Finansdepartementet har fremmet forslag til
endringer i merverdiavgiftslovens regler om registrering av avgiftssubjekter
som ikke har forretningssted eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet.
Forslaget innebærer at avgiftssubjekter som
er hjemmehørende i en EØS-stat som etter skatteavtale eller annen
folkerettslig overenskomst med Norge skal utveksle opplysninger
og bistå med innfordring av merverdiavgiftskrav, skal kunne registreres
direkte i Merverdiavgiftsregisteret, uten å måtte bruke representant.
I tillegg foreslår departementet presisert i loven at representantoppdrag
ikke innebærer solidaransvar dersom avgiftssubjektet er fra en EØS-stat
som Norge har en slik avtale med.
Formålet med forslaget er å legge bedre til
rette for at aktører som ikke har forretningssted eller hjemsted
i Norge, skal kunne drive virksomhet her på tilsvarende vilkår som
norske næringsdrivende. Forslaget er basert på en avveining mellom
ulike hensyn. Det er behov for en modernisering og forenkling av
gjennomføringen av merverdiavgiftsplikten for avgiftssubjekter som har
avgiftspliktig omsetning i Norge, men som ikke har forretningssted
eller hjemsted her. EFTAs overvåkningsorgan ESA har dessuten konkludert
med at representantordningen er i strid med EØS-avtalen artikkel
11 og 36. På den annen side er det viktig at regelverket legger
til rette for at myndighetene kan utføre et effektivt kontroll-
og innfordringsarbeid. Skatteavtaler eller folkerettslige avtaler
med EØS-stater som inneholder bestemmelser om at Norge kan kreve gjensidig
bistand knyttet til kontroll og innfordring av merverdiavgiftskrav,
blir derfor av avgjørende betydning for å avhjelpe disse utfordringene.
Lovforslagene har vært på høring. Forslagene
i høringsnotatet er med mindre endringer videreført i proposisjonen.
De foreslåtte endringene vil innebære lavere
administrative kostnader for virksomhetene som velger å bli direkte
registrert. Direkte registrering antas dessuten å bidra til økt
etterlevelse av norske merverdiavgiftsregler. For Skatteetaten kan
arbeidet med kontroll og innfordring bli mer ressurskrevende og
dermed øke de administrative kostnadene. Skatteetaten, og i noen
grad Brønnøysundregistrene, vil også ha kostnader knyttet til å
legge til rette for registrering av og gjennomføringen av merverdiavgifts-oppgjør med
avgiftssubjekter som ikke har forretningssted eller hjemsted i Norge.
Det vises til forslag til § 2-1 sjette ledd
nytt tredje punktum og § 2-1 åttende ledd nytt annet punktum i merverdiavgiftsloven,
samt forslag til endring i merverdiavgiftsloven § 11-1 fjerde ledd.
Det foreslås at endringene i merverdiavgiftsloven § 2-1 skal tre
i kraft fra den tid Kongen bestemmer, mens endringene i merverdiavgiftsloven
§ 11-1 foreslås at skal tre i kraft straks.
Se for øvrig proposisjonen for nærmere omtale av
bakgrunnen (kapittel 2), gjeldende rett (kapittel 3), utenlandsk
rett (kapittel 4), forslaget i høringsnotatet (kapittel 5), høringsinstansenes syn
(kapittel 6), departementets vurdering (kapittel 7), økonomiske
og administrative konsekvenser (kapittel 8) og merknader til de
enkelte bestemmelsene i lovforslaget (kapittel 9).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre,
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, viser til proposisjonens lovforslag med tilhørende
merknader.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag med endringer i merverdiavgifts-loven § 2-1 og § 11-1.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i merverdiavgiftsloven
(utvidet adgang til direkte registrering)
I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endringer:
§ 2-1 sjette ledd nytt tredje punktum skal
lyde:
Plikten til å være registrert ved representant
gjelder likevel ikke avgiftssubjekter som er hjemmehørende i en
EØS-stat som etter skatteavtale eller annen folkerettslig overenskomst
med Norge skal utveksle opplysninger og bistå med innfordring av
merverdiavgiftskrav.
§ 2-1 åttende ledd nytt annet punktum skal lyde:
Departementet kan også i forskrift gi regler om registrering
ved representant og kan herunder fastsette vilkår for at et avgiftssubjekt
skal anses å være hjemmehørende i en stat, at ikke effektiv bistand
kan utløse plikt til å være registrert ved representant som er solidarisk
ansvarlig for betaling av merverdiavgiften, og at adgangen til registrering
uten representant som er ansvarlig for at merverdiavgiften blir
betalt, skal være betinget av at avgiftssubjektet stiller økonomisk
sikkerhet.
II
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endring:
§ 11-1 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Representanten er likevel ikke ansvarlig for betaling av
merverdiavgift dersom den næringsdrivende er hjemmehørende i en
EØS-stat som etter skatteavtale eller annen folkerettslig overenskomst
med Norge skal utveksle opplysninger og bistå med innfordring av
merverdiavgiftskrav.
III
Lovens del I trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Lovens del II trer i kraft straks.
Oslo, i finanskomiteen, den 24. mai 2016
Hans Olav Syversen | Tore Hagebakken |
leder | ordfører |