I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
prioritere den kommunale jordmortjenesten i de årlige budsjettene for
å sikre en opptrapping i tråd med Stortingets mål for jordmortjenesten.
2. Stortinget ber regjeringen endre finansieringsordningen
for jordmortjenesten på bakgrunn av en evaluering av takstordningen
for jordmødre, slik at det blir mer attraktivt for kommuner å ansette
jordmødre.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for
finansieringsordninger for jordmortjenesten som stimulerer til samhandling
mellom primær- og spesialisthelsetjenesten og desentraliserte tilbud.
4. Stortinget ber regjeringen sikre at
utdanningskapasiteten for jordmødre samsvarer med målene Stortinget
har satt for jordmortjenesten.
5. Stortinget ber regjeringen utarbeide
en strategi for økt bruk av heltidsstillinger i den kommunale jordmortjenesten,
for å hindre frafall og sikre samfunnsnyttig anvendelse av jordmødrenes
5-årige utdanningskompetanse.»
Jordmortjenesten i kommunene er svært viktig for
en god svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg og som arena for
forebyggende folkehelsearbeid for mor og barn. Det har ved flere anledninger
de siste årene vært enighet i Stortinget om å styrke svangerskaps-,
fødsels- og barselomsorgen.
Helsedirektoratets retningslinjer for svangerskapsomsorgen
anbefaler at kvinner skal kunne velge om de vil gå til oppfølging
hos jordmor, lege eller hos begge. Det betyr at oppfølging av jordmor
i svangerskapet skal være et reelt alternativ for alle gravide kvinner.
Forslagsstillerne viser til at dette ikke er situasjonen i mange
kommuner i dag med så få stillinger pr. kommune, og det er sannsynlig
at det ikke er et likeverdig tilbud om oppfølging av jordmor til
gravide kvinner i Norge.
I forslaget vises det til at den kommunale jordmortjenesten
ble lovfestet i 1995, men at utbyggingen av jordmortjenesten i kommunene
har vært beskjeden. Forslagsstillerne mener det er for lav jordmordekning
i kommunene til at jordmortjenesten kan oppfylle de forventningene som
ligger i Stortingets vedtak og Helsedirektoratets faglige retningslinjer
for svangerskaps- og barselomsorgen.
Liggetiden ved norske fødeavdelinger har over flere
år gått ned, og forslagsstillerne påpeker at kort liggetid på barselavdeling
ved et sykehus, uten planlagt og faglig god oppfølging den første tiden
hjemme, kan være en fare for pasientsikkerheten. Særlig i den første
barseltiden har jordmødrene avgjørende fagkompetanse om mor og barn.
Forslagsstillerne mener videre at for å sikre et helhetlig pasientforløp
må det ligge til rette for godt samarbeid og samhandling mellom
helseforetak, helsestasjon, fastlege og jordmortjenesten. Det er
også ventet at jordmødres oppgaver vil utvides ytterligere kommende
år, blant annet som følge av utvidet forskrivningsrett. Det er da også
viktig – i henhold til forslagsstillerne – å sikre jordmødre tilbud
om hele stillinger og hindre frafall fra yrket.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra
Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, viser til forslaget om å styrke jordmortjenesten
i norske kommuner. Komiteenvil
understreke at jordmortjenesten i kommunene er svært viktig for
en god svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg og som arena for
forebyggende folkehelsearbeid for mor og barn. Svangerskaps-, fødsels-
og barselomsorgen skal sikre en god start på livet og har et helsefremmende
og sykdomsforebyggende perspektiv. Komiteen viser
til at den kommunale jordmortjenesten ble lovfestet i 1995, men
at utbyggingen i jordmortjenesten har vært beskjeden. Ifølge Statistisk
sentralbyrå (SSB) var det i 2013 0,7 jordmødre ansatt pr. kommune
i Norge.Komiteen vil
vise til at det i mange år har vært stor faglig og politisk enighet
om viktigheten av jordmortjenesten i kommunene, samtidig som det
har vært stor enighet om at kapasiteten i jordmortjenesten må økes.
