I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
utarbeide en egen «Barnas transportplan» og legge denne inn som en
integrert del av Nasjonal transportplan.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for
at «Barnas transportplan» inneholder konkrete forslag til tiltak
for å gjøre hverdagen tryggere for barn og unge som ferdes i trafikken.»
For nærmere begrunnelse for forslaget vises
til dokumentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C.
Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og vedlagte uttalelse, datert 27. oktober 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen mener at barnas behov
skal veie tungt ved utformingen av fremtidens transportløsninger,
og at representantene i dette forslaget fremhever viktige hensyn
i transportpolitikken.
Komiteen vil framheve at hensynet
til barn og unge er viktig i samfunnsplanleggingen, og at det er
særlige grunner som gjør at rammebetingelsene for barn i transportsystemet
bør ha en særskilt omtale i utformingen av transportpolitikken.
Komiteen støtter forslagstillernes
synspunkter hva gjelder barnas behov i transporthverdagen som trygg
skolevei og sikre soner, sikker transport, sikre holdeplasser og
formålsrettet trafikkopplæring.
Komiteen vil også framheve at
arbeidet med å redusere trafikkulykker har gitt spesielt gode resultater
for barn og unge. I 1970 var andelen trafikkdrepte i aldersgruppen
0–15 år hele 18 pst., mens den i 2010 var redusert til 3 pst. Den
gode utviklingen med færre trafikkdrepte barn og unge forsetter.
Det er registrert to drepte så langt i år, mot fem drepte på samme
tidspunkt i 2014.
Komiteen støtter forslagsstillernes
intensjon om å samle omtalen av løsninger som gavner trafikantgruppen
barn og unge med en egen overbygning i transportplanen, og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med utarbeidelse
av Nasjonal transportplan om å samle omtalen av løsninger for trafikantgruppen barn
og unge i et eget kapittel i form av en egen Barnas transportplan
for å styrke helheten i Nasjonal transportplan.»
Flertallet, komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til merknader fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti
i Innst. 291 S (2011–2012) hvor komiteens flertall skriver at:
«… det vil være en styrke for transportplanleggingen
dersom det i NTP også finnes en egen Barnas transportplan. Virkemidler
for å skape bedre betingelser for én bestemt trafikantgruppe har
ofte positiv effekt for alle reisende. Dette flertallet mener en
egen Barnas transportplan vil styrke helheten i Nasjonal transportplan.»
Komiteen mener også
den fysiske tilretteleggingen der barn og unge vokser opp, er en
viktig faktor for en trygg oppvekst, motorisk utvikling og god helse. Komiteen mener
det er viktig å planlegge for et samfunn der trygge oppvekstmiljø
har gode møtesteder, muligheter for lek og aktivitetsfremmende omgivelser.
Derfor mener komiteen at det er en sammenheng mellom transport-,
areal- og trafikksikkerhetspolitikk, og at denne integrasjonen må
finne sted både på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.
Komiteen vil vise til plan- og
bygningsloven og rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og
unges interesser i planlegging. Komiteen registrer
at plan og bygningslovens formål, femte ledd sier følgende:
«Prinsippet om universell utforming skal ivaretas
i planlegging og kravene til det enkelte byggetiltak. Det samme
gjelder hensynet til barn og unges oppvekstsvilkår og estetisk utforming
av omgivelsene».
Komiteen merker seg at det settes
strenge nasjonale føringer og krav til lokale og regionale myndigheter
gjennom loven og retningslinjene. Komiteen mener
nasjonale myndigheter bør stille like strenge krav til seg selv
i arbeidet med Nasjonal transportplan. Komiteen finner
det derfor naturlig at barn og unges interesser og mulighet for
en trygg oppvekst, motorisk utvikling og god helse skal veie tungt
og videre være en integrert del av Nasjonal transportplan. Komiteen mener
videre det er svært viktig at et slikt tiltak ikke går på bekostning
av alt annet arbeid som gjøres for å ivareta barn og unges interesser
på transportfeltet, som f.eks. Nasjonal trafikksikkerhetsplan.
Komiteen viser til at det i representantforslaget løftes
frem en rekke tiltak som vil være viktige inn i arbeidet med Barnas
transportplan. Komiteen forventer at temaer som omtales
i representantforslaget, herunder trygg skolevei, sikre soner rundt
skolene, sikker transport, sikre holdeplasser og ikke minst forebyggingsaspektet blir
godt ivaretatt i Barnas transportplan.
Komiteen viser til at stortingsmeldingen
om Nasjonal transportplan presenterer regjeringens forslag til strategi
for transportpolitikken. Med en planperiode på ti år, og med revisjon
hvert fjerde år, er Nasjonal transportplan det politiske dokument
som i dag er best egnet til å se de ulike tiltak i sammenheng og
i en lengre tidshorisont. Komiteen vil peke på at
det i transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2014–2023
i liten grad ble lansert konkrete tiltak relatert til barn og unge,
og at transport i et livsløp ikke ble omhandlet særskilt. Det er
avgjørende at Barnas transportplan tas inn i Nasjonal transportplan slik
at tiltak kan ses i sammenheng med den øvrige transport- og kommunikasjonspolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
har særlig merket seg forslaget om at busser som kjører skoletransport
bør merkes tydelig med egne skilt bak og på sidene, og at dette
i første omgang kan legges inn som et anbudskrav fra transportkjøper
i påvente av en lovendring.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med utarbeidelse
av Nasjonal transportplan om å samle omtalen av løsninger for trafikantgruppen barn
og unge i et eget kapittel i form av en egen Barnas transportplan
for å styrke helheten i Nasjonal transportplan.
II
Dokument 8:4 S (2015–2016) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Fredrik Grøvan, Line Henriette
Hjemdal, Anders Tyvand og Hanne Thürmer om å utarbeide en egen Barnas
transportplan – vedlegges protokollen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. desember
2015
Linda C. Hofstad Helleland | Morten Stordalen |
leder | ordfører |