I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå nødvendige regelendringer
og tiltak for å sikre at minoritetsspråklige får mulighet til å
kombinere ulike ordninger språkopplæring, introduksjonsordning og
andre ordninger med formell utdanning og arbeide – etter modell
fra forsøkene med opplæringstilbud for helsefagarbeidere i Røros og
Gloppen kommuner.»
Forslagsstillerne peker på at det er behov for
å bruke både tiden og pengene mer effektivt når flyktninger skal
integreres, og få opplæring og utdanning i Norge. Nødvendig fleksibilitet
i hele systemet som har ansvar for integrering, utdanning og arbeid,
må til. I tillegg er det nødvendig å se på endringer i bosettingsordningen. Forslagsstillerne
peker på at Integreringsprogrammet må gjøres mer fleksibelt og må
kunne benyttes til å gi formell kompetanse og forlenges når det
er en del av et fastlagt løp. Språkopplæring og arbeid må kobles
sammen så flyktningene oppnår bedre og mer formell kompetanse raskere.
Det er også behov for å tilpasse ulike utdanningsløp gjennom vekslingsmodellen
eller andre tilpasninger, slik at de kan rettes mer direkte mot
behov i kommunesektoren eller i annet lokalt arbeidsliv. Det vil
gi flere mulighet til fullført løp, mer praktisk opplæring og bedre
språkopplæring som en del av det formelle opplæringsløpet.
Flere steder i landet er det nå satt i gang
fireårige løp for helsefagarbeidere, blant annet i Røros og Gloppen
kommuner.
Bakgrunnen er de problemene som mange asylsøkere/flyktninger
har med å få seg utdanning og arbeid.
Det vises til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.
Komiteen sendte i brev av 24. november 2015 representantforslaget
til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet ved statsråd
Solveig Horne for vurdering. Statsrådens uttalelse følger av vedlagte
brev av 8. desember 2015.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Bjørn Erik Hollevik, Frank J. Jenssen, Mudassar
Kapur og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser
til forslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og Torgeir
Knag Fylkesnes om nødvendige regelendringer og tiltak for å sikre
flere minoritetsspråklige formell utdanning og arbeid raskt.
Komiteen viser til statsrådenes
vurderinger i brev av 8. desember 2015.
Komiteen mener en må utnytte
tiden og pengene effektivt i opplæringen og kvalifisering av flyktningene
som kommer til landet og får opphold her.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti påpeker det akutte og store
behovet det er for raskt å sikre at de som får beskyttelse i Norge,
skaffer seg kompetanse som kan gi arbeid. Det er mennesker med store
ressurser som kommer, og da må vi sørge for at disse ressursene
kan blir brukt til beste for den enkelte og samfunnet.
Disse medlemmer påpeker at det
er behov for å bruke både tiden og pengene mer effektivt når flyktninger
skal integreres, få opplæring og utdanning i Norge. Det er nødvendig
med fleksibilitet i hele systemet som har ansvar for integrering,
utdanning og arbeid. I tillegg er det nødvendig å se på endringer
i bosettingsordningen. Integreringsprogrammet må gjøres mer fleksibelt,
det må kunne benyttes til å gi formell kompetanse, og det må kunne
forlenges når det er en del av et fastlagt opplæringsløp. Språkopplæring,
formell kompetanse og arbeid må kobles sammen så flyktningene oppnår
bedre og mer formell kompetanse raskere. Det er også behov for å
se på hvordan ulike utdanningsløp gjennom vekslingsmodellen eller
andre tilpassinger, kan målrettes mer direkte mot behov i kommunesektoren
eller i annet lokalt arbeidsliv, slik at flere får en mer praktisk
opplæring og språkopplæring som en del av det formelle opplæringsløpet.
Bakgrunnen er de problemene som mange asylsøkere/flyktninger har
med å få seg utdanning og arbeid. Mange har ikke gode nok språkkunnskaper
til å få fullt utbytte av det ordinære skoletilbudet. Samtidig har
mange for dårlige norskkunnskaper til å kunne få jobb.