Komiteen registrerer at det fortsatt
er lav jordmordekning i kommunene, sett i forhold til de forventningene
som ligger i Stortingets vedtak og de faglige retningslinjene for
svangerskaps- og barselomsorgen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er enig i at en godt fungerende jordmortjeneste
i kommunene er svært viktig for å kunne gi gravide og fødende et
godt svangerskap og god fødsels- og barselomsorg. Disse medlemmer mener
også at jordmødre kan være viktige aktører i det forebyggende folkehelsearbeidet,
ikke bare inn mot mor og barn, men også inn mot tenåringer og ungdom.
Disse medlemmer viser til at
et sentralt mål for regjeringen er å styrke det helsefremmende og
forebyggende arbeidet i kommunene. Svangerskaps- og barselomsorg
er en sentral del av dette arbeidet. Gravide skal få en trygg og
god oppfølging underveis i svangerskapet.
Med samhandlingsreformen er det viktig å se
de kommunale helse- og omsorgstjenestene i sammenheng, og disse
medlemmer viser til at regjeringen i Meld. St. 26 (2014–2015)
Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet,har
foretatt en helhetlig gjennomgang av de kommunale helsetjenestene.
I meldingen foreslås en rekke tiltak på området barn og unge fra
0 til 19 år, blant annet en styrking av helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
I tillegg er det foreslått å lovfeste krav om jordmorkompetanse i
helse- og omsorgstjenesteloven. Disse medlemmer viser
til at jordmortjenesten i kommunene vil være et sentralt tema når
meldingen behandles på Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at regjeringen
i samarbeid med Kristelig Folkeparti og Venstre har styrket helsestasjons- og
skolehelsetjenesten med til sammen 455 mill. kroner gjennom kommunerammen
i 2014 og 2015, og har foreslått en ytterligere styrking med 200
mill. kroner gjennom kommunerammen i 2016. I KOSTRA er det registrert
9 flere jordmorårsverk i 2014 enn i 2013. KOSTRA-tallene viser at
de fleste kommuner har prioritert å styrke helsesøstertjenesten,
noe flertallet synes er positivt. Med en total økning
på 112 årsverk i helsestasjons- og skolehelsetjenesten i 2014 mener flertallet at
kommunene er godt i gang med å styrke tjenesten. Med midlene som er
avsatt i kommunerammen for 2015 og 2016, bør det være gode muligheter
for kommunene til å styrke jordmorkompetansen.
Flertallet er enige i at målet
må være økt bruk av heltidsstillinger der det er ønskelig og hensiktsmessig. Flertallet er
derfor fornøyd med at regjeringen i tråd med målene i regjeringsplattformen
nå arbeider for å redusere bruken av ufrivillig deltid og midlertidighet
i offentlig sektor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at
den samme regjeringen som har svekket arbeidsmiljøloven slik at
arbeidsgivere kan ansette midlertidig i flere tilfeller, sier den
jobber for å redusere midlertidigheten. Disse medlemmer viser
til at sterk politisk styring er nødvendig for å få bukt med uønsket
deltid i sektoren, og mener det burde vært bred enighet om å ta
nødvendige og tøffe grep for å sikre trygge og hele jobber.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at endringene
i arbeidsmiljøloven og sosialtjenesteloven, jf. Prop. 39 L (2014–2015) bidrar
til å styrke regjeringens mål om et trygt, fleksibelt og familievennlig
arbeidsliv med plass til alle, og sikrer høy sysselsetting og lav
arbeidsledighet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at mangelen på jordmødre, og potensialet i en bedre utbygd kommunal
jordmortjeneste, er godt dokumentert. Disse medlemmer vil
vise til Kommunal Rapport (2015) som har kartlagt at nærmere 200
kommuner står helt uten et tilbud om kommunejordmor. Det er rundt
60 000 gravide årlig i Norge, og det er færre enn 300 jordmorårsverk
i kommunene. I retningslinjene for svangerskapsomsorgen står det
at gravide skal ha mulighet til selv å velge om hun vil gå til bare
jordmor, eller til fastlege, eller en kombinasjon.
