Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Anne
Odenmarck og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin
Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til proposisjonen.
Komiteen viser til at fagskolen
er den tertiære utdanningen innen yrkesfag, og at gjeldende fagskolelov
til en viss grad er harmonisert med universitets- og høyskoleloven
i oppbygging og innhold. Komiteen er positiv til
at proposisjonen har til hensikt å tilpasse fagskoleloven ytterligere
til universitets- og høyskoleloven så langt det passer, og sørge
for å gi fagskolestudentene like rettigheter som studentene ved
universiteter og høyskoler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringen Stoltenberg II satte ned det såkalte Grundt-utvalget
som 15. desember 2014 la fram NOU 2014:14 Fagskolen – et attraktivt
utdanningsvalg. Disse medlemmer er glad for at regjeringen
omsider tar initiativ til handling på fagskolefeltet.
Disse medlemmer har ved flere
anledninger siden 2014 oppfordret kunnskapsministeren til å følge
opp dette arbeidet, men konstaterer at det, til tross for uttalelser
om at man var i «fagskolens år» i 2015, har vært lite satsing på
fagskolen fra regjeringens side. Disse medlemmer er tilfreds
med at regjeringen nå rydder opp i noen av de problemstillingene
som Grundt-utvalget påpekte. Disse medlemmer har
også merket seg at det er varslet en stortingsmelding om fagskolene
i 2016, og imøteser denne. Disse medlemmer forventer
at meldingen inneholder gode og tydelige svar på hele bredden av
temaer som Grundt-utvalget fremhever. Disse medlemmer vil
understreke at det er et stort behov for en helhetlig og kraftfull
satsing på fagskolesektoren som en viktig og framtidsrettet del
av det norske utdanningssystem, og forventer at stortingsmeldingen
vil gjenspeile dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at fagskolefeltet er et
prioritert felt for regjeringen, og at regjeringen med bakgrunn
i dette den 15. april 2016 fremmet Prop. 95 L (2015–2016) med en
rekke lovendringer for å styrke fagskolestudentenes situasjon. Disse
medlemmer viser til at fagskolen er et forholdsvis ukjent
utdanningstilbud, at det er derfor er positivt at det i etterkant
av fremleggelsen av NOU 2014:14, Fagskolen – et attraktivt utdanningsvalg,
har vært avholdt en rekke debattmøter om fagskolen, og at en mengde høringsinstanser
har levert skriftlige innspill til denne proposisjonen. Videre er disse
medlemmer kjent med og er positive til at Kunnskapsdepartementet
gjennomfører en omfattende og involverende prosess for å utvikle
ny politikk om fagskoler sammen med fagskolene. Disse medlemmer imøteser
meldingen som er varslet, og forventer at den ivaretar fagskolens egenart
for yrkesrelatert utdanning samtidig som meldingen legger til rette
for mest mulig smidige og fleksible utdanningsløp mellom fagskoleutdanning
og universitet- og høyskoleutdanning.
Komiteen viser til
og støtter forslaget om at fagskolestudentene skal ha lovfestet
rett til vitnemål ved fullført fagskoleutdanning. Komiteen er
også positiv til at studenter som ikke har fullført fagskoleutdanning,
men som har tatt enkelte emner, kan få annen dokumentasjon på utdanningen.
Komiteen er oppmerksom på at
flere av høringsinstansene ønsker å lovfeste bruk av vitnemålsmal
og gradsbetegnelsen Vocational Diploma utarbeidet av Nasjonalt fagskoleråd
og NOKUT for fagskoleutdanningen. Komiteen viser
til at det er viktig at det utarbeides en mal som må kunne endres
for å ivareta de ulike skolenes behov dersom det skulle bli behov
for det. Komiteen ser frem til den bebudete stortingsmeldingen
om fagskolene, der spørsmålet om gradsbetegnelse vil bli vurdert.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at flere av høringsinstansene påpeker at gradsbetegnelsen er
vedtatt brukt som en standard i fagskolesektoren, og at de følgelig
mener at betegnelsen Vocational Diploma bør lovbestemmes som gradsbetegnelse
for fagskoleutdanning. Dette medlem støtter dette
og mener forslaget bør vurderes nærmere i arbeidet med den kommende
stortingsmeldingen og oppfølgingen av denne.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber om at regjeringen kommer tilbake
med forslag om at Vocational Diploma lovbestemmes som gradsbetegnelse
for fagskoleutdanning.»
