Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at regjeringen i
proposisjonen foreslår endringer i pasient- og brukerrettighetsloven
og helse- og omsorgstjenesteloven. For å tydeliggjøre retten til
sykehjemsplass eller opphold i sykehjem og tilsvarende bolig særskilt
tilrettelagt for heldøgns omsorg foreslår regjeringen å presisere rettigheten
i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 e første ledd. Komiteen viser
til at regjeringen mener det etter lovendringen vil fremgå klart
av loven at pasient eller bruker har rett til slikt opphold dersom
det etter en helse- og omsorgsfaglig vurdering er det eneste kommunale
tilbudet som kan sikre pasienten og brukeren nødvendige og forsvarlige
helse- og omsorgstjenester. Komiteen viser videre
til at regjeringens forslag til lovendring også innebærer at kommunens
korresponderende plikt til å tilby slike tjenester presiseres i
helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 a første ledd. Komiteen merker
seg at regjeringen understreker at lovendringsforslaget i hovedsak
er innrettet mot eldre pasienter og brukere, da opphold i sykehjem
oftest er et tjenestetilbud beregnet på eldre pasienter. Komiteen noterer
seg at regjeringen mener lovforslaget vil bedre rettsstillingen
til pasienter og brukere når det gjelder retten til opphold i sykehjem
og tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester.
Regjeringen viser til at det er stor variasjon i hvordan Norges
428 kommuner organiserer sine helse- og omsorgstjenester, herunder
praksis for tildeling av institusjonsplass og omsorgsbolig.
Komiteen merker seg at av høringsinstansene som
uttaler seg om temaet, er det et flertall som mener lovforslaget
er overflødig fordi rettigheten allerede er forankret i dagens regelverk, men
at det også er andre høringsinstanser som mener at en presisering
av eksisterende rettighet i lov er positivt for brukere av tjenesten. Komiteen noterer
seg at regjeringen mener at en tydeliggjøring av rettigheten i lovtekst,
sammen med plikt for kommunene til å ha kriterier for langtidsopphold,
er viktig for at pasienter, brukere og pårørende i større grad skal
kunne forutsi sin rettsstilling og føle seg trygge på at kommunen
har en plikt til å tilby et slikt tjenestetilbud når behovet oppstår.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Helse- og omsorgsdepartementet
sist høst sendte ut høringsnotat om forslag til lovendring i omsorgssektoren,
slik det kommer til uttrykk i Prop. 99 L (2015–2016) – blant annet
om rett til opphold i sykehjem og plikt for kommunene til å holde
ventelister. Disse medlemmer viser til at et stort
antall høringsinstanser meldte sine svar tilbake til regjeringen.
Et overveiende flertall av høringsinstansene er svært negativ til dette
lovforslaget, blant andre Legeforeningen, KS, Helsedirektoratet,
Advokatforeningen, Omsorgsjuss AS, Norsk Sykepleierforbund, mange kommuner
og, ikke minst, landets pasient- og brukerombud.
Disse medlemmer vil peke på at
det ytes gode omsorgstjenester over hele landet, og at mange eldre
som mottar tjenester, gir positive tilbakemeldinger. Det er imidlertid
en utfordring å finne de riktige grepene for å utjevne de til dels betydelige
forskjellene vi ser kommunene imellom, og for å styrke kvaliteten
på pleie- og omsorgstjenestene generelt. Disse medlemmer vil
imidlertid hevde at det regjeringen legger opp til i den foreliggende
proposisjon, er tilbakeskuende og statisk. Asker kommune i Akershus, som
forøvrig er en Høyre-styrt kommune, gir en ganske presis karakteristikk
i sin høringsuttalelse:
«Det oppleves dermed som lite helhetlig at man i
lovverket foreslår å fremheve separate deler av omsorgskjeden. Ved
å legge til en egen rettighetsbestemmelse om heldøgns tjenester
mener vi det kan oppfattes som et steg tilbake i forhold til utvikling
av helse- og omsorgstjenestene.»
Disse medlemmer er enig i dette
utsagnet. Vi vet at eldre vil ha behov for et større mangfold av tjenester
i årene som kommer, og at de fleste eldre vil ønske – og bør også
ha mulighet til – å få mer hjemmebaserte tjenester. Da vil det være viktig
at kommunene er innrettet med tanke på å bidra til dette, f.eks.
med tilrettelegging av bolig og bruk av hjelpemidler i form av velferdsteknologi.
Dette perspektivet blir ikke ivaretatt i det foreliggende lovforslag,
som Asker kommune helt korrekt peker på.
Disse medlemmer mener at proposisjonen ikke
vil bidra til styrkede rettigheter, forutsigbarhet, trygghet eller
bedre tjenester. Disse medlemmer mener de foreslåtte
lovendringene snarere kan bidra til uklarhet om allerede lovfestede
rettigheter og mer byråkrati i tjenestene. Disse medlemmer understreker
at kommunene alt har en plikt til å sikre opphold i sykehjem eller
tilsvarende bolig dersom dette er eneste forsvarlige tilbud for
en pasient eller bruker. Disse medlemmer støtter
derfor ikke de fremlagte forslag til endringer i pasient- og brukerettighetsloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil påpeke at proposisjonen omhandler å lovfeste retten til heldøgns omsorg
for de som er for syke til å kunne pleies hjemme. Flertallet viser
til, og er svært glad for, at regjeringen på en rekke områder har
styrket tilbudet til alle den som kan bo hjemme så lenge som mulig,
blant annet ved å legge til rette for økte dag- og aktivitetstilbud,
styrke satsingen på tilbudet til personer med demens gjennom Demensplan
2020, og har lagt til rette for økt kompetanse i tjenestene. Ikke
minst – mener flertallet – at regjeringen ruster
kommunene for fremtidens utfordringer gjennom Meld. St. 26 (2014–2015)
Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet, hvor primærhelseteam
og oppfølgingsteam i kommunene skal sikre bedre tilgjengelighet,
bredere tjenestetilbud og riktig bruk av kompetanse i helse- og
omsorgstjenestene. Meldingens hovedlinjer fikk stor tilslutning da
den ble vedtatt i Stortinget i november 2015, jf. Innst. 40 S (2015–2016).
For flertallet er det særlig viktig med en bedre
organisering av tjenestene for de pasientene som lever med kronisk,
langvarig sykdom, og som trenger systematisk oppfølging hjemme.
Disse pasientene vil ha spesielt nytte av kommunenes oppfølgingsteam
som sikrer mer kontinuitet gjennom faste kontaktpersoner. Flertallet vil
igjen minne om at den lovendringen komiteen her behandler, omhandler
en presisering og tydeliggjøring av den pasientrettigheten skrøpelige,
syke pasienter har til heldøgns omsorg, når heldøgns omsorg er det
som er nødvendig og forsvarlig for pasientbehandlingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at mange av høringsinstansene
har uttrykt skepsis til lovforslaget, og at man er bekymret for
at lovfesting av rettigheten vil rokke ved de kommunale prioriteringer. Disse
medlemmer viser til at regjeringen i lovproposisjonen drøfter
de viktige avveiningene knyttet til helheten og ressursinnsatsen
i de kommunale tjenestene, herunder både forebyggende arbeid, hjemmetjenester
og institusjonstjenester. Disse medlemmer merker
seg at lovendringene i hovedsak er rettet mot den eldre delen av
helse- og omsorgstjenestens brukergrupper, og deler regjeringens
oppfatning om at en styrking av rettsstillingen for denne brukergruppen
kan begrunnes med at den kommunale ressursinnsatsen generelt sett
er lavere for eldre brukere sett i forhold til yngre brukergrupper. Disse
medlemmer er glad for at regjeringen, som har en tydelig
visjon om å skape pasientens helse- og omsorgstjeneste, har lagt
avgjørende vekt på hensynet til pasientenes og brukernes rettsikkerhet
i lovproposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Venstre deler langt på vei bekymringene til flere av
høringsinstansene som har uttalt seg til lovendringsforslaget, og
mener det blir viktig med en grundig evaluering av endringenes virkning.
