Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Martin Kolberg og Anne Odenmarck, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at proposisjonen inneholder
forslag til endring av personvalgreglene ved stortingsvalg, elektronisk avkryssing
i manntallet på valgdagen, fristfastsettelser for å sikre innkomne
forhåndsstemmer avgitt innenfor fristen, samt en verbal endring
i regelverket for fritak for å motta valg etter kommune- og fylkestingsvalg. Komiteen vil
behandle temaene i nevnte rekkefølge.
Komiteen viser til
at reglene for personvalg ved stortingsvalg har stått uforandret
siden 1921.
Komiteen minner om at Valglovutvalget
i NOU 2001:3 Velgere, valgordning, valgte, anbefalte at velgerinnflytelsen
ved valg av kandidater burde økes betydelig, og at de løsninger som
ble valgt var så like som mulig, slik at velgerne i minst mulig
grad må forholde seg til svært forskjellige ordninger. Utvalget
fremhevet den gang at rammene for personvalg burde være mest mulig
like valgene til alle demokratinivåer.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Senterpartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønnevil hevde at strykningsadgang i kombinasjon
med personstemmetillegg ville styrket velgerpåvirkningen ytterligere,
og at denne adgangen burde gjeninnføres ved valg på kommunestyre,
selv om valgordningen i så fall ville avvike litt fra den foreslåtte
for stortingsvalg.
Komiteen har merket
seg at Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE)
i forbindelse med valgobservasjoner i Norge i 2009 og 2013 kritiserte
den norske valgordningen fordi den gir velgerne et inntrykk av
å kunne påvirke, mens de i realiteten ikke har kunnet det. OSSE
har anbefalt Norge å endre reglene, enten ved å gi velgerne en reell
mulighet til å påvirke eller fjerne rettingsadgangen som ikke har
praktisk betydning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, sier seg enig i departementets
vurdering av at det er et demokratisk problem at det finnes en personvalgordning
ved stortingsvalg som er uten reell verdi.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne er kjent med at modellkjøringer Institutt for Samfunnsforskning
(ISF) har foretatt, indikerer at personvalg vil kunne bli viktigere
ved stortingsvalg enn ved fylkestingsvalg, og at de fleste partiene
vil kunne oppleve at kandidater blir skiftet ut. Det antas at flere
velgere vil gi personstemme ved stortingsvalg. Det kan oppstå utilsiktede virkninger
i form av sterkere personfokuserte kampanjer, og at partiene vil
kunne oppleve at enkeltrepresentanter blir mer opptatt av å fremheve
seg selv på bekostning av andre, men samtidig at det vil være opp
til partiene å etablere etiske retningslinjer eller annen veiledning.
Et annet spørsmål er om ordningen kan premiere kontroversielle kandidater,
da ingen strykningsadgang ville kunne balansere ut synet på en kandidat
som velgerne ikke ønsker, ofte av de samme grunner som gjør vedkommende
populær hos andre.
Disse medlemmer erkjenner at
organiserte kampanjer vil kunne innvirke i urimelig grad på personrekkefølgen,
men vil anta at en sperregrense på åtte prosent av partiets velgere
som kreves for å ta personstemmene i betraktning, vil være en tilfredsstillende
barriere mot at svært få og velorganiserte velgere får urimelig
stor innvirkning.
Komiteen er også kjent
med at en undersøkelse i regi av Rokkansenteret analyserte grunnene velgerne
oppgir for å gi personstemmer, ved både kommunestyrevalgene og fylkestingsvalgene
i 2003 og 2007. Undersøkelsen tyder på at velgerne i stor grad
stemmer på kandidater ut fra politisk profil, erfaring og kompetanse,
og i mindre grad vektlegger sosiale faktorer som kjønn, alder eller
etnisk bakgrunn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at det kan
antas at personlige egenskaper fremover vil kunne bli en viktigere
faktor enn bakgrunn, men at dette uansett er noe en i større grad
vil overlate til velgerne å ta stilling til.
Flertallet mener at spørsmålet
om større innslag av personvalg dreier seg om den prinsipielle problemstillingen
om velgerne bør få større innvirkning på hvilke personer som skal
representere dem på Stortinget. Flertallet mener
at det har de beste grunner for seg å sikre velgerne økt gjennomslag,
og at vi kan se på dette som en styrking av demokratiet.
