Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til representantforslag
fra Venstre om heving av alkoholgrensen for øl som selges i dagligvareforretninger.
Representantforslaget viser til at Stortinget i 1992 vedtok å redusere
grensen for alkoholinnhold i øl som kunne selges i butikk til 4,7
volumprosent, og at salg av øl med sterkere alkoholinnhold fra det
tidspunkt ble overført til Vinmonopolet. Forslagsstillerne mener
at bryggerinæringen ser svært annerledes ut i dag og at et stort
mangfold av norske bryggerier brygger øl som ofte ligger mellom
5,5 og 7 volumprosent alkohol. Forslagsstillerne mener dagens ordning er
laget med utgangspunkt i de øltypene som produseres av de store
industribryggeriene, at ordningen favoriserer disse, og at de mange
små- og mikrobryggeriene sliter med et regelverk som ikke tillater
salg av deres produkter i dagligvareforretninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at forslagsstillerne ber regjeringen fremme forslag til
endring i alkoholloven slik at det åpnes for salg av øl med alkoholinnhold
inntil 7 volumprosent i dagligvareforretninger. Flertallet har
gjennomført åpen komitéhøring i saken. På høringen uttalte Bryggeri-
og drikkevareforeningen at de ikke støttet forslaget, både av nærings-
og alkoholpolitiske grunner. Vin- og brennevinleverandørenes forening
anbefalte komiteen å ikke gå inn for forslaget, fordi dette ville
svekke Vinmonopolets situasjon og gi forbrukerne et dårligere tilbud.
Flertallet viser videre til at
helse- og omsorgsministeren i sitt brev til komiteen datert 18. januar
2016 heller ikke anbefaler Stortinget å vedta forslaget, og begrunner
dette med at forslaget vil kunne undergrave Vinmonopolets rolle
som alkoholpolitisk virkemiddel. I tillegg fremhever statsråden
at forslaget kun omhandler øl, og ikke andre produkter med tilsvarende
alkoholprosent. Forslaget kan være i strid med EØS-avtalen, som
krever at Norge i sin regulering av omsetning av alkoholholdige
drikkevarer likebehandler norske og utenlandske produkter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre mener det vil være god distriktspolitikk å åpne
for salg av øl med et alkoholinnhold på inntil 7 volumprosent. Disse medlemmer viser
til at ølbrygging har lange tradisjoner i Norge, og at forslaget
vil gjøre det enklere for de mange små bryggeriene både å brygge
øltypene de spesialiserer seg i, og å selge dem, siden mange distrikter
har dårlig tilgjengelighet på Vinmonopolet. Disse medlemmer mener
at dagens regelverk er utdatert, både med tanke på bryggerinæringens
utvikling på 2000-tallet og forbrukernes endrede vaner og preferanser. Disse
medlemmer viser til at hovedlinjene i alkoholpolitikken
ligger fast, og at dette ikke vil være for en liberalisering å regne,
men en måte å gjøre gode, lokale produkter med lavt alkoholinnhold
mer tilgjengelige på. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endringer
i alkoholloven slik at det åpnes for salg av øl med alkoholinnhold
inntil 7 volumprosent i dagligvareforretninger, med forbehold om
at dette ikke utfordrer den særnorske avtalen om vinmonopol og forholdet
til EØS-avtalen.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til at
alkohol, ifølge WHO, er den nest største risikofaktoren for sykdomsbyrde
i Europa. Flertallet står for en alkoholpolitikk
med begrenset tilgjengelighet for å redusere skadevirkninger av
alkohol, samtidig som befolkningen skal sikres god tilgang til kvalitetsvarer
på vinmonopol, og i dagligvareforretninger for varer med lavere
alkoholprosent. Flertallet støtter også opp under
lokal mattradisjon og utvikling av mikrobryggerier.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
vil videre peke på at det av hensyn til likebehandling av produkter ikke
er anledning til å åpne opp for kun øl – en endring må derfor gjelde
alle alkoholholdige produkter opp til 7 volumprosent. Dette
flertallet vil påpeke at dette vil kunne medføre at vi får
ferdigblandede drikker/drinker basert på brennevin med tilpasset
alkoholvolum, samt vin og ulike typer rusbrus med sterkere alkoholinnhold
enn det som selges i butikk i dag.
