Norsk økonomi er inne i en krevende periode med
et betydelig behov for omstilling og strukturelle endringer. Fallet
i oljeprisen har bidratt til lavere vekst og økt ledighet i norsk
økonomi. Det er store strukturelle forskjeller, blant annet geografisk
og etter hvilke yrkesgrupper som særlig berøres. Dagpenger under
permittering er et virkemiddel for å hjelpe bedrifter og arbeidstakere
gjennom en midlertidig periode med etterspørselsbortfall og mangel
på oppdrag. Av hensyn til mobiliteten i arbeidsmarkedet er det viktig
at arbeidsgiverne grundig vurderer behovet for å holde på arbeidskraften.
Økt arbeidsgiverbetaling i permitteringsordningen vil kunne bidra
til det.
Det vises til proposisjonens kapittel 2 der forslaget
er nærmere redegjort for, herunder bakgrunn og gjeldende rett.
Det foreslås å utvide perioden arbeidsgiver
fritas fra lønnsplikt under permittering, med tilsvarende adgang
til dagpenger under permittering. Samtidig foreslås det å innføre
en ny arbeidsgiverperiode på fem dager, som skal inntre etter de
første 30 ukene. Perioden beregnes slik at det skal telles 30 uker
innenfor en 18 måneders periode, uavhengig av om det er samme eller
flere permitteringer. Tellingen av de 30 ukene berører ikke de ti
første lønnspliktdagene, og et eventuelt avbrudd i permitteringen
underveis får heller ingen betydning. Etter denne arbeidsgiverperioden på
fem dager skal permittering uten lønnsplikt kunne fortsette i ytterligere
19 uker. Til sammen vil da arbeidstakerne kunne få dagpenger under permittering
i 49 uker og lønn under permittering i til sammen 15 dager (tre
uker). Det gjøres ingen endringer i arbeidsgiverperioden i starten av
en ny permittering.
Forslaget vil gi bedrifter som står overfor midlertidige
problemer, mulighet til å holde på kompetent arbeidskraft, samtidig
som det vil stimulere bedriftene til å gjøre en ny vurdering av
behovet for å permittere. Arbeidsgiver vil med de foreslåtte endringene
være fritatt fra lønnsplikt under permittering i 49 uker av en løpende
permitteringsperiode på 52 uker, innenfor en periode på 18 måneder.
Det vil si at perioden med dagpenger under permittering utvides med
19 uker i forhold til gjeldende regler.
Det legges til grunn at endringene vil gjelde
med virkning fra 1. juli 2016. Endringene vil gjelde både for permitteringer
som allerede var iverksatt før ikrafttredelsen og for nye permitteringer som
iverksettes etter 1. juli 2016.
Det foreslås en rent teknisk revisjon av § 3
som gjør paragrafen mer oversiktlig med en logisk oppbygging, samtidig
som hovedregelen om at arbeidsgiver har lønnsplikt under permittering, tydeliggjøres.
Det vises i tillegg til endringer nevnt i proposisjonens kapittel
2.2.
Endringen medfører en økning i dagpengeutbetalingene
for 2016 med ca. 45 mill. kroner. Den samlede effekten i 2017 vil
bli om lag 95 mill. kroner. Endringen antas ikke å medføre administrative
konsekvenser av betydning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser
til at arbeidsledighet er krevende for den enkelte, for familien,
nærmiljøet og for storsamfunnet. Arbeidsledigheten i Norge har ikke
vært høyere på 23 år og har hittil i hovedsak rammet fylkene på
Sør- og Vestlandet. Et høyt antall ledige fordelt på få fylker betyr
at i disse fylkene opplever mange en svært krevende situasjon. De fleste
ledige har hatt tilknytning til oljerelaterte bedrifter som opererer
i bransjer mer høy grad av spesialisering. Men også andre virksomheter
og bransjer rammes av nedgangen og periodiske svingninger i markedet.
Komiteen viser til at oljerelatert
virksomhet bidrar til verdiskaping i Norge, og samfunnet vil være
avhengig av olje og gass i lang tid framover. Bedriftene i denne
bransjen har ansatte med kompetanse som er verdifull og nødvendig
når markedsutsiktene bedres. Derfor er det viktig at bedrifter har
adgang til å permittere ansatte i perioder med lavere aktivitet
slik at kompetansen kan beholdes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at etter
at lønnsoppgjøret i frontfaget ble dratt i havn gjennom et godt
samarbeid med partene i arbeidslivet, ble regjeringen anmodet om
å endre permitteringsregelverket. Flertallet viser
til at regjeringen kort tid etter besvarte henvendelsen fra partene
positivt, og det er utgangspunktet for denne saken.