Flertallet sier seg enig i departementets
vurdering av at det også er et vesentlig hensyn å la partiene
få anledning til å prioritere mellom egne kandidater.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Miljøpartiet De
Grønnehar merket seg at departementet,
etter å ha vurdert flere varianter, etter en samlet vurdering foreslår at
det ved stortingsvalg blir innført samme personvalgordning som gjelder
ved fylkestingsvalg. Dette innebærer at velgerne kan gi kandidater
på stemmeseddelen én personstemme, men til så mange kandidater på
listen man måtte ønske.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til at den direkte bakgrunnen for forslaget om å endre reglene for
personvalg ved stortingvalg er følgende anmodningsvedtak enstemmig
vedtatt i Stortinget 14. juni 2012, i forbindelse med Stortingets
behandling av Innst. 297 S (2011–2012):
«Stortinget ber regjeringen utrede endringer av valgordningen
for stortingsvalg slik at velgerne gis mulighet til å påvirke rekkefølgen
av partienes kandidater, samtidig som hensyn til partienes mulighet
til å sikre innflytelse over hvilke kandidater som velges, sikres.
Stortinget ber om at en slik reform for stortingsvalg utredes slik
at den eventuelt nye valgordningen kan innføres ved stortingsvalget
i 2017.»
Dette medlem viser til Senterpartiets
prinsipp- og handlingsprogram 2013–2017 der det framgår at «Senterpartiet
vil arbeide for en valgordning som gir velgerne større direkte makt over
personsammensetningen på Stortinget».
Dette medlem vil vise til at
det er uforsvarlig å avgi innstilling vedrørende endring av valgloven
vedrørende personvalg ved stortingsvalg, når saksordfører ikke kom
med sin merknad før 31. mai. Dette medlem mener derfor
at avgivelse av innstilling på dette punkt bør utsettes til neste
sesjon. Eventuelle endringer når det gjelder personvalg ved stortingsvalg
vil da først kunne bli praktisert ved valget i 2021. Siden nominasjonsarbeidet
for stortingsvalget 2017 er i full gang allerede, vil utsettelse
til neste sesjon også være en klok og nødvendig avgjørelse.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med et
nytt forslag til endringer i valgloven § 7-2 og § 11-5 første ledd
(personvalg ved stortingsvalg), hvor også merknader og forslag i
denne innstilling er vurdert. Lovendringen foreslås iverksatt fra
stortingsvalget i 2021.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil subsidiært
støtte forslaget fra Senterpartiet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne støtter
forutsetningen om at en kandidat, eller flere, må ha fått personstemmer
fra minst åtte prosent av de avgitte stemmer på partiet for at det
skal bli tatt hensyn til personstemmene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener at en personvalgordning
der velgerne kan gi et uavgrenset antall kandidater på listen en
personstemme, og med en sperregrense på åtte prosent, representerer
en rimelig avveining mellom partikontroll og velgerinnflytelse.
Velgerne får noe mer å si når det gjelder kandidatrekkefølgen, noe som
er formålet med å innføre en slik ordning ved stortingsvalg. Samtidig
beholder partiene en vesentlig del av kontrollen over hvilke kandidater
som kan bli valgt.
Disse medlemmer antar at en sperregrense
på åtte prosent vil være en rimelig høy terskel mot at svært få
velgere kan få urimelig stor påvirkning.
Disse medlemmer støtter regjeringens forslag
til § 7-2 og § 11-5 første ledd:
Ǥ 7-2 skal lyde:
§ 7-2 Endringer på stemmeseddelen
(1) Velgeren kan ved stortingsvalg,
fylkestingsvalg og kommunestyrevalg gi kandidater på stemmeseddelen
én personstemme. Dette gjøres ved å sette et merke ved kandidatens
navn.
(2) Velgeren kan ved kommunestyrevalg også gi en
personstemme til kandidater på andre valglister. Dette gjøres ved
å føre disse kandidatnavnene opp på stemmeseddelen. Slik personstemme
kan gis til et antall kandidater som tilsvarer en fjerdedel av det
antall medlemmer som skal velges til kommunestyret. Uavhengig av
kommunestyrets størrelse kan det likevel alltid gis personstemme
til minimum fem kandidater fra andre lister. Når velgeren gir personstemme
til valgbare kandidater på andre lister, overføres et tilsvarende
antall listestemmer til den eller de listene disse kandidatene står
oppført på.
(3) Andre endringer på stemmeseddelen teller ikke
med ved valgoppgjøret.»