Disse medlemmer viser til Statistisk
sentralbyrå (SSB), som 15. juni 2015 la frem nye årsverkstall for
2014 gjennom KOSTRA. Tallene viser at en styrking av helsestasjons-
og skolehelsetjenesten i 2014 med frie midler på 180 mill. kroner
ikke utgjorde nevneverdig effekt for jordmortjenesten. Fra 2013
til 2014 økte antall årsverk i helsestasjons- og skolehelsetjenesten med
112, eller 2,6 prosent. Disse medlemmer vil bemerke
at det kun er registrert ni flere jordmorårsverk i 2014 sammenlignet
med 2013.
Disse medlemmer forventer at
regjeringen, jf. regjeringserklæringen, bygger ut jordmortjenesten
i kommunene, slik at brukerne kan velge jordmor når de ønsker. St.
meld. nr. 12 (2008–2009) slo fast at familiens valgfrihet med hensyn til
lege eller jordmor i svangerskapsomsorgen ikke er reell, med for
få jordmorstillinger og små stillingsbrøker. Disse medlemmer vil vise
til at gjennomsnittlig stillingsbrøk for jordmoryrket i kommunene
i dag ligger på 60 prosent, ifølge KS. Helsedirektoratet har vært tydelig
på at man bør bort fra dagens ordning, hvor majoriteten av jordmødrene
jobber alene i små deltidsstillinger. Helsedirektoratet har også i
mange år og i flere sammenhenger vist til nødvendigheten av, og
potensialet i, en styrking av den kommunale jordmortjenesten, herunder
i «Utviklingsstrategi for jordmortjenesten – Tjenestekvalitet og
kapasitet» 2010.
Disse medlemmer viser til at
jordmortjenesten blant annet som følge av de nasjonale faglige retningslinjene
for barselomsorgen (Helsedirektoratet 2014) og de reviderte retningslinjer
for svangerskapsomsorgen når det gjelder å avdekke vold og overgrep
mot gravide for å forebygge og bekjempe vold i nære relasjoner,
er pålagt nye oppgaver som vil være vanskelig å følge opp i kommunene
med dagens bemanningssituasjon. Dagens retningslinjer tilsier blant
annet at alle gravide skal kunne velge mellom oppfølging hos jordmor
og hos lege gjennom svangerskapet. I tillegg er det stor enighet
om at tidlig livsstilssamtale, der å kartlegge hjemmesituasjon,
avdekke vold, bruk av alkohol, røyk/snus og andre rusmidler, medisinbruk,
kosthold, helse og fysisk aktivitet er aktuelle temaer, er et godt forebyggende
og helsefremmende tiltak for mor og barn både på kort og lang sikt.
Det er også innført utvidet rekvisisjonsrett for jordmødre.
Disse medlemmer mener summen
av de nye oppgavene og utviklingen som i flere år har gått i retning
av kortere sykehusopphold for fødende, må tilsi en langt større
satsing på den kommunale jordmortjenesten. I retningslinjene for barselomsorgen
regnes barseltiden som de seks første ukene etter fødsel. For brorparten
av de fødende tilbringes det meste av denne tiden i hjemmet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det har vært stor politisk enighet om viktigheten av jordmortjenesten, men
at dette ikke har ført til en utbygging av den kommunale jordmortjenesten
som svarer til de politiske forventningene om hva tjenesten skal utrette. Disse
medlemmer mener derfor det er viktig å få fortgang i arbeidet
med å endre finansieringsordningen for jordmortjenesten. Behovet
har vært adressert av Stortinget i mange år. Disse medlemmer viser
til Dokument 8:121 S (2010–2011) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Sonja Irene Sjøli, Bent Høie, Øyvind Halleraker, Elisabeth Røbekk
Nørve og Elisabeth Aspaker om tiltak for å styrke kapasiteten og
kvaliteten i den kommunale jordmortjenesten. I forslaget heter det:
«Stortinget ber regjeringen evaluere takstordningen
for jordmødre og finne andre mer effektive tiltak for å stimulere
til en styrking av jordmortjenesten i kommunene.»