For disse medlemmer blir det viktig at lovendringsforslagene
ikke fører til at andre deler av helsetjenesten som arbeider forebyggende
og rehabiliterende, nedprioriteres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Venstre er bekymret for at innføring av
nasjonale kriterier for tildeling av sykehjemsplass vil kunne innskrenke
valgfriheten til den enkelte kommune til å finne gode løsninger
for sine innbyggere. I mange kommuner er det f.eks. satset mye på
hjemmebaserte tjenester, ambulante tjenester og bygget ut mange
ulike boformer, og tilsvarende er det satset mindre på institusjonsbasert omsorg.
For komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Venstre blir det viktig at lovendringene
ikke fører til at den viktige satsingen på hjemmebaserte tjenester
og økt bruk av velferdsteknologi stopper opp. Derfor er disse
medlemmer svært opptatt av at lovendringene ikke får negative
konsekvenser for innovasjon og mangfold i fremtidens omsorgstjenester.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Venstre mener utviklingen mot mer hjemmebasert
omsorg er helt nødvendig for å møte fremtidens behov i omsorgstjenestene.
Økt institusjonalisering er ikke riktig utvikling. For disse
medlemmer er LEON-prinsippet om bruk av laveste effektive omsorgsnivå
det eneste bærekraftige på sikt og også det som vil gi økt verdighet
til den enkelte innbygger.
Komiteens medlem fra Venstre er
derfor glad for at nasjonale kriterier skal evalueres, og at kommunene
i første omgang skal utarbeide egne kriterier tilpasset egne omsorgstjenester. Dette
medlem mener nasjonale kriterier ikke bør innføres med mindre
erfaringene fra det statlige forsøket viser at dette vil være veldig
fruktbart.
Dette medlem er tilhenger av
større, systematiske forsøk innen kommunal pleie- og omsorgssektor.
I dag er variasjonene svært store mellom kommuner og også mellom
nabokommuner. Forsøket med statlig finansiering er ikke Venstres
politikk, men slike forsøk er i seg selv viktig for å få mer kunnskap.
Et annet stort forsøk som er mer i tråd med Venstres politikk, er
knyttet bruk av velferdsteknologi rettet mot kronikere for å øke
den enkeltes kompetanse om egen sykdom, redusere unødvendige sykehusinnleggelser
og styrke primærhelsetjenestens oppfølging av kronikere. Begge forsøkene
har til felles at de skal følges opp med evaluering underveis og
i etterkant. Det er viktig at lærdom og god praksis av slike store
forsøk bringes videre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet er opptatt av at en
verdig alderdom blant annet handler om at pleietrengende skal være
trygge på å få tilbud om sykehjemsplass når de trenger det. De medisinske
behovene må være avgjørende for hvorvidt eldre pleietrengende skal
få sykehjemsplass eller tilbud om heldøgns omsorgsplass, samt en
individuell og helhetlig vurdering av den enkelte. I dag synes terskelen for
å få en slik plass å være for høy mange steder. Et trygt og helhetlig
omsorgstilbud til den eldre skal ikke avhenge av hvor den enkelte
er bosatt eller av personlig økonomi. Tilstrekkelige bevilgninger
til kommunene er en forutsetning for en trygg og verdig eldreomsorg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen foreslår lovendringer hvor de sykeste eldre og
pleietrengendes rettigheter omtales spesifikt (pasient- og brukerrettighetsloven),
og hvor kommunenes plikt til å sørge for disse tydeliggjøres i helse-
og omsorgstjenesteloven. Flertallet viser til at
det i proposisjonen påpekes at forslagene til lov- og forskriftsendringer
skal sikre følgende:
Det er den enkeltes
behov for sykehjemsplass og ikke kapasiteten der den enkelte bor,
som skal avgjøre.
Kommunen forpliktes sterkere enn i dag
til å innfri de pliktene de har overfor den enkelte.
Krav om umiddelbare vedtak og ventelister
gir forutsigbarhet for bruker og pårørende og gir også en helhetlig
oversikt over hvor mange som venter på sykehjemsplass eller heldøgns
tjenester i Norge. Det er personer som ikke trenger sykehjemsplass
umiddelbart, som skal settes på en slik liste, ikke de som omfattes
av rettigheten, som skal gi plass umiddelbart når den helse- og omsorgsfaglige
vurderingen tilsier dette.
Gjennom åpenhet om både kriterier for tildeling av
plass og ventelister vil vi kunne se hvor behovene er størst, noe
som igjen vil kunne bidra til at kommunene styrker innsatsen der
behovene tydeliggjøres.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti understreker at tydeliggjøringen av brukerens
rett og kommunens plikt kan resultere i at en del kommuner vil måtte
omstille seg og bruke mer ressurser, om de skal innfri sine plikter. Dette
vil det måtte tas høyde for i kommunenes økonomiske handlingsrom.
Det er imidlertid behov for flere plasser for at kommunene skal kunne
oppfylle sine gjeldende forpliktelser og forberede seg på det behovet
som kommer fremover.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartietunderstreker
at en verdig alderdom når helsen svikter, ikke bare handler om tilgang
til en sykehjemsplass. Innholdet i omsorgen er avgjørende for livskvalitet,
trygghet og verdighet. Forskrift om en verdig eldreomsorg (verdighetsgarantien)
slår fast at pleietrengende eldre skal ha en riktig og forsvarlig
boform, adgang til å komme ut, trening, legetilsyn, et variert og
tilstrekkelig kosthold, samtaler om eksistensielle spørsmål, lindrende
behandling og en verdig død. Disse medlemmer understreker
at det er et politisk ansvar å sørge for at verdighetsgarantien
oppfylles i alle kommuner. Tilstrekkelige bevilgninger til kommunene
er en forutsetning for at kommunene kan oppfylle verdighetsgarantien
i praksis.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti vil ha en offensiv
satsing på forebyggende tiltak som styrker livskvaliteten blant
hjemmeboende eldre og eldre på institusjon. Gjennom lovfesting og tilskuddsordninger
vil Kristelig Folkeparti få fortgang i satsing på forebygging. Det
vil også dempe presset på velferdstjenestene og gjøre dem mer bærekraftige.
Ventelistene til sykehjemsplass kan bli kortere ved å satse på forebyggende
tiltak. Samtidig skal alle eldre ha trygghet for at de får en sykehjemsplass
når de trenger det.
Dette medlem er opptatt av at
den enkelte skal få helse- og omsorgstjenester på riktig nivå i helsetjenesten,
og anerkjenner at tilbudet kan ha ulik innretning i ulike kommuner.
