I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å integrere kunnskap om psykisk helse i skolens fag,
slik at barn og unge får en helhetlig opplæring om kroppens fysiske
og psykiske helse.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om en styrking av helsestasjons- og skolehelsetjenesten, herunder
en samtidig styrking av psykologkompetansen i tjenesten.
3. Stortinget ber regjeringen legge til
rette for systematisk dokumentasjon av nivået på den psykiske helsen
i Norge, herunder gjennomføre en befolkningsrepresentativ undersøkelse
av nivået på psykisk helse og forekomsten av psykiske lidelser i
landet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin
Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til representantforslaget.
Komiteen tar utgangspunkt i at
psykiske helseplager er en av Norges største folkehelseutfordringer.
Så mye som 50 prosent av befolkningen opplever en psykisk lidelse
i løpet av livet. 400 000 barn har foresatte med psykiske lidelser.
70 000 barn og unge har psykiske lidelser som krever behandling.
Psykiske lidelser belaster samfunnet økonomisk 50 prosent mer enn all
kreftsykdom, 50 prosent mer enn all hjertesykdom og står for 40
prosent av sykefraværet og 40 prosent av uføretrygdkostnadene. Depresjon
står alene for halvparten av kostnadene. For hver person som er
uføretrygdet på grunn av en psykisk lidelse, taper Norge 21 arbeidsår.
Ifølge Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet koster psykiske
lidelser samfunnet mer enn 185 mrd. kroner i året. Depresjon, angst
og alkoholmisbruk er dyrest og mest utbredt. Samtidig vet vi at mye
av dette kan forebygges.
Komiteen mener med dette som
bakgrunn at det er behov for en kraftig opptrapping av innsatsen
for psykisk helse blant barn og unge. Ikke minst fordi vi vet at
utviklingen de første leveårene og hvilke helsevaner et menneske etablerer
tidlig i livet, legger mye av grunnlaget for helsen senere i livet.
Forebygging koster, men er lønnsomt i et langsiktig samfunnsperspektiv,
i tillegg til at det vil gi mange mennesker sunnere og bedre liv.
Komiteen mener dette forebyggende
arbeidet må skje på mange ulike arenaer, men at fellesskolen er
en spesielt god arena fordi den er en møteplass for alle barn og
unge. Komiteen mener skolen som folkehelsearena bør
styrkes, og at arbeidet med psykisk helse må få en større plass
i dette arbeidet. 30 prosent av ungdom fullfører ikke skoleløpet,
og rapporter viser at hovedårsaken til frafallet er psykiske problemer. Samtidig
er frafall fra videregående skole på grunn av psykiske problemer
en av de største risikofaktorene for videreutvikling av psykiske lidelser,
rusmiddelproblemer, frafall fra arbeidsliv og tidlig uførhet. Komiteen mener
det haster å gjennomføre tiltak som kan bidra til å bryte denne
onde sirkelen.
Komiteen viser til formålsparagrafen
i opplæringsloven, som legger vekt på at elevene skal utvikle kunnskap,
ferdigheter og holdninger for å kunne mestre livene sine og for
å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. I Læreplanens
generelle del slås det fast at:
«Opplæringens mål er å ruste barn, unge og voksne
til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre.
Den skal gi hver elev kyndighet til å ta hånd om seg selv og sitt liv,
og samtidig overskudd og vilje til å stå andre bi (…).»
Komiteen viser til at det er
gjennomført ulike tiltak for å styrke arbeidet med et bedre psykososialt
skolemiljø. I forbindelse med NOU 2015:2 Å høre til – Virkemidler
for et trygt psykososialt skolemiljø, har Kunnskapsdepartementet
varslet at tiltak for helsefremmende skoler vil tillegges stor vekt.
