Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om 50 pst. statlig bidrag til trikkelinje nord for Sinsenkrysset over Tonsenhagen til Linderud i Oslo

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen våren 2017 inngå avtale med Oslo kommune om 50 pst. statlig bidrag til ny trikkelinje nord for Sinsenkrysset over Tonsenhagen til Linderud i Oslo.»

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Representantforslag 27 S (2016–2017) fra representanten Heikki Eidsvoll Holmås om 50 pst. statlig bidrag til trikkelinje nord for Sinsenkrysset over Tonsenhagen til Linderud.

Komiteen viser til at forslagsstiller mener «en trikk nord for Sinsenskrysset over Tonsenhagen til Linderud [kan] tas helt eller delvis i bruk før 2020 dersom det sikres 50 pst. statlig medfinansiering våren 2017».

Komiteen viser til at denne trikkestrekningen ikke er prioritert innenfor rammen av Oslopakke 3 frem til 2020. Komiteen kjenner ikke til at det er avsatt kommunale investeringsmidler til prosjektet de neste tre årene. Komiteen viser videre til at Statens vegvesen har innsigelser til den vedtatte reguleringsplanen, og at Statens vegvesen, Bymiljøetaten i Oslo og Plan- og bygningsetaten nå er i prosess for å forsøke å komme til enighet. Det er ikke klart når denne prosessen vil avsluttes, eller om eventuelle endringer etatene kommer frem til i fellesskap vil medføre behov for en ny reguleringsplan.

Komiteen mener at manglende kommunal finansiering, uavklarte planprosesser og manglende kvalitetssikring av prosjektet gjør at trikkelinje til Tonsenhagen og videre til Linderud ikke kan realiseres verken helt eller delvis innen 2020, uavhengig av om staten innvilger 50 pst. medfinansiering våren 2017.

Komiteen mener derfor det er naturlig at spørsmålet om statlig medfinansering til dette prosjektet vurderes i forbindelse med fremtidige nasjonale transportplaner.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:27 S (2016–2017) – Representantforslag fra stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås om 50 pst. statlig bidrag til trikkelinje nord for Sinsenkrysset over Tonsenhagen til Linderud i Oslo – vedlegges protokollen.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 14. mars 2017

Nikolai Astrup

leder og ordfører