Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra Høyre, Laila Davidsen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, ser det som viktig med fokus på forenklinger overfor norsk næringsliv og støtter intensjonen til forslagsstillerne.

Komiteen viser til brev fra statsråden av 9. mai 2017 (vedlagt), hvor det er lagt fram informasjon om hvordan situasjonen er, knyttet til de konkrete forslagene til forslagsstillerne.

Komiteen viser til at regjeringen mener de har kommet til Stortinget med forslag knyttet til forslagene 2 og 3 i dokumentet den 21. april 2017.

Komiteen viser til at det har vært fokus på forenklinger over tid, og at det er nødvendig med nye konkrete tiltak.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at det 1. januar 2011 ble satt mål om at innen 1. januar 2016 skulle kostnadene bedriftene har for å følge opp myndighetspålagte rapporteringskrav, reduseres med 10 mrd. kroner av regjeringen Stoltenberg. Disse medlemmer viser til at 5,5 mrd. kroner av forenklingene ble gjort i perioden 1. januar 2011–september 2013, og det lå 28 tiltak klare til gjennomføring da ny regjering overtok.

Disse medlemmer viser til at forslaget i 2011 om konkrete mål om forenklinger ble svært godt mottatt av næringslivet og NHO. Disse medlemmer viser til at det ble igangsatt innspill fra næringslivet, og forenklingsarbeidet startet med en videreutvikling av Altinn og elektronisk innrapportering, og forenklinger i Aksjeloven. En rekke tiltak ble gjennomført og planlagt.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Solberg har vært klare på å videreføre forenklingene og har hatt som mål at fra 2011 til 2017 skal det forenkles for til sammen 15 mrd. kroner.

Komiteen viser til brev fra næringsministeren hvor det vises til at besparelsene nå er oppe i 12,5 mrd. kroner, hvorav 7 mrd. kroner refererer seg til tiltak iverksatt i denne regjeringsperioden fra 2013–2017.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen er opptatt av at offentlige reguleringer skal bidra til å styrke norske bedrifters konkurransekraft. Lavere oljepriser og svakere vekst i produktivitet er forhold som gjør det viktigere enn noen gang å legge til rette for forenklinger som kan redusere kostnader og tidsbruk for næringslivet.

Flertallet viser til at regjeringen siden tiltredelsen har videreført og forsterket forenklingsarbeidet for næringslivet og lovet å redusere årlige kostnader med å oppfylle lover og regler med 15 mrd. kroner innen utløpet av 2017, sett i forhold til kostnadsnivået i 2011. Dette er et ambisiøst og krevende mål. Pr. i dag er de årlige besparelser for næringslivet oppe i 12,5 mrd. kroner, hvorav over 7 mrd. kroner refererer seg til tiltak iverksatt i denne regjeringsperioden.

Flertallet viser til viktige tiltak som er gjennomført i denne perioden:

  • Forenklet skattemelding for næringsdrivende med enkle forhold.

  • Registrering av alle rapporteringspliktige endringer i et aksjeselskaps liv – fra oppstart til avvikling – kan nå gjøres elektronisk.

  • Forenkling av offentlige anskaffelser.

  • Forenklinger i bokføringsregelverket. Spesielt små bedrifter uten regnskapsfører har fordel av dette.

  • Rapportering av lønn, arbeidsgiveravgift og skattetrekk gjøres nå månedlig i ett digitalt skjema i ett elektronisk skjema i stedet for i fem skjemaer med forskjellige frister til flere etater.

  • Håndtering av merverdiavgift ved innførsel er gjort enklere.

Flertallet viser til at samtidig som regjeringen har gjort mye for å forenkle hverdagen for bedriftene, er det fortsatt et stort potensial for ytterligere forenklinger. Derfor er regjeringen i gang med en rekke tiltak som vil gjøre det enda enklere å drive næringsvirksomhet og skape arbeidsplasser i Norge. Det er blant annet fremmet forslag til endringer i aksjelovene som åpner for heldigital selskapsforvaltning, bortfall av revisjon for små foretak i konsern og færre krav til at revisor skal måtte bekrefte selskapsdisposisjoner utover vanlig revisjon. Vedtas endringene, bringes forenklingene opp på 14–15 mrd. kroner i årlige besparelser.