Utdanningsdirektoratet skal bidra til å øke kompetansen for slikt
arbeid i skolen. «0–24-samarbeidet» er et utviklingsarbeid for å styrke
kommunenes og fylkeskommunenes arbeid med utsatte barn og unge under
24 år. Forsknings- og utviklingsoppdraget «Et lag rundt eleven»
skal prøve ut ulike modeller for å styrke læringsmiljøet. «Program
for bedre gjennomføring» skal rette innsatsen mot elever med høy risiko
for frafall. «Skolen som arena for barn og unges psykiske helse»
er et FoU-prosjekt hvor skoler og de lokale tjenestene skal bli
bedre på samhandling og samarbeid for elevenes mestring og læring.
Komiteen viser likevel til at
en rekke organisasjoner og miljøer har etterlyst en sterkere satsing
på psykisk helse i skolen. Det gjelder lærerorganisasjonene, der
Norsk Lektorlag har etterlyst større vekt på psykisk helse i skolen,
og der Utdanningsforbundet blant annet har tatt til orde for et
bedre lavterskel psykisk helsetilbud. Det gjelder elevene selv,
der Elevorganisasjonen har etterlyst en helhetlig satsing på psykisk helse,
og der SkoleProffene i regi av Forandringsfabrikken vil ha «livet
inn på timeplanen». Det gjelder organisasjoner på helsefeltet, der blant
andre Mental Helse og Norsk Psykologforening står sammen om kravet
om mer psykisk helse i skolen. Og det gjelder flere forskningsmiljøer,
der blant annet Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging
(NSSF) mener skolen må gi psykisk helse større plass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i flere fag er kompetansemål som blant annet sier
elevene skal lære seg sammenhenger mellom psykisk og fysisk helse,
forebygging og hva den enkelte kan gjøre for å forbedre sin psykiske helse. Flertallet viser
videre til at utredningen NOU 2015:8 Fremtidens skole – Fornyelse
av fag og kompetanser, er på høring, og at statsråden i sitt svarbrev
15. oktober 2015 til komiteen skriver at regjeringen vil vurdere
om og hvordan utredningen skal følges opp etter høringen.
Flertallet mener et viktig tiltak
for å forebygge, avdekke og raskere kunne sette inn tiltak mot psykiske
helseproblemer er å få flere yrkesgrupper som har kompetanse på
området, inn i skolen. Flertallet viser til at det
i statsbudsjettet for 2016 er bevilget 15 mill. kroner til prosjektet «Et
lag rundt eleven» for å prøve ut ulike modeller hvor andre yrkesgrupper
enn lærere inngår i skolenes personale for å styrke læringsmiljøet.
Flertallet viser til at skolehelsetjenesten
og helsestasjoner for ungdom er viktige arenaer for å forebygge
blant annet psykiske lidelser. Disse tilbudene skal være et lett
tilgjengelig lavterskeltilbud for barn og ungdom. Flertallet viser videre
til budsjettavtalen for 2016 mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre om å bevilge 100 mill. kroner til dette formålet,
som øremerkede midler, utover en styrking av det forebyggende helsearbeidet
for barn og unge på 200 mill. kroner i kommunenes frie inntekter.
Flertallet viser til statsrådens
svarbrev av 24. november 2015 til komiteen, hvor det fremgår at
departementet har startet arbeidet med å etablere et fellesregister
for psykisk helse og ruslidelser basert på allerede eksisterende nasjonale
registre. Et slikt register vil gi ny kunnskap om forekomst, årsaker
og risikofaktorer. Flertallet viser videre til at
dette er oppfølging av Folkehelsemeldingen, og at Norsk Folkehelseinstitutt
har fått i oppdrag å utvikle dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at fellesskolen
er en god arena for implementering av universelle og forebyggende
tiltak. Skolen har i mange år gitt god opplæring i ernæring og fysisk
aktivitet gjennom fagene Mat og helse og Kroppsøving. Disse medlemmer mener
at kunnskap om den psykiske helsen på samme måte må integreres i skolens
fag, slik at elevene får en helhetlig opplæring i kroppens fysiske
og psykiske helse.
