Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
Prop. 144 L (2014–2015) om endringer i statsborgerloven (krav om
norskkunnskaper og bestått prøve i samfunnskunnskap) og til kopi
av brev om retting av feil fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
v/statsråd Horne til Stortingets president, datert 24. november
2015. Komiteen viser til forslagene regjeringen ber
om tilslutning til:
For å få rett til
norsk statsborgerskap skal søkere beherske et minimum av norsk muntlig
og ha bestått prøve i samfunnskunnskap på norsk.
Departementet foreslår samtidig hva som
skal gi unntak fra kravene i statsborgerloven og at disse fastsettes
i forskrift på et senere tidspunkt.
At personkretsen som må dokumentere gjennomført
norskopplæring for å få norsk statsborgerskap, utvides til å gjelde
søkere mellom 18 og 67 år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, slutter seg til det å sikre at
de som blir norske statsborgere behersker et minimum av norsk muntlig,
har grunnleggende kunnskaper om det norske samfunnet, som kunnskap
om viktige historiske, sosiale, økonomiske, kulturelle og politiske
forhold i Norge, og har fått kunnskap om egne rettigheter, muligheter
og plikter i det norske samfunnet.
Flertallet viser til at enkelte
høringsinstanser har påpekt fare for at noen grupper blir indirekte diskriminert
fordi de i motsetning til de aller fleste andre ikke har mulighet
til å oppnå ferdighetene som trengs. Flertallet viser
også til at flere høringsinstanser er opptatt av rettssikkerhet
ved at alle sikres et like godt tilbud om opplæring for å kunne
oppfølge de nye kravene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til disse bekymringene og
ber om at erfaringene med endringene følges nøye.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener det er viktig at norske
statsborgere kan norsk og er godt kjent med den norske kulturen
og samfunnet for øvrig. Språket er viktig for å utøve et sosialt
liv og gir også den enkelte tilhørighet til Norge.
Videre støtter et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
regjeringens forslag om at testen i samfunnskunnskap også skal tas
på norsk. Dette flertallet mener personer som søker
statsborgerskap i Norge etter minst 7 års oppholdstid i landet,
bør beherske norsk både muntlig og skriftlig. Dette flertallet viser
til at norsktesten og test i samfunnskunnskap kan tas flere ganger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, erkjenner at det for enkelte vil
være krevende å avlegge prøven i samfunnskunnskap skriftlig, for
eksempel fordi man mangler grunnleggende leseferdigheter. Det må
derfor være anledning til å avlegge prøven muntlig, slik også departementet
legger opp til i sin omtale av § 23 i forskrift om norskopplæring
mv.
Flertallet viser til at departementet
i proposisjonen sier at
«intensjonen med prøve i samfunnskunnskap på norsk
ikke er å teste deltakernes leseferdigheter. Som signalisert i høringen
og i punkt 5.3 i proposisjonen, er det aktuelt å revidere prøven
slik at den ikke stiller så strenge krav til språkkunnskaper».
Flertallet forutsetter at regjeringen
følger opp dette, og sikrer en utforming av prøven i samfunnskunnskap
som ivaretar dette.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,mener videre at det må foreligge særlige
vilkår for å kunne avlegge samfunnskunnskapstesten på annet språk enn
norsk frem til en ny test i samfunnskunnskap er klar.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre støtter krav om at den som søker om statsborgerskap
må dokumentere at en har grunnleggende ferdigheter i muntlig norsk,
nærmere bestemt at det må dokumenteres ferdigheter tilsvarende gjennomført
avsluttende prøve i muntlig norsk med resultatet A2 eller bedre,
men mener det er åpning for dette allerede i dagens lovverk og støtter
dermed ikke regjeringens forslag til endringer.
Disse medlemmer mener en utvidelse
av personkretsen til 18–67 år vil kunne ramme allerede svakere stilte
grupper som eldre analfabeter som ikke har hatt mulighet til å gå
på skole i hjemlandet. Dette forslaget vil føre til at denne og
andre sårbare grupper ikke vil ha mulighet til å få innvilget norsk
statsborgerskap. Disse medlemmer støtter ikke utvidelse
av personkretsen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre en utforming
av prøven i samfunnskunnskap som korresponderer med A2-nivå i norsk.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at statsborgerskapsseremonien bør bli obligatorisk
for alle som får innvilget statsborgerskap og har fylt 12 år. Å
delta i denne seremonien og avlegge et troskapsløfte er viktig for å
vise og stadfeste sin tilknytning til Norge. Det å delta aktivt
i en offentlig seremoni vil kunne føre til økt tilknytning, medansvar
og følelse av sterkere tilhørighet til Norge og de verdiene som landet
bygger på.
Dette medlem fremmer på dette
grunnlag følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre offentlig
statsborgerskapsseremoni obligatorisk for alle over fylte 12 år,
som oppfyller vilkårene og får innvilget norsk statsborgerskap.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
påpeker at det å lære seg norsk gir også bedre muligheter til å
bruke den kompetansen folk har med seg, til å delta i samfunnet
og følge opp barna sine på skole og fritidsaktiviteter. Det er viktig
at norskopplæringen er omfattende og differensiert nok, og av god
nok kvalitet, til at det gir en reell mulighet til å lære seg språket. Flertallet understreker
viktigheten av at språkopplæringen er praksisnær og styrker muligheten
folk har til å utøve det yrket de har med seg, for eksempel gjennom
arbeidsplasstilknyttet opplæring.
