Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av første utbyggingsetappe
på rv. 23 Dagslett–x E18, prosjektet rv. 23 Dagslett–Linnes i Røyken og
Lier kommuner i Buskerud.
Strekningen mellom Dagslett og Linnes er en flaskehals
med dårlig standard. På rv. 23 videre inn mot Drammen er det køproblemer
i rushtiden.
Ny firefelts veg mellom Dagslett og Linnes vil
gi både framkommelighets- og trafikksikkerhetsgevinster. Kjørelengden
vil bli redusert med 2,2 km. Med rv. 23 i delvis ny trasé i tunnel
utenom bebyggelsen blir miljøulempene redusert, og lokalbefolkningen
avlastes for gjennomgangstrafikk. Bedre standard og kortere kjøretid
vil gjøre rv. 23 mer attraktiv som alternativ til vegnettet gjennom
Oslo.
Prosjektet er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023 der det legges til grunn anleggsstart i
første fireårsperiode. Det legges opp til anleggsstart i 2017 og
trafikkåpning i 2021. I 2015 og 2016 vil det bli gjennomført prosjektering,
grunnerverv og andre forberedende arbeider.
Dagens tofelts veg går i en bue mellom Dagslett i
Røyken kommune og Linnes i Lier kommune. Verken vegbredde, kurvatur,
avkjørsler, kryssløsninger eller fartsgrense tilfredsstiller dagens krav.
Årsdøgntrafikken på strekningen varierer mellom 14 000 og 18 000
kjøretøy. Den høye trafikkmengden gir trafikksikkerhetsproblemer og
miljøulemper for lokalbefolkningen.
I perioden 2005–2014 ble det registrert 51 ulykker
med personskade mellom Dagslett og Linnes, hvorav 5 dødsulykker
og 9 ulykker med alvorlig personskade.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2)
av prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag.
Det er enighet om en kostnadsramme på 2 420 mill. 2015-kroner.
Samferdselsdepartementet legger til grunn Statens
vegvesens forslag til styringsramme. Omregnet til 2015-prisnivå
er styringsrammen 2 180 mill. kroner og kostnadsrammen 2 420 mill.
kroner.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet
til 5,2 mrd. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet
til 1,7 mrd. kroner.
Forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert
utbygging av prosjektet rv. 23 Dagslett–Linnes ble behandlet av
lokale myndigheter i 2014. Røyken og Lier kommuner behandlet saken
i møter i kommunestyret hhv. 22. mai og 17. juni 2014. Buskerud
fylkeskommune behandlet saken i møtet i fylkestinget 27. august
2014.
Det er gjort rede for trafikkgrunnlag i proposisjonens
kapittel 4.
Finansieringsopplegget for rv. 23 Dagslett–Linnes
omfatter statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør
37,6 pst. Forslag til finansieringsplan er vist i tabell 5.1.
Tabell 5.1 Finansieringsplan
for rv. 23 Dagslett–Linnes
Mill. 2015-kr |
| 2014–2017 | 2018–2023 | Sum |
Statlige midler | 120 | 700 | 820 |
Bompenger | 500 | 860 | 1 360 |
Sum | 620 | 1 560 | 2 180 |
I Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan
2014–2023 er det lagt til grunn 700 mill. kroner i statlige midler
til prosjektet, omregnet til 2015-prisnivå. Kostnadsoverslaget er
økt med om lag 240 mill. kroner etter framlegging av Meld. St. 26
(2012–2013). Samferdselsdepartementet går inn for at halvparten
av økningen blir dekket med statlige midler. I finansieringsplanen er
det derfor lagt til grunn 820 mill. kroner i statlige midler, fordelt
med 120 mill. kroner i perioden 2014–2017 og 700 mill. kroner i
perioden 2018–2023. Finansieringsopplegget bygger på toveis etterskuddsinnkreving
i to automatiske bomstasjoner.
Det er lagt til grunn følgende takster i begge bomstasjonene
(i 2015-prisnivå):
Det forutsettes at takstene reguleres i samsvar med
prisstigningen.