Disse medlemmer viser til at
målsettingen for forslaget er å:
Kvalifisere fremmedspråklige
voksne slik at de kan forsørge seg og familien og få fast jobb.
Se på ulike regioners behov for flere fagarbeidere,
bl.a. helsefagarbeidere, i årene framover.
Gi fremmedspråklige voksne en arena hvor
de kan lære seg norsk ved å koble sammen teori og praksis.
Disse medlemmer viser til at
det flere steder i landet nå er i gang 4-årige løp for helsefagarbeidere.
Det er slike forsøk i Sogn og Fjordane, og nå er det også startet
opp på Røros i Sør-Trøndelag. Utdanningstilbudet «Helsefag for minoritetsspråklige»,
bygger på et tilsvarende opplegg som Trondheim kommune og Sør-Trøndelag
fylkeskommune tilbyr. Dette er det viktig å få til mange steder
i landet.
Disse medlemmer viser til de
forsøkene som er i gang der elevene i løpet av fire år skal gjennomføre
videregående utdanning med samme fag- og timefordeling som ordinære
elever. Det vanlige utdanningsløpet er to år på skole og to år som
lærling. Disse elever får opplæringen organisert på en alternativ
måte: to dager undervisning og tre dager praksis i kommunehelsetjenesten.
Etter fire år vil de ha gjennomgått samme teori som elevene og hatt like
lang tid i lære som ordinære lærlinger. Utdanningen avsluttes med
fagprøve. Kommunene i regionen her stiller med praksisplasser og
etter hvert læreplasser.
Disse medlemmer viser til at
i Gloppen kommune har de hatt et slikt opplæringstilbud. Det har
vist seg vellykket i praksis, og elever er nå i ferd med å fullføre.
Til NRK Sogn- og Fjordane sier Tore Thorsnes, som er leder for Nav
i Sogn og Fjordane, at flere kommuner nå ønsker å få til en slik
utdanning for flyktninger. Han mener erfaringene fra Gloppen har
vært en suksess, men at regelverket gjør det for vanskelig og at
de har bedt direktoratet og departementet om å få et mer fleksibelt
regelverk for å kunne utvide dette tilbudet.
Disse medlemmer mener det haster
å få på plass nødvendig fleksibilitet i regelverket både når det
gjelder integreringsprogrammet, utdanningen, Navs ulike ordninger
og Voksenopplæringa, slik at denne måten å gi utdanning på blir
brukt i langt større omfang. Det viktige er at flyktninger og minoritetsspråklige
kan få en langt mer tilpasset og funksjonell bruk av det opplæringstilbudet
de har krav på, slik at språkopplæringene bli bedre, opplæring gir
formell kompetanse og at koblingen til lokalt arbeidsliv etableres
under opplæringene.
Disse medlemmer viser til Meld.
St. 16 (2015–2016) med forslag til ulike tiltak for grunnleggende
kvalifisering for voksne flyktninger og innvandrere.
Disse medlemmer viser til at
meldingen støtter retningen i dette representantforslaget og behovet
for å legge bedre til rette for at de som ønsker og har behov for
det, skal kunne ta grunnskoleopplæring og videregående opplæring
i introduksjonsprogrammet. Disse medlemmer viser
til at det da er behov for lovendringer og at de må komme raskt.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i meldingen mener det er behov for å endre rundskrivet
om introduksjonsordningen for å fjerne begrensningen om at kun deler
av videregående opplæring kan inngå i programmet. Disse medlemmer støtter
dette og mener at større deler av videregående opplæring eller videregående
opplæring på hel- eller deltid må kunne inngå i programmet for deltakere
som har rettigheter til det og kan ha utbytte av det.