«§ 11-5 første ledd skal lyde:
(1) Når det er avgjort hvor mange distriktsmandater
en valgliste skal ha, fordeler fylkesvalgstyret representantplassene til
kandidatene på listen. Kandidater som ikke er valgbare, settes ut av
betraktning. Kandidater på listen som har oppnådd
et personlig stemmetall på minst åtte prosent av listens stemmetall,
kåres i rekkefølge etter antall mottatte personlige stemmer.Øvrige kandidater kåres på grunnlag av deres
rekkefølge på listen. Opptellingene fortsetter på samme måte
inntil alle de representantplassene listen skal ha, er besatt. Oppnår
flere kandidater samme resultat, er den opprinnelige rekkefølgen på
listen avgjørende.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietviser til at de politiske partiene gjennomfører
sine nominasjoner gjennom brede demokratiske prosesser, og at de
oftest søker å ta hensyn til kjønn, geografi, aldersgrupper, yrkesbakgrunn
og andre forhold i tillegg til personlige egenskaper hos kandidatene.
Slik søkes det å sikre at hele landet er representert på Stortinget. Departementets
forslag om å endre reglene for personvalg ved stortingsvalg vil
svekke muligheten partiene har til å sikre slik representasjon.
Disse medlemmer viser til at
et tilsvarende forslag ble fremmet av regjeringen Bondevik II i Ot.prp.
nr. 45 (2001–2001), og at forslaget ble avvist av et flertall i
Stortinget. I Innst. O. nr. 102 (2002–2003) fremgår det:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg ikke
til forslaget om å åpne for at velgerne skal kunne gi kandidater
på stemmeseddelen én personstemme ved stortingsvalg, jf. omtale
innledningsvis.»
Disse medlemmer viser til at
en åpning for at personstemmer tilsvarende åtte prosent av stemmetallet
på en stortingsliste kan endre kandidatrekkefølgen, gjør at en relativt
liten andel av en listes velgere vil kunne få urimelig stor innvirkning,
og avgjøre hvem som velges inn på Stortinget fra listen. Organiserte
velgeraksjoner som arbeider for enkeltsaker eller som er opptatt
av bestemte geografiske områder, vil kunne påvirke representasjonen
på bekostning av flertallet av listens velgere. Særlig når det gjelder
utjevningsmandater som fordeles til mindre partier i små fylker,
vil antallet velgere som skal til for å endre kandidatrekkefølgen
kunne være lavt.
Disse medlemmer viser til at
Institutt for samfunnsforskning på oppdrag fra departementet har
utredet konsekvensene av eventuelle endringer i reglene for personvalg.
Resultatet finnes i ISFs rapport 2014:08. Her belyses ulike erfaringer
og effekter. Det fremgår av rapporten:
«Analyser av lokalvalgene i Norge viser at listeretterne
utgjør en nokså aktiv lokalpolitisk elite. En stor andel av partimedlemmene
retter på listene, og listeretting er blant annet fremstilt som en
tilleggsarena for den kommunalpolitiske eliten, en forlengelse av
partienes nominasjonsprosesser (Bjørklund 1999). En analyse av deltakelsen
i personvalget i 2007 visste at menn, yngre, politisk interesserte,
velgere som hadde lokalpolitiske verv, og velgere bosatt i mindre kommuner
hadde større tilbøyelighet til å personstemme enn andre velgere
(Christensen m.fl. 2008: 29).»
På denne bakgrunn stiller disse medlemmer spørsmål
ved om departementets forslag vil gi reelt økt demokrati for flertallet
av velgerne. I ISFs rapport slås det også fast at det er lite som tyder
på at personvalg har positive effekter for valgdeltakelse.
Med bakgrunn i ovenstående vil disse
medlemmer ikke støtte regjeringens forslag om å innføre
tilsvarende personvalgordning ved stortingsvalg som i dag benyttes
ved fylkestingsvalg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
forslaget til endringer i personvalgreglene reiser prinsipielle
spørsmål hvor en må vurdere tilliten til den demokratiske prosessen
i partiene ved oppsetting av stortingslistene opp mot den rett velgerne
skal ha til å kaste om på listen ved stortingsvalg. Det er partiene
selv som kjenner hvilke personer som er aktuelle for å stå på listen
ved stortingsvalg og som kan representere partiene og partienes
politikk på en best mulig måte. I Norge er det tradisjon for at man
stemmer på partier og vedkommende partis politikk og ikke på enkeltpersoner
ved valg til Stortinget.
