Jakten på den perfekte kropp tiltar, spesielt
blant barn og unge. Barn blir også utsatt for reklame som fremhever
kroppens utseende i stadig flere medier og i gatebildet, i tillegg
til press gjennom sosiale medier. Kroppspresset kan blant annet
gi utslag i psykiske helseplager.
Forslagsstillerne mener regjeringen bør ha større oppmerksomhet
på sammenhengen mellom reklame og kroppspress, og mellom reklame
og psykiske lidelser hos unge.
Forslagsstillerne setter spørsmålstegn ved om
reguleringen man i dag har er god nok, og om den ivaretar målet
om å gi barn og unge trygge rammer i oppveksten. Forslagsstillerne
foreslår derfor at Stortinget ber regjeringen foreslå endringer
i markedsføringsloven for å gi barn reell beskyttelse mot reklame,
og for å hindre kroppspress og de negative konsekvensene dette har
for barns psykiske helse.
Kroppspress alene fører ikke nødvendigvis til spiseforstyrrelser
og psykiske lidelser. Forslagsstillerne erkjenner at årsakssammenhengene
er komplekse. Det er derfor ekstra viktig at Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet sammen med Helse- og omsorgsdepartementet
prioriterer dette saksområdet.
Forslagsstillerne mener det er alvorlig når
mange unge rapporterer om sterkt kroppspress. At ungdom selv oppgir
reklame som en viktig årsak til kroppspress, er grunn nok til å
ta grep på dette punktet allerede nå. Samtidig er det åpenbart at
det trengs mer kunnskap om årsakene til presset ungdom opplever generelt,
for å kunne vurdere ytterligere tiltak for å gi barn og unge en
tryggest mulig oppvekst.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
i arbeidet med ungdomshelsestrategien foreslå tiltak for å motvirke at
barn og unge blir utsatt for kroppspress gjennom reklame generelt,
og reklame i offentlige rom spesielt.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for
mer kunnskap om årsakene til at barn opplever kroppspress og sliter
med dårlig selvbilde.
3. Stortinget ber regjeringen foreslå endring
av markedsføringsloven i bestemmelsen om god markedsføringsskikk,
markedsføringsloven § 2, som presiserer at annonsør skal sørge for
at reklamen ikke viser et urealistisk eller usunt skjønnhetsideal,
blant annet gjennom retusjering.
4. Stortinget ber regjeringen foreslå endring
av markedsføringsloven § 21, som regulerer god markedsføringsskikk
overfor barn, for å hindre reklame rettet mot barn generelt, og
motvirke kroppspress mot unge spesielt.»