Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag
til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under
rammeområde 20
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 1 (2015–2016) |
Utgifter |
Finansdepartementet |
1600 | | Finansdepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter | 332 579 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres
| 60 548 000 |
| 70 | Forskning på og allmennopplysning om
finansmarkedet | 13 400 000 |
1602 | | Finanstilsynet | |
| 1 | Driftsutgifter | 332 772 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 18 500 000 |
1605 | | Direktoratet for økonomistyring | |
| 1 | Driftsutgifter | 323 764 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 24 700 000 |
1608 | | Tiltak for å styrke
statlig økonomi- og prosjektstyring | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres
| 15 682 000 |
1610 | | Tolletaten | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 291 058 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 78 000 000 |
1618 | | Skatteetaten | |
| 1 | Driftsutgifter | 5 535 327 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 185 100 000 |
| 22 | Større IT-prosjekter, kan overføres
| 293 600 000 |
| 23 | Spesielle driftsutgifter, a-ordningen
| 83 100 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 107 400 000 |
| 70 | Tilskudd | 3 200 000 |
1620 | | Statistisk sentralbyrå | |
| 1 | Driftsutgifter | 504 977 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres
| 215 889 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 21 800 000 |
1632 | | Kompensasjon for merverdiavgift | |
| 61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,
overslagsbevilgning | 20 350 000 000 |
| 72 | Tilskudd til private og ideelle virksomheter,
overslagsbevilgning | 1 890 000 000 |
1633 | | Nettoordning, statlig
betalt merverdiavgift | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning
| 5 494 850 000 |
1650 | | Statsgjeld, renter
mv. | |
| 1 | Driftsutgifter | 42 860 000 |
| 89 | Renter og provisjon mv. på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning | 10 698 000 000 |
1670 | | Avsetninger til Den
nordiske investeringsbank | |
| 50 | Tapsfond for miljølåneordningen | 20 000 000 |
| | Sum utgifter rammeområde
20 | 47 937 106 000 |
Inntekter |
Inntekter under
departementene |
4600 | | Finansdepartementet | |
| 2 | Diverse refusjoner | 699 000 |
4602 | | Finanstilsynet | |
| 3 | Prospektkontrollgebyrer | 10 190 000 |
| 86 | Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr
mv. | 500 000 |
4605 | | Direktoratet for økonomistyring | |
| 1 | Økonomitjenester | 41 900 000 |
4610 | | Tolletaten | |
| 1 | Særskilt vederlag for tolltjenester
| 6 594 000 |
| 2 | Andre inntekter | 1 697 000 |
| 4 | Diverse refusjoner | 2 497 000 |
| 5 | Refusjon fra Avinor AS | 26 863 000 |
| 85 | Overtredelsesgebyr – valutadeklarering
| 7 000 000 |
4618 | | Skatteetaten | |
| 1 | Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
| 69 000 000 |
| 2 | Andre refusjoner | 43 358 000 |
| 3 | Andre inntekter | 46 355 000 |
| 5 | Gebyr for utleggsforretninger | 44 000 000 |
| 7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
| 2 400 000 |
| 11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 18 381 000 |
| 85 | Misligholdte lån i Statens lånekasse
for utdanning | 240 000 000 |
| 86 | Bøter, inndragninger mv. | 1 311 800 000 |
| 87 | Trafikantsanksjoner | 70 000 000 |
| 88 | Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
| 248 000 000 |
| 89 | Overtredelsesgebyr | 4 400 000 |
4620 | | Statistisk sentralbyrå | |
| 2 | Oppdragsinntekter | 219 186 000 |
| 85 | Tvangsmulkt | 15 000 000 |
5351 | | Overføring fra Norges
Bank | |
| 85 | Overføring | 14 800 000 000 |
| | | |
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg mv. |
5491 | | Avskrivning på statens
kapital i statens forretningsdrift | |
| 30 | Avskrivninger | 1 181 159 000 |
| | | |
Renter og utbytte
mv. |
5603 | | Renter av statens
kapital i statens forretningsdrift | |
| 80 | Renter av statens faste kapital | 76 753 000 |
5605 | | Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer | |
| 80 | Av statskassens foliokonto i Norges
Bank | 236 800 000 |
| 81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk
valuta | 200 000 |
| 82 | Av innenlandske verdipapirer | 1 719 300 000 |
| 83 | Av alminnelige fordringer | 25 000 000 |
| 84 | Av driftskreditt til statsbedrifter
| 138 200 000 |
| 86 | Renter av lån til andre stater | 100 000 |
| | Sum inntekter rammeområde
20 | 20 607 332 000 |
| | Netto rammeområde
20 | 27 329 774 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 3. desember 2015, der netto utgiftsramme for
rammeområde 20 er fastsatt til 26 900 260 000 kroner, jf. Innst. 2
S (2015–2016).