I Innst. 407 S (2010–2011) skriver en samlet komité:
«Komiteen slutter seg til statsrådens beslutning om
å gjennomgå takstsystemet for jordmødre og vurdere dette ut fra
formålet og eventuelt i sammenheng med tilsvarende systemer for
andre yrkesgrupper. Komiteen er enig i at dagens takstsystem kan
virke begrensende på jordmødrenes yrkesutøvelse, og som økonomisk
insitament kan det virke mot sin hensikt. Komiteen vil understreke
at finansieringsordningen må bygge opp under å sikre kvaliteten
i tilbudet og at helsefremmende og forebyggende arbeid skal lønne seg.
Komiteen mener at tilbud som gruppeveiledning (foreldreforberedende
samtaler mv.) og livsstilsveiledning er viktige forebyggende arbeid
som må utvikles. Større vektlegging av forebyggende helsetjenester
i kommunene er også et sentralt mål i samhandlingsreformen.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener finansieringsordningen
for jordmortjenesten på bakgrunn av en evaluering av takstordningen
for jordmødre må endres slik at det blir mer attraktivt for kommuner
å ansette jordmødre. I dag er det slik at det «lønner» seg for kommunene
å sende gravide til fastlege i stedet for til jordmor, som de må
finansiere over eget budsjett. Disse medlemmer viser
til statsrådens svar på skriftlige spørsmål (Dokument 15:711 (2014–2015)
og Dokument 15:732 (2013–2014)), der helse- og omsorgsministeren
oppgir å ville avvente fremleggelsen av primærhelsemeldingen før
regjeringen tar stilling til endringer av finansieringsordningen
for jordmødre. Disse medlemmer viser til at meldingen
nå er lagt frem, og at det derfor ikke lenger er noen grunn til
å vente.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at samhandlingsreformen
har bidratt til å gi den kommunale helse- og omsorgstjenesten en
viktigere rolle enn tidligere. Flertallet vil påpeke
at kommunenes ansvarsområde favner bredt, og at regjeringens mål
med å gjennomføre kommunereformen og med Meld. St. 26 (2014–2015)
Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet, er å tilrettelegge
for at fremtidens kommuner, langt bedre enn i dag, skal kunne fylle
denne rollen mer helhetlig. Også når det gjelder finansiering av
ulike oppgaver i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, vil det være
viktig å se tjenestene i sammenheng. Flertallet viser
til at takstsystemet for jordmødre utgjør ett av flere elementer
i en offentlig finansiering av helse- og omsorgstjenesten, og at fremtidig
finansiering av både forebyggende og kurativ virksomhet tematiseres
i Meld. St. 26 (2014–2015). Flertallet viser til
at regjeringen vil komme tilbake med en mer helhetlig finansiering
av helse- og omsorgstjenesten etter at Stortinget har besluttet
hvordan meldingen skal følges opp.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Meld. St. 26 (2014–2015) Primærhelsemeldingen
og forslag til modeller for hvordan kommunale helsetjenester kan
finansieres. Disse medlemmer imøteser videre utredning
av hvordan tjenestene kan stimulere til mer forebyggende aktivitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil derfor
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag
til tiltak som kan bedre kvaliteten og øke kapasiteten i jordmortjenesten
i kommunene.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ikke støtter en stor utredning der
en vurderer avvikling av hele ordningen med folketrygdfinansiering
av helsetjenester, og mener at en bedre finansiering av jordmortjenesten
og forebyggende aktivitet kan gjøres uten en slik gjennomgående
endring av dagens finansieringssystem. Disse medlemmer mener
det haster med å sikre en bedre finansiering av jordmortjenesten
og at dette ikke kan skyves enda mer ut i tid.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
en faglig forsvarlig oppfølging av retningslinjene for svangerskaps-
og barselomsorgen forutsetter god oppfølging i kommunene både fra
helsestasjon ved helsesøster og fra jordmortjenesten. Å sikre et
helhetlig pasientforløp krever at det ligger til rette for godt
samarbeid og samhandling mellom helseforetak, helsestasjon, fastlege
og jordmortjenesten.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om å
endre finansieringsordningen for jordmortjenesten på bakgrunn av
en evaluering av takstordningen for jordmødre, slik at det blir
mer attraktivt for kommuner å ansette jordmødre. Ny finansieringsordning
må stimulere til samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
og desentraliserte tilbud.»
