Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C.
Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og vedlagte uttalelse, datert 28. oktober 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen vil bemerke at ifølge
Luftfartstilsynet er det svært sjelden at det oppleves luftfartshendelser
i Norge hvor det avdekkes misbruk av rusmidler. Komiteen mener
det er nødvendig med gode rutiner for kontroll med rusmiddelmisbruk
i transportsektoren, og viser til at en ordning med obligatorisk
rusmiddeltesting av besetningsmedlemmer nå er til vurdering av Luftfartstilsynet. Komiteen vil
imidlertid bemerke på generelt grunnlag at nye regulerings- og kontrollgrep
bør formålsbegrenses.
Komiteen støtter statsrådens
initiativ der Luftfartstilsynet er bedt om å gjøre en vurdering
av situasjonen rundt rusmiddelmisbruk i luftfarten, og av hvilke
nye kontrollgrep som kan være aktuelle. Komiteen mener
at det er viktig at denne vurderingen og mulige kontrollformer tar for
seg flere rusmidler enn alkohol.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev der det fremkommer at på kort sikt vil det være mest nærliggende
å gjennomføre alkotest. Et slikt pålegg vil kunne gjennomføres av
flyselskapene selv, eller sikkerhetspersonell på flyplassen. Komiteen vil
bemerke at dette er et kontrollgrep som forutsetter lovendring.
Det er samtidig slik at det arbeides på europeisk nivå gjennom EASA
med felleseuropeiske regler for sporadisk rusmiddeltesting av besetningsmedlemmer. Komiteen er
tilfreds med at norske myndigheter vil følge nøye med på det arbeidet
som gjøres på europeisk nivå, og at vår innsats rettes inn mot disse
prosessene.
Komiteen støtter utgangspunktet
om at Luftfartstilsynet først må gjøre ferdig utredningen om misbruk
av rusmidler i luftfarten før det er aktuelt å gjennomføre regelendringer. Komiteen mener
det imidlertid er viktig at det vurderes muligheter for en midlertidig
styrket kontrollinnsats innenfor rammen av dagens regelverk.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere muligheten for
en midlertidig styrket kontrollinnsats knyttet til rusmiddelmisbruk
i luftfarten i påvente av Luftfartstilsynets utredning.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Venstre, vil bemerke at luftfarten i Norge er preget av
høy sikkerhet og videre at alle aktører innen luftfarten jobber
med god sikkerhet som formål. Flertallet mener at
arbeidet med sikkerhet i luftfarten dreier seg om en rekke faktorer, herunder
krav til materiell og betingelser for flypersonell. Flertallet vil
bemerke at ettersom flytrafikken er grenseoverskridende er det av stor
betydning at det er størst mulig grad av felles regler i internasjonal
luftfart. Flertallet vil understreke at sikkerheten
i norsk luftfart er god, noe som underbygges av at i 2014 ble ingen passasjerer
alvorlig skadet i den kommersielle lufttrafikken. Flertallet vil
imidlertid påpeke at den uheldige episoden i august, med berusede besetningsmedlemmer,
er en viktig påminnelse om at sikkerhetsarbeid er en kontinuerlig
prosess, og at bruk av rusmidler er en sikkerhetsutfordring for
flere deler av transportsektoren.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta en lederrolle
internasjonalt i arbeidet med å sikre nulltoleranse for alkoholmisbruk
i luftfarten.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at promilletesting
av piloter og kabinpersonale før flyvning kommer på agendaen i de
nordiske land ved å ta saken opp i Nordisk ministerråd, med formål å
få i stand et felles nordisk regelverk.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti mener det trengs nytt regelverk
og bedre rutiner for å fange opp piloter og kabinpersonale som er
påvirket av alkohol før en flyvning. Disse medlemmer mener
det ikke kan overlates til tilfeldighetene hvorvidt promille blir
oppdaget før en flyvning, og disse medlemmer viser
til at det i dag ikke finnes lovpålagte rutiner for kontroll. Disse medlemmer mener
dagens system i for stor grad avhenger av tips fra publikum eller
tilfeldige politikontroller. Disse medlemmer mener
dagens system er altfor sårbart og at det derfor må innføres strengere
regulering hvor blant annet nye kontrollrutiner inngår. Disse
medlemmer viser til statsrådens svarbrev hvor det gjøres rede
for Luftfartstilsynets foreløpige innspill til representantforslaget,
og hvor Luftfartstilsynet peker på at det kan være grunn til å anta
at rusmisbruk blant besetningsmedlemmer utgjør en viss sikkerhetsrisiko
i Norge. Det fremgår av statsrådens svarbrev at obligatorisk rusmiddeltesting
av besetningsmedlemmer før flyging, slik det foreslås i representantforslaget,
er ett av tiltakene Luftfartstilsynet vurderer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere regelendringer
som sikrer at promillekontroller av piloter og kabinpersonale implementeres
i rutinene før flyvning, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Luftfartstilsynet mener en slik test
trolig vil være mest aktuelt for flygere som tjenestegjør på passasjerfly. Dette
medlem er enig med Luftfartstilsynet i at det på kort sikt
vil være mest aktuelt med testing i form av pusteprøve i alkometer.
Alkotest av besetningsmedlemmer vil enten kunne gjennomføres i det enkelte
flyselskaps regi, eller rutinemessig av det ordinære sikkerhetspersonellet
på flyplassen. Dette medlem viser til statsrådens
svarbrev hvor det fremgår at dersom Luftfartstilsynet skal pålegge
aktørene å gjennomføre en slik test, antas det å ville kreve en
endring av dagens lovhjemmel i luftfartsloven. Dette medlem mener
de nødvendige lovhjemler må komme på plass for å sikre muligheten
for rutinemessig kontroll. Dette medlem mener derfor
at forslaget om regelendringer slik det er formulert i representantforslaget
er høyst relevant og nødvendig.
Dette medlem mener rutinemessige
alkoholtester kan skje gjennom installasjon av alkolås i fly eller
ved hjelp av regelendring som sikrer at kontroller implementeres
i rutinene før hver flyvning.
Dette medlem viser videre til
at luftfarten er en internasjonal bransje, og dette medlem er derfor
enig med forslagsstillerne i at Norge bør ta en lederrolle i arbeidet
med å sikre nulltoleranse for alkoholmisbruk.