Disse medlemmer mener også at
introduksjonsloven må endres for å stimulere til at kommunene bruker
muligheten til å forlenge programmet utover to år og at det blir
foretatt nødvendige regelendringer slik Nav i Sogn og Fjordane har
søkt om. Et slikt program kan fange opp minoritetsspråklige og gi
dem mulighet for fullført videregående utdannelse der det er hensiktsmessig
og nødvendig for å kunne komme i arbeid.
Disse medlemmer mener også at
ulike tiltak for at flere kommuner arbeidsretter introduksjonsprogrammet
og samarbeider med offentlige og private arbeidsgivere, er nødvendig
for å gi fremmedspråklige voksne en arena hvor de kan lære seg norsk
og koble sammen teori og praksis.
Disse medlemmer mener derfor
det er behov for fortgang i arbeidet med regelendringer, og at de
må favne bredt slik at flere kommer inn i kompetansegivende løp
og kan fullføre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå nødvendige regelendringer
og tiltak for å sikre at minoritetsspråklige får mulighet til å
kombinere ulike ordninger som språkopplæring, introduksjonsordning
og andre ordninger med formell utdanning og arbeide – etter modell
fra forsøkene med opplæringstilbud for helsefagarbeidere i Røros
og Gloppen kommuner.»
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreslå nødvendige regelendringer
og tiltak for å sikre at minoritetsspråklige får mulighet til å
kombinere ulike ordninger som språkopplæring, introduksjonsordning
og andre ordninger med formell utdanning og arbeide – etter modell
fra forsøkene med opplæringstilbud for helsefagarbeidere i Røros
og Gloppen kommuner.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:15 S (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og Torgeir Knag Fylkesnes
om nødvendige regelendringer og tiltak for å sikre flere minoritetsspråklige
formell utdanning og arbeid raskt – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Stortingets kommunal-
og forvaltningskomité 24.11.15 om representantforslag 15 S (2015-2016)
fra Karin Andersen og Torgeir Knag Fylkesnes. Svaret er utarbeidet med
innspill fra Kunnskapsdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet.
Representantene ber regjeringen foreslå regelverksendringer
og andre tiltak som skal gi innvandrere mulighet til å kombinere
tjenester og tilbud på tvers av sektorer. Representantene mener
introduksjonsprogrammet må bli mer fleksibelt og legge mer til rette
for utdanning og behov i arbeidslivet. En vekslingsmodell innen videregående
opplæring trekkes fram som et særlig egnet utdanningsløp for innvandrere,
og Røros og Gloppen nevnes spesielt. Det pekes på behovet for fleksibilitet
i regelverket som regulerer introduksjonsprogram, utdanning og NAVs ulike
ordninger.
Jeg er enig med representantene i at vi må utnytte
tiden og pengene effektivt i opplæring og kvalifisering av flyktninger
som kommer til landet og får opphold her. Jeg er enig i at det er
behov så langt som mulig å legge inn fleksibilitet i regelverket
som regulerer introduksjonsprogram, utdanning og NAVs ulike ordninger.
Dagens nivå på flyktningtilstrømningen vil utfordre kapasiteten
for eksempel i kommunesektoren, og understreker betydningen av et
effektivt kvalifiseringsarbeid. Vellykket integrering er avhengig
av innsats fra den enkelte selv. I tillegg krever det ofte innsats
fra flere sektorer lokalt for at den enkelte skal komme i gang med
livet sitt i Norge, kunne komme seg i arbeid og bli selvforsørget.
Regjeringen skal våren 2016 legge fram en melding
til Stortinget om livslang læring og utenforskap. Meldingen retter
seg mot voksne med svake grunnleggende ferdigheter, lav utdanning
eller som ikke får sin utdanning godkjent - og som står i fare for
å falle ut, eller som allerede har falt ut av arbeid. Innvandrere
er en sentral del av målgruppen. Meldingen er utarbeidet i fellesskap
av Kunnskapsdepartement, Arbeids- og sosialdepartementet og Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet. Målet er å utvikle en mer samordnet
og helhetlig politikk som skal bidra til at flere får en stabil tilknytning
til arbeidslivet. Gjennom meldingen om livslang læring og utenforskap
vil regjeringen fremme både tiltak som skal forbedre ordningene
i hver sektor og som skal gjøre tjenestetilbudet mer samordnet.