Flertallet arbeider for at prøver
som brukes i opplæring i norsk og samfunnskunnskap, skal være godt
kjent for arbeidsgivere og andre utdanningsinstitusjoner slik at
de kan fungere som dokumentasjon på norskkunnskaper.
Flertallet mener opplæringen
i norsk og samfunnskunnskap må gjøres fleksibel. Noen vil trenge
kortere opplæring, andre lengre.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at det å lære seg norsk gir også bedre muligheter til å bruke den
kompetansen folk har med seg, til å delta i samfunnet og følge opp
barna sine på skole og fritidsaktiviteter. Det er viktig at norskopplæringen
er omfattende og differensiert nok, og av god nok kvalitet, til
at det gir en reell mulighet til å lære seg språket. Dette
medlem understreker viktigheten av at språkopplæringen er
praksisnær og styrker muligheten folk har til å utøve det yrket
de har med seg, for eksempel gjennom arbeidsplasstilknyttet opplæring.
Dette medlem arbeider for at
prøver som brukes i opplæring i norsk og samfunnskunnskap skal være
godt kjent for arbeidsgivere og andre utdanningsinstitusjoner slik
at de skal fungere som dokumentasjon på norskkunnskaper.
Dette medlem mener opplæringen
i norsk og samfunnskunnskap må gjøres fleksibel. Noen vil trenge
kortere opplæring, andre lengre.
Dette medlem går imot forslaget
om at det stilles som krav å ha bestått prøve i samfunnskunnskap
og norsk for å få norsk statsborgerskap. Dette medlem understreker
at nøkkelen til god integrering er å lære seg norsk. Å beherske
språket i det samfunnet en bor i, er en forutsetning for å klare
seg godt. Språket er nøkkelen til kontakt med andre, til vennskap,
til forståelse av kultur og for å kunne beherske en jobb.
Dette medlem viser til høringsuttalelsen
til Vox, som er kompetansemiljø på språkopplæring:
«Vox stiller seg likevel ikke bak departementets forslag
om å innføre krav om bestått norskprøve og samfunnskunnskapsprøve
på norsk for å bli norsk statsborger. Vox mener at dagens ordning med
krav om gjennomført pliktig opplæring og obligatoriske avsluttende
prøver i norsk og i samfunnskunnskap er tilstrekkelig for å sikre
at nye norske statsborgere har nødvendige språkferdigheter og kunnskaper
om samfunnet.»
Vox skriver videre følgende til pkt. 2.2 Krav
om å bestå test i samfunnskunnskap på norsk:
«Ved å kreve at prøven i samfunnskunnskap skal avlegges
på norsk, vil man risikere at prøven enten ikke oppfyller målene
i læreplanen, eller at man stiller et krav til norskferdigheter
som ikke er i samsvar med det foreslåtte norskkravet i høringsnotatet.»
Dette medlem mener at dersom
prøven skal avlegges på norsk, vil den enkeltes norskferdigheter
kunne påvirke resultatet på prøven. Det vil si at noen kan ha tilstrekkelige
kunnskaper om samfunnet, men likevel ikke bestå prøven på grunn
av manglende norskferdigheter. En slik prøve vil med testfaglige
begreper ikke være valid; den vil ikke måle det den gir seg ut for
å måle (Bachman 1990, Borsboom 2013).
Dette medlem mener at testen
vil kunne fremstå som urettferdig fordi det er svært forskjellige forutsetninger
hos dem som må gjennomføre den, og at den derfor potensielt vil
forsterke skillet mellom ressurssvake og ressurssterke søkere. For
eksempel vil eldre analfabeter og ungdom uten skolegang stå med
helt andre forutsetninger for læring. Når søkere med ulike forutsetninger bedømmes
på like vilkår, vil man måtte kunne regne med at dette slår uheldig
ut for noen grupper søkere. Det er nærliggende å se for seg at utlendinger
med lang botid, og som på alle andre måter deltar og er integrert
i samfunnet, forblir avskåret fra de rettighetene statsborgerskap
innebærer.
Det bidrar også til å øke dette skillet at en
kandidat som ikke består samfunnskunnskapstesten må betale prøveavgift
for ny prøve selv. Det fremgår ikke hvor stor prøveavgiften vil
være.
Dette medlem mener regjeringen
ikke har valgt å utvide eller styrke undervisning og individuell
oppfølgning. Dette medlem mener at andre tiltak enn
det foreslåtte er bedre egnet til å oppnå formålet om integrering
og til å sikre en likere behandling, enn det en språkprøve som inngangsbillett
til statsborgerskap vil være. Slik forslaget står nå, gis det inntrykk
av at formålet er å begrense antall statsborgerskap, fremfor å integrere
dem som oppfyller vilkårene for statsborgerskap ellers. Dette
medlem mener at statsborgerskap er et gode, og at det er
bra at de som er bosatte her ønsker statsborgerskap, noe som øker
lojaliteten til Norge. Tiltak for å gjøre statsborgerskap mer vanskelig
å oppnå og mer utilgjengelig for vanskeligstilte, tjener ikke et godt
formål.