Innkrevingsperioden er regnet til om lag 15
år. Brutto bompengeinntekter er beregnet til om lag 2 750 mill.
kroner der om lag 1 360 mill. kroner er forutsatt benyttet til å
dekke deler av investeringskostnadene, om lag 1 270 mill. kroner
til å dekke finansieringskostnader og om lag 120 mill. kroner til
å dekke innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Bompengeopplegget i denne proposisjonen er basert
på en forutsetning om 6,5 pst. lånerente, i tråd med lokalpolitiske
vedtak. Gjennom Prop. 119 S (2013–2014) er det åpnet for at den
beregningstekniske renten i en overgangsperiode kan settes lavere,
i intervallet mellom 6,5 pst. og renten på 10-års statsobligasjonslån
forutsatt at det er lokal tilslutning til dette og at den fylkeskommunale
garantien opprettholdes, samt at lokale myndigheter forplikter seg
til å legge prosjektet inn i et av de nye bompengeselskapene når
disse er etablert.
Gjennom sitt vedtak i fylkestinget har Buskerud fylkeskommune
vedtatt å stille selvskyldnergaranti for et maksimalt bompengelån
på 1 750 mill. 2014-kroner, med tillegg av 10 pst. av til enhver
tid gjeldene hovedstol til dekning av eventuelle påløpte renter
og omkostninger, jf. kapittel 3 i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Eigil Knutsen, Sverre Myrli, fung. leder Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad,
Helge Orten og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at Samferdselsdepartementet
i proposisjonen legger frem forslag om utbygging og finansiering
av første utbyggingsetappe på rv. 23 Dagslett–x E18, prosjektet
rv. 23 Dagslett–Linnes i Røyken og Lier kommuner i Buskerud.
Komiteen viser til at strekningen
mellom Dagslett og Linnes er en flaskehals med dårlig standard og
at verken veibredde, kurvatur, avkjørsler, kryssløsninger eller
fartsgrense tilfredsstiller dagens krav. På rv. 23 videre inn mot
Drammen er det køproblemer i rushtiden.
Komiteen merker seg at veien
skal bygges som ny firefelts vei i delvis ny trase. Videre merker komiteen seg
at kjørelengden vil bli redusert med 2,2 km, samtidig som veien
vil gi både framkommelighets- og trafikksikkerhetsgevinster.
Komiteen viser til at prosjektet
er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023
(NTP) der det legges til grunn anleggsstart i første fireårsperiode.
Det legges opp til anleggsstart i 2017 og trafikkåpning i 2021,
og at NTP dermed følges opp. Komiteen merker seg
at det i 2015 og 2016 vil bli gjennomført prosjektering, grunnerverv
og andre forberedende arbeider.
Komiteen merker seg videre at
kostnadsoverslaget er økt med om lag 240 mill. kroner etter framlegging
av Meld. St. 26 (2012–2013), og at Samferdselsdepartementet går
inn for at halvparten av økningen blir dekket med statlige midler. Komiteen støtter
dette.
Komiteen merker seg at det er
gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektstyringsunderlag,
kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag. Komiteen merker
seg videre at det er enighet mellom kvalitetssikrer, Statens vegvesen
og Samferdselsdepartementet om en kostnadsramme på 2 420 mill. 2015-kroner
og en styringsramme på 2 180 mill. 2015-kroner. Komiteen slutter
seg til dette.
Komiteen viser til at prosjektet
er samfunnsøkonomisk lønnsomt, med en samfunnsøkonomisk netto nytte
på hele 5,2 mrd. kroner, og at netto nytte over totale kostnader
er beregnet til 1,7 mrd. kroner.
Endelig viser komiteen til at
forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet
rv. 23 Dagslett–Linnes ble behandlet av lokale myndigheter i 2014,
og at de berørte kommunene har gitt tilslutning til utbyggingen slik
den er foreslått.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
vil vise til det vanskelige og til tider smertefulle skjæringspunktet
mellom transportpolitiske prioriteringer og jordvernet. Begge er
sentrale nasjonale hensyn, men det første får gjerne prioritet selv om
det siste er mer avgjørende og kritisk for Norge, både nå og i framtiden. Flertallet vil
på generelt grunnlag peke på behovet for å hegne om mest mulig dyrket
mark, selv i en periode med store samferdselsutbygginger. Flertallet viser
til at alle involverte aktører har et særlig krevende arbeid med
å forene transportbehov og hensynet til norsk matvaresikkerhet.
