Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Willfred Nordlund, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen og forslaget om bompengefinansiering av prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal i Aust-Agder. Komiteen viser til at E18 er den viktigste vegforbindelsen i Aust-Agder og mellom Østlandet og Sørlandet. Strekningen mellom Tvedestrand og Arendal har lav standard, delvis randbebyggelse og mange avkjørsler. Strekningen er ulykkesutsatt og har lavt hastighetsnivå. Komiteen viser til at utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS. Vegutbyggingsavtalen mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS regulerer omfanget av utbyggingsprosjektet. Komiteen viser til at Nye Veier AS har besluttet at prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal er det første utbyggingsprosjektet som selskapet ønsker å sette i gang.

Komiteen viser til at både Aust-Agder fylkeskommune og Tvedestrand og Arendal kommuner har sluttet seg til det foreslåtte opplegget for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal. I tråd med lokalpolitiske vedtak er prosjektet utvidet med delstrekningen Stølen–Harebakken i Arendal kommune. Komiteen støtter det foreslåtte opplegget, inkludert foreslått opplegg med vurdering av trafikkregulerende tiltak på dagens E18 dersom trafikken blir for høy.

Komiteen viser til at prosjektet E18 Arendal–Tvedestrand er prioritert i Nasjonal transportplan 2014–2023 med en finansiering som tilsier oppstart mot slutten av fireårsperioden. Komiteen viser også til at prosjektet i NTP 2014–2023 var planlagt å omfatte 21 km vei, og at prosjektet som fremmes i proposisjonen er utvidet til 23 km. Komiteen viser videre til at prosjektet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2014 fikk tildelt 80 mill. kroner i økte planleggingsmidler for å kunne gjennomføres raskere. Komiteen viser til at Nye Veier AS i proposisjonen legger opp til at hele strekningen skal åpnes for trafikk i 2019, noe som er å regne som en fremskyndelse i forhold til den finansieringsplanen som lå til grunn i NTP 2014–2023. Komiteen er positiv til at muligheten for tidligere åpninger av delstrekninger vurderes.

Komiteen merker seg at delstrekningen Harebakken–Stoa ikke er en del av utbyggingsprosjektet i proposisjonen.

Komiteen har merket seg at bompengeopplegget i proposisjonen er basert på en beregningsteknisk rente på 5,5 pst. Det høye rentenivået begrunnes blant annet med at Stortinget ikke har sluttet seg til en ordning med rentekompensasjon for bompengelån. Komiteen er enig i at nøktern rentefastsettelse er viktig for å begrense risiko.

Imidlertid mener komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, at det i dette prosjektet bør kunne legges en rentesikkerhet til grunn som er mer i tråd med det som kan forventes i denne type prosjekt. Ut fra dagens markedssituasjon vil en beregningsteknisk rente på 5,5 pst. virke unødvendig høyt selv når en samlet risikovurdering legges til grunn. Flertallet mener totaliteten i finansieringsplanen vil være tilstrekkelig robust selv med en lavere beregningsteknisk rente.

Komiteen viser til svar på komiteens spørsmål i brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden av 21. april 2016. I brevet fremgår det at Nye Veier AS har foretatt beregninger av rentenivåets innvirkning på nedbetalingstid. Beregningene er gjort ved isolert å endre rentenivået, alt annet likt. Når rentenivået reduseres, og takstene holdes likt, reduseres nedbetalingstiden i prosjektet. Ved et rentenivå på 2 pst. vil rentekostnaden være 323,5 mill. 2016-kroner. Nedbetalingstiden til prosjektet vil med dette reduseres med 3 år (2031). Ved et rentenivå på 3 pst. vil rentekostnaden være 540 mill. 2016-kroner. Nedbetalingstiden til prosjektet vil med dette reduseres med 2 år (2032).

