Samferdselsdepartementet foreslår i denne proposisjonen
en ny lov som reservasjonssystemer for flyreiser mv. Loven gjennomfører forordning
(EF) nr. 80/2009 om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer
og om oppheving av rådsforordning (EØF) nr. 2299/89. Hovedformålet
med den nye forordningen er å regulerer omsetningen av flybilletter
på en måte som er bedre tilpasset de omsetningsformene som brukes
i dag enn de kravene som følger av den forordningen den erstatter
– forordningen (EØF) nr. 2299/89.
Den foreslåtte loven vil erstatte lov 23. juni
2000 nr. 54 om edb-baserte reservasjonssystemer for passasjertransport
mv. («gjeldende reservasjonslov»). Denne loven er gjennomføringslov
for forordning (EØF) nr. 2299/89.
Departementet foreslår at lovteknikken fra gjeldende
reservasjonslov opprettholdes. Det vil si at forordning (EF) nr.
80/2009 gjøres til lov som sådan – såkalt inkorporasjon.
Siden gjennomføringen av forordning (EF) nr. 80/2009
krever lovendring, følger det av Grunnloven § 26 annet ledd at innlemmelsen
av forordningen i EØS-avtalen krever samtykke fra Stortinget. Regjeringen
har i Prop. 48 S (2015–2016) tilrådd at Stortinget gir slikt samtykke.
De grunnlovsmessige sidene av saken blir ikke behandlet i proposisjonen
her.
I proposisjonens kapittel 2 forklares bakgrunnen for
lovforslaget. I kapittel 3 vurderes gjeldende rett på området. I
kapittel 4 gjøres det rede for høringen departementet har gjennomført
i forbindelse med lovforslaget. Det har kommet uttalelse fra 4 høringsinstanser.
Det gjøres rede for disse under departementets vurderinger i proposisjonens
kapittel 6. I kapittel 5 gjøres det rede for forordningens hovedinnhold.
I kapittel 6 legger departementet fram sine
vurderinger av lovforslaget. Departementet legger til grunn at Stortinget
i realiteten tok stilling til om det er akseptabelt at forordning
(EF) nr. 80/2009 blir norsk rett ved å slutte seg til regjeringens
tilråding i Prop. 48 S (2015–2016). Det gis en sammenlikning av
gammel og ny forordning. Valg av lovteknikk omtales. Videre vurderes kontroll-
og sanksjonsmulighetene lovforslaget medfører.
I kapittel 7 gis merknader til de enkelte bestemmelsene
i lovforslaget.
Det foreslås at loven trer i kraft straks –
dels for å innfri norske EØS-rettslige forpliktelser – og dels fordi
ikrafttredelsen ikke krever fastsettelse av noen utfyllende forskrifter
eller praktiske forberedelser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils
Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Willfred Nordlund, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til proposisjonen.
Flyreiser er for veldig mange et svært vanlig transportmiddel.
Teknologiutviklingen innenfor billettjenester og servicesystemer
går hurtig fremover, og allerede i 2007 da første forslag til forordning
ble lagt frem, ble 40 pst. av alle flyreiser bestilt via selskapenes
egne hjemmesider.
Komiteen viser videre til at
denne andelen gjennom de siste årene nok også har økt betraktelig.
Systemet gjennom reservasjonsordninger og felles plattformer som
selskapene brukte tidligere er ikke lenger like aktuelle, og komiteen viser
til at innføringen av den nye forordningen vil kunne ta opp i seg
dette.
Forslaget til ny forordning har vært på høring,
og ikke mottatt høringsuttalelser av større kritisk art. Prop. 104
L (2015–2016) redegjør grundig for hvilke endringer som foreslås,
og komiteen viser til at alle artiklene tar opp i
seg gode hovedpunkter, både for å sikre at personvernet opprettholdes
og for at systemene skal utvikles på en mest mulig universell og
kundevennlig måte.
Det er videre redegjort for hvilke tiltak som
kan iverksettes dersom forordningen ikke følges, og således hvilke
pålegg selskapene kan tillegges.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om reservasjonssystemer for flyreiser mv.
§ 1 Gjennomføring
av forordning
EØS-avtalen vedlegg XIII kapittel VI punkt 63 (forordning
(EF) nr. 80/2009) om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer
og om oppheving av forordning (EØF) nr. 2299/89 gjelder som norsk lov
med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til
avtalen og avtalen for øvrig.
§ 2 Innhenting av opplysninger
Enhver plikter uten hinder av taushetsplikt å gi EFTAs
overvåkingsorgan og EFTA-domstolen de opplysningene organet kan
kreve i henhold til rettsakten omhandlet i EØS-avtalen vedlegg XIII
kapittel VI punkt 63 om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer.
Innenfor de rammene som følger av rettsakten som er nevnt
i første ledd, har enhver rett til uten hinder av taushetsplikt
å besvare henvendelser fra EU-kommisjonen og EU-domstolen.
§ 3 Økonomiske reaksjoner
EFTAs overvåkingsorgan og EFTA-domstolen kan ilegge foretak,
sammenslutninger av foretak eller fysiske personer økonomiske reaksjoner
for forsettlig eller uaktsom overtredelse av rettsakten omhandlet
i EØS-avtalen vedlegg XIII kapittel VI punkt 63 om regler for bruk
av edb-baserte reservasjonssystemer, samt vedtak fattet i medhold
av bestemmelsene i den nevnte rettsakten.
§ 4 Virkeområde
Loven gjelder kun innenfor EØS-området.
§ 5 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft straks.
Fra den tid loven trer i kraft oppheves lov 23. juni
2000 nr. 54 om edb-baserte reservasjonssystemer for passasjertransport
m.v.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. mai
2016
Nikolai Astrup | Åse Michaelsen |
leder | ordfører |