Komiteen viser til
at NHO og LO har bedt om at perioden en ansatt kan være permitter,t
utvides, og i årets lønnsoppgjør viste partene stort ansvar for
å få på plass en slik utvidelse. Komiteen vil berømme
partene for å ha tatt ansvar i en krevende situasjon.
Komiteenviser
til at regjeringen Stoltenberg II tok i bruk utvidet adgang til
permitteringer i forbindelse med finanskrisen på et tidspunkt da ledigheten
var lavere enn dagens nivå. Da ledigheten gikk ned, ble endringen
reversert. Komiteenmener
det er viktig at permitteringsreglene funger slik og at utvidet permitteringstid
bare brukes når arbeidsledigheten er høy.
Forslagene som legges frem i Prop. 124 L (2015–2016)
er en delvis innfrielse av kravene fra partene, med unntak av den
foreslåtte utvidelsen av arbeidsgivers lønnsplikt.
Komiteen viser til at permitteringsordningen benyttes
i beskjedent omfang, og komiteenmerker
seg at kun 7 pst. av alle som blir arbeidsledige blir omfattet av
permitteringsordningen. Dette viser at ordningen fungerer etter hensikten
og at bedrifter som benytter seg av ordningen, har utsikter til
nytt arbeid. For disse bedriftene er det nødvendig at de ansatte
er tilgjengelige og at de kan dokumentere at bedriften har kompetanse
når det skal konkurreres om nye anbud.
Komiteen støtter forslaget om
å utvide ordningen til 52 uker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at
Arbeiderpartiets merknader under ikke knytter seg til forslag om
lønnsplikt med unntak av spørsmålet om innføring av arbeidsgiverperiode
II. Forslagene gjelder endringer i trygdereglene, som ikke er et
tema i proposisjonen.
Flertallet viser til forslaget
om å åpne for delvis permittering med 40 pst. Dette gjelder ikke endringer
i permitteringslønnsloven, men inngangsvilkår for til rett til dagpenger.
Det er et krav om 50 pst. arbeidstidsreduksjon for rett til dagpenger
for alle helt ledige og permitterte.
Flertallet tar til etterretning
at Arbeiderpartiet foreslår en mer liberal adgang for rett til dagpenger
for permitterte. Permitterte som har et arbeidsforhold de skal tilbake
til, får med dette forslaget lettere tilgang til dagpenger enn helt
ledige. Forslaget vil innebære en urimelig forskjellsbehandling
mellom permitterte og helt ledige, som det ikke finnes noen velferdsmessig begrunnelse
for.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet stiller
seg kritisk til at regjeringen i proposisjonen øker arbeidsgiverperioden
fra 10 til 15 dager ved permittering utover 30 uker. Disse
medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett
2016 hvor det åpnes for permittering opp til 52 uker, samtidig som
det foreslås å halvere antallet dager med lønnsplikt for arbeidsgiver
fra ti til fem dager.
Disse medlemmer peker på svakheten
i regjeringens opplegg ved at det ikke åpnes for delvis permittering
i 40 pst., mot 50 pst. i dag. Dette ville kunne lette administreringen
for bedriftene som har delvis permitterte ansatte, og skape bedre
tilpasninger mellom arbeidskraft og oppdrag. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett 2016, hvor dette
ble foreslått. Disse medlemmer viser også til stortingsbehandlingen
av Prop. 116 L (2014–2015) der Arbeiderpartiets merknader beskriver
behovet for større fleksibilitet i ordningen.
Disse medlemmer er fornøyd med
at regjeringen har gått bort fra argumentasjonen om at utvidelse
av permitteringsperioden gir innlåsingseffekt, det vil si at bedrifter
permitterer ansatte selv om det ikke er utsikter til nye oppdrag. Disse
medlemmer viser til regjeringens eget statsbudsjett hvor
det beskrives en situasjon der 9 av 10 permitterte kommer tilbake
til arbeidslivet, og 8 av 10 permitterte kommer tilbake til bedriften
de hører til i. Disse medlemmer mener det derfor
er feil å snakke om innlåsingseffekt når ordningen i virkeligheten
har en inkluderingseffekt.