«Stortinget ber regjeringen sikre at utdanningskapasiteten
for jordmødre samsvarer med målene Stortinget har satt for jordmortjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi for
økt bruk av heltidsstillinger i den kommunale jordmortjenesten,
for å hindre frafall og sikre samfunnsnyttig anvendelse av jordmødrenes
5-årige utdanningskompetanse.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at det helsevitenskapelige fakultet ved UiT, Norges arktiske
universitet, lenge har ønsket å etablere en 5-årig profesjonsmaster
i jordmorfag. Dette medlem mener at jordmødre har
en nøkkelrolle i arbeidet med seksuell og reproduktiv helse, som
inkluderer kvinnehelse i et livsløpsperspektiv, svangerskapsomsorg,
fødsel, barseltid og ungdomshelse. Dette medlem viser
til at det er stor enighet om å bygge opp og forsterke jordmortjenestene,
særlig i kommunene, og viser i den forbindelse til Folkehelsemeldingen
(Meld. St. 19 (2014–2015)), Primærhelsemeldingen (Meld. St. 26 (2014–2015))
og den varslede ungdomshelsestrategien. Dette medlem mener at
mer tilgjengelige jordmødre og en utbygget helsestasjonstjeneste
spiller en grunnleggende viktig rolle i det forebyggende arbeidet
i kommunene. Dette medlem tror at en 5-årig integrert
jordmorutdanning kan bidra til å gi relevante og konkrete erfaringer
i nytenkning, modernisering og utvikling av jordmorutdanningen og
jordmødres arbeidsområde i Norge. Dette medlem mener
også at det er et viktig poeng at jordmorstudenter får samme vilkår
som andre studenter med tanke på sammenheng mellom utdanningslengde,
oppnådd akademisk grad og en mer avklart praksisveiledning i kommunal
helsestasjon og jordmortjeneste i utdanningsløpet. Dette
medlem ber på grunnlag av dette om at Helse- og omsorgsdepartementet
tar initiativ til en dialog med Universitetet i Tromsø med sikte på
utarbeidelse av fagplan for masterutdanning i jordmorfag ved Universitetet
i Tromsø med tilhørende praksisavtaler med et utvalg kommuner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at NOKUT har en avgjørende
rolle som kvalitetssikringsorgan ved at det er de som godkjenner
nye utdanningstilbud. Disse medlemmer mener derfor
at Stortinget bør være varsom med å opprette nye utdanningstyper,
ettersom det vil undergrave et godt fungerende kvalitetssikringssystem.
Disse medlemmer viser til merknad
i innstilling til primærhelsemeldingen (Meld. St. 26 (2014–2015)),
hvor det fremgår at en er opptatt av å styrke kvinnehelsen og mener
at kvinner i alle livsfaser vil kunne dra nytte av at jordmødre får
utvidet sitt arbeidsfelt i kommunene. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer at regjeringen vurderer mulighetene for å legge
til rette for en bedre utnyttelse av jordmors kompetanse, slik at
de kan bidra i en mer helhetlig kommunal tjeneste rundt den friske
kvinnen ved å ivareta flere slike tjenester knyttet til kvinners helse. Disse
medlemmer mener dagens utdanning av jordmødre virker hensiktsmessig med
tanke på at denne yrkesgruppen i fremtiden vil kunne ta ansvar for
flere helsetjenester for friske kvinner. Dagens jordmorutdanning
tar utgangspunkt i en treårig bachelorutdanning i sykepleie, deretter
toårig etterutdanning eller mastergrad i jordmorfag som tilbys ved
flere høgskoler. Disse medlemmer viser til at Høgskolen
i Oslo og Akershus ved studiested Kjeller startet opp landets første
masterutdanning i jordmorfag i januar 2015. Høgskolen har i den
sammenheng også opprettet landets første jordmorprofessorat og en
forskningsgruppe med jordmødre og helsesøstre.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at hovedutfordringen i norsk jordmortjeneste i dag er at kommunene
tilsetter for få jordmødre, ikke at det haster med å endre utdanningsforløpene
og arbeidsfeltet.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag
til tiltak som kan bedre kvaliteten og øke kapasiteten i jordmortjenesten
i kommunene.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme sak om å endre
finansieringsordningen for jordmortjenesten på bakgrunn av en evaluering
av takstordningen for jordmødre, slik at det blir mer attraktivt
for kommuner å ansette jordmødre. Ny finansieringsordning må stimulere
til samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjenesten og desentraliserte
tilbud.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sikre at utdanningskapasiteten
for jordmødre samsvarer med målene Stortinget har satt for jordmortjenesten.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi for
økt bruk av heltidsstillinger i den kommunale jordmortjenesten,
for å hindre frafall og sikre samfunnsnyttig anvendelse av jordmødrenes
5-årige utdanningskompetanse.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:112 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe og Jenny Klinge om å
styrke jordmortjenesten i norske kommuner – vedlegges protokollen.