Dette flertallet viser til at
den EØS-rettslige begrunnelsen for vinmonopolordningen er basert
på hensynet til folkehelsen. En forutsetning for fortsatt å ha en
vinmonopolordning er at dette tiltaket inngår som del av en restriktiv,
helhetlig og konsistent alkoholpolitikk. Dette flertallet vil
vise til at å flytte salg av produkter mellom 4,7 volumprosent og
7 volumprosent fra Vinmonopolet til dagligvarehandelen vil kunne innebære
at det kan stilles spørsmål fra EUs side om alkoholpolitikken fremdeles
er konsistent.
Dette flertallet vil videre påpeke
at det også er slik at en endring som skissert i forslaget vil ta andeler
fra Vinmonopolet. Dette kan medføre et press på Vinmonopolets økonomi,
som kommer i tillegg til utfordringer med grensehandel og smugling. Dette
flertallet er bekymret for at forslaget kan bidra til å
svekke Vinmonopolets stilling som alkoholpolitisk virkemiddel.
Et vinmonopol med høy legitimitet i befolkningen
er viktig for norsk alkoholpolitikk. For å sikre et tilstrekkelig
antall utsalg over hele landet og med høy kvalitet, må Vinmonopolet
ha et bredt spekter av produkter og tilstrekkelig salgsvolum. Ved
å ta ut sterkøl svekkes forretningsgrunnlaget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil bemerke
at bekymringen for at EU kan true vinmonopolordningen også er et
eksempel på hvordan EØS-avtalen griper inn i det som burde være nasjonale
anliggender og avgjøres av det folkevalgte Stortinget. Dette
medlem viser til at Senterpartiet vil si opp EØS-avtalen
og erstatte den med handels- og samarbeidsavtaler med EU.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at Vinmonopolet har tatt konsekvensen av økt interesse
og konsum av øl, og at det i 2016 har åpnet to pilot-pol med utvidet
øl-avdeling i eksisterende pol i Trondheim og Sandnes. Denne ordningen
skal evalueres, og flertallet mener det deretter
bør vurderes å etablere tilsvarende avdelinger i andre pol. Slik
hegnes det om Vinmonopolets rolle, samtidig som det tilrettelegges for
lokalt næringsliv og lokale produsenter. Flertallet viser
videre til at det i dag er over 300 vinmonopolutsalg i Norge, og
de kommunene som ikke har vinmonopol, får levert gratis varer bestilt
på nett.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, vil videre
fremheve at næringsaktørene selv, gjennom Bryggeri- og drikkevareforeningen
og Vin- og brennevinleverandørenes forening, ikke har støttet representantforslaget.
Bryggeri- og drikkevareforeningen viser blant annet til at flere nye
produkter i dagligvarehandelen vil gi langt større konkurranse,
og at de små produsentene har mest å tape på dette. Det pekes videre
på at to salgskanaler bidrar til større omsetning enn én. Dette
flertallet peker på at småskalaprodusentene vil ha utfordringer
med å få samme nasjonale dekning i dagligvarehandelen som de i dag
får gjennom Vinmonopolet. Sterkøl er en produktgruppe som har vokst
mye de siste årene, og Vinmonopolet arbeider med å få etablert egne avdelinger
for øl i noen utvalgte butikker. Dette flertallet mener
derfor forslaget vil være negativt for småskalaprodusentene, særlig
med tanke på at næringen selv ikke støtter forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener Vinmonopolet har etablert gode rutiner for å sikre sosial kontroll
og unngå salg av alkoholholdig drikk til personer under 18 og under
20 år. Vin- og brennevinleverandørenes forening peker i sitt innspill til
komitéhøringen på at Juventes undersøkelser viser at dagligvarehandelen
ikke er like god til å utøve sosial kontroll som Vinmonopolet. De peker
videre på at ungdom i hovedsak debuterer med øl fra dagligvarebutikkene,
og at en økt tilgjengelighet til alkohol kan føre til økt forbruk og
flere alkoholrelaterte skader.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener det er oppsiktsvekkende at partier
som har signert avtaler om at hovedlinjene i alkoholpolitikken skal
ligge fast, har ulike oppfatninger om hva dette skal eller kan innebære. Disse
medlemmer viser til statsrådens svar til komiteen, der det
presiseres at en vesentlig del av hovedlinjene i alkoholpolitikken
ifølge regjeringen er at salg av alkoholholdig drikke over 4,7 volumprosent fortsatt
skal forbeholdes Vinmonopolet. Disse medlemmer viser
til at statsråden argumenterer med hensynet til folkehelsen, og
støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at Verdens
helseorganisasjon rangerer alkohol som nummer åtte av de viktigste
risikofaktorene for tap av leveår, mens narkotikabruk blir rangert
som nummer ti. Alkohol er uten sammenligning det mest brukte rusmiddelet.
