Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils
Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Willfred Nordlund, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til proposisjonen og forslaget om bompengefinansiering
av prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal i Aust-Agder. Komiteen viser
til at E18 er den viktigste vegforbindelsen i Aust-Agder og mellom
Østlandet og Sørlandet. Strekningen mellom Tvedestrand og Arendal
har lav standard, delvis randbebyggelse og mange avkjørsler. Strekningen
er ulykkesutsatt og har lavt hastighetsnivå. Komiteen viser
til at utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS. Vegutbyggingsavtalen
mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS regulerer omfanget
av utbyggingsprosjektet. Komiteen viser til at Nye
Veier AS har besluttet at prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal er
det første utbyggingsprosjektet som selskapet ønsker å sette i gang.
Komiteen viser til at både Aust-Agder
fylkeskommune og Tvedestrand og Arendal kommuner har sluttet seg
til det foreslåtte opplegget for delvis bompengefinansiert utbygging
av prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal. I tråd med lokalpolitiske
vedtak er prosjektet utvidet med delstrekningen Stølen–Harebakken
i Arendal kommune. Komiteen støtter det foreslåtte
opplegget, inkludert foreslått opplegg med vurdering av trafikkregulerende
tiltak på dagens E18 dersom trafikken blir for høy.
Komiteen viser til at prosjektet
E18 Arendal–Tvedestrand er prioritert i Nasjonal transportplan 2014–2023
med en finansiering som tilsier oppstart mot slutten av fireårsperioden. Komiteen viser
også til at prosjektet i NTP 2014–2023 var planlagt å omfatte 21
km vei, og at prosjektet som fremmes i proposisjonen er utvidet
til 23 km. Komiteen viser videre til at prosjektet
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2014 fikk tildelt
80 mill. kroner i økte planleggingsmidler for å kunne gjennomføres raskere. Komiteen viser
til at Nye Veier AS i proposisjonen legger opp til at hele strekningen skal
åpnes for trafikk i 2019, noe som er å regne som en fremskyndelse
i forhold til den finansieringsplanen som lå til grunn i NTP 2014–2023. Komiteen er
positiv til at muligheten for tidligere åpninger av delstrekninger
vurderes.
Komiteen merker seg at delstrekningen
Harebakken–Stoa ikke er en del av utbyggingsprosjektet i proposisjonen.
Komiteen har merket seg at bompengeopplegget
i proposisjonen er basert på en beregningsteknisk rente på 5,5 pst.
Det høye rentenivået begrunnes blant annet med at Stortinget ikke
har sluttet seg til en ordning med rentekompensasjon for bompengelån. Komiteen er
enig i at nøktern rentefastsettelse er viktig for å begrense risiko.
Imidlertid mener komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, at det i dette prosjektet bør
kunne legges en rentesikkerhet til grunn som er mer i tråd med det som
kan forventes i denne type prosjekt. Ut fra dagens markedssituasjon
vil en beregningsteknisk rente på 5,5 pst. virke unødvendig høyt
selv når en samlet risikovurdering legges til grunn. Flertallet mener
totaliteten i finansieringsplanen vil være tilstrekkelig robust
selv med en lavere beregningsteknisk rente.
Komiteen viser til
svar på komiteens spørsmål i brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden av
21. april 2016. I brevet fremgår det at Nye Veier AS har foretatt
beregninger av rentenivåets innvirkning på nedbetalingstid. Beregningene
er gjort ved isolert å endre rentenivået, alt annet likt. Når rentenivået
reduseres, og takstene holdes likt, reduseres nedbetalingstiden
i prosjektet. Ved et rentenivå på 2 pst. vil rentekostnaden være
323,5 mill. 2016-kroner. Nedbetalingstiden til prosjektet vil med dette
reduseres med 3 år (2031). Ved et rentenivå på 3 pst. vil rentekostnaden
være 540 mill. 2016-kroner. Nedbetalingstiden til prosjektet vil
med dette reduseres med 2 år (2032).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til Innst. 2 S (2015–2016), vedtak 71, der det blant annet
står:
«Regjeringen bes snarest mulig og senest i statsbudsjettet
for 2017 vurdere andre alternative innretninger for å oppnå lavere
finansierings- og innkrevingskostnader i tråd med intensjonen i bompengereformen.