Det vises til brev datert 19. mai d.å. fra helse-
og omsorgskomiteen der man ber om min uttalelse vedrørende ovennevnte
representantforslag. De konkrete forslagene er som følger:
Forslag 1: Stortinget ber
regjeringen prioritere den kommunale jordmortjenesten i de årlige budsjettene
for å sikre en opptrapping i tråd med Stortingets mål for jordmortjenesten.
Forslag 2: Stortinget ber
regjeringen endre finansieringsordningen for jordmortjenesten på bakgrunn
av en evaluering av takstordningen for jordmødre, slik at det blir
mer attraktivt for kommuner å ansette jordmødre.
Forslag 3: Stortinget ber
regjeringen sørge for finansieringsordninger for jordmortjenesten som
stimulerer til samhandling mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
og desentraliserte tilbud.
Forslag 4: Stortinget ber
regjeringen sikre at utdanningskapasiteten for jordmødre samsvarer med
målene Stortinget har satt for jordmortjenesten.
Forslag 5: Stortinget ber
regjeringen utarbeide en strategi for økt bruk av heltidsstillinger
i den kommunale jordmortjenesten, for å hindre frafall og sikre
samfunnsnyttig anvendelse av jordmødrenes 5-årige utdanningskompetanse.
Et sentralt mål for Regjeringen er å styrke
det helsefremmende og forebyggende arbeidet i kommunene. Svangerskaps-
og barselomsorg, som er blant de oppgavene jordmor vanligvis utfører,
er en sentral del av dette arbeidet. Ett av målene i regjeringsplattformen
er derfor også å bygge ut jordmortilbudet i den kommunale helse-
og omsorgstjenesten.
Med samhandlingsreformen har den kommunale helse-
og omsorgstjenesten fått en viktigere rolle. Kommunereformen skal
legge til rette for at kommunene skal kunne fylle denne rollen. Kommunens
ansvarsområde favner bredt. Det er viktig å se dette i sammenheng.
Det gjør vi i Meld. St. 26 (2014-2015) Fremtidens primærhelsetjeneste
– nærhet og helhet som ble lagt frem 7. mai i år. Flere av
punktene i regjeringsplattformen berører primærhelsetjenesten, og
noe av bakgrunnen for stortingsmeldingen var å kunne se disse samlet.
Svangerskaps- og barselomsorgstjenester i kommunen
er i hovedsak knyttet til helsestasjonsvirksomheten, selv om et
flertall av gravide kvinner også har én eller flere konsultasjoner
hos sin fastlege. I Meld. St. 26 foreslås flere tiltak på området
barn og unge fra 0 til og med 19 år, blant annet en fortsatt styrking
av helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
I stortingsmeldingen er det også foreslått å lovfeste
kompetansekrav i helse- og omsorgstjenesteloven. Noen typer kompetanse
anses av Regjeringen som så grunnleggende for den kommunale helse-
og omsorgstjenesten at de bør fremgå av lov. Her inngår jordmor-
og helsesøsterkompetanse. Meldingen skal etter planen behandles
i november.