Det registrerte alkoholkonsumet i Norge er økt med 33 prosent siden
1993, men er flatet ut siden 2008. Det har samtidig vært markert
økning i alkoholrelatert sykelighet og innleggelse i sykehus. Man
regner med at 17 prosent av befolkningen har et risikofylt alkoholforbruk.
Disse medlemmer mener det trengs
en kraftig innsats for forebygging og behandling av alkoholrelaterte
ruslidelser. Forebygging må skje gjennom den generelle alkoholpolitikken. Disse
medlemmer vil fraråde å liberalisere alkoholpolitikken i
Norge og svekke Vinmonopolets stilling, som dette forslaget ville
ført til.
Disse medlemmer viser til at
det er et vedtatt mål i folkehelsepolitikken i Norge at innen 2025 skal
skadelig bruk av alkohol være redusert med minst 10 prosent.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser også til at helse- og omsorgskomiteen
har fått oversendt til behandling Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kjersti Toppe og Olaug V. Bollestad om å utarbeide en nasjonal alkoholstrategi
– Dokument 8:42 S (2015–2016), der et hovedformål med den foreslåtte
strategien nettopp er å bidra til å nå målet om 10 prosent skadereduksjon
av alkoholbruk.
Disse medlemmer mener at å tillate
sterkøl i dagligvarebutikker vil være et steg i feil retning i folkehelsepolitikken. Disse
medlemmer merker seg at dette forslaget føyer seg inn i
rekken av alkoholliberale forslag som partiet Venstre fremmer eller
støtter. Dette forslaget er ikke ønsket fra næringen, det viste
komiteens høring, og det har heller ikke vært noe sterkt krav blant forbrukerne
om å innføre en slik ordning.
Disse medlemmer viser til at
norsk alkoholpolitikk over lang tid har vært restriktiv, og Norge
har som en konsekvens av dette et lavere alkoholkonsum og færre
skader enn andre europeiske land. Disse medlemmer merker
seg at Venstres representantforslag om heving av alkoholgrensen
for øl som selges i dagligvareforretninger begrunnes ut ifra næringspolitiske perspektiver. Disse
medlemmer er opptatt av å videreføre en konsekvent og restriktiv
alkoholpolitikk, og mener hensynet til befolkningens helse og solidaritet
med dem som sliter, må veie tyngst i alkoholpolitikken. De senere
årene har omfanget av rusmiddelbruk blant ungdom gått markant ned.
De siste 10–15 årene har det imidlertid vært en betydelig økning
i det totale alkoholkonsumet i Norge. Disse medlemmer påpeker
at det er godt dokumentert at en restriktiv rusmiddelpolitikk har
god effekt. Det er den store gruppen med moderat forbruk av rusmidler,
først og fremst alkohol, som forårsaker mest skade og sykdom, og
som påfører samfunnet de største kostnadene.
