Stortinget traff 12. mai 2015 følgende vedtak
i samsvar med Innst. 262 S (2014–2015) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen:
I. Det oppnevnes en
uavhengig granskingskommisjon for brannen på Scandinavian Star.
Granskingskommisjonens formål er å vurdere om de faktiske forhold
som det er blitt redegjort for under Stortingets tidligere behandling
av saken, jf. bl.a. Innst. S. nr. 235 (1989–1990), St.meld. nr. 63
(1991–1992), jf. NOU 1991:1 a og b, samt Innst. S. nr. 108 (1992–1993),
gir et korrekt og fyllestgjørende bilde av saken i lys av den informasjonen
som senere er kommet frem. Kommisjonen skal videre vurdere de offentlige myndigheters
oppfølging av saken, herunder oppfølgingen av anbefalingene i de
ovennevnte dokumenter samt ivaretakelsen av overlevende og pårørende.
II. Stortingets presidentskap fastsetter
granskingskommisjonens sammensetning og mandat, herunder avgrensningen
mot den pågående etterforskningen av eventuelle straffbare forhold
i saken.
I henhold til Stortingets beslutning
har presidentskapet vedtatt følgende mandat for kommisjonen,
jf. Innst. 143 S (2015–2016):
1. Kommisjonen skal
vurdere om de faktiske forhold som det er blitt redegjort for under
Stortingets tidligere behandling av brannen på Scandinavian Star
(jf. bl.a. Innst. S. nr. 235 (1989–1990), St.meld. nr. 63 (1991–1992),
jf. NOU 1991:1 a og b, samt Innst. S. nr. 108 (1992–1993)) gir et
korrekt og fyllestgjørende bilde av saken. Kommisjonen skal videre
vurdere de offentlige myndigheters oppfølging av saken, herunder
oppfølgingen av de anbefalinger som ble gitt i ovennevnte dokumenter,
samt ivaretakelsen av overlevende og pårørende.
2. Kommisjonen skal ikke ta stilling til
spørsmål om strafferettslig ansvar.
3. Kommisjonen kan benytte både nasjonal
og internasjonal fagkompetanse i den grad dette anses nødvendig.
Det forutsettes at kommisjonen oppretter dialog med personer og
instanser som kan opplyse saken, herunder overlevende og pårørende.
Offentlige myndigheter forutsettes å stille til rådighet for kommisjonen
alt materiale som kommisjonen anser kan være av interesse for saken.
I den grad granskingen medfører kontakt med fremmed makt, skal Utenriksdepartementet
orienteres og deretter koordinere kontakten.
4. Kommisjonen starter sin gransking så
snart som mulig og utarbeider innen 1. juni 2017 en rapport med
sine konklusjoner til Stortingets presidentskap.
Kommisjonen antar selv den sekretærhjelp den anser
nødvendig.
Presidentskapet viser
til at granskingskommisjonen for brannen på Scandinavian Star forutsettes
å kunne innhente alle typer bevis som den mener er relevant for
sitt mandat, herunder også vitneforklaringer. En granskingskommisjon
har imidlertid ikke adgang til å kunne pålegge noen å avgi forklaring
direkte for kommisjonen. Riktignok kan kommisjonen kreve bevisopptak
ved domstolene etter domstolloven § 43 annet ledd, men en slik fremgangsmåte
er tungvint. På samme måte som det ble vedtatt særlover for blant
annet den stortingsoppnevnte granskingskommisjonen for Mehamn-ulykken
11. mars 1982, jf. lov 11. april 2003 nr. 20, samt for granskingskommisjonen for
gransking av påstander om ulovlig overvåking av norske borgere (Lund-kommisjonen),
jf. lov 25. mars 1994 nr. 6, foreslår presidentskapet at
det gis en særlov med regler om vitneforklaringer mv. for denne
kommisjonen.
I første ledd første punktum i
lovutkastet foreslås bestemt at den som innkalles til kommisjonen, plikter
å møte fram for den og avgi forklaring. Møte- og forklaringsplikten
gjelder som utgangspunkt uavhengig av oppholds- eller bosted. Tvistelovens
regler om fjernmøte, jf. § 13-1 og tvistelovforskriften kapittel
3, bør likevel kunne anvendes analogisk i den utstrekning kommisjonen
mener dette er hensiktsmessig.
Tvistelovens bestemmelser om rettsbøker foreslås
ikke gjort direkte gjeldende for kommisjonens avhørsprotokoller,
men det er naturlig at også disse bestemmelsene følges så langt
de passer. Kommisjonen bestemmer likevel selv hvordan forklaringer
skal opptas og registreres.
Det er ønskelig at flest mulig forklaringer
gis for samlet kommisjon, men det vil være praktisk at noen forklaringer
kan gis til enkelte av kommisjonens medlemmer, spesielt til lederen,
eventuelt til sekretariatet. Kommisjonen må kunne overlate til enkelte
av sine medlemmer eller til sekretariatet å oppta frivillige forklaringer.
Derimot må avhør etter at pålegg er gitt ved kjennelse etter § 3
foretas av samlet kommisjon.
I første ledd annet punktum fremgår
at vitneforklaringer skal avgis for lukkede dører. Det er lang praksis
for at møter i granskingskommisjoner ikke er offentlige, med mindre
kommisjonen selv finner grunn til det. Hensynet til sakens opplysning
i sin alminnelighet ivaretas best ved at vitnene kan forklare seg
uten at presse og publikum er til stede. Det vises ellers til drøftelsen
av dette spørsmålet i innstillingen til nevnte lov 25. mars 1994
nr. 6 for Lund-kommisjonen, jf. Innst. O. nr. 24 (1993–1994) fra den
særskilte komiteen nedsatt av Stortinget 8. desember 1993.