Flertallet viser til at dyrkbar
jord er en knapphetsressurs både på verdensbasis og i Norge. Hensynet
til utbygging av industri, infrastruktur og boliger må balanseres
bedre mot det langsiktige hensynet til matproduksjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at det legges opp til bompengeinnkreving
også på sideveier av hensyn til den generelle trafikksikkerheten. Disse
medlemmer mener at etablering av slike bompunkt skal begrenses
i størst mulig grad, og kun vurderes på bakgrunn av reelle trafikktall. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at etablering av slike
bompunkter først skal vurderes etter en periode med trafikk på den
nye veien og der de reelle trafikktallene kan legge grunnlag for
vurderingen. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til bompengereformen som vil legge grunnlag for takstreduksjoner
i bomprosjektene. Resultatene så langt for E18 i Vestfold, der lavere bomtakster
er innført, viser at flere velger å bruke hovedveien slik at belastningen
på sideveiene reduseres. Disse medlemmer forventer at
bompengereformen vil kunne gi samme effekter også for andre veiprosjekter,
slik at begrunnelsen for å innføre bompenger på sideveier bortfaller.
Disse medlemmer vil fremheve
at bompengereformen vil gi lavere administrasjons- og finansieringskostnader
som vil komme alle norske bilister til gode gjennom lavere bomtakster
eller kortere nedbetalingstid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til lokale diskusjoner
om bompengefinansiering av veiprosjekter, en finansieringsform som
påvirkes av rentenivået. Et gunstigere rentenivå kan i store trekk
føre til tre ulike fordeler: lavere bompengepris per passering,
raskere nedbetaling av bompengegjeld eller ytterligere satsing på
infrastruktur. Disse medlemmer vil på generelt grunnlag
bemerke at det i denne sammenhengen er viktig å komme fram til løsninger
som har god forankring blant dem som er mest berørt av bompengeprosjektet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
videre til at Stortinget har en vedtatt ambisjon om å øke matproduksjonen
i takt med økningen i folketallet i Norge og et mål om at matproduksjonen
skal øke med 20 pst. de kommende 20 årene.
Dette medlem viser til at regjeringen
Stoltenberg II i sitt forslag til Nasjonal transportplan for 2014–2023
i større grad enn tidligere rettet søkelyset mot jordvernhensyn. Dette
medlem mener det er nødvendig å følge opp dette og begrense
inngrep i dyrket jord ved å føre en restriktiv linje for omdisponering
av jord til samferdselsprosjekt samt ved å ta hensyn til jordvern
ved valg av veistandard og trasé, og synliggjøre alternativer til
inngrep i dyrket jord. Det er særlig viktig å prioritere slike hensyn tidlig
i planleggingen. Dette medlem vil på generelt grunnlag
peke på at man i tilfeller der dyrket jord blir bygget ned, søker
å kompensere for dette ved fysiske tiltak. Dette kan gjøres ved helt
eller delvis å opparbeide andre arealer som kan erstatte den matproduksjonsfunksjonen
som de berørte arealene hadde. Dette medlem vil likevel
sterkt understreke at primært må man imidlertid søke å unngå konflikter
mellom samferdselspolitiske prioriteringer og jordvern. Avbøtende
tiltak er sjelden en fullgod løsning.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
1. Stortinget
samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån
og kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiering av rv. 23
Dagslett–Linnes i Buskerud. Vilkårene framgår av Prop. 146 S (2014–2015).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for finansieringsordningen.
3. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å gjennomføre prosjektet rv. 23 Dagslett–Linnes i Buskerud innenfor
en kostnadsramme på 2 420 mill. 2015-kroner.
4. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å fastsette takster basert på lavere beregningsteknisk rente,
gitt lokalpolitisk tilslutning og i tråd med føringene i Prop. 146
S (2014–2015).
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. november
2015
Eirik Sivertsen | Torhild Aabergsbotten |
fung.leder | ordfører |