Flertallet viser for øvrig til brev fra næringsministeren, datert 9. mai 2017, hvor alle forslag blir svart ut. Flertallet stiller seg bak disse vurderingene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er behov for en langt mer kraftfull satsing på avbyråkratisering enn det man har hatt de seneste årene. I dag drives forenklingsarbeid gjennom å flikke på dagens ordninger til tross for satsing på forenkling. Det må en grunnleggende endring til, der krav til rapporteringer og dokumentasjon reduseres kraftig. Disse medlemmer tar til orde for å gjennomføre en tillitsreform i samfunnet for på den måten å kunne forenkle samfunnet til beste for folk og næringsliv.

Disse medlemmer viser til behovet for å styrke Brønnøysundregisteret slik at det kan utvikles solide og gode tekniske løsninger og ikke minst øke brukervennligheten.

Disse medlemmer viser til at byråkratiet er bygget ut under denne regjeringen. Det kanskje mest spesielle tiltaket er at regjeringen har etablert et eget regelråd for å bekjempe byråkrati. Senterpartiet tror ikke at det å ansette flere byråkrater er en god måte å redusere byråkratiet på. I tillegg registreres det at innspillene fra Regelrådet i liten grad blir lyttet til.

Når det gjelder forslag nr. 1 om å fjerne kravet til årsberetning for mindre foretak og forslag til konkretisering av gjennomføring av begrenset regnskapsplikt for små foretak, viser komiteens medlem fra Venstre til Regnskapslovutvalgets andre utredning (NOU 2016:11), som nå ligger til behandling i Finansdepartementet. Der foreslås det å fjerne kravet om årsberetning for mindre foretak. I tillegg foreslås konkretisering av gjennomføring av begrenset regnskapsplikt for små foretak. Dette medlem mener at regjeringen snarest må følge opp denne anbefalingen slik at det er mulig for Stortinget å vedta den allerede i denne stortingssesjonen. Forslaget om konkretisering av begrenset regnskapsplikt slik Regnskapslovutvalget foreslår, vil ha et stort innsparingspotensial for foretak som berøres, og informasjon utvalget har innhentet, viser at det er mange små foretak som vil kunne benytte denne ordningen.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen snarest fremme forslag i tråd med Regnskapslovutvalgets anbefaling om å fjerne kravet til årsberetning for mindre foretak og forslag til konkretisering av gjennomføring av begrenset regnskapsplikt for små foretak.»

Når det gjelder forslag nr. 4 om å foreta en fullstendig gjennomgang av regler, forskrifter og lovverk som regulerer næringslivet med det formål å sanere regler, forskrifter og lovverk som ikke lenger er nødvendig eller har utspilt sin rolle, herunder å avvikle omstillingsloven, viser dette medlem til at en av tilbakemeldingene fra næringslivet er at det stadig kommer nye regler, registreringsordninger og tilsynsgebyrer, uten at gamle reguleringer og rapporteringskrav fjernes. Dette medlem mener derfor at det er behov for en gjennomgang av regler, forskrifter og lovverk med det formål å sanere reguleringer som ikke lenger er nødvendige eller som har utspilt sin rolle.

Dette medlem vil peke på omstillingsloven som et eksempel på en lov som påfører de berørte unødvendig byråkrati.

Dette medlem foreslår derfor at Stortinget ber regjeringen foreta en fullstendig gjennomgang av regler, forskrifter og lovverk som regulerer næringslivet med det formål å sanere regler, forskrifter og lovverk som ikke lenger er nødvendig eller har utspilt sin rolle, herunder å avvikle omstillingsloven.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreta en fullstendig gjennomgang av regler, forskrifter og lovverk som regulerer næringslivet med det formål å sanere regler, forskrifter og lovverk som ikke lenger er nødvendig eller har utspilt sin rolle. Som et ledd i et slikt arbeid ber Stortinget regjeringen fremme forslag om å avvikle omstillingsloven.»