For nærmere omtale av de enkelte poster, vises det
til Prop. 1 S (2015–2016) Finansdepartementet og til Prop. 1 S Tillegg
1 (2015–2016).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine
respektive forslag under rammeområde 20 i Innst. 2 S (2015–2016).
Som følge av Stortingets behandling av finansinstillingen fremmer
ikke disse medlemmer ytterligere forslag i foreliggende
innstilling.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 og forslag til endringer
under rammeområde 20 i Innst. 2 S (2015–2016). Som følge av Stortingets
behandling av finansinnstillingen fremmer ikke dette medlem ytterligere
bevilgningsforslag under rammeområde 20 i denne innstilling ut over
de forslag som følger av budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre av 23. november 2015.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne
posten reduseres som følge av dette.
Flertallet slutter seg til regjeringens
forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til II.1 under kapittel 10
Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne
posten reduseres som følge av dette.
Flertallet slutter seg til regjeringens
forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til II.1 under kapittel 10
Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf.
forslag til vedtak VIII under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne
posten reduseres som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf.
forslag til III under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne
posten reduseres som følge av dette.
Flertallet slutter seg til regjeringens
forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til II.1 under kapittel 10
Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne
posten reduseres som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne
posten reduseres som følge av dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf.
forslag til vedtak II.1 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt.
B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens medlem fra Senterpartiet har
merket seg den pågående omorganiseringen av Skatteetaten og det
regjeringen nå omtaler som Tolletaten. Målet med omorganiseringen
er ifølge regjeringen blant annet å skape bedre kompetansemiljøer gjennom
større enheter, bedre mulig samordning av innkreving av skatte-
og avgiftskrav og mer samordna arbeid mot økonomisk kriminalitet. Dette medlem anser
en slik omorganiseringsprosess som et uegnet virkemiddel til å oppnå
flere av målene og stiller også spørsmål ved at større enheter nødvendigvis
skaper bedre kompetansemiljøer. Etter dette medlems syn
oppstår gode kompetansemiljøer ikke nødvendigvis som et resultat
av store enheter, men heller av formålstjenlig organisering, nærhet
til tjenestemottaker, godt samarbeid med andre etater, erfaring
og godt utdannet personell. Det er ikke påvist fra regjeringens
side at større enheter utfører bedre tjenester på vegne av samfunnet
enn små. Tvert imot viser innbyggerundersøkelser og andre typer
undersøkelser ofte at det er liten sammenheng mellom enhetens størrelse
og kvaliteten på tjenesten den leverer. Mye tyder derfor på at andre
faktorer er viktigere for kvaliteten på offentlige tjenester enn
enhetens størrelse.