Disse medlemmer mener at forslaget
som er fremlagt, ikke balanserer hensynet til partienes mulighet
til å prioritere mellom kandidatene og velgernes direkte innflytelse
ved valg i riktig grad. Disse medlemmer mener forslaget
i for stor grad vil kunne medføre at «kjente» personer med liten
tilknytning til partier foretrekkes fremfor personer med god kunnskap
om partiets helhetlige politikk og som er godt motivert for oppgaven
som stortingsrepresentant med det som dette vervet innebærer.
Disse medlemmer mener dessuten
at det blir feil å argumentere med at en forenkling av regelverket
skal rettferdiggjøre en slik omlegging av valgloven som er foreslått.
Disse medlemmer kan ikke bifalle
forslaget om å senke sperregrensen for personvalg fra 50 pst. til
8 pst.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener spørsmålet om større innslag av personvalg
dreier seg om den prinsipielle problemstillingen om hvorvidt velgerne
bør få større innvirkning på hvilke personer som skal representere
dem på Stortinget. Samtidig handler saken om å velge en løsning
som gir en god balanse mellom partidemokrati og et mer allment demokratisk
prinsipp der den enkelte velger uavhengig av partimedlemskap skal
ha direkte og reell innflytelse over listerekkefølgen gjennom sin
stemmegivning. Dette medlem vil understreke betydningen
og verdien av at vi i Norge har åpne og demokratisk oppbygde partistrukturer
hvor borgerne kan engasjere seg i demokratiske partiprosesser, også
hva gjelder valg av kandidater til Stortinget. Det er derfor viktig
å finne en balanse mellom ulike demokratiske virkemidler for å sikre
spredning av makt. Dette medlem viser til at da Stortinget
i 2012 i anmodningsvedtak foreslo å innføre en ordning med kumulering
ved stortingsvalg, samt at reglene for kåring av kandidater endres,
så er dette nettopp begrunnet i ønsket om å sikre velgerne økt gjennomslag. Dette
medlem støtter regjeringens forslag om at et personlig stemmetall
på minst åtte prosent av listens totale stemmetall kåres i rekkefølge
etter antall mottatte personlige stemmer, noe som er i tråd med
Innst. 297 S (2011–2012). Dette medlem mener imidlertid
regjeringens forslag ikke i tilstrekkelig grad tar opp i seg hensynet
til å ivareta resultatet av de demokratiske partiprosessene og partienes mulighet
til å sikre innflytelse over hvilke kandidater som velges. For bedre
å ivareta partidemokrati og de prosesser som leder frem til en godkjent
valgliste, vil dette medlem innføre en ordning med
stemmetillegg for det godkjente antall kandidater etter modell fra
dagens ordning med valg til kommunestyret. En ordning med stemmetillegg
i kombinasjon med endring av reglene for kåring av kandidater, slik
at et personlig stemmetall på minst åtte prosent av listens totale
stemmetall kåres i rekkefølge etter antall mottatte personlige stemmer,
vil etter dette medlems syn skape en bedre balanse
mellom partidemokrati og velgernes allmenne innflytelse over rekkefølgen
på stemmeseddelen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å innføre en ordning med kumulering og stemmetillegg ved stortingsvalg.
Stemmetillegget for det godkjente antall kandidater skal være 25 prosent
etter modell fra valg til kommunestyret. Antall kandidater som kan
gis stemmetillegg, avgrenses ut fra antall representanter som skal velges
fra fylket. Stortinget ber om at reglene om kåring av kandidater
endres, slik at et personlig stemmetall på minst åtte prosent av
listens totale stemmetall sammen med stemmetillegget kåres i rekkefølge
etter antall mottatte personlige stemmer.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig å sikre velgerne reell mulighet til å ha innflytelse
på kandidatrekkefølgen. Modellen regjeringen har valgt, balanserer,
slik dette medlem ser det, ikke i riktig grad hensynet
til de som stiller på en liste, partienes mulighet til å prioritere
mellom kandidatene og velgernes direkte innflytelse ved valget.
Dette medlem mener det er nødvendig
å lage et system som gir listerekkefølgen noe prioritet, samtidig
som regjeringens forslag til en terskel på åtte prosent fjernes.