Det problematiske inntreffer når brukerne ikke får innvilget tilstrekkelig
helse- og omsorgstjenester, eksempelvis ved at det vedtas at personen
kun skal tilbys hjemmetjenester annenhver dag i hjemmet, når personen
i realiteten har behov for heldøgns tjenester. Dette medlem påpeker viktigheten
av at det bygges ut tilstrekkelig med sykehjemsplasser og heldøgns
tjenester for at kommunene i praksis evner å imøtekomme behovene
til de sykeste eldre og pleietrengende. Det vil framover være behov
for flere langtidsplasser for at kommunene skal kunne oppfylle sine
gjeldende forpliktelser og forberede seg på den økte etterspørselen
etter disse tjenestene frem mot 2040.
Dette medlem fastslår at det
er nivået på tjenesten, og ikke innretningen, som avgjør hvorvidt eldre
og pleietrengende får den hjelpen de har krav på i kommunene.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative budsjett for 2016 foreslo ytterligere
en halv milliard kroner til et bemanningsløft i helse- og omsorgstjenestene
i kommunen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at kommunene allerede i
dag har plikt til å gi forsvarlige helse- og omsorgstjenester til
sine brukere, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen mener forslaget om presisering
av gjeldende rett og forslaget om innføring av krav om en oversikt
over dem som venter på langtidsplass parallelt med at de får forsvarlige
tjenester, ikke nødvendigvis vil ha vesentlige økonomiske konsekvenser
for kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil følge nøye
med på dette og merker seg at regjeringen også i proposisjonen fremhever
at det er behov for flere heldøgns omsorgsplasser for at kommunene
skal forberede seg på det behovet som kommer fremover, og at regjeringen vil
følge opp dette i de årlige budsjetter.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser også for øvrig til at regjeringspartiene og samarbeidspartiene
Kristelig Folkeparti og Venstre i budsjettene for 2014, 2015 og
2016 har styrket den statlige tilskuddsordningen til heldøgns omsorgsplasser
og lagt til rette for en vekst i kommunenes økonomiske handlingsrom. Dette
flertallet viser videre til at regjeringen og samarbeidspartiene Kristelig
Folkeparti og Venstre har styrket kommuneøkonomien i budsjettene
for 2014–2015 og at kommunesektoren i 2015 oppnådde sitt beste netto
driftsresultat siden 2006. For 2017 legges det opp til en vekst
i frie inntekter mellom 3,75 og 4 mrd. kroner, tilsvarende ca. 1,1–1,2
prosent. Dette flertallet er tilfreds med at den foreslåtte
inntektsveksten legger til rette for styrking av det kommunale tjenestetilbudet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det er behov for store forbedringer i norsk eldreomsorg. Dette
medlem mener det må løses blant annet gjennom bedre ledelse,
økt grunnbemanning, rett bemanning, økt kompetanse og konkrete tiltak
på de områdene tjenestene i dag er for varierende eller svake.
Dette medlem viser i den forbindelse
til Senterpartiets representantforslag om å sikre rehabilitering
og fysisk trening i sykehjem, Dokument 8:34 S (2015–2016), jf. Innst.
252 S (2015–2016) og at et enstemmig storting ved behandlingen av
dette vedtok at i opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering
skal rehabilitering av eldre innlemmes i planen. Dette medlem viser
også til Senterpartiets representantforslag om en forpliktende opptrappingsplan
for etablering av dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer
med demens, Dokument 8:53 S (2014–2015), jf. Innst. 221 S (2014–2015),
og at Stortinget ved behandlingen av dette enstemmig vedtok å fastsette
en plikt for kommunene til å tilby et dagaktivitetstilbud til hjemmeboende
personer med demens, gjeldende fra 1. januar 2020.
Dette medlem mener nødvendige
kvalitetsforbedringer best kan skje innenfor rammene av den kommunale
eldreomsorgen. Dette medlem mener eldreomsorgen skal
være lokal og nær brukerne, en integrert del av lokalsamfunnet og
utvikles i et godt samspill mellom brukere, pårørende, frivillige
og tjenestene. Dette medlem avviser innføring av
statlig finansiert eldreomsorg og tilrettelegging for mer markedsbaserte
løsninger.
Komiteen viser til
at retten til nødvendige helse- og omsorgstjenester etter pasient-
og brukerrettighetsloven korresponderer med kommunens ansvar etter
helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 til å sørge for slike tjenester
til personer som oppholder seg i kommunene. Ansvaret omfatter også
en plikt for kommunen til å sørge for heldøgns tjenester dersom
dette er nødvendig, herunder plass i sykehjem eller opphold i tilsvarende
bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester dersom dette
er eneste forsvarlige tilbud for en pasient eller bruker.
Komiteen merker seg at til grunn
for forslaget ligger at regjeringen mener denne plikten for kommunene
bør komme tydeligere frem også i lovreguleringen av kommunens plikter. Komiteen noterer
seg at regjeringen derfor foreslo i proposisjonen at det presiseres
i ny § 3-2a i helse- og omsorgstjenesteloven at kommunen skal tilby
opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt
for heldøgns tjenester dersom dette etter en helse- og omsorgsfaglig vurdering
er det eneste tilbudet som kan sikre pasienten eller brukeren nødvendige
og forsvarlige helse- og omsorgstjenester.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg at etter forslaget regjeringen nå fremmer, skal kommunen
foreta en samlet konkret helse- og omsorgsfaglig vurdering av pasientens
eller brukerens behov, sett i sammenheng med kommunens tjenestetilbud.
Dersom kommunen på bakgrunn av denne vurderingen kommer til at sykehjemsplass eller
opphold i tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester
er det eneste forsvarlige tilbudet for en pasient eller bruker,
må vedkommende tildeles plass og kan ikke settes på venteliste. Flertallet merker
seg også at behandlende leges vurderinger/erklæring/epikrise etc.
skal sammen med andre relevante opplysninger vektlegges i den helse-
og omsorgsfaglige vurderingen som kommunen foretar, og være en del
av beslutningsgrunnlaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil fremheve et argument som samtlige høringsinstanser
bringer til torgs: at man allerede i dag har lovfestet rett til nødvendig
helsehjelp i form av sykehjemsplass eller heldøgns omsorgsbolig,
dersom dette er det forsvarlige nivå. De rettigheter som lovforslaget tar
sikte på å innføre, er altså allerede i dag til stede i lovs form.
Dersom en eldre person har behov for sykehjemsplass og det ikke
finnes ledig plass, skal kommunen, ifølge dagens lovverk, sørge
for tilsvarende hjemmebaserte tjenester eller hjelp i annen bolig
inntil sykehjemsplass kan tilbys. Disse medlemmer mener
kommunene også har plikt til å sørge for at lovverket håndteres
forsvarlig og riktig, og at saksbehandlingen foregår på riktig måte.
Fylkesmannen er klageinstans for dem som mottar kommunale pleie-
og omsorgstjenester.
Disse medlemmer viser til at
mange av de tyngste høringsinstansene gir til dels svært negative
tilbakemeldinger på de foreslåtte endringene i loven. Omsorgsjuss
AS er spesielt kritisk og sier følgende i sin betenkning:
«Forslagene til nye lovbestemmelser er unødvendige,
uhensiktsmessige og til dels umulige å gjennomføre, og vil i tillegg
gi dårligere rettssikkerhet for pasienter og brukere og merarbeid
og økte kostnader for kommunene. Omsorgsjuss AS støtter derfor ingen
av de foreslåtte lovendringene».