Dette medlem er enig i at det
er viktig å styrke arbeidet med å avdekke arbeidskriminalitet og
annen økonomisk kriminalitet. Dette medlem viser i
denne sammenheng til Senterpartiets alternative statsbudsjett der
det bevilges 20 mill. kroner til Skatteetaten for å styrke dette
arbeidet og gi økt samarbeid mellom Arbeidstilsynet, Nav, UDI og
politi. Likeledes styrkes Arbeidstilsynet, politiet og Arbeids- og
velferdsetaten med henholdsvis 65, 20 og 10 mill. kroner for å styrke
dette arbeidet i Senterpartiets alternative statsbudsjett. Dette
medlem mener at det er mer målrettet å styrke arbeidet med
økonomisk kriminalitet gjennom økte bevilgninger til flere relevante
etater, heller enn å omorganisere to av etatene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egne merknader om regjeringens forslag til omorganisering av
Tolletaten og Skatteetaten i Innst. 4 L (2015–2016), hvor dette medlem går
imot regjeringens forslag til omorganisering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag
til vedtak III under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Flertallet slutter seg til regjeringens
forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak VIII under kapittel
10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket hvor det er enighet om å reversere skatteoppkreverreformen. Flertallet viser
til at det betyr at de ansatte det gjelder ikke overføres fra kommunal
til statlig sektor, og at en budsjettert effektiviseringsgevinst
på 207,5 mill. kroner faller bort. Flertallet viser
til at kommunenes innbyggertilskudd isolert sett blir økt med 630
mill. kroner som følge av dette, der 422,5 mill. kroner av dette
hentes fra Skatteetatens driftsutgifter. Flertallet viser
videre til at budsjettforliket inneholder to 2 nye sentre til bekjempelse
av arbeidslivskriminalitet, og at 6 mill. kroner av utgiftene budsjetteres
under kap. 1618 post 1. Flertallet vil videre vise
til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret
prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til 0,7 pst.,
og at dette medfører en mindre reduksjon av posten. Flertallet foreslår
i sum at kap. 1618 post 1 reduseres med 421 373 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Flertallet viser til at regjeringen
har satt i gang et arbeid med sikte på å erstatte årsavgiften med en
forsikringsavgift med virkning fra 2018. Flertallet støtter
intensjonen i arbeidet og ber regjeringen om å arbeide videre med
et forslag som kan legges fram for Stortinget i budsjettdokumentene
for 2017, med sikte på å igangsette omleggingen i 2017. Flertallet legger
til grunn at arbeidet skjer i tett dialog med forsikringsbransjen,
og at den økonomiske belastningen på bileierne ved en ny ordning
vil være omtrent som i dag.
Flertallet slutter seg til regjeringens
forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.1 og VIII under
kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen i
Prop. 1 S (2015–2016) har foreslått å overføre skatteoppkreverfunksjonen
fra kommunene til staten med virkning fra 1. juni 2016. Disse
medlemmer viser videre til at det i budsjettavtalen inngått
mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre er enighet om å reversere denne reformen.
Disse medlemmer viser til at
forslag om å overføre skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til
staten med virkning fra 1. januar 2016 ble fremmet i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett våren 2015. Den gang viste disse
medlemmer til at det var flere uavklarte spørsmål knyttet
til bl.a. virksomhetsoverdragelse og ansattes rettigheter og konsekvenser
for kommunene som følge av regjeringens forslag. Disse medlemmer støttet
på denne bakgrunn ikke regjeringens forslag til endring i skattebetalingsloven
knyttet til å overføre skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til
staten.
Disse medlemmer vil også bemerke
at skatteoppkreverfunksjonen er viktig for kommunene og kommunenes
økonomiske fagmiljø og at det derfor står i direkte motstrid til
hensikten med den såkalte kommunereformen å frata kommunene denne
oppgaven. Kommunene har lyktes svært godt som skatteoppkrevere blant
annet fordi nærhet til skattyterne bidrar til høy innkrevingsgrad
og god service. Nærhet og god lokalkunnskap er også viktig for effektiv
og målrettet arbeidsgiverkontroll. Sentralisering gjennom statliggjøring
vil derfor innebære risiko for at kampen mot svart arbeid og arbeidslivskriminalitet svekkes. Disse
medlemmer viser til at regjeringens opprinnelige forslag
innebærer en omfattende strukturendring. 288 desentraliserte kommunale kemnerkontorer
ville ha blitt redusert til 33 sentraliserte statlige enheter der
hovedtyngden av arbeidsplassene ble lokalisert til de største byene.