Store deler av skadeomfanget ved rusmiddelmisbruk
er knyttet til flertallet som har et relativt lavt forbruk. Dette
underbygger behovet for videreføring av de svært virksomme universelle
og regulatoriske virkemidlene. Pris og tilgjengelighet er to av
de mest effektive virkemidlene for å føre en konsekvent og restriktiv
alkoholpolitikk. Disse medlemmer er sterkt kritisk
til å gjøre produkter med høyere alkoholprosent tilgjengelig i dagligvareforretninger,
da dette undergraver og utfordrer norsk alkoholpolitikk. Som Actis
– Rusfeltets samarbeidsorgan påpeker, er forslaget en dårlig strategi
for å få ned det helseskadelige forbruket. Disse medlemmer stiller
seg spørrende til at representantene i Dokument 8:27 S (2015–2016)
mener endringene vil kunne bidra til å nå alkoholpolitiske målsettinger
og være gunstig for folkehelsen. Det påpekes følgende:
«Dersom man åpner for salg av sterkøl i dagligvareforretninger,
vil det bli mulig for forbrukere å oppsøke et bredere utvalg øl
uten å måtte ta turen mellom brennevinshyllene man finner i Vinmonopolets
butikker. Å vri forbruket fra alkoholsterke produkter som brennevin
til alkoholsvakere produkter som øl, vil være i tråd med Norges
alkoholpolitiske målsettinger og også være gunstig for folkehelsen.»
Disse medlemmer lurer på holdet
i denne påstanden, og lurer videre på om representantene fra Venstre
erkjenner at argumentet er desto mer gyldig med motsatt fortegn.
Dette ved at forbrukerne i dagligvaren velger bort produkter med
lav alkoholprosent eller uten alkohol, til fordel for et bredt og
variert sortiment med sterkøl tilgjengelig i dagligvarebutikkene. Disse
medlemmer er spesielt bekymret for at en slik endring kan
påvirke unges alkoholbruk og salg til mindreårige. Som Vin- og brennevinforeningen
påpeker, debuterer unge i størst grad med øl fra dagligvareforretninger,
og økt tilgjengelighet for ølprodukter med høyere alkoholprosent
vil kunne resultere i økt forbruk og flere alkoholskader. Som Actis
også viser til i sitt høringsinnspill, har Juventes skjenkekontroll over
mange år vist at over 30 prosent av dagligvarebutikkene selger alkohol
til mindreårige. Disse medlemmer mener i likhet med
Actis at det vil være uansvarlig å la en bransje som ikke klarer
å kontrollere salg av vanlig øl, få ansvaret for å selge enda sterkere
varer.
Disse medlemmer viser til at
vinmonopolordningen er under stadig press, og at ordningen er avhengig
av folkelig oppslutning og legitimitet for å overleve. Disse
medlemmer mener forslaget utfordrer vinmonopolordningen,
en ordning som i dag er under press som følge av taxfreesalg og
økte taxfreekvoter. Disse medlemmer viser til at
Vinmonopolet er anerkjent og verdsatt av befolkningen, og at norsk
alkoholpolitikk i sum skal støtte opp under Vinmonopolet som ett
av de viktigste alkoholpolitiske virkemidlene vi har. Disse
medlemmer viser til at flere land i Europa nå ser til monopolordningen
i Norge, fordi de opplever store utfordringer knyttet til konsekvensene
av befolkningens alkoholkonsum. Det er viktig å holde fast ved at
Vinmonopolets formål er å bidra til begrenset tilgjengelighet til
alkoholholdig drikk, og at andre hensyn ikke kan gå foran dette. Disse
medlemmer mener det heller må bli enklere og bedre tilrettelagt
for at småskalaprodusenter som produserer sterkøl, får innpass hos
Vinmonopolet om de ønsker dette.
Disse medlemmer mener den foreslåtte
endringen vil svekke vinmonopolordningen ytterligere og synes det
er urovekkende at representantene fra Venstre og Fremskrittspartiet
setter kommersielle motiv over hensyn til folkehelsa og en solidarisk
og restriktiv alkoholpolitikk. Disse medlemmer mener
representantforslaget som skisserer endringer som vil gjøre produkter
med høyere alkoholprosent tilgjengelig for flere og bredere segmenter,
utfordrer hovedlinjene i norsk alkoholpolitikk.