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til Innst. 2 S (2015–2016), vedtak 71, der det blant annet står:

«Regjeringen bes snarest mulig og senest i statsbudsjettet for 2017 vurdere andre alternative innretninger for å oppnå lavere finansierings- og innkrevingskostnader i tråd med intensjonen i bompengereformen. Grunnlaget for å redusere beregningsteknisk rente og en vurdering av statlige lån til etablerte og nye bompengeprosjekter inngår i vurderingen.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Innst. 362 S (2014–2015) samt vedtak 71 i Innst. 2 S (2015–2016) som Arbeiderpartiet stemte imot. Disse medlemmer er skeptiske til rentekompensasjonsordningen for bompengelån. Disse medlemmer mener en rentekompensasjonsordning for bompengelån vil være en mer byråkratisk måte å tilføre mer statlig kapital til veiprosjektene på. Disse medlemmer mener det heller vil være mer hensiktsmessig å bevilge en høyere andel med direkte statlige midler til veiprosjekt, slik at bilistene får mest mulig vei, og ikke mer byråkrati, igjen for hver krone de betaler. Disse medlemmer viser videre til at regjeringens forslag om rentekompensasjonsordning for bompengelån på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand har ført til en direkte forsinkelse av prosjektet som følge av nye lokalpolitiske behandlinger på grunn av endrede forutsetninger.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at dersom det legges til grunn en lavere beregningsteknisk rente, kan det åpnes for lavere takster, kortere nedbetalingstid, eller en utvidelse av prosjektet, noe som vil gi mer vei for pengene.

Komiteen vil be departementet, i samarbeid med Nye Veier AS og i tråd med vedtak 71 i Innst. 2 S (2015–2016), vurdere om det kan legges til grunn en lavere beregningsteknisk rente. Komiteen legger til grunn at det oppnås enighet med regionen og lokale myndigheter om hvordan eventuelle ekstra midler som følge av lavere rentesats kan disponeres optimalt.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med Nye Veier AS og i tråd med vedtak 71 i Innst. 2 S (2015–2016), vurdere om det kan legges til grunn en lavere beregningsteknisk rente med en tilstrekkelig risikoprofil i utbyggingsprosjektet E18 Tvedestrand–Arendal i Aust-Agder. Stortinget legger til grunn at det oppnås enighet med lokale myndigheter om hvordan ekstra midler som følge av lavere rentesats kan disponeres, herunder eksempelvis lavere bompengesatser, utvidelse av prosjektet, planleggingsmidler eller redusert innkrevingsperiode.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil peke på at lavere kostnader komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster, kortere innkrevingsperiode eller benyttes til å realisere strekningen Harebakken–Stoa.

Disse medlemmer vil peke på at lavere kostnader må komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.

Komiteen viser til statsrådens svar på spørsmål nr. 4 fra komiteen knyttet til strekningen Harebakken–Stoa, hvor det fremgår at reguleringsplan for strekningen må være godkjent og nødvendig grunnerverv må være gjennomført før det kan gis et prisestimat for prosjektet. Komiteen viser til at det er lokalpolitisk ønske om å få realisert utbyggingen av Harebakken–Stoa raskest mulig.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Innst. 13S (2015–2016) hvor disse medlemmer ba regjeringen vurdere hvorvidt prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal skulle forlenges med ca. 1,5 km fra Harebakken til Stoa.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til vedtak fra fylkestinget i Aust-Agder 9. februar 2016, hvor fylkestinget påpeker et ønske om at det settes av inntil 200 mill. kroner fra bompengemidler for å sikre videre planlegging av tilstøtende strekninger. Disse medlemmer mener at en lavere beregningsteknisk rente kan åpne for enten lavere takster, kortere nedbetalingstid, eller benyttes til en utvidelse av prosjektet, herunder planleggingsmidler, noe som vil gi mer vei for pengene.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil vise til at behovet for en ytterligere utbygging av E18 i fylket er viktig for å styrke Sørlandet som en felles bo- og arbeidsmarkedsregion. Flertallet viser til at en ytterligere utbygging av strekningen Stoa–Harebakken vil være en naturlig forlengelse av dette prosjektet. Flertallet mener at hvis nødvendige reguleringsplaner og lokale vedtak er gjort, og nødvendig finansiering ser ut til å være klar, så bør intensjonen om dette tas inn i de nødvendige kontrakter som denne proposisjonen omhandler.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener dette vil være å videreføre formålet i gjeldende NTP om mer helhetlig og sammenhengende utbygging av vei i Norge.