Dette er et eksempel på at regjeringen systematisk sentraliserer offentlig
sektor til tross for at regjeringspartiene påstår at det motsatte
er tilfellet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet har
merket seg den pågående omorganiseringen av Skatteetaten og det
regjeringen nå omtaler som Tolletaten og viser til sin
merknad under kap. 1610 Tolletaten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og
VI under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag til romertallsvedtak, jf. forslag
til vedtak IV under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I,
III og VIII.3 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne
posten reduseres som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at Statistisk sentralbyrå
viderefører sin virksomhet i Kongsvinger slik at ikke et viktig
kompetansemiljø i denne byen gradvis sentraliseres til Oslo.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil
vise til Senterpartiets merknader til Innst. 2 S (2015–2016) hvor
det framgår at Senterpartiet i sitt alternative budsjettforslag
foreslår å øke bevilgningen under kap. 1620 post 1 med 12 mill.
kroner. Statistisk sentralbyrå er en viktig institusjon som driver virksomhet
både i Oslo og på Kongsvinger. Senterpartiet vil understreke at
desentraliseringen til Kongsvinger har vært vellykket og at SSB
ikke må få lov til gradvis å sentralisere sin virksomhet til Oslo.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at desentraliseringen av Statistisk sentralbyrå har vært vellykket,
og at det er viktig å opprettholde fagmiljøet som er bygget opp på
Kongsvinger. Dette medlem forutsetter at regjeringens
avbyråkratiseringsreform faktisk fører til effektivisering, og ikke
brukes som påskudd til sentralisering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at bevilgningen på denne
posten reduseres som følge av dette.
Flertallet slutter seg til regjeringens
forslag til romertallsvedtak, jf. forslag til vedtak II.2 under kapittel
10 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene
endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 pst. til
0,7 pst. Flertallet foreslår at inntektsposten reduseres
som følge av dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteen flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag til vedtak I og V under kapittel
10 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad
under pkt. 4.2.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 | H, FrP,
KrF og V | A | Sp | V | SV |
Utgifter rammeområde
20 (i tusen kroner) |
1600 | | Finansdepartementet | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 332 579 | 332 258
(-321) | 332 579
(0) | 320 763
(-11 816) | 332 579
(0) | 332 579
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 60 548 | 60 496
(-52) | 60 548
(0) | 50 493
(-10 055) | 60 548
(0) | 60 548
(0) |
1602 | | Finanstilsynet | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 332 772 | 332 444
(-328) | 332 772
(0) | 332 772
(0) | 332 772
(0) | 332 772
(0) |
1605 | | Direktoratet for økonomistyring | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 323 764 | 323 428
(-336) | 323 764
(0) | 323 764
(0) | 323 764
(0) | 323 764
(0) |
1608 | | Tiltak for å styrke statlig
økonomi- og prosjektstyring | | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 15 682 | 15 664
(-18) | 15 682
(0) | 15 682
(0) | 15 682
(0) | 15 682
(0) |
1610 | | Tolletaten | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 291 058 | 1 289 516
(-1 542) | 1 291 058
(0) | 1 566 558
(+275 500) | 1 291 058
(0) | 1 291 058
(0) |
1618 | | Skatteetaten | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 5 535 327 | 5 113 954