Omsorgsjuss AS konkretiserer sitt syn ytterligere
i det følgende avsnittet:
«Når det foreslås en rett til opphold i sykehjem bare
når dette er «det eneste» som kan sikre nødvendige og forsvarlige
tjenester, så er dette en vesentlig innsnevring sammenlignet med
dagens rettigheter. Det er en risiko for at enkelte kommuner – dersom
lovendringen blir vedtatt – velger å snevre inn dagens praksis ved
tildeling av sykehjemsplasser til bare å omfatte tilfeller der dette
er «det eneste tilbudet som kan sikre […] nødvendige og forsvarlige
tjenester».
Hurdal kommune i Akershus, som har ordfører fra
Venstre, sier det slik:
«Å gi inntrykk av at man har skapt en ny rettighet
uten at en ny rettighet er skapt, vil være å forlede befolkningen,
og kan bidra til økt konfliktnivå i en sårbar tid for pasienter
og bruker.»
Disse medlemmer mener det er
oppsiktsvekkende at ikke regjeringen ved statsråden har tatt større
hensyn til disse og andre kompetente høringssvar. Disse medlemmer merker
seg med bekymring at for eksempel Helsedirektoratet, som er statsrådens
eget fagdirektorat, går imot samtlige forslag i proposisjonen, og
at man savner en faglig begrunnelse for de prioriteringene som er
foretatt. I tillegg mener direktoratet at det foreliggende forslag
vil skape unødvendig forvirring, både begrepsmessig og rettslig,
og at det vil igangsette unødvendige byråkratiske prosesser i kommunene. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen i nok en sak velger
løsninger som skaper mer byråkrati og et vanskeligere system for
pasienter og brukere.
Disse medlemmer merker seg at
pasient- og brukerombudene på sin side mener det er grunn til å
hevde at forslaget snarere snevrer inn rettigheter enn styrker dem.
Lovteksten åpner for at kommunene kan tolke loven strengt med hensyn til
tildeling, i og med at rettigheten til sykehjem først inntrer der
dette er det «det eneste tilbudet» som sikrer forsvarlige tjenester.
Dette kan danne grunnlag for en utvikling der bare de aller svakeste
og sykeste kan ha rett til sykehjemsplass eller tilsvarende, ifølge
de innvendingene pasient- og brukerombudene kommer med i høringen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
er opptatt av å sørge for tilstrekkelig kvalitet og kapasitet til
alle som har behov for heldøgns omsorgstjenester. Flertallet er
glad for at regjeringen har vurdert og kommet til at den retten
til heldøgns helse- og omsorgstjenester som følger av dagens lovgivning,
bør presiseres og tydeliggjøres. Likevel er det mange som er av
den oppfatning at denne rettigheten ikke eksisterer. Flertallet viser
til at selv om det ikke går klart frem av dagens lovverk, så har
den enkelte i dag rett til heldøgns tjenester dersom dette er nødvendig.
Det er kommunen som må vurdere og i utgangspunktet beslutte hva
slags hjelp som skal tilbys ut fra de tilbudene og ressursene kommunen
har. Dagens lovverk er utformet slik at kommunen kan fatte vedtak
om tilbud om helsetjenester i hjemmet fremfor tildeling av plass
i institusjon, under forutsetning av at det innebærer et forsvarlig tilbud.
I dag er det derfor slik at terskelen for å få heldøgns pleie i
kommunen kan variere etter om kommunen har ledige plasser eller
lang ventetid på plasser. Flertallet mener dette
bidrar til å skape forskjeller i pasientbehandlingen og utrygghet
for pasientene, som er svært uønsket.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener tydeliggjøringen
av retten til sykehjemsplass eller opphold i tilsvarende bolig vesentlig
vil styrke rettsstillingen til personer som trenger heldøgns omsorg.
Når kommunen mottar en søknad, må den vurdere om pasienten eller
brukeren har rett til opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig.
Dersom opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig er det eneste
kommunale tilbudet som etter en helse- og omsorgsfaglig vurdering
kan sikre brukeren nødvendige og forsvarlige helsetjenester, presiseres
det nå i loven at pasienten har rett til et slikt tilbud. I disse
tilfeller må pasient eller bruker tildeles plass og kan ikke settes
på venteliste. Dersom søkeren ikke har rett på plass umiddelbart
fordi dette ikke vil være det eneste forsvarlige tilbudet, må kommunen
vurdere om vedkommende oppfyller kommunens kriterier for langtidsopphold,
og kan settes på venteliste. Kommunen må i så tilfelle treffe vedtak
om dette og føre vedkommende opp på venteliste.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener dette vil forplikte kommunene
sterkere enn i dag til å innfri de pliktene de har, og vil tydeliggjøre
at alle med omsorgsbehov skal få en vurdering av rett omsorgsnivå
som ikke er knyttet til kommunens kapasitet der og da. Disse
medlemmer vil også fremheve at lovforslaget innebærer at
en tydeliggjøring av at behandlende leges vurderinger skal, sammen
med andre relevante opplysninger, vektlegges i den helse- og omsorgsfaglige
vurderingen som kommunen foretar og være en del av beslutningsgrunnlaget. Disse
medlemmer er ikke overrasket over at Arbeiderpartiet og Senterpartiet,
som vanlig, er skeptiske til å styrke rettsstillingen til pasienter
i norsk helse- og omsorgstjeneste og argumenterer med at dette vil
medføre mer administrasjon og mer byråkrati. Disse medlemmer mener
det hører med til historien at de rød-grønne partiene aldri har
vært pådriver for å gi pasienter økte rettigheter. Disse
medlemmer er derfor svært glad for at våre partier i regjering
fortsetter det viktige arbeidet med å sikre pasienters rett til pleie
og omsorg på riktig behandlingsnivå, også når det betyr heldøgns
pleie og omsorg. For disse medlemmer heter det ikke
byråkrati og merarbeid, men kvalitet og verdighet i helse- og omsorgstjenesten.
Komiteen viser til
at regjeringen mener nasjonale kriterier for tildeling av langtidsopphold vil
være et viktig virkemiddel for bedre forutsigbarhet og mer åpenhet
rundt tildelingsprosessen i kommunene. Komiteen merker
seg at regjeringen vil foreslå nasjonale kriterier når det er høstet
erfaringer med de kommunale kriteriene og bruk av nasjonale kriterier
i forsøksordningen for statlig finansiering av omsorgstjenestene
som varer i 3 år fra 1. mai 2016.
Komiteen merker seg at inntil
nasjonale kriterier er på plass, pålegges kommunene å gi forskrifter
med kriterier for langtidsopphold i egen kommune.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at disse kriteriene ikke kan utformes på en slik måte
at kommunen innsnevrer den enkelte pasients eller brukers rett til
opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at forslag om å utarbeide nasjonale
og kommunale kriterier for tildeling av langtidsopphold på sykehjem blir
møtt med stor motstand hos de fleste høringsinstansene. Disse
medlemmer merker seg at f.eks. Helsedirektoratet mener at
forslag om kommunale kriterier med tilhørende forskrift baserer
seg på feil rettsanvendelse, fordi den varslede forskriften ikke
gir noen rettighet, slik definisjonen av forskrift i forvaltningsloven
§ 2 første ledd bokstav c tilsier. Helsedirektoratet sier videre:
«Slik direktoratet forstår forslaget, vil den aktuelle
forskriften imidlertid ikke gi noen rettigheter til noen personer.