Dette medlem foreslår å utrede
en modell der listeplassene gis stigende vekting etter plassering
på listen. Vektingen gis ved å multiplisere antall stemmer listen
har fått med 1 (en) for listens sisteplass, med 1,03 for nest siste
plass, med 1,06 for tredje siste plass, og så videre. På denne måten
vil listen partiet stiller til valg med gis en vekt før personstemmene
telles. Slik vil det være enklere å flytte en kandidat fra tredje
til første plass, enn å flytte en kandidat fra tjuende til første
plass. Like fullt vil velgerne ha store muligheter til å rokkere
om på listene.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med utredning av, og forslag til, en endring av valgloven som sikrer
at listeplassene ved valgoppgjøret gis stigende vekting for eksempel
ved en ordning der sisteplass multipliseres med 1 (en) og der tallet
listestemmene multipliseres med, øker med 0,3 for hver plass oppover
listen fra nederst plasserte kandidat, slik at det gis en forhåndsrangering
før personstemmene legges til.»
Komiteen er kjent
med forsøkene med elektronisk avkryssing i manntalet på valgdagen
som er blitt gjennomført ved de tre siste valgene. Under kommunestyre-
og fylkestingsvalget i 2015 deltok 27 kommuner, som tilsvarer 1,7
millioner stemmeberettigede. Departementet mener evalueringer av
forsøkene konkluderte med at alle de deltagende kommunene i resultat
ga en mer effektiv valgavvikling i stemmelokalet, førte til færre
feil og raskere opptelling, og komiteen deler denne
vurderingen.
Komiteen har merket seg at ingen
av kommunene som deltok i forsøket, ønsker å gå tilbake til papirmanntall.
Komiteen støtter departementets
ønske om å innføre elektronisk avkryssing i manntalet på valgdagen
og forenklet fremgangsmåte for å ta imot fremmede stemmer som en
permanent, frivillig ordning for alle kommuner. Det understrekes
at kommuner som velger å bruke elektronisk avkryssing i manntallet
på valdagen, må forplikte seg til å gjennomføre dette i alle stemmelokalene
i kommunen.
Komiteen forventer at elektronisk
avkryssing i manntalet på valgdagen vil effektivisere valgavviklingen
for velgere og funksjonærer, både i lokalet, under opptellingen
og ved valgoppgjøret, samt at elektronisk avkryssing i manntallet
sannsynligvis vil redusere antall feilavkryssinger, siden valgfunksjonærene
i stor grad bruker strekkoden på valgkortet til å søke frem velgeren.
Komiteen innser at elektronisk
avkryssing på valgdagen innebærer en viss risiko, men forutsetter
at departementet innfører samme beredskapsrutine som under forhåndsstemmegivingen,
der stemmen fra velgeren blir lagt i en stemmeseddelkonvolutt, som igjen
blir lagt i en egen beredskapskonvolutt sammen med vedkommendes
valgkort, slik at stemmene blir kontrollert og avkrysset i manntallet
i ettertid.
Komiteen har festet seg ved at
en effekt av ordningen er at stemmesedler fra velgere som er manntallsført
i hver enkelt valgkrets, blir opptalt sammen med stemmesedler fra
velgere som er manntallsført i andre valgkretser i kommunen, siden
de blir lagt i samme valgurne. Dette fører til at den kretsvise
rapporteringen av de opptalte stemmesedlene kan vise et resultat
påvirket av velgere som hører til i andre kretser. Det elektroniske
manntallet vil derimot vise hvor mange velgere som møter fram i
hver enkelt valgkrets. Det blir uansett mulig å avlese den korrekte fremmøteprosenten
for den enkelte krets.
Komiteen viser til
at departementet ønsker å sikre at forhåndsstemmer som er avgitt
innenfor fastsatte frister, skal telle med i valgoppgjøret, og det
fremmes forslag om å flytte tidspunktet for å godkjenne forhåndsstemmer
fra valgdagen kl. 21 til tirsdag etter valgdagen kl. 17. Som en konsekvens
av forslaget fremmer departementet også forslag om å flytte fristen
for å søke seg innført i manntallet fra valgdagen kl. 21 til tirsdag etter
valgdagen kl. 17. Komiteen slutter seg til begge
forslagene.
Komiteen viser til
omtalen av valgloven §§ 11-11 og 11-13 som bestemmer at fylkesvalgstyret
og valgstyret skal «underrette de valgte representantene og vararepresentantene
om valget og opplyse om retten til å søke om fritak fra valg».
Komiteen har merket seg at departementet
vurderer det slik at siden retten til å søke om fritak fra valg
etter at en er blitt valgt, har bortfalt, fremstår valgorganets
plikt til å opplyse om retten til å søke om fritak fra valget som
en nullitet og derfor bør oppheves. Komiteen deler departementets
syn, og tilrår lovendringen.