Disse medlemmer mener at sammenhengen mellom
tanker, følelser og atferd er en grunnleggende kompetanse for å
forstå hvordan man fungerer som menneske. Disse medlemmer mener
at kompetansemålene i læreplanen i liten grad reflekterer at mennesket
består av kropp og sinn. Det er få kompetansemål i læreplanen knyttet
til sammenheng mellom fysisk og psykisk helse, og ingen kompetansemål
knyttet til kunnskap om følelser og påvirkninger på sinnet, vanlige
følelser og reaksjoner osv. Disse medlemmer mener
at kunnskap om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for utvikling
av psykiske plager er en forutsetning for å ivareta egen psykisk
helse og å ivareta andre.
Disse medlemmer viser til tall
fra Folkehelseinstituttet som anslår at rundt en femtedel av barn
og unge i Norge har psykiske plager som påvirker dem i hverdagen. Disse
medlemmer mener en satsing på skolehelsetjenesten er en satsing
på å forebygge frafall og å forebygge helseproblemer senere i livet. Disse
medlemmer mener at skolehelsetjenesten, sammen med helsestasjonene,
er gode lavterskeltilbud. Skolehelsetjenesten har en unik mulighet
til å treffe barn og unge og bidra til at de får rask hjelp når det
er nødvendig.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig med en offensiv satsing på helsestasjons- og skolehelsetjenesten,
samt at psykologkompetansen i tjenestene styrkes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer forslagene i dokumentet.
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteens utkast
til innstilling har vært forelagt helse- og omsorgskomiteen, som
i brev av 21. januar 2016 har oversendt følgende merknader:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til Dokument 8:134 S (2014–2015) om
satsing på psykisk helse i skolen. Flertallet viser til at grunnlaget
for en god, livslang helse legges i barne- og ungdomsårene, og at
gode oppvekstsvilkår for barn og unge er blant de viktigste oppgavene
i samfunnet. Flertallet mener at gode oppvekstsvilkår er et mål
i seg selv, samtidig som det legger grunnlaget for en god helse gjennom
livet. Flertallet mener et godt læringsmiljø, med dyktige lærere
og en skole der døren inn til helsesøsteren er åpen, er viktig for
å ruste barn og unge. Flertallet vil derfor understreke at det er
mye forebyggende helsearbeid i en godt utbygd skolehelsetjeneste,
og viser til at disse partier har stor oppmerksomhet på barn og unge,
herunder utvikling av helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Flertallet
vil minne om at det er kommunene som har ansvaret for å bygge opp
en tilgjengelig skolehelsetjeneste for barn og unge. Kommunenes
frie inntekter er i budsjettene for årene 2014, 2015 og 2016 styrket
med totalt 677,7 mill. kroner begrunnet i satsing på dette fra regjeringspartiene
og samarbeidspartiene Venstre og Kristelig Folkeparti.
Flertallet
viser til at det i budsjettforliket mellom regjeringspartiene og
Kristelig Folkeparti/Venstre i tillegg ble øremerket 100 mill. kroner
til økt bemanning i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, i tillegg
til enigheten om 200 mill. kroner til kommunene.
Et
annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
er spesielt fornøyd med at regjeringen tar barn og unge på alvor
og styrker det forebyggende arbeidet på psykisk helse- og rusfeltet.
Dette vises blant annet gjennom å legge om og styrke rekrutteringstilskuddet
til opprettelse av 150 nye psykologårsverk i budsjettet for 2016.
Dette flertallet er tilfreds med at regjeringen følger opp folkehelsemeldingen
og viderefører satsing på tiltak for psykisk helse i skolen, og
at satsingen på rask psykisk helsehjelp videreføres for utprøving
og evaluering.
Dette flertallet viser for øvrig til
at vår regjering fra budsjettet i 2014 videreførte satsingen på programmet
Psykisk helse i skolen, som den rød-grønne regjeringen foreslo å
avvikle.
Dette flertallet viser videre til at det
den 15. januar 2016 ble signert et nytt partnerskap mot mobbing,
som slår fast at alle barn og unge har rett til et læringsmiljø
uten mobbing. 12 sentrale organisasjoner i skole- og barnehagesektoren
vil arbeide sammen med regjeringen mot mobbing og for et godt læringsmiljø.
