På dette kapitlet bevilges midler til den parlamentariske
virksomheten, godtgjøring til stortingsrepresentantene, drift av
Stortingets administrasjon og vedlikehold av Stortingets bygningsmasse
mv.
Det foreslås bevilget 1 712,8 mill. kroner for 2016.
I budsjettforliket for 2016 som ble inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre 23. november 2015, ble det foreslått
en reduksjon på bevilgningen under kap. 41 post 45 på 24 mill. kroner.
Komiteen viser til
forslaget til budsjett for Stortinget for 2016.
Komiteen viser til at ombygningsarbeidet
i Prinsens gate 26, inkludert nytt post- og varemottak og underjordisk
innkjøringstrasé, har en total kostnadsramme på ca. 1,45 mrd. kroner. Arbeidene
er planlagt ferdigstilt i 2018. Kostnadsrammen på prosjektet er
økt med ca. 305 mill. kroner fra 2014 til 2015 på grunn av uventede
grunnforhold i tillegg til nødvendig omprosjektering.
Komiteen viser til at det som
følge av budsjettforliket er foreslått å redusere bevilgningen under
kap. 41 post 45. Komiteen foreslår på denne bakgrunn
at bevilgningen under kap. 41 post 45 reduseres med 24 mill. kroner
og bevilges med 541 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at kostnadsrammen
på prosjektet har økt med 305 mill. kroner. Stortinget skal administrativt
ledes på en solid måte. Her har det tilsynelatende skjedd svikt
ved planlegging og/eller gjennomføring. Flertallet vil gå
dypere inn i prosjektet uten å avvente neste års rapportering i
budsjettet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at kostnadsrammen på prosjektet har økt med 305 mill. kroner.
Stortinget skal administrativt ledes på en solid måte. Her har det
skjedd svikt ved planlegging og/eller gjennomføring. Dette
medlem forutsetter at ansvaret for dette plasseres tydelig.
Komiteen har ingen
ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Ombudsmannen for Forsvaret og
hans administrasjon. Ombudsmannsnemnda skal bidra til å sikre rettighetene
til personellet i Forsvaret, og medvirke til å effektivisere Forsvaret.
Det foreslås bevilget 7 mill. kroner for 2016.
Komiteen viser til
forslaget til budsjett for Ombudsmannsnemnda for Forsvaret for 2016. Komiteen har
ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Sivilombudsmannen.
Sivilombudsmannen skal føre kontroll med at det i den offentlige
forvaltningen ikke blir gjort urett eller feil mot den enkelte borger
i den offentlige forvaltningen.
Det foreslås bevilget 74,1 mill. kroner for
2016.
Komiteen viser til
forslaget til budsjett for Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(Sivilombudsmannen) for 2016.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
skal føre kontroll med at det ikke blir begått feil eller urett
mot den enkelte borger av den offentlige forvaltningen. Årlig behandler
Sivilombudsmannen ca. 3 000 klager. I tillegg har Sivilombudsmannen
funksjon som nasjonal forebyggende mekanisme mot tortur og umenneskelig
behandling. Budsjettveksten for Sivilombudsmannen i 2016 er i hovedsak
knyttet til en styrking av ressursene til forebygging av tortur
og umenneskelig behandling.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av EOS-utvalget, som er gitt i oppgave å føre løpende kontroll med
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene (EOS-tjenestene).
Det foreslås bevilget 14,3 mill. kroner for
2016.
Komiteen viser til
forslag til budsjett for EOS-utvalget for 2016. Komiteen har
ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av nasjonal institusjon for menneskerettigheter, som er gitt i oppgave
å styrke gjennomføringen av menneskerettighetene i Norge. Institusjonen
er organisatorisk lagt under Stortinget og er administrativt knyttet
til og samlokalisert med Sivilombudsmannen. På kap. 45 er det foreslått midler
til drift av institusjonen. Det foreslås bevilget 9,7 mill. kroner
for 2016.
Komiteen viser til
forslag til budsjett for Nasjonal institusjon for menneskerettigheter
for 2016.
Komiteen viser til at Nasjonal
institusjon for menneskerettigheter som er underlagt Stortinget, men
administrativt knyttet til og samlokalisert med Sivilombudsmannen,
ble opprettet i 2015. Hovedoppgaven er å følge opp menneskerettighetene
i Norge. Budsjettforslaget for 2016 er på 9,7 mill. kroner.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Riksrevisjonen, som gjennom revisjon, kontroll og veiledning
skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt
og at statens midler og verdier blir forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte
og i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Det foreslås bevilget 508,1 mill. kroner for
2016.
Komiteen viser til
forslag til budsjett for Riksrevisjonen for 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at Riksrevisjonen
planlegger å redusere antall årsverk med ca. 30 i perioden 2014
til 2016. Riksrevisjonen skal flytte til nye lokaler sentralt i
Oslo høsten 2016, og dette vil medføre en engangskostnad på over
25 mill. kroner til selve flyttingen og investeringer i inventar
og nytt utstyr.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2016
hvor det foreslås å redusere bevilgningen til Riksrevisjonen med
5 mill. kroner.
Komiteen har ingen
ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.