I første ledd tredje og
fjerde punktum gis tvistelovens regler om bevisforbud, bevisfritak
og vitneforsikring tilsvarende anvendelse.
I første ledd femte punktum åpnes
det for at kommisjonen kan beslutte anonymisering av en vitneforklaring.
En slik regel vil blant annet kunne hindre at kommisjonens medlemmer
på et senere tidspunkt blir pålagt å opplyse om kildene bak rapporten,
jf. også her Innst. O. nr. 24 (1993–1994).
I annet leddførste og annet punktum foreslås inntatt
regler om fremleggelse av skriftlige beviser, etter tilsvarende
mønster som i tvisteloven.
I tredje ledd oppstilles
en adgang for kommisjonen til å kreve seg forelagt eller få adgang
til realbevis, etter de samme retningslinjer som for vitnebevis
og skriftlig bevis.
Første ledd første punktum gir
kommisjonen adgang til å treffe kjennelse om møte- og forklaringsplikt
etter § 2. Det forutsettes at den som pålegges slik plikt får anledning
til å uttale seg før avgjørelse treffes. Annet
og tredje punktum gir adgang til å anke kjennelsen. Anke skjer direkte
til Høyesteretts ankeutvalg. Det forutsettes at ankeutvalget kan
prøve alle sider av saken.
Annet ledd første punktum har
regler om tvangsgjennomføring av rettskraftig kjennelse etter første
ledd. Annet punktum gir videre kommisjonen adgang
til å ilegge rettergangsstraff eller erstatning hvis kjennelsen
ikke overholdes. En eventuell sanksjon treffes ved separat kjennelse,
etter at vedkommende igjen har fått anledning til å uttale seg.
Også denne avgjørelsen kan ankes direkte til Høyesteretts ankeutvalg,
jf. forslaget til tredje punktum.
Bestemmelsen gir straffelovens regler om uriktig
forklaring tilsvarende anvendelse for kommisjonen. Vitnene bør forklare
seg under straffansvar også når de forklarer seg til noen som opptar
forklaring for kommisjonen, det vil si når kommisjonen har overlatt
til vedkommende å oppta forklaringen.
Straffansvar gjelder bl.a. ikke mistenkt som forklarer
seg uriktig om det forhold mistanken mot ham gjelder.
Presidentskapet viser til merknadene
ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om granskingskommisjonen for brannen på
Scandinavian Star
§ 1
Granskingskommisjonen nedsatt av Stortingets presidentskap
i henhold til Stortingets vedtak 12. mai 2015, for å granske brannen
på Scandinavian Star, kan foruten å begjære bevisopptak etter domstolloven
§ 43 mv., innhente bevis etter reglene i denne lov.
§ 2
Den som innkalles til avhør, plikter å møte for kommisjonen
og avgi forklaring. Forklaringen avgis for lukkede dører. Tvisteloven
§§ 22-1 til 22-11 og 24-4 gjelder tilsvarende. Kommisjonen kan kreve
at den som avgir forklaring, avlegger forsikring som nevnt i tvisteloven
§ 24-8 fjerde ledd. Tvisteloven §§ 24-8 første til tredje ledd,
24-10 annet ledd og 25-5 fjerde ledd gjelder tilsvarende. Etter
anmodning fra den som avgir forklaring, kan kommisjonen beslutte at
vedkommendes identitet ikke skal gjøres kjent.
Kommisjonen kan kreve at den som besitter et skriftlig
bevis, fremlegger det for kommisjonen. Kommisjonen kan ikke kreve
fremlagt de deler av et dokument som inneholder noe som besitteren
ville være utelukket fra eller fritatt for å avgi forklaring om.
Annet ledd gjelder tilsvarende for plikten til å fremlegge
eller gi adgang til andre ting som kommisjonen beslutter å undersøke.
§ 3
Etter at vedkommende er gitt adgang til å uttale seg, kan
kommisjonen gi pålegg etter § 2 ved kjennelse, jf. tvisteloven § 19-1
annet ledd bokstav d. Kjennelsen kan ankes til Høyesteretts ankeutvalg,
jf. tvisteloven § 30-1 annet ledd. Tvisteloven § 30-9 gjelder tilsvarende.
Når en person ved rettskraftig kjennelse er gitt et pålegg
etter § 2, gjelder tvisteloven §§ 24-5 og 26-8 tilsvarende. Etter
at vedkommende er gitt adgang til å uttale seg, kan kommisjonen
ilegge den som ikke etterkommer et rettskraftig pålegg, rettergangsstraff eller
erstatningsplikt etter domstolloven §§ 205, 206, 207 og 209. Kommisjonens
avgjørelse kan ankes til Høyesteretts ankeutvalg, jf. første ledd
annet og tredje punktum.
§ 4
Om straffansvar for uriktig forklaring for kommisjonen
eller den som opptar forklaring for kommisjonen, gjelder straffeloven
§ 221 tilsvarende.
§ 5
Om godtgjørelse til den som etterkommer et pålegg etter
§ 2, gjelder lov 21. juli 1916 nr. 2 om vitners og sakkyndiges godtgjørelse
mv. tilsvarende. Kommisjonens avgjørelse kan ikke ankes.
§ 6
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den
17. desember 2015
Olemic Thommessen | Marit Nybakk | Kenneth Svendsen |
| | |
Svein Roald Hansen | Ingjerd Schou | Line Henriette Hjemdal |