(-421 373) | 5 535 327
(0) | 4 826 527
(-708 800) | 5 112 827
(-422 500) | 5 088 127
(-447 200) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 185 100 | 185 100
(0) | 185 100
(0) | 205 100
(+20 000) | 185 100
(0) | 185 100
(0) |
1620 | | Statistisk sentralbyrå | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 504 977 | 504 454
(-523) | 504 977
(0) | 516 977
(+12 000) | 504 977
(0) | 504 977
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 215 889 | 215 678
(-211) | 215 889
(0) | 215 889
(0) | 215 889
(0) | 215 889
(0) |
1632 | | Kompensasjon for merverdiavgift | | | | | | |
| 61 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner | 20 350 000 | 20 350 000
(0) | 20 350 000
(0) | 20 350 000
(0) | 20 300 000
(-50 000) | 20 350 000
(0) |
1633 | | Nettoordning, statlig betalt
merverdiavgift | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 5 494 850 | 5 489 700
(-5 150) | 5 494 850
(0) | 5 494 850
(0) | 5 494 850
(0) | 5 494 850
(0) |
1650 | | Statsgjeld, renter
mv. | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 42 860 | 42 820
(-40) | 42 860
(0) | 42 860
(0) | 42 860
(0) | 42 860
(0) |
| | Sum utgifter rammeområde
20 | 47 937 106 | 47 507 212
(-429 894) | 47 937 106
(0) | 47 513 935
(-423 171) | 47 464 606
(-472 500) | 47 489 906
(-447 200) |
| | | | | | | | |
Inntekter rammeområde
20 (i tusen kroner) |
4600 | | Finansdepartementet | | | | | | |
| 2 | Diverse refusjoner | 699 | 698
(-1) | 699
(0) | 699
(0) | 699
(0) | 699
(0) |
4602 | | Finanstilsynet | | | | | | |
| 3 | Prospektkontrollgebyrer | 10 190 | 10 180
(-10) | 10 190
(0) | 10 190
(0) | 10 190
(0) | 10 190
(0) |
4610 | | Tolletaten | | | | | | |
| 1 | Særskilt vederlag for tolltjenester | 6 594 | 6 588
(-6) | 6 594
(0) | 6 594
(0) | 6 594
(0) | 6 594
(0) |
| 2 | Andre inntekter | 1 697 | 1 694
(-3) | 1 697
(0) | 1 697
(0) | 1 697
(0) | 1 697
(0) |
| 4 | Diverse refusjoner | 2 497 | 2 494
(-3) | 2 497
(0) | 2 497
(0) | 2 497
(0) | 2 497
(0) |
| 5 | Refusjon fra Avinor AS | 26 863 | 26 826
(-37) | 26 863
(0) | 26 863
(0) | 26 863
(0) | 26 863
(0) |
4618 | | Skatteetaten | | | | | | |
| 2 | Andre refusjoner | 43 358 | 43 316
(-42) | 43 358
(0) | 43 358
(0) | 43 358
(0) | 43 358
(0) |
| 3 | Andre inntekter | 46 355 | 46 310
(-45) | 46 355
(0) | 46 355
(0) | 46 355
(0) | 46 355
(0) |
| 11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 18 381 | 18 362
(-19) | 18 381
(0) | 18 381
(0) | 18 381
(0) | 18 381
(0) |
4620 | | Statistisk sentralbyrå | | | | | | |
| 2 | Oppdragsinntekter | 219 186 | 218 972
(-214) | 219 186
(0) | 219 186
(0) | 219 186
(0) | 219 186
(0) |
| | Sum inntekter
rammeområde 20 | 20 607 332 | 20 606 952
(-380) | 20 607 332
(0) | 20 607 332
(0) | 20 607 332
(0) | 20 607 332
(0) |
| | Sum netto rammeområde
20 | 27 329 774 | 26 900 260
(-429 514) | 27 329 774
(0) | 26 906 603
(-423 171) | 26 857 274
(-472 500) | 26 882 574
(-447 200) |
Komiteen viser til
at forslaget til bevilgning vedrørende rammeområde 20 fra komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, med subsidiær støtte fra medlemmet fra Venstre, er ført
opp under kapittel 10 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar
med Stortingets vedtak om netto rammesum på rammeområde 20, jf.
avsnitt 4.2. Det er bare forslag som er i samsvar med netto rammesum
som kan føres opp som forslag til bevilgningsvedtak, jf. Stortingets
forretningsorden § 43 femte ledd.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at dette medlems primærforslag falt under finansdebatten,
og dette medlem støtter derfor forslaget fra flertallet.