Grunnlaget for å redusere beregningsteknisk rente og en vurdering
av statlige lån til etablerte og nye bompengeprosjekter inngår i
vurderingen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til Innst. 362 S (2014–2015) samt
vedtak 71 i Innst. 2 S (2015–2016) som Arbeiderpartiet stemte imot. Disse
medlemmer er skeptiske til rentekompensasjonsordningen for
bompengelån. Disse medlemmer mener en rentekompensasjonsordning
for bompengelån vil være en mer byråkratisk måte å tilføre mer statlig
kapital til veiprosjektene på. Disse medlemmer mener
det heller vil være mer hensiktsmessig å bevilge en høyere andel
med direkte statlige midler til veiprosjekt, slik at bilistene får
mest mulig vei, og ikke mer byråkrati, igjen for hver krone de betaler. Disse
medlemmer viser videre til at regjeringens forslag om rentekompensasjonsordning
for bompengelån på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand har ført til
en direkte forsinkelse av prosjektet som følge av nye lokalpolitiske
behandlinger på grunn av endrede forutsetninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til at dersom det legges til grunn en lavere beregningsteknisk
rente, kan det åpnes for lavere takster, kortere nedbetalingstid,
eller en utvidelse av prosjektet, noe som vil gi mer vei for pengene.
Komiteen vil be departementet,
i samarbeid med Nye Veier AS og i tråd med vedtak 71 i Innst. 2
S (2015–2016), vurdere om det kan legges til grunn en lavere beregningsteknisk
rente. Komiteen legger til grunn at det oppnås enighet
med regionen og lokale myndigheter om hvordan eventuelle ekstra
midler som følge av lavere rentesats kan disponeres optimalt.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med Nye
Veier AS og i tråd med vedtak 71 i Innst. 2 S (2015–2016), vurdere
om det kan legges til grunn en lavere beregningsteknisk rente med
en tilstrekkelig risikoprofil i utbyggingsprosjektet E18 Tvedestrand–Arendal
i Aust-Agder. Stortinget legger til grunn at det oppnås enighet
med lokale myndigheter om hvordan ekstra midler som følge av lavere
rentesats kan disponeres, herunder eksempelvis lavere bompengesatser, utvidelse
av prosjektet, planleggingsmidler eller redusert innkrevingsperiode.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil peke på at lavere kostnader må komme bilistene til gode gjennom lavere
bomtakster, kortere innkrevingsperiode eller benyttes til å realisere
strekningen Harebakken–Stoa.
Disse medlemmer vil peke på at
lavere kostnader må komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster
eller kortere innkrevingsperiode.
Komiteen viser til
statsrådens svar på spørsmål nr. 4 fra komiteen knyttet til strekningen
Harebakken–Stoa, hvor det fremgår at reguleringsplan for strekningen
må være godkjent og nødvendig grunnerverv må være gjennomført før
det kan gis et prisestimat for prosjektet. Komiteen viser
til at det er lokalpolitisk ønske om å få realisert utbyggingen
av Harebakken–Stoa raskest mulig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til Innst. 13S (2015–2016) hvor disse
medlemmer ba regjeringen vurdere hvorvidt prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal
skulle forlenges med ca. 1,5 km fra Harebakken til Stoa.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til vedtak fra
fylkestinget i Aust-Agder 9. februar 2016, hvor fylkestinget påpeker
et ønske om at det settes av inntil 200 mill. kroner fra bompengemidler
for å sikre videre planlegging av tilstøtende strekninger. Disse medlemmer mener
at en lavere beregningsteknisk rente kan åpne for enten lavere takster, kortere
nedbetalingstid, eller benyttes til en utvidelse av prosjektet,
herunder planleggingsmidler, noe som vil gi mer vei for pengene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil vise til at behovet for
en ytterligere utbygging av E18 i fylket er viktig for å styrke
Sørlandet som en felles bo- og arbeidsmarkedsregion. Flertallet viser
til at en ytterligere utbygging av strekningen Stoa–Harebakken vil
være en naturlig forlengelse av dette prosjektet. Flertallet mener
at hvis nødvendige reguleringsplaner og lokale vedtak er gjort,
og nødvendig finansiering ser ut til å være klar, så bør intensjonen
om dette tas inn i de nødvendige kontrakter som denne proposisjonen omhandler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener dette vil være
å videreføre formålet i gjeldende NTP om mer helhetlig og sammenhengende
utbygging av vei i Norge.