjonsnedsettelse. Flertallet ønsker
å sikre likebehandling og forutsigbarhet for mennesker som har krav
på menerstatning.
Flertallet merker seg også
at invaliditetstabell i kombinasjon med rettspraksis og skjønn har
vært lagt til grunn for utmåling av menerstatning, og at Norsk pasientskadeerstatning
og domstolene har stått friere ved utregningen av menerstatning
enn ved yrkesskadeerstatning. Dette har gitt grunnlag for usikkerhet,
og samtidig også ulik utmåling fra sak til sak. Flertallet vil understreke
at et sentralt formål med innføring av ny forskriftshjemmel er å
sikre likebehandling og forutberegnelighet for skadelidte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er uheldig at det er åpenbar uenighet mellom høringsinstansene
og departementet om hvorvidt en ny forskrift vil innskrenke rettighetene til
menerstatning ved pasientskade. Disse medlemmer viser også
til komiteens høring i saken, hvor det ble uttrykt unison motstand
mot forslagene til endring av pasientskadeloven § 4 første ledd.
Disse medlemmer mener det må
vektlegges at Kreftforeningen hevder at de foreslåtte endringene
representerer en betydelig svekkelse av pasientenes rettigheter,
og at flere av bestemmelsene i forslaget avviker fra gjeldende rett
ved utmåling av menerstatning. Kreftforeningen mener at utmåling
må skje etter de samme reglene som i erstatningsretten for øvrig,
og ser ikke at det er hensyn som endrer på dette grunnleggende prinsippet,
noe disse medlemmer støtter.
Disse medlemmer har også merket
seg at Personskadeforbundet LTN mener det er uheldig og uhensiktsmessig
med en egen forskrift og en egen medisinsk invaliditetstabell for
menerstatning i pasientskadesaker. I sitt høringsinnspill skriver
Personskadeforbundet LTN at en utvikling med slik utmåling av menerstatning, med
forskjellige invaliditetstabeller og forskrifter for forskjellige
ansvarsgrunnlag, helt klart vil virke kompliserende, uoversiktlig,
prosessdrivende og ikke minst fordyrende for skadelidte og er i
strid med lovforarbeidene og intensjonen med ordningen. Disse medlemmer mener
dette utgjør tunge argumenter for ikke å vedta det foreslåtte lovforslaget
på dette punkt.
Disse medlemmer mener videre
at det må vektlegges at Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO)
mener forslaget innebærer en innskrenkning av skadde pasienters
rett til menerstatning, sammenlignet med dagens rettstilstand og
rettigheter etter øvrige ansvarsgrunnlag. Disse medlemmer har merket
seg at FFO uttaler at det vil være et vesentlig tilbakeslag for
pasientskadeordningen om det vedtas endringer i loven som gir adgang
til å begrense skadelidtes rett til erstatning, og at utmåling av
erstatning etter pasientskade må følge de alminnelige reglene for
skadeerstatningsretten. Disse
medlemmer forstår at det kan oppleves som forskjellsbehandling
dersom pasienter som blir skadet i helsetjenesten, ikke får samme
erstatning som de som blir skadet i trafikk- eller arbeidsulykker,
eller som har krav på erstatning etter voldsoffererstatningsloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil understreke at hjemmel til å fastsette en egen forskrift om
utmåling av menerstatning ved pasientskader ikke svekker pasientenes
rettigheter. Flertallet peker
på at dette i større grad vil sikre likebehandling og forutsigbarhet
for den enkelte, ved at regelverket for utmåling tilpasses menerstatning,
samt at en ny forskrift vil klargjøre hvordan utmålingen skal gjennomføres.
Flertallet viser til at formålet
med reglene ikke er å begrense skadelidtes rett til erstatning.
Utmålingen av menerstatning skal ikke løsrives fra den alminnelige
erstatningsretten og skadeerstatningsloven. Flertallet ser likevel at det
er behov for å utdype hvordan utmålingen skal skje på pasientskadeområdet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at organisasjonen «Sammen for et bedre NPE», som består
av ca. 800 personer med mangeårig erfaring fra pasientskadesystemet
og helsevesenet, mener at lovprosessen må settes på vent til en grundig
og objektiv konsekvensutredning er gjennomført. Disse medlemmer har videre
merket seg at instansene som møtte på komiteens høring, ønsker en NOU
om pasientskadeerstatningen, uten at disse medlemmer tar stilling
til om det er den mest hensiktsmessige framgangsmåten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
peker på at regjeringen og Norsk pasientskadeerstatning har vært
enige om at menerstatning ved personskadeoppgjør bør utmåles likt,
uavhengig av ansvarsgrunnlag, og at den beste løsningen ville være
en felles forskrift og en revisjon av invaliditetstabellen som i
dag blir brukt for hele personskadeområdet. Det fremgår av proposisjonen
at det ikke er noe til hinder for at reglene senere samles i en
felles forskrift, eller i en felles invaliditetstabell. Flertallet mener
dette vil være hensiktsmessig på sikt. Flertallet legger til grunn
at en helhetlig og bred gjennomgang av hele pasientskadeordningen
nå, slik Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
tar til orde for, vil forsinke arbeidet med å sikre likebehandling
for personer som skal ha utmålt menerstatning, og støttes derfor
ikke på dette tidspunktet. Flertallet vil likevel oppfordre
regjeringen til å på sikt gjennomføre en gjennomgang av pasientskadeordningen
og vurdere eventuelle endringer. Flertallet ber regjeringen
løpende vurdere om forskriften har noen utilsiktede konsekvenser,
og om det er behov for eventuelle endringer i denne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
forslag til endring i pasientskadeloven § 4 første ledd, ikke bør
vedtas nå, i påvente av en bred gjennomgang av hele pasientskadeordningen,
dens lovverk og praksis.