Komiteen er positiv
til at det blir vurdert om fagskolene på sikt skal innlemmes i den
vitnemåls- og karakterportalen som er foreslått for universiteter
og høyskoler i Prop. 81 L (2015–2016), jf. Innst. 341 L (2015–2016),
eller om det skal opprettes et tilsvarende system for fagskolene.
Dette vil styrke arbeidet med å hindre forfalskning av vitnemål
og karakterutskrifter, som er et økende problem.
Komiteen viser til Innst. 341
L (2015–2016) om Prop. 81 L (2015–2016), der en enstemmig komité
understreker at en slik portal må utarbeides slik at hensynet til
personvernet til eierne av vitnemålet blir tilstrekkelig ivaretatt,
og tilsvarende med hensynet til forutsigbarhet om hvordan de registrertes
rettigheter skal ivaretas. Komiteen forutsetter at
slike hensyn ligger fast også i vurderingen av en vitnemåls- og
karakterportal for fagskolene.
Komiteen støtter at
studenter ved fagskoler skal ha tilsvarende rettigheter som studenter
har etter universitets- og høyskoleloven. Komiteen mener
det er viktig med et mest mulig enhetlig regelverk om studentenes
rettigheter, slik at fagskoleloven tilsvarer reglene i universitets-
og høyskoleloven. Komiteen ser at fagskolestudentene
også har behov for andre vurderingsformer, og støtter derfor at
annet arbeid som bedømmes med karakter, tas inn sammen med eksamen
og prøver der dette er hensiktsmessig.
Komiteen viser til at departementet
i høringsnotatet viste til at det er behov for å klargjøre reglene
om eksamen og sensur for fagskolestudentene.
Komiteen merker seg at dette
får bred støtte av høringsinstansene. Komiteen registrerer
at Norske Fag- og Friskolers Landsforbund (NFFL) og Rådet for offentlige
fagskoler (RFF) ikke slutter seg til departementets forslag om at
ansvaret for å oppnevne sensor ved eksamen eller annen tellende
vurdering blir lagt til fagskolestyret. Komiteen anser
det som viktig å tydeliggjøre at det er styret som har det overordnede
ansvaret for fagskolens virksomhet og faglige kvalitet. Komiteen viser
til at styret kan delegere denne myndigheten til andre, eksempelvis
til faglig ledelse ved skolen eller eksamensansvarlig.
Komiteen merker seg og er positiv
til at fagskolestudentene nå får lovfestet rett til å klage på formelle
feil ved eksamen, og at klagemuligheten også omfatter klage på karakterfastsetting.
Komiteen støtter at
annullering av karaktergivende prøver, eksamen og annet arbeid som bedømmes
med karakter, blir lovfestet tilnærmet likt som i universitets-
og høyskoleloven.
Komiteen viser til
at det foreslås å konkretisere bestemmelsene om utestenging og bortvisning
i fagskoleloven.
Komiteen er opptatt av at fagskolestudentene og
andre får tydelige og forutsigbare regler for når en fagskole kan
bortvise eller utestenge en student.
Komiteen merker seg at høringsinstansene
er positive til å konkretisere reglene for bortvisning og utestenging. Komiteen merker
seg videre at høringsinstansene er skeptiske til å gi studentene rett
til å få dekket utgifter til advokat i forbindelse med bortvisning
eller utestenging på tilsvarende måte som i universitets- og høyskoleloven. Komiteen viser
til at fagskolene har en vesentlig svakere økonomi, og at forslaget
vil innebære at fagskolene vil måtte sette av midler til advokatkostnader,
noe som kan gå ut over kvaliteten på undervisningstilbudet og gi
studentene økte kostnader til studiet. Med bakgrunn i dette ønsker ikke komiteen å
gå videre med forslaget og viser til at studentene i mange tilfeller
vil ha rett til fri rettshjelp.
