8.1 Merverdiavgiftssatser

Sammendrag fra Prop. 1 LS (2015–2016) kapittel 8

Regjeringen foreslår å videreføre gjeldende merverdiavgiftssatser uendret med unntak for den lave satsen, som gjelder for enkelte tjenester som persontransport, overnatting, allmennkringkasting samt adgang til kino, museer, fornøyelsesparker og store idrettsarrangement.

Den lave merverdiavgiftssatsen foreslås økt fra 8 pst. til 10 pst. (§ 4) fra 1. januar 2016 som en del av oppfølgingen av Skatteutvalgets forslag.

Se proposisjonens kapittel 8 og forslag til stortingsvedtak om merverdiavgift for 2016.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt budsjettalternativ går imot økt avgift på persontransport, overnatting, allmennkringkasting, adgang til kino, museer, fornøyelsesparker og store idrettsarrangement. Dette medlem vil videre vise til at Senterpartiet som en følge av dette ikke støtter regjeringen og støttepartienes forslag om å øke den lave merverdiavgiftssatsen fra 8 pst. til 10 pst. Dette medlem viser for øvrig til egen hovedmerknad og tabell 3.3 og 3.4.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres forslag til statsbudsjett for 2016 hvor Venstre foreslo følgende endringer i merverdigavgiftsopplegget for 2016:

  • Ingen moms på frukt, grønt og økologiske matvarer.

  • Avvikling av egen merverdiavgiftssats på mat.

  • Generell merverdiavgiftssats reduseres fra 25 til 24 pst.

  • Regjeringens forslag om økt sats på lav merverdiavgift fra 8 til 10 pst. reverseres.

Som følge av budsjettavtalen av 23. november 2015 mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer dette medlem ikke alternative forslag når det gjelder merverdiavgift i denne innstilling.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringens forslag om å øke den lave satsen for merverdiavgift fra 8 til 10 pst. har blitt møtt med sterk kritikk fra blant andre reiselivsnæringa. Denne næringa får særlige utfordringer på grunn av at mange har allerede inngåtte avtaler for 2016, som blir direkte påvirket av forslaget om å øke lav sats fra 8 til 10 pst. Reiselivsnæringa er en næring som i langt større grad enn andre næringer sysselsetter unge og mennesker med innvandrerbakgrunn. I en situasjon med økende ledighet og økende innvandring velger regjeringen feil tidspunkt å gjennomføre dette på. Når regjeringen i tillegg legger så stor vekt på de positive effektene av å senke selskapsskatten, er det spesielt å med den andre hånda dra inn langt mer inntekter fra reiselivsnæringa gjennom økt sats på merverdiavgifta.

Dette medlem viser til at NHO reiseliv har meldt inn at flere av deres medlemmer vil bli sterkt rammet av forslaget. Mange hoteller vil ikke kunne dra nytte av lavere selskapsskatt. Med forslaget til økning i merverdiavgift vil disse hotellene dermed gå kraftig i minus. Et minstekrav må være at regjeringen utsetter innføringa av den økte satsen, slik at næringa får tid til å tilpasse kontrakter som går fram i tid.

Dette medlem går derfor imot forslaget fra regjeringen om å øke denne satsen på merverdiavgift.

8.2 Merverdiavgift på elektroniske nyhetstjenester

Regjeringens forslag om innføring av merverdiavgiftsfritak for elektroniske nyhetstjenester behandles i Innst. 4 L (2015–2016).