Dette flertallet har merket seg at gjennom partnerskapet forplikter
organisasjonene seg til både felles tiltak og tiltak i den enkelte
organisasjon. Partnerne skal blant annet bidra til å utvikle kompetanse
lokalt om virkemidler for å forebygge, avdekke og bekjempe mobbing
og krenkelser, spre informasjon og bygge lokale nettverk.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Dokument 8:134 S (2014–2015)
om satsing på psykisk helse i skolen. Disse medlemmer mener god
helse handler om muligheten for hver enkelt av oss til å leve gode
liv, og viser til at Arbeiderpartiets mål er et samfunn som fremmer god
fysisk og psykisk helse for alle. Disse medlemmer understreker at
det viktigste vi gjør for helsa til folk, er det vi gjør før folk
blir syke. Det handler om det vi gjør utenfor sykehus og legekontorer
– i familien, i barnehagen, på skolen, på arbeidsplassen – der vi
bor og lever våre liv.
Disse medlemmer mener forebygging
blant barn og unge og tidlig innsats er en av de viktigste helseinvesteringene
vi som samfunn kan gjøre. Disse medlemmer viser til at en god oppvekst varer
hele livet, og at en god psykisk helse er en forutsetning for dette.
Disse medlemmer mener at mer åpenhet og kunnskap om psykisk helse
i skolen vil kunne skape et mer åpent klassemiljø hvor den enkelte
gis verktøy til å gjøre seg forstått, bli sett og hørt. Et trygt,
åpent og godt klassemiljø vil kunne forebygge mobbing ved at elevenes
relasjoner til hverandre bedres, og det blir mer aksept for ulikhet.
Disse medlemmer viser til en norsk studie (Fosse, 2006) som viste at
omkring halvparten av de voksne pasientene som søkte poliklinisk
hjelp for psykiske lidelser, hadde vært utsatt for alvorlig mobbing
på skolen.
Disse medlemmer viser til at målsettingen
med forslaget er å bygge mental kapital ved at elevene skal lære
mer om hvordan de kan håndtere sin psykiske helse og føle seg trygge
på å snakke om sine vansker med andre. Disse medlemmer viser til
det helseforebyggende perspektivet ved å normalisere reaksjonsmønstre
og følelser, samt lære barn og unge mestringsstrategier for å håndtere
disse på en god måte.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er skolehelsetjenesten som i størst grad møter elevene når
det dreier seg om psykisk helse. Flere lokale undersøkelser konstaterer
at langt færre gutter enn jenter benytter seg av skolehelsetjenesten.
Et større fokus på psykisk helse i skolen vil derfor kunne treffe
denne målgruppen bedre.
Disse medlemmer mener at
skolehelsetjenesten sammen med helsestasjonen, er gode lavterskeltilbud.
Skolehelsetjenesten har en unik mulighet til å treffe barn og unge
og bidra til at de får rask hjelp når det er nødvendig. Disse medlemmer
mener vi må øke satsingen på skolehelsetjenesten, og viser til Arbeiderpartiets
alternative budsjett for 2016 som styrker skolehelsetjenesten med
200 mill. kroner i øremerkede midler. Disse medlemmer mener også skolehelsetjenesten
må utvikles, og vil vise til flere steder i landet hvor man har
funnet nye måter å organisere tilbudet på som treffer barn og unge
godt. I Nord-Trøndelag er ordningen Forsterket skolehelsetjeneste
innført på fylkets 11 videregående skoler. Gjennom denne ordningen
har alle elever i videregående skole muligheten for å ha inntil
fem samtaler med behandlere fra BUP på egen skole. Ordningen er mye
benyttet av elevene, og i tillegg deltar BUP i møter med skolenes
elevtjenester, med tanke på veiledning i elevsaker. Målet er å komme nærmere
elevgruppen. BUP kommer på skolen for å hjelpe til, ikke overta
andres oppgaver. Disse medlemmer mener skolehelsetjenesten og hjelpetilbud
til familier må organiseres på måter som samler fragmenterte ressurser
i skolene og koordinerer retningen på de forskjellige ressursene,
slik at det samlede tilbudet blir best mulig. Disse medlemmer viser
til at kommuner som satser på skolehelsetjenesten, har færre barnevernssaker.