Det vil da skape unødvendig forvirring, både begrepsmessig og rettslig,
å kreve at kriteriene nedfelles i forskrift. Det vil også igangsette
unødvendige byråkratiske prosesser i kommunene.»
Disse medlemmer mener det er
all grunn til å lytte til Helsedirektoratet, som rett og slett advarer
mot at de foreslåtte lovendringene vil ha den motsatte effekt av
det som var tiltenkt. I likhet med flere høringsinstanser peker
direktoratet på at det vil være vanskelig for den enkelte pasient eller
bruker å forstå at vedkommende ikke får en sykehjemsplass, selv
om man oppfyller kriteriene for tildeling av langtidsopphold og
har fått et enkeltvedtak om dette – og heller ikke om man har fått
medhold hos Fylkesmannen. Fylkesmannen slutter seg til Helsedirektoratets
vurdering om at regjeringen med denne lovproposisjonen vil bidra
til forvirring og usikkerhet når lovfesting av plikter og rettigheter
reelt sett er uten rettslig betydning for dem det gjelder. Det betyr etter disse
medlemmers mening at den enkelte innbygger vil ha store
problemer med å forstå og ivareta sine interesser i de saker som omfattes
av lovendringen.
Disse medlemmer viser til at
Helsedirektoratet understreker at en type lovfesting av plikter og
rettigheter som i realiteten er uten rettslig betydning for dem
det gjelder, kan føre til at lovverkets legitimitet på området blir
svekket.
Disse medlemmer merker seg også
at nasjonale kriterier er tenkt i sammenheng med statlig finansiering
av eldreomsorg. Med tanke på at de fleste kommunene har falt fra
forsøkene med statlig finansiering, mener disse medlemmer at
grunnlaget for den varslede evaluering av forsøkene vil måtte bygge
på et altfor spinkelt grunnlag.
Disse medlemmer vil imidlertid
understreke at det kan være både ønskelig og hensiktsmessig å utarbeide
kriterier som skal definere god eldreomsorg, slik også regjeringen
gjør når man arbeider med en «trygghetsstandard» for sykehjemmene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at Arbeiderpartiet har foreslått å sektorøremerke tilskudd
til eldreomsorg, knyttet opp mot kvalitetskriterier som kommunene
skal bygge omsorgstjenstene på. Disse medlemmer vil
peke på at dette skal kunne implementeres og synliggjøres gjennom ordinær
rapportering uten for mye byråkrati.
Komiteen viser til
at det i forsøksperioden med statlig finansiering av omsorgstjenestene
skal benyttes nasjonale tildelingskriterier som er utviklet av Helsedirektoratet.
Forsøk med statlig finansiering av omsorgstjenestene skal følgeevalueres. Komiteen merker
seg at regjeringen ønsker at resultatene av denne evalueringen skal danne
grunnlag når nasjonale tildelingskriterer for opphold i sykehjem
eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester
skal innføres på landsbasis.
Komiteen merker seg at regjeringen
mener det er behov for slike nasjonale kriterier for bedre forutsigbarhet
og mer åpenhet rundt tildelingsprosessen. Komiteen merker
seg også at høringsinstansene har vært delt i synet på nasjonale
kriterier. Flere av høringsinstansene legger vekt på behovet for
å kunne organisere tjenestene basert på lokale forhold, men har
ulike oppfatninger av om dette er mulig innenfor rammen av nasjonale
kriterier. Enkelte mener det bør utarbeides nasjonale retningslinjer
i stedet for kriterier.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet merker seg at behovet for nasjonale kriterier
for tildeling av sykehjemsplass er knyttet til regjeringens ønske om
økt statliggjøring av eldreomsorgen, herunder forsøket med statlig
finansiering av eldreomsorgen. Disse medlemmer mener
kommunene selv er best egnet til å eie og drifte helse- og omsorgstjenestene
i kommunene. Disse medlemmer mener statliggjøring
og standardisering i form av nasjonalt fastsatte kriterier vil føre
til økt byråkratisering og feil bruk av ressurser. Disse
medlemmer mener også at dette kan føre til en mer statisk
tjeneste med mindre nyutvikling, og at dette ikke er til det beste
for brukerne av helse- og omsorgstjenestene.Disse medlemmer støtter
derfor ikke innføring av nasjonale kriterier.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det for å sikre likhet for loven på
sikt skal innføres nasjonale kriterier for tildeling av sykehjemsplass
og heldøgns omsorgstjenester. Dette medlem støtter
dette og viser til at Pensjonistforbundet også støtter forslaget
og påpeker at de nasjonale kriteriene må baseres på grunnleggende
medisinske, omsorgsmessige og psykososiale forhold. Legeforeningen
fremhever i sitt høringsinnspill at det kan være utfordrende å finne
kriterier som på den ene siden skal sikre en enhetlig praksis, og
samtidig gi skjønnsmessig rom for de individuelle vurderingene.
Som Grimstad kommune påpeker, er det ikke nødvendigvis slik at kommunene
som har flest sykehjemsplasser (dekning per innbygger), ivaretar
innbyggernes behov på en bedre måte enn de som har få. Halden og
Grimstad kommune støtter forslaget, sistnevnte under forutsetning
av at kommunen gis en vesentlig plass i arbeidet. Dette medlem mener
at det er nødvendig å utvikle og teste ut aktuelle kriterier i gitte
forsøkskommuner, og at samarbeid med både kommunene selv, brukere
og pårørende vil være avgjørende i utviklingen av nasjonale kriterier.
For å kunne ivareta planleggingsansvar må kommunen
for eksempel til enhver tid kjenne til hvor mange som venter på
plass i sykehjem eller opphold i omsorgsbolig. Umiddelbare vedtak
vil synliggjøre behovet for plasser i kommunene, men ikke redusere
ventelistene som krever ytterligere tiltak og ressurser.
Dette medlem viser til at statlig
finansiering av eldreomsorgen ikke er Kristelig Folkepartis politikk,
men ser det som hensiktsmessig at det i forsøkskommunene for statlig
finansiering av eldreomsorgen, jf. Prop. 1 S (2015–2016) og Innst. 11
S (2015–2016), også arbeides med å utvikle statlige kriterier for
opphold i sykehjem eller heldøgns omsorgstjenester.
Komiteen viser til
at regjeringen, i påvente av innføring av nasjonale kriterier, foreslår
en ny bestemmelse i helse- og omsorgstjenesteloven der kommunen
pålegges å gi forskrift med kriterier for tildeling av langtidsopphold
i sykehjem eller tilsvarende bolig. Komiteen viser
til at det også foreslås at forskriften skal regulere hvordan kommunen
skal følge opp pasienter eller brukere som ville vært best tjent
med langtidsopphold, men hvor kommunene etter en helhetsvurdering finner
det forsvarlig at man bor hjemme i påvente av slikt opphold. Komiteen merker seg
at et flertall av kommunene uttaler seg positivt til kravet om at
kommunene skal utarbeide kriterier for tildeling av langtidsopphold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener at innbyggere, brukere og pårørende
enkelt bør kunne orientere seg om hvilken praksis kommunen har for
tildeling av sykehjemsplass eller opphold i tilsvarende bolig. Kommunen
bør tilsvarende ha en innarbeidet, kjent og enhetlig praksis. Disse medlemmer merker
seg at Helsedirektoratet mener slike kriterier kan utarbeides uten
at det stilles krav i forskrift. Disse medlemmer er enig
i det og fremmer derfor på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at kommunene
utarbeider kjente kriterier som tydeliggjør praksis for tildeling
av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig.»
