Sammendrag
Tips er med gjeldende
regler skattepliktig inntekt, men er i stor grad unntatt fra de
alminnelige arbeidsgiverpliktene. Den ansatte skal selv innrapportere
tips på skattemeldingen, men dette skjer i liten grad. Konsekvensen
er at lønn i form av tips i svært begrenset grad skattlegges med
dagens regler. Det gir en urimelig forskjellsbehandling av ulike
avlønningsformer, svekker legitimiteten til skattereglene og strider
mot de grunnleggende prinsippene bak skattesystemet.
Regjeringen vil
derfor oppheve særreglene for tips, slik at arbeidsgiver får plikt
til å innrapportere, foreta forskuddstrekk og betale arbeidsgiveravgift
også for lønn i form av tips. Dette vil bidra til at de som selv
oppgir mottatt tips i skattemeldingen, vil få en forenkling ved
at de kan nøye seg med å kontrollere at beløpet er korrekt forhåndsutfylt.
Samtidig innebærer dette mer ensartede regler for rapportering mv.
av ytelser i arbeidsforhold, og at gjeldende skatteplikt følges
opp i betydelig større grad enn i dag. Endringen vil bidra til brede
skattegrunnlag, som gjør det mulig å ha lave skattesatser, i tråd
med skattereformens intensjoner. Det vil også innebære fordeler
for de ansatte, som da i større grad vil opptjene rettigheter til
trygdeytelser mv.
Allerede vedtatte
endringer i bokføringsforskriften innebærer at arbeidsgiver fra
1. januar 2019 uansett må holde oversikt over all tips som mottas
fra kundene. Endringene som nå foreslås, innebærer at arbeidsgiver
i tillegg må sørge for å ha oversikt over hvordan lønn i form av
tips fordeles mellom de ansatte, og rapportere dette til skattemyndighetene
samt betale arbeidsgiveravgift.
Forslaget til endringer
i arbeidsgivers rapporteringsplikt mv. var på høring våren 2018.
Flertallet av høringsinstansene som har uttalt seg, støtter forslaget. Blant
annet viser LO og Fellesforbundet til at man ikke bør ha regler
som stimulerer til avlønningsformer som forskjellsbehandler ytelser
skattemessig, og at dagens praktisering innebærer ikke ubetydelige
skatteunndragelser, som gjør tips til en del av den svarte økonomien. Hovedorganisasjonen
Virke støtter forslaget under forutsetning av at arbeidsgiver kan
la tipspengene inngå i virksomhetens inntekt. Høringsinstansene
som går mot forslaget, er negative blant annet fordi de mener at forslaget
vil ha til dels store og alvorlige økonomiske konsekvenser for næringen.
Den mangelfulle
etterlevelsen av de ansattes opplysningsplikt overfor skattemyndighetene
innebærer at tips i liten grad blir skattlagt. Det ville ikke være
effektiv bruk av Skatteetatens ressurser å oppnå god etterlevelse av
skatteplikten for inntekter i form av tips gjennom kontrollaktiviteter
alene. Etablering av normale arbeidsgiverplikter også for lønn i
form av tips er derfor den beste måten å sikre at tips blir skattlagt.
De nye reglene for
rapporteringsplikt mv. innebærer at arbeidsgiverne må holde oversikt
over hvor mye tips som tilfaller de ansatte, og fordelingen dem imellom,
og behandle dette som lønn. I tillegg til de administrative oppgavene
må arbeidsgiverne betale arbeidsgiveravgift også for lønn i form
av tips når tipsen tilfaller de ansatte. Alminnelige arbeidsgiverplikter
for tips vil øke provenyet for staten ved at grunnlaget for skatt
på inntekt, trinnskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift øker.
Provenyøkningen anslås på usikkert grunnlag til 350 mill. kroner
påløpt og 280 mill. kroner bokført i 2019.
Departementet vil
gjennomføre endringene i reglene om arbeidsgiverplikter for tips
ved forskriftsendring, med virkning for tips som utdeles til ansatte,
fra og med 1. januar 2019. Departementet foreslår i tillegg endringer
i ordlyden til enkelte lovbestemmelser, slik at begrepet «tips»
benyttes istedenfor «drikkepenger». Det vises til forslag til endring
i skatteloven §§ 5-10 bokstav a og 6-61 tredje ledd bokstav a, samt
i skatteforvaltningsloven § 7-2 første ledd bokstav c.
Lovendringene foreslås
å tre i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2019.
Det samme vil gjelde for forskriftsendringene.