Disse
medlemmer viser til Barneombudets rapport «Helse på barns premisser»
som peker på at god barnehelse handler om å sikre fysisk, psykisk
og sosial trivsel for barn. Først når vi klarer å sikre alle disse
elementene, kan vi snakke om god barnehelse.
Disse
medlemmer vil understreke at arbeidet for bedre psykisk helse er
en viktig og likeverdig del av folkehelsearbeidet. Den sosiale ulikheten
i psykisk helse gjør oss oppmerksomme på hvilken betydning menneskers
livsbetingelser har for helse og trivsel. Disse medlemmer viser
til Helsedirektoratets rapport Psykisk helse og trivsel i folkehelsearbeidet
(2014), som fremhever at dette feltet har flere kunnskapsutfordringer. Rapporten
anbefaler økt oppmerksomhet på forskning som omhandler hvordan forhold
på livets ulike arenaer påvirker psykisk helse, trivsel og livskvalitet.
Det er behov for kunnskap og evaluering av tiltak på universelt
nivå. Samtidig viser rapporten at vi har et tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag
til å handle på en rekke områder for å styrke befolkningens psykiske
helse og trivsel. Disse medlemmer vil fremheve at kunnskap om psykisk
helse i skolen er et slikt tiltak.
Komiteens
medlem fra Senterpartiet viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjersti
Toppe, Jenny Klinge, Heidi Greni og Per Olaf Lundteigen om en 5-årig
kommunal opptrappingsplan for psykisk helse, Dokument 8:41 S (2013–2014),
jf. Innst. 271 S (2013–2014). I Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2016 prioriterte Senterpartiet 400 mill. kroner i øremerkede
midler til en slik 5-årig kommunal opptrappingsplan for psykisk
helsearbeid. I tillegg kommer Senterpartiets satsing på en styrket kommuneøkonomi.
Dette medlem mener det er et stort behov for en generell styrking
av kommunenes tilbud innen psykisk helse, spesielt rettet mot barn
og unge. Da er øremerkede midler nødvendig i en opptrappingsfase.
Evalueringer av Opptrappingsplanen for psykisk helse (1998–2008)
viser at psykisk helse fikk høyere prioritet med en betydelig utbygging
av tjenestetilbudet i kommunene i opptrappingsperioden, men at det
fortsatt er udekkede behov for kommunale tjenester på feltet psykisk
helse, og at det er store forskjeller i tilbudet mellom kommunene.
Mens årsverksinnsatsen i kommunalt, psykisk helsearbeid økte sterkt
gjennom opptrappingsplanperioden, har den ikke økt siden 2007. Pasienter
skrives i dag raskere ut fra spesialisthelsetjenesten enn tidligere,
men likevel bruker bostedskommunene samlet sett ikke flere årsverk
til kommunalt, psykisk helsearbeid. Dette medlem viser til at regjeringen
har fremmet en opptrappingsplan for rusfeltet, men at regjeringspartiene
har stemt imot å innføre en tilsvarende satsing på området psykisk
helse.»
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å integrere kunnskap om psykisk helse i skolens fag, slik at barn
og unge får en helhetlig opplæring om kroppens fysiske og psykiske
helse.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en styrking av helsestasjons- og skolehelsetjenesten, herunder en
samtidig styrking av psykologkompetansen i tjenesten.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
systematisk dokumentasjon av nivået på den psykiske helsen i Norge,
herunder gjennomføre en befolkningsrepresentativ undersøkelse av nivået
på psykisk helse og forekomsten av psykiske lidelser i landet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:134 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Tove Karoline Knutsen, Karianne O.
Tung, Ruth Grung, Freddy de Ruiter, Niclas Tokerud, Trond Giske og
Christian Tynning Bjørnø om satsing på psykisk helse i skolen –
vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 4. februar 2016
Trond Giske | Anne Tingelstad Wøien |
leder | ordfører |