Komiteen viser til
at regjeringen i proposisjonen foreslår ny § 2-1 e første ledd i
pasient- og brukerrettighetsloven, som gir pasient eller bruker
rett til opphold i sykehjem eller tilsvarende bolig, dersom dette
etter en helse- og omsorgsfaglig vurdering er det eneste tilbudet
som kan sikre pasientene eller brukeren nødvendige og forsvarlige
helse- og omsorgstjenester.
Komiteen viser til at plikten
for kommunene til å utarbeide kriterier for tildeling av langtidsopphold
vil omfatte brukere eller pasienter som med forsvarlig hjelp kan
bo hjemme i påvente av plass. Dette er pasienter og brukere som
ikke har rett på vedtak om tildeling av langtidsopphold umiddelbart,
jf. regjeringens forslag til presisering av gjeldende rett i forslag
til ny 2-1 e første ledd. Regjeringen mener at å gi pasienten rett
til et vedtak kan bidra til å skape forutsigbarhet og trygghet for
at vedkommende er vurdert i forhold til kommunens kriterier for
tildeling av langtidsopphold. Videre merker komiteen seg at
regjeringen foreslår ny § 2-1 e andre ledd i pasient- og brukerrettighetsloven
om at pasient eller bruker som oppfyller kommunens kriterier for
tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig,
men som med forsvarlig hjelp kan bo hjemme i påvente av slikt tilbud,
har rett til vedtak om dette. Komiteen merker seg
at dersom pasienten eller brukeren mener at vedtaket ikke oppfyller
retten til nødvendig helse- og omsorgstjenester, for eksempel fordi
opphold i sykehjem er det eneste forsvarlige, kan vedkommende klage
på vedtaket, og at kommunene skal underrette om klageadgang, klagefrist,
klageinstans og fremgangsmåte.
Komiteen viser til at regjeringen
i proposisjonen drøfter om det bør settes en frist for oppfyllelse
av vedtaket om langtidsplass, at regjeringen ikke foreslår en frist
i loven, men at det anbefales at det for pasienten angis et tidspunkt
for når plass kan påregnes. Komiteen merker seg videre
at regjeringen bemerker at det er viktig at det ikke settes frister
som undergraver prinsippet om at den som trenger plassen mest, har
fortrinnsrett, og at kommunene alltid må vurdere hvem som har størst
behov for langtidsopphold av de som venter på plass.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er viktig at kommunene utvikler gode
ordninger for brukermedvirkning i kommunal pleie- og omsorgssektor.
Også her er variasjonene mellom kommunene for store. Erfaringer
med bruk av eldreråd er lite kunnskapsbasert og har svært stor variasjon
knyttet til reell oppfølging av brukere i institusjon og hjemmetjenester.
Både prioritering, opplæring og systematikk ser ut til å være tilfeldig
mange steder. Altfor få kommuner har reelle brukerutvalg og systematiske
tilsyn med sin egen virksomhet. Disse medlemmer mener
det er behov for god informasjon og systematisk brukeropplæring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet, er opptatt
av at det må legges til rette for god dialog og samhandling mellom
ansatte, pasienter og pårørende. Det er et viktig lederansvar å
sørge for at ansatte får opplæring, slik at de kan nyttiggjøre seg
den ressursen som pasienter og pårørende representerer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til Innst. 40 S (2015–2016)
der disse medlemmer tar til orde for et mer bevisst
forhold i kommunene hva angår bruker- og pårørendemedvirkning, og
at det bør vurderes om det er behov for å etablere permanente pårørende-
og brukerutvalg hvor pasienter og pårørende kan ta opp saker av
felles interesse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
viser til at regjeringen i Meld. St. 26 (2015–2016) Fremtidens primærhelsetjeneste
sier at det ikke finnes noen nasjonale tall for hvor mange kommuner
eller virksomheter i omsorgtjenesten som har bruker- og pårørendeutvalg.
Erfaringer viser at slike utvalg bidrar til åpenhet, bedre felles
forståelse, tettere samarbeid og forebygging av konflikter.
Flertallet her merket seg at
Pårørendeprogrammet i regi av Helsedirektoratet arbeider med en
aktiv og framtidsrettet pårørendepolitikk i omsorgstjenesten. Et
av målene er å bedre samspillet mellom den offentlige og den uformelle omsorgen. Flertallet viser
til at helseministeren har bedt Helsedirektoratet om å samle kunnskap
og erfaringer fra de kommunene som har etablert modeller for bedre
pasient- og pårørendesamspill, og bedt Helsedirektoratet komme med
konkrete forslag til virkemidler, samt se nærmere på om det bør
foreslås permanente pårørende- og brukerutvalg. Flertallet ser
frem til at helse- og omsorgsministeren arbeider videre med forslagene
fra Helsedirektoratet, slik at pårørende- og brukermedvirkningen styrkes
i kommunene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i behovet for tiltak som styrker bruker- og pårørendemedvirkningen. Dette
medlem viser til at Senterpartiet i Innst. 40 S (2015–2016) understreker
at nasjonal helsepolitikk må sørge for å synliggjøre, anerkjenne
og støtte pårørende, og at samspillet mellom den offentlige og den
uformelle omsorgen må bedres. Dette medlem viser
også til Senterpartiets forslag om at kommunale helsetjenester innlemmes
i meldeordningene til Nasjonalt kunnskapssenter og Statens helsetilsyn,
og at pasienter og pårørende skal involveres i slike stedlige tilsyn.
Komiteen viser til
at regjeringen i proposisjonen foreslår å pålegge kommunene å føre
ventelister over personer som venter på langtidsplass, jf. forslag
til § 3-2 a fjerde ledd i helse- og omsorgstjenesteloven.