Når det gjelder forslag nr. 5 om å vurdere å innføre den britiske ordningen «one in, two out», viser dette medlem til at dette er en ordning som ble etablert under den konservative/liberale regjeringskoalisjonen 2010–2015. Hensikten med den engelske ordningen er at der hvor offentlige myndigheter pålegger næringslivet nye reguleringer som medfører økte kostnader, skal eksisterende ordninger og reguleringer reduseres tilsvarende en innsparing på to britiske pund for hvert pund i økte kostnader.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere om og eventuelt hvordan den britiske ordningen ‘one in, two out’ kan overføres til Norge, og legge fram en slik vurdering i forbindelse med statsbudsjettet for 2018.»

Når det gjelder forslag nr. 6 om å heve omsetningsgrensen for rett til årlig mva.-oppgavetermin til minimum 2 mill. kroner, viser dette medlem til at Stortinget i 2001 vedtok å endre daværende lov om merverdiavgift slik at mindre virksomheter kunne sende inn omsetningsoppgaver årlig i stedet for annenhver måned. Stortingets flertall la vekt på at det er mer formålstjenlig med en årlig omsetningsoppgave for små bedrifter. Dette var et betydelig forenklingstiltak, og det ble anslått fra Skattedirektoratet at ca. 160 000 mindre bedrifter ville bli omfattet av de nye og enklere reglene. Beløpsgrensen ble satt til en årlig omsetning på maksimalt 1 mill. kroner for å komme inn under ordningen.

Dette beløpet har ikke vært endret siden ordningen ble innført i 2001, jf. merverdiavgiftsloven § 15-3. I realiteten innebærer en manglende regulering av beløpet at flere bedrifter har gått fra å levere en årlig omsetningsoppgave til å levere oppgaver seks ganger årlig. Således har manglende oppjustering av beløpsgrensen medført økte administrative byrder og økt skjemavelde for mange mindre bedrifter.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 fremme forslag om å heve omsetningsgrensen for rett til årlig mva.-oppgave-termin til minimum 2 mill. kroner.»

Når det gjelder forslag nr. 10 om å videreføre dagens bestemmelser knyttet til innrapportering og skattlegging av personalrabatter og naturalytelser knyttet til tredjepartsytelser, viser dette medlem til at Skattedirektoratet har sendt et omfattende forslag om endringer i reglene for beskatning av naturalytelser på høring, med det formål at regjeringen skal fremme disse i forbindelse med statsbudsjettet for 2018. Enkelte av forslagene, som forenklinger i reglene for fri avis og nye regler for overtidsmat, er fornuftige, men en rekke andre forslag er direkte i motstrid til mål om mindre byråkrati og regelverk. Blant forslagene er at arbeidsgiver skal pålegges ansvaret for lønnsopplysningsplikt, forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift for tredjepartsytelser. Forslagene innebærer at alle ytelser mv. som er mottatt i sammenheng med arbeidsforholdet, skal innrapporteres av mottagerens arbeidsgiver. Arbeidsgiverne pålegges derfor nye rutiner og økte rapporteringskrav for å holde løpende oversikt over for eksempel eksterne arrangementer de ansatte deltar på, samt hvilke personalrabatter de mottar.

Dette medlem viser til at regjeringspartiene i regjeringsplattformen slår fast at de vil gjennomgå reglene for fordelsbeskatning av arbeidsgiverbetalte ordninger for å tilpasse dem til et moderne og fleksibelt arbeidsliv. Forslaget fra Skatteetaten går etter dette medlems i motsatt retning.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen videreføre dagens bestemmelser knyttet til innrapportering og skattlegging av personalrabatter og naturalytelser knyttet til tredjepartsytelser.»