Det vil i samsvar med representantenes forslag for eksempel fremmes
tiltak for å legge bedre til rette for utdanning innenfor introduksjonsprogrammet.
For å gjøre opplæring for voksne mer fleksibel og individorientert
skal det også settes i gang forsøk med modulstrukturert opplæring
for voksne i utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogram. En av hensiktene
er å gjøre det lettere å kombinere videregående opplæring med introduksjonsprogrammet
og arbeidsrettede tiltak i NAV.
Den nye meldingen om integreringspolitikk som skal
legges fram våren 2016, skal vurdere hvordan virkemidlene vi har
for å få til rask bosetting og rask inntreden i arbeid og utdanning,
kan bli mer effektive og målrettede i lys av den økte asyltilstrømningen.
Representantene er inne på at språkopplæring
og arbeid må være mulig å kombinere, og at kvalifiseringen må rettes
inn mot behovene i lokalt arbeidsliv. Introduksjonsprogrammet skal
nettopp inneholde både opplæring i norsk og samfunnskunnskap og
tiltak som forbereder til arbeid eller utdanning. Regelverket gir
i dag kommunene stor fleksibilitet til å tilrettelegge programmet
ut fra individuelle behov. Mange kommuner har opparbeidet seg god
erfaring for eksempel med å kombinere språkopplæring og arbeidspraksis
fra et tidlig tidspunkt. Vi ser likevel at en del kommuner har utfordringer
med å tilby relevante tiltak og et individuelt nok tilpasset løp.
Flere pågående meldingsarbeider tar sikte på forbedringer av introduksjonsprogrammet
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Opplæring som tilbys gjennom NAV skal bidra til
at arbeidssøkere kvalifiseres til ledige jobber. Opplæringen gis
som kortvarige arbeidsmarkedskurs (AMO), eller som ordinær utdanning
for de som har nedsatt arbeidsevne. Opplæring kan også gis i kombinasjon
med for eksempel arbeidspraksis.
NAVs opplæringstilbud til arbeidssøkere vil
forsterkes fra 2016, gjennom opprettelse av et nytt to-årig yrkesrettet
opplæringstiltak. Dette er et tiltak som er innrettet mot arbeidssøkere
med svake kvalifikasjoner eller svake grunnleggende ferdigheter
som står uten rett til opplæring i det ordinære utdanningssystemet
eller innenfor introduksjonsordningen for innvandrere. Tiltaket legger
til rette for et utvidet samarbeid med fylkeskommunen for å få flere
arbeidssøkere til å fullføre videregående opplæring.
Personer som ikke har rett til dagpenger, kan motta
tiltakspenger mens de deltar på tiltak. Dagpenger er en midlertidig
ytelse ved arbeidsledighet og hovedregelen er at det ikke gis dagpenger
til personer under utdanning. Unntak fra denne hovedregelen er blant
annet knyttet til
opplæring i form
av arbeidsmarkedstiltak eller visse typer kortvarige utdanningsløp
opplæring som er tilpasset fullt arbeid
på særlige vilkår; utdanning/opplæring
påbegynt min. seks måneder før ledigheten
deltakelse på full tid i godkjent opplæring
i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere i inntil ett
år
deltakelse i introduksjonsprogrammet for nyankomne
innvandrere
Arbeids- og velferdsdirektoratet har foreslått noen
mindre justeringer i dagpengeregelverket som Arbeids- og sosialdepartementet
nå vurderer.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den
3. mars 2016
Helge André Njåstad | Eirin Sund |
leder | ordfører |