Komiteen viser til at regjeringen
mener forslaget tydeliggjør kommunenes planleggingsansvar etter
helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 tredje ledd. Komiteen merker
seg at regjeringen mener det er behov for å regulere kommunenes
praksis når det gjelder oversikt over hvilke personer som venter
på langtidsplass i kommunene. Det er i dag variasjon mellom kommuner
om i hvilken grad ventelister er systematisert, og hvordan dette
er gjort kjent for brukerne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg at regjeringen viser til at en praksis med å behandle søknad
om sykehjemsplass umiddelbart og eventuelt sette pasienten på venteliste
er brukervennlig og i samsvar med forvaltningslovens bestemmelser
om å forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold. Flertallet merker
seg at regjeringen mener lik praksis i alle kommuner hva angår ventelister,
vil kunne gi en god oversikt over hvem som står på venteliste til
de ulike sykehjemmene/botilbudene, hvilket også gir en god oversikt
over hvilke heldøgns tjenester som har størst press. Flertallet merker
seg at samtlige brukerorganisasjoner som uttaler seg om ventelister,
støtter forslaget, mens de fleste kommunene ikke ønsker at det skal
innføres krav om å føre ventelister.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det også i henhold til dagens
lovverk er fullt mulig for kommunene å føre lister som gir en nødvendig oversikt
over innbyggerne i kommunen, med tanke på til enhver tid å ha oversikt
over f.eks. de behovene den eldre befolkningen har. Det er også
mange kommuner som har ført denne type lister. Dette blir også påpekt
av flere høringsinstanser
Pasient- og brukerombudene påpeker at siden kommunene
allerede har en plikt til å holde oversikt over befolkningens behov,
planlegge tjenestetilbudet og sørge for at alle til enhver tid får
de helse- og omsorgstjenestene de har behov for, er bestemmelsen
om plikt til å føre ventelister unødvendig. Ombudene understreker
at begrepsbruken må være dekkende, og at å ha oversikt over befolkningens
behov og prioritere mellom de ulike brukerne er vesensforskjellig fra
det å føre en venteliste. Begrepet «venteliste» i dagligtale innebærer
at om man er først i tid, har man også fortrinnsrett, mens realiteten
er at det alltid må være den som har størst behov, som blir prioritert
først. Å bruke et begrep som ikke samsvarer med innholdet i bestemmelsen,
er svært uheldig, advarer pasient- og brukerombudene. Enkeltvedtak
som ikke gir noen materiell rettighet, men bare rett til å stå på
en liste over personer som skal tas med i vurderingen når en plass
blir ledig, slik det er foreslått i ny pasient- og brukerrettighetslov
§ 2-1 e annet ledd, er svært uheldig. En annen uheldig konsekvens
av dette forslaget er at en slik bestemmelse vil påføre kommunene
unødvendig ekstraarbeid med saksbehandling, understreker ombudene.
Vennesla kommune i Vest-Agder, som har ordfører
fra Kristelig Folkeparti, er også klar i sin tale:
«Opprettelse av ventelister er et tilbakeskritt til gammel
praksis. En oversiktsliste har ikke noen praktisk betydning for
om brukeren får sykehjemsplass eller ikke. For å sikre befolkningen gode
tjenester må det være nok sykehjemsplasser eller boliger, og nok
personell. Det er det som er virkeligheten for den enkelte.»
Disse medlemmer mener at lik
rett til helse- og omsorgstjenester forutsetter at brukerne og deres
pårørende enkelt kan forstå hva de har krav på. Disse medlemmer er
enig med de mange høringsinstansene som understreker at en ny bestemmelse
i loven om ventelister vil kunne forvirre brukerne og gi løfte om
en rettighet som ikke eksisterer. Rett til å stå på en venteliste
er lite verd for den som har hatt grunn til å tro at dette automatisk
skulle utløse en rettighet om plass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
deler regjeringens syn på at kommunene skal pålegges å føre ventelister
over pasienter og brukere som oppfyller kommunens kriterier, og
som venter på langtidsplass. Flertallet viser til
at flere av høringsinstansene mener etablering av ventelister er
et hensiktsmessig verktøy for tilgjengelig oversikt over behov og
kapasitet. Statens helsetilsyn mener det er positivt med en tydeliggjøring
av kommunens plikt til å ha slik oversikt over behovet for langtidsplasser,
både av hensyn til den enkelte pasient og som grunnlag for planlegging og
kapasitetsvurderinger. Flertallet viser til at det
er stor variasjon i den kommunale praksisen hva gjelder ventelister
og oversikt over dem som venter på langtidsplass. Flertallet ønsker
ikke slik variasjon og mener at etablering av en praksis hvor man
behandler søknad om sykehjemsplass umiddelbart, og eventuelt setter
pasienten på venteliste, er brukervennlig og i samsvar med forvaltningslovens
bestemmelser om å forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold. Flertallet stiller
seg helt uforstående til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener
ventelister vil være forvirrende for pasienter og pårørende. En modell
med ventelister i alle kommuner er tvert imot svært brukervennlig,
gir trygghet for at den enkeltes behov er sett, samtidig som den
bidrar til å ivareta kommunens behov for oversikt og grunnlag for
prioriteringer. Flertallet støtter at regjeringen
pålegger kommunene å føre ventelister over personer som venter på
langtidsplass, men understreker også at ventelister ikke er et køsystem,
men at tildeling av plass til enhver tid skal vurderes etter det
konkrete behov til den enkelte og ikke etter den plassen pasienten har
på en venteliste.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at KS i høringen pekte på at IPLOS-systemet per i dag ikke er
tilstrekkelig implementert i fagsystemene i kommunene, slik at det
innebærer dobbeltrapportering ved bruk av kommunene. I tillegg har
ikke IPLOS parametere som hensyntar ressursinnsats, og er ikke tilstrekkelig
utviklet for mennesker med kognitiv svikt. KS mener IPLOS må utvikles
tilstrekkelig, slik at det fungerer opp mot fagsystemene i kommunene
før det eventuelt vurderes å innføre ventelister, og at regjeringen
må legge frem en plan for dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til viktigheten av at de dataene
som innhentes om behovene og tilbudene, er gode. Dette vil bidra til
å sikre en informert offentlig debatt og informerte politiske beslutninger
og prioriteringer.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å sikre en nasjonal
oversikt over behovene for og tilbudene om opphold i sykehjem eller
tilsvarende bolig ved å styrke kvaliteten på data i IPLOS (Individbasert
Pleie- og OmsorgsStatistikk).»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener det er grunn til å presisere det
KS, Asker kommune og andre høringsinstanser peker på: Når man utelukkende løfter
fram en avgrenset del av den omsorgskjeden kommunen skal tilby,
kan dette få utilsiktet negative konsekvenser for andre områder. Det
kan både hindre utvikling av innovative tjenester og et større mangfold
av omsorgs- og hjelpetilbud og i ytterste konsekvens føre til en utilsiktet
vridning av tjenestene som ikke er i tråd med morgensdagens omsorgsbilde.
Disse medlemmer er redd for at
dette igjen vil kunne gå ut over bærekraften i tjenestene og hindre
en ønsket utvikling i helse- og omsorgstjenestene.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at staten legger til rette for at norske kommuner
kan satse på et mangfold av tjenester, tilpasset den enkelte tjenestemottakers
situasjon. Her må inngå både hjemmebaserte tjenester, ambulante
team, ulike tilrettelagte boformer, korttidsplasser og mer permanente
sykehjemstilbud, slik at man kan møte den enkeltes behov i dag og i
fremtiden. Bedre tilrettelegging av egen bolig, bruk av velferdsteknologi,
utbygging av trygghetsboliger, dagtilbud, opplevelse og aktivitet og
sterkere satsing på hjemmetjenester og rehabilitering er særdeles
viktig for at mennesker kan leve et selvstendig og aktivt liv så
lenge som mulig.
Disse medlemmer vil peke på at
det første store barnekullet som ble født like etter krigen – og
som nå er den nye eldregenerasjonen – har noen tydelige kjennetegn.