Statistisk sentralbyrå la 15. juni frem nye
årsverkstall for 2014 gjennom KOSTRA (KommuneSTatRApportering).
Tallene viser at en styrking av helsestasjons- og skolehelsetjenesten i
2014 med 180 mill. kroner gjennom kommunerammen, har hatt effekt,
og at kommunene er godt i gang med å styrke tjenesten. Fra 2013
til 2014 økte antall årsverk i tjenesten med 112 eller 2,6 prosent.
Økningen var størst for helsesøstre med 157 årsverk. Det er registrert
9 flere jordmorårsverk i 2014 sammenlignet med 2013. «Personell
med annen fagutdanning» er redusert med 93 årsverk.
Regjeringen har fortsatt å styrke helsestasjons- og
skolehelsetjenesten i 2015 med ytterligere 270 mill. kroner i kommunerammen.
I tillegg er det varslet ytterligere 200 mill. kroner til tjenesten
i 2016 i kommuneproposisjonen; totalt 655 mill. kroner. Bevilgningen
for 2014 og 2015 videreføres som en del av kommunerammen.
KOSTRA-tallene for 2014 viser at de fleste kommunene
har prioritert å styrke helsesøstertjenesten i 2014. Helsesøster
er en sentral aktør, men mange kommuner har også behov for å styrke
kapasiteten i andre personellgrupper knyttet til helsestasjons-
og skolehelsetjenesten. Med midlene som er avsatt i kommunerammen for
2015, bør det være gode muligheter for kommunene til å styrke blant
annet jordmorkompetansen.
Regjeringen er opptatt av flerfaglighet, samordning
og tilgjengelighet i tjenestene. For å oppnå dette er vekst i årsverk
viktig, men ikke det eneste som har betydning. Innholdet i, og arbeidsformer
i tjenesten, og ikke minst samhandlingen med andre tjenester og
sektorer, er nødvendig for gode tjenester. For eksempel vil lokal
oppfølging av kvinnen, barnet og familien som følge av tidligere
utskrivning fra fødeinstitusjonene enn før, måtte utvikles over
tid og tilpasses lokale forhold. Da Helsedirektoratet la frem den
nye barselretningslinjen for litt over et år siden, var allerede
noen kommuner i ferd med å utvikle og prøve ut nye arbeidsformer,
for eksempel ved å tilby tidlig hjemmebesøk til barselfamilier.
Også når det gjelder finansiering av ulike oppgaver
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, er det viktig å se tjenestene
i sammenheng. Takstsystemet for jordmødre, som representantene tar
opp, utgjør ett av mange elementer i en offentlig finansiering av
helse- og omsorgstjenester. Fremtidig finansiering av både forebyggende
og kurativ virksomhet tematiseres i Meld. St. 26. Dette er derfor
noe jeg må komme tilbake til etter at Stortinget har besluttet hvordan meldingen
skal følges opp.
Når det gjelder utdanningskapasiteten for jordmødre,
er jeg enig i at utdanning av og tilgang på helsepersonell er av
stor betydning for å ivareta og utvikle gode helsetjenestetilbud
til befolkningen. Statistisk sentralbyrå gjennomfører jevnlige fremskrivninger
av arbeidsmarkedet for helse- og sosialpersonell. De siste fremskrivningene, som
er fra 2012, viser at den eksisterende utdanningskapasiteten sannsynligvis
vil være tilstrekkelig til å sikre balanse i arbeidsmarkedet for denne
gruppen.
Det er Kunnskapsdepartementet som har hovedansvaret
for utdanningene, herunder dimensjoneringen av disse. Kunnskapsdepartementet regulerer
utdanningskapasiteten av kandidater innen enkelte helseutdanninger,
herunder jordmorutdanningen. Vurderingen av kapasiteten i helseutdanningene
inngår i regjeringens årlige budsjettprosesser og konklusjonene
presenteres i de årlige budsjettframleggene. I vurderingen blir det
tatt hensyn til tilgjengelig kunnskap om hvilke personell- og kompetansebehov
helse- og omsorgstjenestene vil ha i fremtiden.