Komiteen viser for
øvrig til at henvisningene til § 3 i § 4 andre og tredje ledd også
må justeres i tråd med endringene i § 3.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«I lov av 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering
gjøres følgende endringer:
§ 4 andre og tredje ledd skal lyde:
Ved hel permittering skal utbetalingen pr. arbeidsdag
etter § 3 første og femte ledd utgjøre
den gjennomsnittlige lønn for en arbeidsdag. Dette gjelder uansett
hvor mange arbeidstimer arbeidstakeren skulle hatt den enkelte dag.
Utbetalingen etter § 3 tredje
ledd skal ved hel permittering utgjøre en gjennomsnittlig
ukelønn pr. uke. Dette gjelder uansett hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren
skulle hatt den enkelte uke. Ved permittering som omfatter del av
en uke, reduseres beløpet tilsvarende.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov om lønnsplikt under permittering
(innføring av en ny arbeidsgiverperiode og forlenget periode med
fritak fra lønnsplikt)
I
I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering
foreslås følgende endringer:Lovens tittel skal lyde: Lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering
(permitteringslønnsloven)
§ 3 skal lyde:
§ 3 Tiden for lønnsplikt under
permittering
En arbeidsgiver har plikt til å betale permitteringslønn
og annet arbeidsvederlag i en arbeidsgiverperiode på ti dager (arbeidsgiverperiode
I). Lønnsplikten i arbeidsgiverperiode I gjelder fra og med den
første arbeidsdagen permitteringen omfatter. Perioden løper ikke
når arbeidstakeren likevel ville hatt tjenestefri eller fravær.
Når arbeidsgiverperioden har vært stanset, løper den videre fra
den dagen arbeidet skulle vært gjenopptatt om permitteringen ikke
hadde funnet sted.
Skyldes permitteringen brann, ulykker eller naturomstendigheter,
gjelder ingen arbeidsgiverperiode som nevnt i første ledd.
Etter arbeidsgiverperiode I er arbeidsgiveren
fritatt fra lønnsplikt ved hel eller delvis permittering i 26 uker
i løpet av en periode på 18 måneder (fritaksperioden). Tid hvor
arbeidstakeren har vært permittert som følge av arbeidskamp, regnes
ikke med ved beregning av permitteringstiden. Arbeidsgiverens lønnsplikt
gjeninntrer etter fritaksperioden. Lønnsplikten etter fritaksperioden
gjelder ikke når arbeidstakeren likevel ville hatt tjenestefri eller
fravær.
Dersom den permitterte arbeidstakeren deltar i arbeidsmarkedstiltak
i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten, inntrer
ikke arbeidsgiverens lønnsplikt etter tredje ledd før arbeidsmarkedstiltaket
er avsluttet.
Departementet kan gi forskrift om å forlenge fritaksperioden
før arbeidsgiverens lønnsplikt gjeninntrer, og om at det ved en
slik forlengelse innføres en ny lønnspliktperiode på fem dager (arbeidsgiverperiode
II).
Departementet kan gi forskrift om beregning av fritaksperioden
før arbeidsgivers lønnsplikt gjeninntrer, jf. tredje ledd, herunder
om at avbrudd i permitteringen kan få betydning for beregningen
selv om arbeidsgiver betaler lønn.
Plikten til å betale permitteringslønn etter denne paragrafen
gjelder ikke ved permittering som er følge av arbeidskamp.
§ 4 andre og tredje ledd skal lyde:
Ved hel permittering skal utbetalingen pr. arbeidsdag etter
§ 3 første og femte ledd utgjøre den gjennomsnittlige
lønn for en arbeidsdag. Dette gjelder uansett hvor mange arbeidstimer
arbeidstakeren skulle hatt den enkelte dag.
Utbetalingen etter § 3 tredje ledd skal
ved hel permittering utgjøre en gjennomsnittlig ukelønn pr. uke.
Dette gjelder uansett hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren skulle
hatt den enkelte uke. Ved permittering som omfatter del av en uke,
reduseres beløpet tilsvarende.
II
Loven gjelder fra 1. juli 2016.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den
3. juni 2016
Arve Kambe | Rigmor Aasrud |
leder | ordfører |