Det er den første generasjonen som fikk mulighet til å ta utdannelse uavhengig
av foreldrenes yrke og økonomiske status, og en generasjon som ble
definerende for samfunnsutviklingen i Norge. Disse medlemmer vil
understreke at med denne generasjonen fikk vi kvinnenes inntog på
samfunnsarenaen, i utdannelse, arbeidsliv og samfunnsliv, og at dette
endret vårt samfunn grunnleggende. Denne generasjonen har også opplevd
IKT-revolusjonen som voksne og rukket å bli fortrolig med slik teknologi. Disse
medlemmer mener at den kunnskapen vi har om denne generasjonen, må
ligge til grunn for hvordan vi innretter alle sider av eldrepolitikken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett for 2016 foreslo
150 mill. kroner utover regjeringens budsjett til innovative anskaffelser
for kommunene innen velferdsteknologi og IKT.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at regjeringen sammen med samarbeidspartiene Kristelig Folkeparti
og Venstre har gjort viktige løft og grep for å ruste pleie- og
omsorgstjenestene for fremtidens utfordringer, og viser i den anledning særskilt
til grep og føringer i primærhelsemeldingen. Flertallet er
opptatt av å sikre at alle eldre og andre som trenger det, har tryggheten
for at gode omsorgstjenester er tilgjengelige når de trenger det.
For å sikre kapasitet viser flertallet til at staten
nå tar et større ansvar for utbyggingen av sykehjem og heldøgns
omsorgsplasser, ved bedret finansiering som nå innebærer at staten
tar halve regningen for kommunene. Flertallet viser
til at resultatene er tydelige. For første gang siden tilskuddsordningen
ble etablert, ble hele tilsagnsrammen – på 2 500 plasser – brukt
opp i 2014 og 2015. Det er lagt til rette for det samme i 2016.
Det betyr at kommunenes årlige utbyggingstakt målt etter søknader
om investeringstilskudd er nær doblet under denne regjering, målt
mot snittet for ordningen som eksisterte under forrige regjering. Flertallet viser
til at like viktig som å sikre kapasitet for plass når en trenger
det, er å styrke kvaliteten og innholdet i omsorgstjenestene. Flertallet viser
derfor til regjeringens plan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, Kompetanseløft 2020,
som følges opp i 2016 med i underkant av 1,2 mrd. kroner til tiltak
i planen. Flertallet viser videre til at Direktoratet
for e-helse er opprettet som et eget fagorgan på e-helseområdet
for helse- og omsorgstjenesten. Flertallet ser frem
til at e-helse og velferdsteknologiske løsninger i større grad implementeres i
helse- og omsorgstjenestene i kommunene, og mener det er avgjørende
at Direktoratet for e-helse har nasjonal myndighet og premissgiverrolle
på e-helseområdet og skal være en pådriver i utviklingen av digitale
tjenester i helse- og omsorgssektoren, samt sikre strategisk styring
og nasjonal samordning. Flertallet viser videre til at
det på disse partiers initiativ ble bevilget 30 mill. kroner til
etablering av et nasjonalt prosjekt innen teknologi og tjenester
for behandling og pleie. Gjennom prosjektet Velferdsteknologi i sentrum
(VIS) har kronisk syke i fire Oslo-bydeler siden 2014 tatt i bruk
ulike former for digital velferdsteknologi. Teknologien som har inngått
i prosjektet, er trygghetsalarm, medisindispenser og et system som
registrerer blodsukker, blodtrykk, kroppstemperatur, lungefunksjon
og lignende. Disse medlemmer viser til at prosjektrapporten
viser svært gode resultater når det gjelder reduserte sykehusinnleggelser
og mindre behov for hjemmesykepleie.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til regjeringspartienes påpekning
av at hele tilsagnsrammen på 2 500 plasser ble brukt opp i 2014
og 2015. Man viser til at det betyr at kommunenes utbyggingstakt
målt etter søknader om investeringstilskudd er nær doblet under
nåværende regjering. Disse medlemmer vil fremheve
følgende svar på skriftlig spørsmål 862 av 14. april 2016 fra representanten
Tove Karoline Knutsen til helse- og omsorgsministeren:
«Det eksisterer ikke systematisert statistikk som viser
oppstartsdato for prosjekter med tilsagn om tilskudd. Husbanken
fører i denne sammenhengen kun statistikk over hvor mange plasser
i institusjon som har fått tilsagn om tilskudd i de ulike månedene,
og det er ikke nødvendigvis samsvar mellom dato eller måned for
når et prosjekt får tilsagn om tilskudd og når byggearbeidene faktisk
påbegynnes. (…)»
Disse medlemmer vil derfor anmode
om at statistikk og tall knyttet til i hvilken grad en tilsagnsramme
er oppbrukt, må i likhet med all statistikk brukes med varsomhet,
og viser til at antall søknader i seg selv ikke tilsvarer et gitt
antall nye sykehjemsplasser. Disse medlemmer viser
til at Husbanken selv referer tilat myndighetenes målsetting om
at det skulle etableres 12 000 omsorgsboliger og sykehjemsplasser i
perioden fra 2008 til 2015 ble oppfylt i løpet av 2015. Målene i
regjeringen Stoltenberg IIs Omsorgsplan 2015 ble dermed oppfylt.
Disse medlemmer mener kommende
eldregenerasjoner vil ha flere forventninger og krav til omsorgstjenestene
enn mange eldre i dag gir uttrykk for. Eldrepolitikken må legge
vekt på at opplevelse og aktivitet i mye større grad må være en
integrert del av omsorgen for eldre. Kulturtilbud – som for eksempel
tilbys gjennom Den kulturelle spaserstokken – har bidratt til å
gjøre hverdagen rikere for svært mange eldre over hele landet. Derfor
har disse partier i sine budsjettprioriteringer lagt vekt på å styrke
og videreføre denne ordningen. Også frivillige organisasjoner er
viktige, som i samspill med kommunene kan bidra til at eldre mennesker
får delta i ulike typer aktiviteter. Dette ble også understreket
i Meld. St. 29 (2012–2013) Morgendagens omsorg,som tar
til orde for et enda tettere samarbeid mellom kommunen, frivilligheten
og lokalsamfunnet for å gi eldre innbyggere er aktiv og god alderdom.
Disse medlemmer understreker
at det må være et uttalt mål at eldre mennesker som mottar omsorgstjenester,
selv skal kunne bestemme over deler av tjenestene som mottas, innenfor
definerte rammer. Disse medlemmer mener at dette
er mulig å få til gjennom en annen måte å organisere tjenestene
på. Man må avbyråkratisere eldreomsorgen og gi større ansvar og
tillit til de ansatte. Disse medlemmer ønsker derfor
å prøve ut en tillitsreform i eldreomsorgen, som innebærer å vektlegge
langt sterkere de ansattes faglige kompetanse og vurderingsevne
i tjenestene. For å få til dette må unødvendig byråkrati fjernes
for å frigjøre de ansattes tid til å gjøre jobben sin. Større tillit
til det faglige perspektivet og mindre kontroll er viktige stikkord for
å lykkes.
Disse medlemmer vil peke på at
slike perspektiver i stor grad mangler i regjeringens eldrepolitikk,
og understreker at innovasjon i tjenestene, reell brukermedvirkning
og respekten for den enkeltes personlighet og integritet krever
et annet og langt bredere perspektiv enn det regjeringen legger
opp til i denne proposisjonen.
Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen bruker store økonomiske og faglige ressurser på å innføre
ordninger innen pleie- og omsorg, som kommunene – som er ansvarlige
for å utføre tjenestene – ikke vil ha. Også tunge faglige miljøer
er negative, og mange advarer rett og slett mot regjeringens politikk. Disse
medlemmer mener dette viser en regjering som ikke lytter,
og som overkjører både faglige råd og de som blir berørt.