Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til de foreslåtte endringene
i statsbudsjettet for 2015 under Olje- og energidepartementet, og
til omtalen av Aasta Hansteen.
Komiteen har ingen merknader
til de foreslåtte endringene.
Komiteen merker seg at bygging
av plattformen Aasta Hansteen i Korea blir dyrere og mer forsinket
enn antatt ved behandling av PUD. Kostnadsoverskridelsene som er
relatert til byggingen er svært høye relatert til kontraktssummen på
plattform og understell.
Komiteen viser til Oljedirektoratets
vurdering slik de fremkommer i Prop.97 S (2012–2013):
«Selv om teknologikvalifisering er gjennomført, så
ønsker OD å peke på at utbyggingsløsningen inneholder en rekke elementer
som er nye og uprøvde for operatøren og/eller for norsk sokkel. Det
er derfor risikoelementer ved prosjektet som forutsetter svært god
prosjekt- og kontraktstyring hos operatøren. OD ønsker også å gjøre
oppmerksom på at utbyggingen skal skje i en periode med svært høyt
aktivitetsnivå i petroleumsnæringen, noe som kan gi utfordringer
mht. ressurstilgang og kostnader. OD registrerer at ny informasjon
om leveringstider fra leverandørene har ført til at forventet produksjonsstart
er utsatt fra fjerde kvartal 2016 til tredje kvartal 2017.»
Komiteen konstaterer at Oljedirektoratets
advarsler var betimelige, og at valg av leverandør i dette tilfellet
har påført prosjektet store ekstrakostnader og forsinkelser, som
vil føre til redusert og forsinket skatteinngang for staten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener at erfaringene fra Aasta Hansteen-prosjektet
og andre prosjekter som har hatt store forsinkelser og kostnadsøkninger,
tilsier at det er behov for sterkere myndighetsinvolvering og vurdering
før valg av leverandører blir gjort, og at Oljedirektoratet bør
tilføres kompetanse til å forestå disse vurderingene.