Komiteen viser til
forslaget om å innføre vurdering av skikkethet for studenter som
tar fagskoleutdanning som retter seg mot pasienter, barn, elever
og andre sårbare grupper. Komiteen er opptatt av
å sikre rettigheter og sikkerhet for sårbare grupper og støtter
forslaget.
Komiteen registrerer
at det foreslås å innføre krav om politiattest ved opptak til eller
underveis i utdanninger der studentene kan komme i kontakt med mindreårige
og andre sårbare grupper som funksjonshemmede. Komiteen viser
til at endringen kun gjelder for utdanninger der slik kontakt foregår
som del av klinisk undervisning eller praksisopplæring.
Komiteen viser til at det i dagens
fagskolelov ikke er bestemmelser om politiattest for fagskolestudenter. Komiteen støtter
departementets forslag og understreker at det er den enkelte fagskoles
ansvar å sørge for å kreve politiattest i tråd med politiregisterloven
§ 39 første ledd ved opptak til fagskoleutdanning.
Komiteen er positiv
til forslag om å innføre nasjonalt klageorgan for fagskoleutdanningen
på linje med universitets- og høyskoleloven. Komiteen er
opptatt av å sikre nasjonal likebehandling og ivareta rettssikkerheten
til fagskolestudentene på en god måte.
Komiteen støtter forslaget og
mener oppretting av et nasjonalt klageorgan vil ivareta fagskolestudentene
på en god måte.
Komiteen merker seg
at både departementet og høringsinstansene går inn for å etablere
en godkjenningsordning for utenlandsk fagskoleutdanning. Komiteen vil
påpeke at det er en fordel med systemer som effektivt anerkjenner
arbeidstakeres kompetanse, og at dette vil være et viktig tiltak
for et mer effektivt og dynamisk utdannings- og arbeidsmarked. Komiteen understreker
viktigheten av tillit og kvalitet når det gjelder utdanning på alle
nivåer, og støtter departementet i at NOKUT er best egnet til å
vurdere utenlandske fagutdanninger.
Komiteen viser til
at ved behandling i forvaltningssaker ved fagskoler er forvaltningsloven gjeldende
i fagskoleloven. Komiteen merker seg at departementet
foreslår å innlemme private fagskoler i bestemmelsen om habilitet
og taushetsplikt.
Komiteen merker seg
forslaget om at også offentlig eide fagskoler må registreres i Enhetsregisteret. Komiteen er
kjent med at enkelte fylkeskommunale fagskoler opererer med flere organisasjonsnumre,
og at dette gjør det vanskelig å oppnå hensikten med forslaget om
innrapportering til Enhetsregisteret.
Komiteen viser til at forslaget
om at fagskoler eid av offentlige tilbydere skal registreres i Enhetsregisteret,
støttes i de fleste høringssvarene. Komiteen merker
seg at et fylke gjennom to ulike instanser ikke støtter forslaget,
og at fylket derfor viser til at fylkeskommunen allerede er registrert
i Enhetsregisteret.
Komiteen er kjent med at det
er behov for standardiserte kjennetegn for å oppnå den nødvendige
oversikt over landets fagskoler. Komiteen er videre
kjent med at det ved enkelte fylkeskommunale fagskoler opereres
med flere organisasjonsnumre, og at det kan vanskeliggjøre oversikten.
Komiteen støtter forslaget om
innmelding i Enhetsregisteret for å gi best mulig oversikt over de
fylkeskommunale fagskolene.
Komiteen registrerer
departementets påpekning av at dagens forskrift om opptak til fagskolene
kan være misvisende, og ser behov for å gjøre en presisering som
tydeliggjør at tilbyder skal gi forskrift som inneholder krav til
formell utdanning og realkompetanse.
Komiteen viser til
at betegnelsen fagskole og fagskoleutdanning kun skal brukes av
tilbydere som har godkjent utdanning og fagskole av NOKUT. Komiteen registrerer
at det foreslås å endre fagskoleloven slik at departementet kan ilegge
overtredelsesgebyr til den som benytter betegnelsen «fagskole» eller
«fagskoleutdanning» i strid med loven.
Komiteen støtter forslaget som
har til hensikt å beskytte studenter mot å ta en utdanning som ikke
er godkjent av NOKUT, og å beskytte institusjonsbetegnelsen fagskole
og betegnelsen fagskoleutdanning.