Jeg er enig i målet om økt bruk av heltidsstillinger
der dette er ønsket og hensiktsmessig. Det er uheldig med oppsplitting
i mange små stillingsbrøker, særlig dersom dette også medfører frafall
fra jordmoryrket. Det er imidlertid viktig å huske på at kommunene
er forskjellige. Mange steder vil det være mest hensiktsmessig at
kommuner samarbeider om å ha den kompetansen det er behov for. Regjeringen
arbeider for å redusere bruken av ufrivillig deltid og midlertidighet
i offentlig sektor, og for å etablere en heltidskultur i arbeidslivet.
Dette er tydeliggjort i regjeringsplattformen.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
vil i løpet av 2015 legge frem en melding til Stortinget om likestilling
mellom kvinner og menn. Denne meldingen vil se nærmere på det kjønnsdelte
arbeidsmarkedet og bruk av deltid, særlig innenfor kvinnedominerte
yrker.
St. meld. nr. 12 (2008-2009) En
gledelig begivenhet – Om en sammenhengende svangerskaps-, fødsels-
og barselomsorg la et viktig grunnlag for videre utvikling
og kvalitetsforbedring av tilbudet til gravide og barselfamilier.
Det ble gitt mange oppdrag til Helsedirektoratet som en oppfølging
av meldingen. Helsedirektoratet har utarbeidet veileder for fødselsomsorgen,
retningslinje for hjemmefødsel, retningslinje for barselomsorgen
og oppdatert Retningslinjer for svangerskapsomsorgen fra 2005 på
tema vold mot gravide; hvordan avdekke vold. Det er utviklet regionale,
lokalt tilpassete planer for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen,
og det er etablert samarbeidsavtaler mellom helseforetak og kommuner,
om blant annet forebyggende helsetjenester og jordmortjenester (jf. helse-
og omsorgstjenesteloven § 6), der ett siktemål med avtalene er felles
utnyttelse av jordmorressursene.
Det pågår også andre arbeid av betydning for forebyggende
helsearbeid og helsestasjons- og skolehelsetjenesten, blant annet
arbeidet med en ungdomshelsestrategi.
Helsedirektoratet arbeider nå med en faglig
retningslinje for helsestasjons- og skolehelsetjenesten og har påbegynt
en revisjon av de eksisterende retningslinjer for svangerskapsomsorgen
fra 2005.
Nasjonale faglige retningslinjer skal bidra
til at helse- og omsorgstjenestene har god kvalitet, gjør riktige
prioriteringer, ikke har uønsket variasjon i tjenestetilbudet, løser
samhandlingsutfordringer og tilbyr helhetlige pasientforløp. Helsedirektoratet
er ansvarlig for å utarbeide, publisere og implementere faglige
retningslinjer.
Jeg vil fortsette arbeidet med å sikre god kvalitet og
kontinuitet i tilbudet til gravide, barsel- og småbarnsfamilier
og barn og unge 0-19 år. Dette innebærer blant annet å styrke svangerskaps-
og barselomsorgen i kommunene. Tilstrekkelige jordmorressurser/jordmorkompetanse
er ett av flere betydningsfulle elementer i dette.
Jeg vil oppsummere med å si at det de siste
årene er gjennomført flere store arbeid av betydning for helsestasjons-
og skolehelsetjenesten inkludert svangerskaps- og barseltjenester
som jordmor vanligvis utfører. Det pågår også flere viktige arbeid.
Regjeringen styrker helsestasjons- og skolehelsetjenesten med 270
mill. kroner gjennom kommunerammen i 2015 og fortsetter styrkingen
i 2016. Vi venter nå på Stortingets behandling av Meld. St. 26 om
fremtidens primærhelsetjeneste. Disse tiltakene vil sammen kunne
bidra til å styrke både jordmortjenesten og feltet som helhet.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den
5. november 2015
Kari Kjønaas Kjos | Ingvild Kjerkol |
leder | ordfører |